'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:59

Ik ga het niet meer proberen uit te leggen. Ik trek me terug uit deze discussie.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 25-02-17 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Atalja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:01

Mensen met bijv. Staffords vergeten vaak wat ze aan de lijn hebben! Het ligt niet alleen aan de opvoeding van de hond, de genen zitten erin die maken dat hij *als hij bijt* het afmaakt. Daar moet je rekening mee houden en je hond beschermen voor zichzelf. Maar dat is wat mensen veelal vergeten. En ja andere honden bijten inderdaad net zo snel, maar... staffords, pit bulls en weet ik het wat maken het af en dat maakt het verschil. (en ja ik ben ook een trotse baas van 2 staffords, maar ik weet wat ik aan de lijn heb en bescherm ze ten alle tijden voor zichzelf)

StonedRomy

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:05

Het is inderdaad zo dat Staffords goed ontwikkelde kaakspieren hebben en voeg daar nog eens adrenaline bij en dan krijgen ze de kaken simpelweg niet meer van elkaar af... Maar toch gaan sommige maatregelen echt te ver en weer andere zijn te soft. Als ze het nu eens fatsoenlijk zouden opstellen en dan nog wat meer verschil maken tussen de rassen....

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:18

Dat is het moeilijke. Een groot deel van de eigenaren erkend niet wat de eigenschappen van dit ras kunnen zijn.
Een rasvereniging zou eens met goede regels moeten komen ipv alleen maar roepen dat die kleine keffertjes de schuldige zijn en niet de lieve sullige vechthonden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:21

Gillbo schreef:
Dat is het moeilijke. Een groot deel van de eigenaren erkend niet wat de eigenschappen van dit ras kunnen zijn.
Een rasvereniging zou eens met goede regels moeten komen ipv alleen maar roepen dat die kleine keffertjes de schuldige zijn en niet de lieve sullige vechthonden.

Door dit topic totaal mee eens :j
Ik had echt nooit gedacht dat er zo onrealistisch gereageerd zou worden.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:27

Maar ook de eigenaren van de kleinere rassen zouden moeten weten wat de eigenschappen van hun ras is en ze niet zomaar los laten in de bebouwde kom en staan lachen als hun hond tegen een andere hond opspringt. Iedereen moet gewoon eerlijk weten wat voor een hond ze hebben en ook naar andere eigenaren luisteren.

tuurlijk is het niet altijd de schuld van een kleine hond en zijn er ook honden die echt achter een hond aankomen en ze echt iets willen aandoen, maar iedere eigenaar moet meehelpen aan een veiligere maatschappij. En wordt als eigenaar niet boos op mij als ik je hond even aanlijn als ik merk dat een situatie aan het escaleren is. Nee ik ga dit natuurlijk niet doen in een losloopgebied of in het bos, maar wel in de bebouwde kom. Ik wil dat iedere hond gewoon veilig thuis komt en ook ieder baasje. Als jij staat te lachen, dan lijn ik jouw hond aan en maak die van mij desnoods even vast aan een boom zodat ik de situatie met je kan uitspreken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:34

Natuurlijk moeten de eigenaren van de keffertjes ook hun hond niet zomaar los laten lopen.
Maar op zich moet een keer opspringen geen dodelijke reactie uitlokken.

Ik heb mijn JR altijd aan de lijn. Die heeft geen oren als ze een haas ziet, dat is haar instinct.
En met elke hond wil ze spelen. Ja daar is niet iedereen van gediend, daarom een lijn.
Maar stel ze springt vrolijk en blij tegen een andere hond, zonder vorm van agressie is het toch echt niet goed te praten als ze dan meteen vol gebeten zou worden.
Ze kent heel goed de hondentaal door onze herder.
En ja om te spelen springt ze daar ook tegen op. Maar als hij klaar is met spelen dan kijkt hij een keer van, nou kappen puber en dan gaat ze ook meteen wat anders doen.
En dat is hondentaal, niet meteen hap.

