CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-23 23:12

Leuk! Ik heb goede verhalen gehoord over haar cursus. Daar ga je vast veel plezier van hebben.
Ik heb tot 26 weken nog kunnen rennen maar nu ging het niet meer helaas. Ik mis het wel hoor.

Leo, ik zag jou en je hond laatst voorbij komen op FB. Je woont redelijk in de buurt zag ik, ik loop/liep ook weleens met die groep mee :) Meijendel is zooo mooi, ideaal voor canicross en trail.
In de winter heb je zo je conditie weer terug en kun je alle mooie trails vast gewoon weer starten.

kanjerroos

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-23 07:37

Leuk weer een schopje voor dit topic! Goed gedaan Pippa!
En wat gaaf een workshop van Bianca Koole, ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden! En welk evenement staat gepland? Heel tof dat jullie het zo leuk vinden!

Lisitano; Zoo respect dat je zo lang door hebt kunnen lopen! Begrijpelijk dat je een beetje rustig aan moet doen nu! Leuk dat je de hond hebt uit kunnen lenen zodat die wel mee kan doen.

Wij waren heel fanatiek aan het trainen, ik ben nu 3 weken op vakantie en Marlo is bij mijn nichtje waar ie niet zo fanatiek getraind wordt dus zal straks weer conditie opbouwen worden haha. Ik heb de cross in Bruinisse op 1 oktober als doel om mee te doen, gewoon voor de lol en kijken waar we dan staan

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-23 09:08

Ja ik dacht, het seizoen begint weer een beetje, even kijken hoe het met iedereen gaat :j

Ik ben ook heel benieuwd naar de canicross cursus, ik laat nog weten hoe dat is gegaan!

Het evenement in november is de Natte Neuzen Trail Rosendael. Dat is een trail, dus veel gedoseerder hardlopen dan op een cross en langere afstanden.
Vanaf half september gaan we 2x per week lessen bij Dorethea Bill en dat is echt gefocust op canitrail.
Ik vind het belangrijk om beiden disciplines te bekijken om te zien wat het beste bij ons past. Cross is natuurlijk heel explosief, hard, adrenaline. En trail langere afstanden, gedoseerder, meer ruimte voor rust.

We gaan het zien! *\o/*

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 12:07

De canicross cursus werd 2x verplaatst en nu kan ik helaas niet meer.

Wel zijn we gisteren gestart met de canitrail training en dat is heel erg goed gegaan. *\o/* Denk dat dit ook het beste bij ons past. Er is veel meer ruimte om even rustig aan te doen, niet gejaagd. Ik vond het wel pittig, maar Vidar deed het fantastisch. Hij is niet overprikkeld geweest en heeft zelfs zij aan zij gerend met een andere hond. Ook het samenwerken ging goed. Komende 6 weken gaan we het rustig opbouwen en ben heel benieuwd hoe we samen gaan groeien.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-23 16:41

Jammer van de canicross training maar tegelijk ook heel tof dat de canitrail training zo goed is bevallen en vidar het zo knap deed!
Heel veel plezier en maak af en toe een update, leuk!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:08

Wij gaan het rennen ook weer oppakken! Na de Canitrail workshop in mei eigenlijk niet meer verder gegaan omdat het snel te warm was voor Fitz en nu vond ik het spannend om zelf zo te starten. Dus afgelopen zaterdag een training gedaan in Meijendel bij Touch K9 en dat was super leuk! En intens :') vooral de spierpijn nu (who knew dat je zoveel spieren inzet bij deze sport _O- )
We kunnen nu zelf weer verder, mijn vriend mee als haas en dan rustig opbouwen. Het trailen past mij ook beter dan het echte crossen denk ik, maar de training was super fijn om ook de snelheden te voelen en te schakelen tussen tempo's. Ik moet nog wat vertrouwen opbouwen in mijn eigen lijf, dat is ook wel duidelijk.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 12:23

Pippa13 schreef:
Het evenement in november is de Natte Neuzen Trail Rosendael. Dat is een trail, dus veel gedoseerder hardlopen dan op een cross en langere afstanden.
Vanaf half september gaan we 2x per week lessen bij Dorethea Bill en dat is echt gefocust op canitrail.

