Vogels in de tuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:18

Achgossie, ja ik denk dat mijn raam-vogeltje inderdaad een zanglijster was als ik dat zo zie :j

De zwaluwtjes foto is mooi hè :j

Elk nestje dat ik zag hield ik in de gaten, als de pietjes dan "vliegrijp" waren haalde ik ze uit het nest (jajaa moet je misschien niet mee bemoeien, maar toch....) om ze vanaf mijn hand te leren vliegen, zodat ze niet op de grond terecht zouden komen waar ze een makkelijke prooi zouden zijn voor o.a. onze katten.

Ging eigenlijk altijd heel makkelijk, even op je hand laten zitten en naar pa & ma (en de rest) laten kijken die in de lucht aan het buitelen zijn (moment van foto) en dan per pietje hand een paar keer rustig op en neer bewegen zodat ze wat met de vleugeltjes gingen flapperen en je echt een lampje aan zag gaan :+:

Dan steeds wat langere bewegingen maken (alsof vogeltje valt) en meestal vlogen ze dan zo weg en werden in de lucht opgehaald door de andere zwaluwtjes. Beetje vliegen en buitelen, meteen handig joh die diertjes!

Dan werden ze door de ouders meegenomen naar een hoog plekje om even uit te rusten.
Konden die grote het volgende vogeltje weer "opvangen". Vogeltjes werden door de grote verzameld bovenop het dak ofzo, kregen nog een paar keer vliegles van de familie en dan keerden ze weer terug in de stal voor de nacht, en de volgende ochtend vlogen ze dan zelf weer uit +:)+

Dat ging dan een paar dagen zo.

Jammer genoeg afgelopen zomer zo tot over mijn kruin geen tijd gehad voor niets door onze eigen baby-mans... zag op een gegeven moment nog wel een goed gevuld nestje zitten toen het eindelijk even lukte om iets langer bij de paardjes te zijn dan alleen snel-snel voeren enzo, was in de tijd dat het zo bloedheet was van de zomer.

Ging toen echt niet lukken om me met de zwaluwtjes te bemoeien, en volgende dag toen ik wel de mogelijkheid had lagen ze allemaal doodgebeten op de grond -O-

Nu weet ik dus zeker dat ik ze inderdaad beter kan helpen met uitvliegen, arme dingetjes.... :(:)
Ben benieuwd of ze dit jaar nog terugkomen na deze ervaring....

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 13:29

Voorzichtig in de auto allemaal, we willen geen brokken hoor! :))

Wat verdrietig van de jonge zwaluwen. ;( Hier heb ik er twee keer eentje dood op de zolder van de garage gevonden. Blijkbaar binnen gekomen maar de weg naar buiten niet meer gevonden, ook zo sneu.

Nadat ik net de zonnebloempitten had bijgevuld en wat voer had gestrooid werd ik op een luid fluitconcert getrakteerd. Ik houd het er maar op dat ik werd toegefloten en niet uitgefloten. :+

Verder zag ik bij ons in de 'voortuin' een vogeltje (te ver om goed te zien wat voor één) dat ogenschijnlijk een holte in een dode boom aan het inspecteren was. :D Ik moet zeggen dat ik zelf ook wel voorjaarskriebels krijg van dit weer. En dat komt goed uit, want ik wacht nog op een heftige aanval van voorjaarskriebels en nesteldrang om het huis op orde te krijgen. :o

Indy_Mouse_9

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:39

Van mijn route afwijken omdat ik achterstevoren op de fiets zit om te kijken wat er nu in het weiland/boom/lucht zat ken ik ook idd :j En als het echt iets leuks of bijzonders is stap ik ook af, ook voor bijvoorbeeld eekhoorns, die vind ik geweldig!

Als ik in de tuin zaadjes uit strooi maak ik altijd fluitgeluidjes, ik hoop de vogels te trainen dat ze weten dat er weer nieuw voedsel is. Vanmorgen zaten kort na het uitstrooien van nieuwe zaadjes het vinkje en het roodborstje al weer aan het ontbijt, dus hopelijk werkt het, haha.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:04

Eekhoorns vind ik zo grappig, jammer genoeg heb ik die hier nog nooit gezien. Slim van het fluiten, ik geloof ook zeker dat het wel kan werken. Als je kunt fluiten tenminste. Ik ga het maar niet proberen, want ik vrees dat ik acuut mijn vogelvrouwtjestatus verlies als ze me horen. :')