Omdat ik andere honden niet ken ga ik het ook niet uitproberen, die van mij spit het onderdelft.
En ik denk dat dus de meeste mensen met de kleine hondjes dat dus ook zo doen.
Met een grote boog om de pitbull achtige heen. Terecht of onterecht, want ik ken ze niet.
En dat is ook niet de oplossing.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:38

Nee, ze zouden nooit meteen mogen bijten. Geen enkele hond mag dat. Dan zou er dus ingegrepen moeten worden en een verplichte muilkorf om, welk ras het ook is en wat de schade ook was!

Mijn akita heeft ook echt nog nooit gebeten naar een andere hond, nog niet eens uitgehaald... Wel staan al haar haren omhoog en als het echt te ver gaat gaan haar tanden bloot. Ik ga het dan echt niet uittesten of ze niet gaat bijten en probeer haar weg te nemen uit de situatie en op een afstandje te laten zitten en weer de focus op mij te krijgen.

Overigens snap ik daarom ook niet die gesloten tuigjes. Hoe kan een hond dan nog hondentaal aflezen? Borstelen kan niet meer, rug bollen valt minder op. Voor iedere hond en eigenaar dus heel onduidelijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:42

Maar wat is een ras?
Driekwart van alle honden heeft helemaal geen stamboom en daarvan weer een deel komt uit de broodfok waar het al vragen is om problemen.
Dat heeft eigenlijk niks meer met het authentieke echte ras te maken.
Vaak zijn het slechte lookalikes met karaktereigenschappen die ook niet bij het ras horen.
Terwijl zo'n slechte lookalike wel bij een ras wordt geschaard en daardoor het hele ras omlaag haalt.

Je hoort juist van bijvoorbeeld de stafford, waar door sommige fokkers serieus mee wordt gefokt.
Er wordt gekeken naar karakters, afstamming en er worden goede honden gefokt.
Honden die meestal bij even serieuze en liefhebbers van het ras terecht komen.
Deze honden en baasjes zijn meestal helemaal niet het probleem.

Veel 'probleemhonden' hadden sowieso nooit geboren moeten worden.
Die komen uit de broodfok, pretnesten, van zolderkamertjes waar een of ander louche figuur pups verkoopt van een onbestemd stafford achtig teefje.

Ik denk dat daar al eens moet worden begonnen, om dat aan te pakken.
Weg met al die pretnesten en broodfok honden.
Dan heb je al een groot deel van het probleem opgelost.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 16:28

Macs schreef:
Vind het wel bijzonder hoe mensen denken te weten over wat er in het koppie van de hond omgaat. "Waas voor ogen" "willen doden en verscheuren" "ze hebben 1 doel" "slaan in 1x om" en dat ook nog toewijzen aan de pitbullachtige. Hebben jullie hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan? :) lijkt me erg interessant om dat te doen namelijk. Maar je kunt niet zomaar aannemen dat dat gebeurt.
En zeker niet als je 1 of een paar gevallen hebt gezien.
Je ziet het vaak in 1 oogopslag gecombineerd met adrenaline. We zouden dit soort aanvallen moeten analyseren door gedragwetenschappers, hormonen moeten meten, hersenscans maken en dan kunnen we wellicht een conclusie trekken:)

Ik heb er inderdaad 2 om zien slaan. De ene zat op de menwagen te chillen (liep al jaren op stal) en viel opeens de pony die ervoor stond aan, de ander greep een klein hondje in de woonwijk. De eerste bleef kort aanvallen en kreeg zich gelukkig niet klemvast, de ander had de andere hond bij zijn kop en liet niet meer los. De eerste was niet meer te bereiken maar een langsvliegend koekje doorbrak de focus waarna ze weer ontspannen mee liep (even in de kennel gezet, was gewoon een gezinshond). De ander liet los toen we een tijdje zijn achterpoten van de hrond hielden en liep daarna weer heel ontspannen met zijn baas mee naar binnen. Van de tweede kreeg ik van de buurtbewoners de indruk dat het niet het eerste incident was. Van de eerste weet ik zeker dat dit het wel was.

De eerste hond loopt nog steeds tussen de paarden en doet ze niets, wel wordt ze nu met het mennen weggesloten. Bij de ander was ik een toevallige voorbijganger die geholpen heeft met het loskrijgen van de andere hond. Geen van beide incidenten hebben overigens de media gehaald. Ondanks dat het hondse slachtoffer het waarschijnlijk niet overleefd heeft.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:12

bruintje123 schreef:
Sidera, azmay (en andere)

Zet hier eens even een paar links neer uit het nieuws waar een labrador mensen of dieren heeft dood gebeten of zwaar verwond heeft van het afgelopen jaar.