In welke lesgroep zit jij?
Ik ga aankomende zaterdag een keer mee doen met de beginners groep om 9 uur.
Ben heel benieuwd of het iets voor ons is en of ik het ga volhouden :')

Als het bevalt wil ik ook kijken of het lukt om aan de NNT mee te doen in november :D

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 14:15

Leuk Leo dat de cursus goed is bevallen en dat jullie lekker verder gaan trainen *\o/*

@Milky_way ik zit in de beginnersgroep op woensdagmiddag en zaterdagmiddag. De training op zaterdagochtend is inderdaad een inloop training. Ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden! Gewoon goed aangegeven als je het te zwaar vind of als het niet gaat. Er wordt ook gewandeld tussendoor en de instructice houdt goed in de gaten hoe het met iedereen gaat. Komt echt goed, veel plezier ;)

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-23 20:07

@Leo, super leuk die canicrosstraining! haha kan mij voorstellen dat je goede spierpijn hebt, ik zag pas ergens de vergelijking met paardrijden qua hoeveel spieren je gebruikt. Vond fitz het ook zo leuk?

@milky way, super leuk! ben heel benieuwd hoe jullie het gaan vinden

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 09:41

Gisteren een aangepaste training gehad vanwege de warmte en luchtvochtigheid. We hebben zelfs een stuk door het water hardgelopen en dat was ontzettend leuk! Ik vind het vooral super fijn om in een groepje te lopen, ik merk dat Vidar veel meer zelfvertrouwen heeft en het motiveert mij ook. Het ging gisteren ontzettend goed en dat geeft echt een boost *\o/*

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:01

Ik zal me hier ook weer melden :D
Ook ik doe nu de beginners cursus van Dorethea (Pippa, ik hoor bij de blonde lab ;) ) met als afsluiter de NNT Rosendaal. Het is stiekem idd best pittig (die heuvels :+ ) maar ook echt heel erg leuk om te doen! Speurneus vindt het stiekem wel heel ingewikkeld allemaal en heeft nog wat moeite met alle prikkels maar is tegelijk ook bloedfanatiek :) Ook ik ben heel benieuwd naar hoe we aan het eind van de cursus terugkijken op nu.

Milky_Way, veel plezier zaterdag! Ik heb voor de zomer ook zo'n inlooptraining gedaan, was stiekem zwaarder dan ik verwacht had (again, heuvels) maar wel heel fijn! Was toen wel een hele grote groep.

Leo, fijn dat je vriend haas wil zijn! :D

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-23 10:07

Wat leuk dat jullie mee doen met Dorothea *\o/*
Ik zit heel jaloers mee te lezen, ik heb zoveel zin om weer te gaan rennen! Nog een maand of 3/4 :D
De Natte Neuzen Trails zijn zó ontzettend leuk en de routes altijd prachtig. Ik zou zeker aanraden lekker door te blijven trainen en er zoveel mogelijk te lopen deze winter <3

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:16

Eelmo schreef:
Milky_Way, veel plezier zaterdag! Ik heb voor de zomer ook zo'n inlooptraining gedaan, was stiekem zwaarder dan ik verwacht had (again, heuvels) maar wel heel fijn! Was toen wel een hele grote groep.

Leuk dat je ook bij Dorothea zit :D, volgens mij een is ze leuke vrouw. Ik ken haar nog niet maar via de telefoon klonk ze heel gezellig!

Vorige week was de openbare inloop training om te testen maar ik kon toen niet, mag dus morgen mee doen met de gewone inloop training en daar kunnen maximaal 8 mensen aan deelnemen.
Ben ook vooral benieuwd of ik het zwaar zal vinden of dat het achteraf mee valt.

Heb misschien wel het ‘voordeel’ dat mijn hond op nieuwe plekken graag vlot loopt en meestal al wat trekt, op vakantie trok ze mij ook zo zonder moeite de heuvels op in de Ardenne. Als het aan haar ligt gaan we met die snelheid ook gewoon naar beneden maar dat vind ik een minder leuk idee :')

Ik zal wel een verslagje geven hoe het is gegaan als ik weer terug ben, misschien denk ik 1x en nooit weer haha.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 19:21

Alvast veel plezier! Ik vond Dorothea tijdens de workshop in mei iig heel erg leuk overkomen!

Wat een leuke foto's Pippa!!

