Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gillbo schreef:Dat is het moeilijke. Een groot deel van de eigenaren erkend niet wat de eigenschappen van dit ras kunnen zijn.
Een rasvereniging zou eens met goede regels moeten komen ipv alleen maar roepen dat die kleine keffertjes de schuldige zijn en niet de lieve sullige vechthonden.
Macs schreef:Vind het wel bijzonder hoe mensen denken te weten over wat er in het koppie van de hond omgaat. "Waas voor ogen" "willen doden en verscheuren" "ze hebben 1 doel" "slaan in 1x om" en dat ook nog toewijzen aan de pitbullachtige. Hebben jullie hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan?lijkt me erg interessant om dat te doen namelijk. Maar je kunt niet zomaar aannemen dat dat gebeurt.
En zeker niet als je 1 of een paar gevallen hebt gezien.
Je ziet het vaak in 1 oogopslag gecombineerd met adrenaline. We zouden dit soort aanvallen moeten analyseren door gedragwetenschappers, hormonen moeten meten, hersenscans maken en dan kunnen we wellicht een conclusie trekken:)
bruintje123 schreef:Sidera, azmay (en andere)
Zet hier eens even een paar links neer uit het nieuws waar een labrador mensen of dieren heeft dood gebeten of zwaar verwond heeft van het afgelopen jaar.
Dan gaan we daarna verder praten over welke honden de regels nodig zijn,oke?
Bij bijtincident hond ben ik nu bij pagina 3. geselecteerd op afgelopen jaar.
http://www.westlanders.nu/nieuws/eigena ... ent-18181/
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170542/Sl ... ijn-honden
http://www.at5.nl/artikelen/160958/eige ... jtincident
http://www.at5.nl/artikelen/159417/Amer ... tincident'
https://www.omroepvenray.nl/nieuws/2016 ... fford-hond
http://www.omroepbrabant.nl/?news/26019 ... +dood.aspx
http://www.omroepbrabant.nl/?news/24577 ... enten.aspx
beert schreef:Klik het onderzoek eens aan. Daarin staan cijfers van gemeente Rotterdam. Zij houden niet alleen de bijtincidenten bij, maar ook de rassen die erbij horen. Het gaat hier dus om ernstige incidenten. Eerder in het onderzoek wordt al genoemd dat 2/3 van de incidenten plaatsvindt in huis (privé).Citaat:Voor het verkrijgen van een indruk van welke rassen bij ernstige bijtincidenten betrokken
zijn, is de informatie verzameld door de gemeente Rotterdam interessant. De volgende
rassen waren in 2016 betrokken bij 17 ernstige bijtincidenten: staffordshireterriërs of
hun kruisingen (35%), Amerikaanse staffordshireterriërs (18%), Duitse herders (18%),
en verder een bordercollie, een boxer, een bullmastiff, een rottweiler en een Anatolische
herder (Gemeente Rotterdam, 2016).
Eerder onderzoek in Rotterdam van 60 strafzaken betreffende bijtincidenten toont aan
dat van de 70 betrokken honden meer dan de helft (59%) van de honden van het type pitbullterriër waren. Daarnaast kwamen de rassen Amerikaanse staffordshireterriër (9%),
Belgische herder (7%), rottweiler (3%) en staffordshire-bulterriër (3%) voor als bijter.
De rassen akita, Amerikaanse buldog, Anatolische herder, dobermann en Duitse herder kwamen eenmaal (1%) voor. Voor het overige betrof het kruisingen of honden waarvan het ras onbekend is. Het merendeel (87%) van de incidenten vond plaats in de
openbare ruimte met een voor het slachtoffer onbekende eigenaar en hond. Meer dan de
helft (55%) van de slachtoffers had ernstige verwondingen in de vorm van diepe wonden
of weefselverlies (Cornelissen en Hopster, 2008).
Bij het laatste gaat het dus om bijtincidenten die geleid hebben tot strafzaken.
Gillbo schreef:Zo jammer dat de mensen die beweren liefhebbers van deze zogenoemde risicorassen niet het lef hebben om alle kenmerken van deze honden te erkennen.
Ik neem aan dat je als je zo trots bent op je hond alles weet van zo'n dier.
Neem gewoon je verantwoordelijkheid als je kiest voor een hond met deze kenmerken.
Er zijn teveel eigenaren die der slechte kenmerken van deze honden naar boven laat komen. Rasvereniging grijp daar dan op in ter bescherming van het ras
dierenfan schreef:Gillbo schreef:Zo jammer dat de mensen die beweren liefhebbers van deze zogenoemde risicorassen niet het lef hebben om alle kenmerken van deze honden te erkennen.
Neem gewoon je verantwoordelijkheid als je kiest voor een hond met deze kenmerken.
Er zijn teveel eigenaren die der slechte kenmerken van deze honden naar boven laat komen. Rasvereniging grijp daar dan op in ter bescherming van het ras
Kennelijk heb ik 20 jaar een risico ras gehad. Boxers.... ik zal nooit ontkennen dat ze giga druk zijn en mega zot. Echter ik kan niet toe geven dat het een risico ras is want dat is het gewoon echt niet. Net als de engelse bulldog!!!
Boxer zijn druk en vaak niet 100% sociaal richting andere honden mede door hun drukke gedrag. Echter er zijn niet boven gemiddeld veel boxers die echt agressief zijn naar andere honden dan bijv labradors of jack russells. Boxers die voor de kil gaan en het ook daadwerkelijk voor elkaar gekregen hebben ben ik in 20 jaar nog nooit tegen gekomen. Engelse bullen ook niet want die kunnen zich vaak niet eens zo druk maken voor langere periode ivm de belabberde aanleg van hun luchtwegen.
dierenfan schreef:Gillbo schreef:Zo jammer dat de mensen die beweren liefhebbers van deze zogenoemde risicorassen niet het lef hebben om alle kenmerken van deze honden te erkennen.
Kennelijk heb ik 20 jaar een risico ras gehad. Boxers.... ik zal nooit ontkennen dat ze giga druk zijn en mega zot. Echter ik kan niet toe geven dat het een risico ras is want dat is het gewoon echt niet. Net als de engelse bulldog!!!
Boxer zijn druk en vaak niet 100% sociaal richting andere honden mede door hun drukke gedrag. Echter er zijn niet boven gemiddeld veel boxers die echt agressief zijn naar andere honden dan bijv labradors of jack russells. Boxers die voor de kil gaan en het ook daadwerkelijk voor elkaar gekregen hebben ben ik in 20 jaar nog nooit tegen gekomen. Engelse bullen ook niet want die kunnen zich vaak niet eens zo druk maken voor langere periode ivm de belabberde aanleg van hun luchtwegen.
Boxers en engelse bullen en bijtincindenten richting mensen ken ik ook niet als iets wat je regelmatig hoort.
Atalja schreef:Mensen met bijv. Staffords vergeten vaak wat ze aan de lijn hebben! Het ligt niet alleen aan de opvoeding van de hond, de genen zitten erin die maken dat hij *als hij bijt* het afmaakt. Daar moet je rekening mee houden en je hond beschermen voor zichzelf. Maar dat is wat mensen veelal vergeten. En ja andere honden bijten inderdaad net zo snel, maar... staffords, pit bulls en weet ik het wat maken het af en dat maakt het verschil. (en ja ik ben ook een trotse baas van 2 staffords, maar ik weet wat ik aan de lijn heb en bescherm ze ten alle tijden voor zichzelf)