Dan gaan we daarna verder praten over welke honden de regels nodig zijn,oke?

Bij bijtincident hond ben ik nu bij pagina 3. geselecteerd op afgelopen jaar.

http://www.westlanders.nu/nieuws/eigena ... ent-18181/

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/170542/Sl ... ijn-honden

http://www.at5.nl/artikelen/160958/eige ... jtincident

http://www.at5.nl/artikelen/159417/Amer ... tincident'

https://www.omroepvenray.nl/nieuws/2016 ... fford-hond

http://www.omroepbrabant.nl/?news/26019 ... +dood.aspx

http://www.omroepbrabant.nl/?news/24577 ... enten.aspx

https://www.houdenvanhonden.nl/kinderen ... ndenbeten/

"Uit dit onderzoek blijkt dat American Staffordshire Terriers, Bull Terriers of Franse Buldoggen nauwelijks mensen bijten. Deze rassen veroorzaakten gemiddeld zo’n 0,6 procent van de bijtincidenten. Pitbull Terriers zijn in dit onderzoek niet als ras meegenomen omdat de Pitbull geen officieel ras is. Er zijn geen betrouwbare gegevens over het aantal Pitbulls (stamboomloze American Staffordshire Terriers of kruisingen met dit ras) in ons land.

Een groot deel van de bijtincidenten (10,4 procent) werd veroorzaakt door Jack Russell Terriers. Belgische en Duitse Herdershonden schreven respectievelijk 4,8 en 5 procent van de incidenten op hun naam en de Labrador en Golden Retriever ‘behaalden’ allebei een percentage van 2,9 procent. Beduidend meer dus dan de ‘vechthonden’. Laat je dus niet op het verkeerde been zetten: vechthonden zijn geen bijthonden."

Ja wie gaat er een artikel schrijven over een valse Chi of Jack? Die worden alleen schattig gevonden en als het een beetje mee zit weg gehouden van jonge kids

Als je zo voor die maatregelen bent waarom zou je dan in godsnaam niet het met me eens zijn dat als een Labrador een bijtincident zou veroorzaken die dan niet ook een spuitje moet krijgen?

PS in m'n omgeving alleen al een lab die zeer onbetrouwbaar is en ernstige verwonding heeft veroorzaakt. Die loopt nu aangelijnd en bij veel prikkels gemuilkorfd. Niet alles wordt ook meteen officieel gerapporteerd. Waar ik alleen maar mee wil zeggen, zelfs al zouden ze een minder heid zijn, er zijn altijd uitzonderingen. Lijkt me dan een beetje racisme om een blonde golden een waarschuwing te geven maar een zwarte Rottweiler de doodstraf voor hetzelfde delict ;)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:27

Zo jammer dat de mensen die beweren liefhebbers van deze zogenoemde risicorassen niet het lef hebben om alle kenmerken van deze honden te erkennen.
Ik neem aan dat je als je zo trots bent op je hond alles weet van zo'n dier.
Neem gewoon je verantwoordelijkheid als je kiest voor een hond met deze kenmerken.
Er zijn teveel eigenaren die der slechte kenmerken van deze honden naar boven laat komen. Rasvereniging grijp daar dan op in ter bescherming van het ras

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:29

beert schreef:
Klik het onderzoek eens aan. Daarin staan cijfers van gemeente Rotterdam. Zij houden niet alleen de bijtincidenten bij, maar ook de rassen die erbij horen. Het gaat hier dus om ernstige incidenten. Eerder in het onderzoek wordt al genoemd dat 2/3 van de incidenten plaatsvindt in huis (privé).