Ik wilde ook inschrijven voor 5 nov maar realiseerde me dat ik helemaal niet kan dat weekend. Hopelijk een andere keer!

Ik heb tot woensdag gruwelijke spierpijn gehad maar ik ga morgen weer :)) nu op eigen houtje met mijn vriend.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 19:07

Denk dat ik om ben en soms mee kom kletsen hier :=

Vond het onverwacht heel leuk :D en qua conditie minder zwaar dan ik dacht al voel ik de spierpijn wel opkomen.
Mijn hond (Podenco) vond het geweldig, deed het in eerste instantie dus vooral voor haar. Die heeft heerlijk gelopen en ondanks dat ze reactief kan zijn is ze super lief geweest en voelde ze zich best op haar gemak in de groep.

Heb ons al aangemeld voor NNT in Rozendaal en gelijk maar trailrunschoenen besteld :+

Was jullie middag training ook erg leuk? Was lekker weer vandaag!

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 20:02

Wat leuk dat het zo goed is bevallen! Pas op, als je de smaak te pakken hebt is het verslavend hoor! :j

Onze training was weer pittig. Echt wel wat technische paadjes en vooral veel heuvels. Gelukkig niet meer zo warm! We moesten ook hardlopend tegenliggers passeren, dat vond ik erg spannend, maar Vidar heeft niet geblaft dus dat is echt een vooruitgang.
De trainingslocatie was ergens anders dan op woensdag, een wat drukkere plek. Daar had Vidar nogal moeite mee. Eigenlijk zat z'n koppie voor de training al een beetje vol 8)7 . Dat uitte zich in geen geduld, veel blaffen en soms echt flink snauwen naar de andere honden. Door meer afstand te houden en veel voorop te lopen ging het beter. Volgende les neem ik ook een dummy/knuffel/kong mee ter afleiding tijdens de uitleg momenten. Even kijken hoe dat gaat, zijn focus op iets anders en wat rust in z'n koppie. Hij is ook nog maar 2 en een laatbloeier, dus ik doe het rustig aan met hem.

Verder zijn we vanaf de zijkant gefilmd om te kijken naar onze techniek en hoe de hond loopt. Super interessant om terug te zien, want normaal kijk ik alleen maar tegen Vidar zijn kont aan. Uit de video blijkt dat het tuig toch zijn bewegingsvrijheid in de schouders beperkt en best hard drukt op zijn schouderbladen. Volgende les gaan we kijken hoe hij loopt in een ander tuig met meer ruimte.

Al met al dus weer ontzettend leerzaam en leuk! :):)

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 09:29

Milky_Way schreef:
Denk dat ik om ben en soms mee kom kletsen hier :=

Vond het onverwacht heel leuk :D en qua conditie minder zwaar dan ik dacht al voel ik de spierpijn wel opkomen.
Mijn hond (Podenco) vond het geweldig, deed het in eerste instantie dus vooral voor haar. Die heeft heerlijk gelopen en ondanks dat ze reactief kan zijn is ze super lief geweest en voelde ze zich best op haar gemak in de groep.

Heb ons al aangemeld voor NNT in Rozendaal en gelijk maar trailrunschoenen besteld :+

Was jullie middag training ook erg leuk? Was lekker weer vandaag!

Wat leuk dat het zo goed bevallen is! :D Ga je met zo'n groep mee blijven trainen?

Onze les was idd aanpoten. Beste heuvels op en af, en Vidar was niet de enige die het zwaar had :(:) Koda kan heel heftig spiegelen, en helemaal van het padje raken van blaffende honden. Dus onze uitdagingen lagen meer in het mentale stukje dan in het fysieke trainen. En toch doen ze het allemaal zo knap! Het is ook gewoon veel om te verwerken. Ik vind Dorothea daarin wel echt heel erg fijn en behulpzaam (en begripvol) trouwens :j

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 11:01

Oh snap wel dat het wat pittiger is als jullie meer heuvels hebben gehad en ook dat het wat drukker was met andere honden/mensen in de buurt. Maar ondanks dat was het toch erg leerzaam als ik jullie verhaal zo lees. Wel fijn dat jullie met een vast groepje zijn dat niet al te groot is.

Jullie trainingsgroep is toch ook met doel dat je klaar bent om met de NNT mee te doen op 5 nov?