Citaat:
Voor het verkrijgen van een indruk van welke rassen bij ernstige bijtincidenten betrokken
zijn, is de informatie verzameld door de gemeente Rotterdam interessant. De volgende
rassen waren in 2016 betrokken bij 17 ernstige bijtincidenten: staffordshireterriërs of
hun kruisingen (35%), Amerikaanse staffordshireterriërs (18%), Duitse herders (18%),
en verder een bordercollie, een boxer, een bullmastiff, een rottweiler en een Anatolische
herder (Gemeente Rotterdam, 2016).
Eerder onderzoek in Rotterdam van 60 strafzaken betreffende bijtincidenten toont aan
dat van de 70 betrokken honden meer dan de helft (59%) van de honden van het type pitbullterriër waren. Daarnaast kwamen de rassen Amerikaanse staffordshireterriër (9%),
Belgische herder (7%), rottweiler (3%) en staffordshire-bulterriër (3%) voor als bijter.
De rassen akita, Amerikaanse buldog, Anatolische herder, dobermann en Duitse herder kwamen eenmaal (1%) voor. Voor het overige betrof het kruisingen of honden waarvan het ras onbekend is. Het merendeel (87%) van de incidenten vond plaats in de
openbare ruimte met een voor het slachtoffer onbekende eigenaar en hond. Meer dan de
helft (55%) van de slachtoffers had ernstige verwondingen in de vorm van diepe wonden
of weefselverlies (Cornelissen en Hopster, 2008).

Bij het laatste gaat het dus om bijtincidenten die geleid hebben tot strafzaken.

Als antwoord op sidera.

En zeg eens waar ik tegen ben dat een valse hond van een ander ras geen spuitje hoeft?

En dat ze wel veel dieren bijten, zoals pony's en schapen dan is het maar prima? Het zijn geen mensen? Zomaar uit de tuin ontsnapt en op killer jacht.

Ik vermoed dat je dat niet bedoeld dat dat wel prima is, maar eigenlijk staat het er wel zo.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 25-02-17 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:37

Dat gaat alleen over mens/hond incidenten. Niet over hond/hond. Bij die laatste zullen de cijfers weer anders zijn. Daarbij zie je weer andere dingen bij het onderzoek in Rotterdam.

Daarbij is er nog wel verschil in thuissituaties en in de openbare ruimte. Thuis vind ik het de verantwoording van de ouders/eigenaren en moet er goed nagedacht worden over wat voor hond er in huis gehaald wordt, of dat problemen kan opleveren en mensen moeten zelf beslissen wat ze geen verantwoorde situatie vinden. Ook daar moeten ze zich dus verdiepen in signalen... Wil je die mee laten tellen in de incidenten in de openbare ruimte waar ze misschien geen gevaar zijn en het misschien een scheef beeld geeft? (in bepaalde gevallen die bijvoorbeeld in de openbare ruimte niet voorkomen) Zo is mijn man een keer flink gebeten door eigen hond toen hij tussen haar en andere hond kwam die aan het 'knokken' waren. De honden hadden beide niks, alleen plukjes haar minder, mijn man had een flinke wond. Maar dat zou wel meegerekend worden in de cijfers hierboven. Andere hond had een hekel aan borstelen en daarbij werden zijn waarschuwingen genegeerd. Toen er met een flinke ruk door de klit heen geborsteld werd, beet hij. Dat vind ik 2 situaties die wel meegerekend worden, maar in mijn ogen niks zeggen over risico's van beide rassen.

Een hond die buiten loopt en iemand grijpt die bij wijze van spreken de weg vraagt, ja die telt natuurlijk wel mee.

Ik zou zeggen dat die regel van inslapen na een ernstig incident (zowel mens/hond als hond/hond of ander dier) als die doorgevoerd wordt voor elke hond geldt. Niet alleen de HR honden. Maar dat is mijn mening. Dat je sommige risico rassen van te voren maatregelen oplegt snap ik nog wel, maar elk ernstig incident is er 1 te veel. En ook het anoniem melden moet je bij elke hond kunnen doen, bij een aantal meldingen of bewijs dat het een risico hond is van een geen risicovol ras zou ook deze hond kort aangelijnd / met muilkorf moeten lopen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:40

Gillbo schreef:
Zo jammer dat de mensen die beweren liefhebbers van deze zogenoemde risicorassen niet het lef hebben om alle kenmerken van deze honden te erkennen.
Neem gewoon je verantwoordelijkheid als je kiest voor een hond met deze kenmerken.
Er zijn teveel eigenaren die der slechte kenmerken van deze honden naar boven laat komen. Rasvereniging grijp daar dan op in ter bescherming van het ras

Kennelijk heb ik 20 jaar een risico ras gehad. Boxers.... ik zal nooit ontkennen dat ze giga druk zijn en mega zot. Echter ik kan niet toe geven dat het een risico ras is want dat is het gewoon echt niet. Net als de engelse bulldog!!!