En moeten jullie van wat verder komen of wonen jullie ook in omgeving Arnhem/Velp?

Helaas is elke week in de groep trainen niet haalbaar voor mij ivm mijn werk (wisselend rooster), maar ik ga een strippenkaart kopen zodat ik de zaterdagen die ik vrij heb kan meedoen met de inloop groep. Daarnaast denk ik er over om een keer een privé les te doen waarin ik ook meer op de technieken en manier van lopen kan letten met de hulp van Dorethea. Dan kan ik daar in mijn eigen tijd verder op oefenen.

Heb nu wel mega spierpijn rondom mijn heupen en onderrug, beetje ook in de bovenbenen.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:20

Ahhh Koda is zo'n lief blij ei! Ook echt een harde werker. <3 Dorethea helpt echt heel goed, dus we komen er wel met z'n allen!

Het is inderdaad een 7 weken training om zelfstandig de NNT op 5 november te kunnen lopen. Dus helemaal van 0 opbouwen naar een 5 km waarbij je echt samenwerkt met je hond. Super leuk, want ik vond de drempel een beetje hoog om zomaar mee te doen aan een evenement en nu met de training krijgen we steeds meer zelfvertrouwen.

Zelf moet ik 30 minuten rijden naar Velp, als het verkeer mee zit. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het soms wel zwaar vind om nog een lang stuk snelweg met de auto te rijden na een training. Zeker omdat we echt wel veel fysieke inspanning hebben. Maar het went.

Denk dat een prive les of vaker een groepsles meepakken echt wel voordelen heeft! Gewoon lekker doen wat in jullie schema past.

Qua spierpijn is het heel herkenbaar _O- ik moet echt een dag bijkomen haha. Vooral in mijn bovenbenen, billen en rug.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:54

En we zijn weer terug!
Met Beer was canicross / trailen niet een groot success, omdat hij heel nerveus werd van spanning op de lijn (behalve als hij een haas zag). Dat in combinatie met de verhuizing naar een zeer bergachtig gebied maakte dat we gewoon lekker veel (los) gingen hiken.

Nu is Layla ondertussen 1 jaar en ben ik met haar begonnen met canicrossen. Ik zou willen zeggen dat we voorzichtig zijn begonnen, maar dat begrip kent ze niet. Al bij haar eerste keer voelde het alsof er een knop in haar omging en ze precies wist wat ze moest doen. Sindsdien vliegen we stukjes over de heuvels en door de bossen - wat een fantastisch gevoel!

Als ik alleen met beide honden ben (Beer heb ik aan een gewone lijn, zodat hij niet hoeft te trekken) vliegen we iets minder, omdat ze dat nog wat lastig vind. Al is ze wel helemaal in haar focus (geen gensnuffel of iets) en heeft ze lichte spanning op de lijn, maar het echte trekken doet ze in een groep. Het liefst rent ze namelijk vooraan :D

We hebben nu nog alleen het Rock harness long, maar we zijn aan het kijken voor een echt trektuig. Ze trekt wel iets te hard voor ons huidige tuig. Helaas is canicross hier niet echt een ding dus moeten we zelf wat aanrommelen.

We beginnen altijd met een los opwarm stukje:

Afbeelding

En daarna Layla aan de gordel en Beer aan een gewone lijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We doen dit nu ongeveer 1 - 2x per week. Bij een gewoon rondje doen we 5 km in totaal, waarvan 1.5 km warming up, en 2x 1km trekken, met daartussen een stukje los rennen.

(En nu nog beter worden in foto's maken tijdens het hardlopen :+ )

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 19:43

Wij zijn sinds de workshop ook lekker aan het lopen. Leuk rondje in de omgeving gevonden waar we na warming up 3,5 km rennen en dan nog weer een goede km terug wandelen naar de auto en nog even afkoelen voor Fitz in het water. Dat is voor nu net mooi en het is makkelijk in afstand uit te breiden. Er is ook een mooie heuvel om mee te pakken.

Het is weer even zoeken qua tuig, want de Freemotion zat hem in de weg. In het voorjaar nog niet maar zijn schouderpartij is inmiddels ook flink ontwikkeld. Dus even de Rock long gepakt en dat beviel hem weer veel beter. Via Eelmo nu bij TropDogsports een trektuig (core) besteld en vandaag voor het eerst gebruikt. Vooralsnog ben ik positief maar ik wil hem nog wat uitgebreider testen. Het blijft mooi liggen en is super zacht en soepel materiaal. Hij liep heerlijk vandaag!