Boxer zijn druk en vaak niet 100% sociaal richting andere honden mede door hun drukke gedrag. Echter er zijn niet boven gemiddeld veel boxers die echt agressief zijn naar andere honden dan bijv labradors of jack russells. Boxers die voor de kil gaan en het ook daadwerkelijk voor elkaar gekregen hebben ben ik in 20 jaar nog nooit tegen gekomen. Engelse bullen ook niet want die kunnen zich vaak niet eens zo druk maken voor langere periode ivm de belabberde aanleg van hun luchtwegen.

Boxers en engelse bullen en bijtincindenten richting mensen ken ik ook niet als iets wat je regelmatig hoort.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:42

Als een, bijvoorbeeld, Golden Retriever moedwillig een andere hond verscheurt, mag die wat mij betreft in ingeslapen worden. Zelfde regels dus. Ik denk echter wel, dat er veel minder Goldens ingeslapen zullen worden dan bijvoorbeeld Pitbulls of Staffords, aan de hand van deze regel.
Maar daarom ben ik er ook zo voor, ondanks dat ik zelf HR honden heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:43

dierenfan schreef:
Gillbo schreef:

Kennelijk heb ik 20 jaar een risico ras gehad. Boxers.... ik zal nooit ontkennen dat ze giga druk zijn en mega zot. Echter ik kan niet toe geven dat het een risico ras is want dat is het gewoon echt niet. Net als de engelse bulldog!!!

Boxer zijn druk en vaak niet 100% sociaal richting andere honden mede door hun drukke gedrag. Echter er zijn niet boven gemiddeld veel boxers die echt agressief zijn naar andere honden dan bijv labradors of jack russells. Boxers die voor de kil gaan en het ook daadwerkelijk voor elkaar gekregen hebben ben ik in 20 jaar nog nooit tegen gekomen. Engelse bullen ook niet want die kunnen zich vaak niet eens zo druk maken voor langere periode ivm de belabberde aanleg van hun luchtwegen.

Kijken ze bij de EB niet naar oorspronkelijke fokdoel? Je hebt tegenwoordig mensen die de 'oude' EB weer proberen te fokken en dat vind ik niet altijd fijne honden, maar de EB zoals we hem nu kennen ken ik idd niet als risicovol.

Boxer reuen ken ik soms wel als minder fijn met andere honden, maar niet erger dan andere rassen idd. Patsen, keertje vechten, maar geen enorme wonden of dode honden. Vooral veel bombarie zonder gevolg eigenlijk.

Diablo, precies.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:44

dierenfan schreef:
Gillbo schreef:

Boxers en engelse bullen en bijtincindenten richting mensen ken ik ook niet als iets wat je regelmatig hoort.

Ik moet inderdaad ook zeggen dat ik van boxers nog nooit wat slechts gehoord heb.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:47

Dierenfan,
Ik geloof ook niet dat er iemand begrijpt waarom die op de lijst staan.

Met je eens Diablo.
Als een hond op de openbare weg (bos enz) een ander ernstig verwond of dood dan mag dat van mij ook.
Misschien dat met zulke regels mensen eens na gaan denken over wat voor hond ze hebben.
En ja dat mag bij welk ras dan ook.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:02

Enige narige wat ik van boxers gehoord heb is dat ze kierewiet hyper zijn.
En dat planten meer last van ze hebben dan mensen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:07

In het advies wordt ook genoemd om de lijst met 'risicorassen' elke vier jaar te herzien. Maar ook het "meten is weten" advies. Dus dat er een helder systeem komt om het aantal bijtincidenten (waarbij medische zorg nodig is) te registreren en ook het ras te registeren. Stel nu dat de boxer geen enkel incident veroorzaakt, dan is de kans groot dat ie na vier jaar van de lijst gaat. En misschien komt de labrador er dan wel op als daadwerkelijk gemeten wordt dat dat veel problemen mee zijn.

Maar nogmaals, het zijn adviezen. Een advies is ook dat mensen met deze rassen een WA verzekering moeten hebben en dat ze geregistreerd moeten worden (chip). Ook voorlichting (aan zowel hondeneigenaren als bijvoorbeeld ouders) wordt genoemd. Ook zouden eigenaren van deze rassen ervoor moeten zorgen dat honden op eigen terrein blijven (lijkt me logisch, ook voor andere rassen). Tenslotte wordt ook een houdverbod genoemd voor eigenaren die twee keer bij een ernstig incident betrokken zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:16

Ik denk dat Boxers dan ook snel van de risicolijst worden gehaald als er verplicht geregistreerde meldingen van bijtincidenten op ras moeten komen.
Een ras sluit zich op die manier vanzelf uit op bijtgedrag.

Al kon ik de eigenaar van een boxer vanmiddag wel wat doen toen die doodleuk zijn hond in de buggy liet duiken onder het mom, hij doet niks hoor hij is gek op kinderen. -:(-. Heb hem gewaarschuwd dat deze moeder wél op de risicolijst staat

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:18

Sidera, er zijn in het onderzoek wat jij plaatst helemaal geen pitbull(achtigen) - kruisingen daarvan en rasloze honden meegerekend. Dus sowieso geen eerlijk beeld hiervan.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 20:43

Sorry, maar ook bij de juiste baasjes kunnen deze honden gevaarlijk zijn, ineens gaat de knop om....

Het ligt wel aan het ras........en er moet terecht strenge maatregelen komen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:00

Atalja schreef:
Mensen met bijv. Staffords vergeten vaak wat ze aan de lijn hebben! Het ligt niet alleen aan de opvoeding van de hond, de genen zitten erin die maken dat hij *als hij bijt* het afmaakt. Daar moet je rekening mee houden en je hond beschermen voor zichzelf. Maar dat is wat mensen veelal vergeten. En ja andere honden bijten inderdaad net zo snel, maar... staffords, pit bulls en weet ik het wat maken het af en dat maakt het verschil. (en ja ik ben ook een trotse baas van 2 staffords, maar ik weet wat ik aan de lijn heb en bescherm ze ten alle tijden voor zichzelf)

Dit...exact dit!
Ik heb ook een Amstaff die ik altijd aan een lange lijn uitlaat. Niet omdat ze vals is of ook maar ooit een hond heeft gebeten, maar wel omdat ik dit sowieso wil voorkomen.

Helaas zie ik ook veel onbegrip en onkunde. Zo dook een paar maanden geleden in de woonwijk een losgetrokken Deense Dog bovenop haar van achteren. Ze snauwde flink terug (terecht), maar beet gelukkig niet en snapte niet. Mijn vriend kon de dog bij zijn halsband pakken en het bleef bij beide honden gelukkig bij wat snauwen zonder bijten.

Ook laat ik mijn hond vaak in het bos uit. Daar geldt een aanlijnplicht die helaas consequent genegeerd wordt door hondeneigenaren. Zo zijn er ook al eens twee husky's van achteren op haar afgevlogen en kon hun eigenaar alleen maar roepen: 'Laat maar los, dan komt het wel goed!' _-:(

Een paar weken geleden schoot er een DH uit de startblokken toen die ons zag. Niet met de bedoeling om te spelen aan de lichaamstaal te zien. De eigenaresse reageerde pas toen ik gilde 'Hond aanlijnen!!!' Ze waren ver genoeg weg en de hond was gelukkig onder appèl, anders hadden we een probleem gehad vrees ik. In zulke gevallen ben ik dus ook echt niet vriendelijk meer naar de betreffende eigenaren. En dat soort onoplettende types heb je ook echt wel tussen de staffordeigenaren zitten!

Kleine hondjes keffen wel vaak, maar daar kijkt mijn staff niet van op of om. Daar zie ik in mijn geval het probleem ook niet zo. ;)

Ze wil graag spelen en er zijn zelfs hondeneigenaren die aan mij vragen of dat niet even mag. Ik leg dan maar uit dat een lompe hond van 30 kg en een klein hondje misschien geen goede speelcombinatie is.

Voor alle hondeneigenaren kan ik een verplichte basiscursus voor aanschaf wel goedkeuren eigenlijk.