Zelf begin ik ook wat meer vertrouwen te ontwikkelen waardoor ik wat meer tempo durf te maken en vol te houden, dan is het inderdaad echt vliegen <3 Heel gaaf gevoel! Fitz vindt het vooral super leuk om te doen. Hij denkt ook actief mee en laat zich goed afremmen als het moet.

Het was nu de laatste paar keer wel echt warm, maar komende dagen wordt het kouder dus dat is ook wel weer prettig. Hopelijk blijven de paden een beetje begaanbaar met de regen.

Afbeelding

Afbeelding

We vinden het helemaal leuk! *\o/*

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 20:12

Met dank aan Dorethea :D Wij hebben momenteel hetzelfde tuig te leen.
Maar dat varken van mij vindt dit nog steeds het aller leukste van het trailen:
Afbeelding

Ohja, en natuurlijk de kippensoep na de les <<)

Wij kunnen deze week 2x niet vanwege andere afspraken. Maar als we alleen lopen, dus niet in de groep en zonder haas, ligt het tempo wel echt een pak lager hoor (en de spierpijn achteraf ook :') )

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 17:56

Goed bezig met Fitz, en leuk om te horen dat jullie steeds meer zelfvertrouwen krijgen. Het is zo leuk om samen paden te ontdekken en bezig te zijn in de natuur! *\o/* Gaan jullie ook een keer meedoen met een natte neuzen trail?

Eelmo ik miste je gisteren al bij de les! Het was weer pittig hoor. Voor mijn doen iets te pittig, heb aardig spierpijn haha.
Ook wij zijn ondergedompeld in de zoektocht naar het beste tuig. Echt lastig, want online zag ik door de bomen het bos niet meer en iedereen raad je weer wat anders aan :? . Ben zo blij met de leentuigen van Dorethea. De freemotion bleek helaas ook voor Vidar niet goed te zitten bij de schouders. De trop dog core hebben wij ook geprobeerd, maar is voor zijn smalle lijf niet handig en ging schuiven. Vorige week de Neewa x back geprobeerd. Zelf was ik niet overtuigd, maar achteraf gezien op de video en foto's zit hij eigenlijk best prima. Ik wil kijken of ik daar volgende week nog een keer in kan trainen om een goed beeld te krijgen. Ik ben erg blij dat we deze lessen kunnen volgen. Ik leer zo ontzettend veel en weet eigenlijk nog zo weinig haha. En zo leuk dat ik daar samen met de hond in kan groeien.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:53

Mooie omgeving daar in Canada, lekker stuk om te lopen ook!

Leo, fijn dat je zo”n mooi oefen stuk hebt gevonden bij jou in de buurt.

Eelmo, dat zelfde tuig heb ik ook getest tijdens een pas service bij Dorethea :D
Had verschillende tuigjes gepast, en bij ons kwam de Core ook als beste uit de test. Maar ik heb hem op aanraden van Dorethea custom laten maken.
Aangezien mijn Podenco een smal nekje heeft maar in verhouding diepere bost krijgt ze nu maat XS van de hals en maat S van de delen om het lichaam.
Moet er wel 2 weken op wachten omdat het speciaal gemaakt word, en de onze word magenta roze.

De pas sessie was wel heel interessant want je kon zo goed zien waar de voorkeur van de hond ligt wat lekker zit. Ik weet nu dat ik nooit de non-stop freemotion moet kopen :+

Heb via Vinted ook een trailrun rugzakje gekocht, om het maar meteen hysterisch te maken is deze ook knalroze, pas ik straks mooi bij het tuigje van de hond :')

Met de NNT op 5 nov start ik in het blok van 8.30-9.00 uur, 5 km snuffel trail. Start een van jullie ook in dat blok toevallig?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:16

Pippa, jullie waren lekker fanatiek bezig ja :)) Houd mijn hart vast voor volgende week hahaha

Milky_Way, fijne tuigen he! Is dat een beetje makkelijk om hem op maat te laten maken? Ik heb er verder nog niet naar gekeken :o
Wij krijgen ons eigen startvak als 'lesgroepje' :D