Ik ben nog helemaal blij van wat ik net zag. :D Mijn vriend spotte een staartmeesje. Het was alweer een paar weken geleden dat we die voor het laatst zagen. Het mooiste komt alleen nog. Even later zag ik er namelijk ineens twee aan de vetbollen hangen. :D Nog nooit hadden we een staartmees op het gezelschap van een andere staartmees kunnen betrappen, dus dit gaf me echt een goed gevoel.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:06

Jeej!
Ging het in je hoofd van: staartmees -> 2 staartmezen -> ^&+ staartmezen -> STAARTMEZEN BABIES!! (die dan van me houden en voor altijd mijn beste vriend worden?)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 15:10

Een beetje wel. :o Met uitzondering van wat er tussen de haakjes staat. Zó ver heen ben ik nou ook weer niet hoor. :')

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 15:31

Haha, ik heb dat dus wel altijd. :o Ik hoop altijd op van die Sneeuwwitje taferelen, vogels die op mijn schouders komen zitten zingen en wilde hertjes die zich laten aaien...
Helaas nog nooit gelukt en de beesten waar het bij lijkt te lukken hebben de ongelukkige gewoonte om een dag later dood te zijn :') Ze waren dan niet voor niets ineens rustig en makkelijk benaderbaar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 16:16

goeroe schreef:
:D Nog nooit hadden we een staartmees op het gezelschap van een andere staartmees kunnen betrappen, dus dit gaf me echt een goed gevoel.
<3 <3

Hei, hoe kan dat nu? Ik heb echt nog nooit een staartmeesje alleen gezien. Ik zie deze vogeltjes echt als grote groep vogeltjes die razendsnel zijn en o zo grappig. Als ik ze zie hier, dan is het bijna altijd op de zelfde plek en ze hangen vaak op de kop. Ik vind het echte grappige acrobaten. Ik zet dan de kijker op de boom waar ik ze zie en pas na een tijdje met wat geluk, krijg ik er soms eentje goed in de kijker. <3

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:05

Ik was eens naar mijn foto's aan het kijken en er zitten er toch een aantal tussen die ik hier toch eens wou delen :D ze zijn wel al van een tijdje geleden.

Hier was het nogal druk, er hangen meerdere bollen, maar ze moesten toch allemaal tegelijk van dezelfde eten :P
Afbeelding

Hier een groenling, ze komen niet vaak zo dicht, maar deze wou toch eens komen poseren op onze haag:
Afbeelding

En een vink, die zitten hier heel vaak. Vind dat hij toch wel erg lijkt op die vink (?) van nienke, ik dacht ook meteen aan een gewone vink toen ik die foto van nienke zag
Afbeelding

Heb hier ook 1 keer een keepje gezien, tot nu toe helaas nog niet terug gezien :P
Afbeelding

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:07

Laura die lijkt er zeker op! :P net in de regen een duif gespot maar meer zie ik niet -O-

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:10

Gisteren heb ik het voernetje ik de voortuin hervuld, en de vogels zijn blij! Ik heb tenminste 1 koolmees gezien, 2 pimpelmezen en een boomklever... En toen een tweede boomklever! Zo leuk!

De foto's zijn niet heel duidelijk, gemaakt vanuit de woonkamer met de telefoon. Toch maar eens de camera naar beneden halen :)

Afbeelding

Afbeelding

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:12

Onze tuin is groot en we hebben op 7 plekken eten hangen / liggen op de grond / liggen in bakjes en elke winter heel veel vogeltjes :) gezellige boel hierboven ook!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:06

Ik heb een zwart meesje aan mijn nestkastje gezien. Die is aan het controleren of hij daarvan zijn nieuwe thuis wil maken. :)
Normaal hebben we meer kastjes hangen, maar vorig jaar zijn de overige allemaal gesneuveld. :(

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 20:51

Ik zag vandaag ook een vogeltje al een nestkastje controleren, geen idee wat voor vogeltje het was, formaat mees. Maar was te ver weg om het goed te zien. Gisteren had een meesje het ideale schuilplekje voor de regen gevonden, die heeft meer dan een half uur in de pindakaaspot gezeten, echt compleet erin gedoken, met af en toe een snack pakkend, tot groot ongenoegen van een hele horde meesjes die ook wilden. _O-

Verder vandaag een hele vreemde vogel gespot op de voederplank.

Afbeelding

Is een wilde kat, woont samen met zijn broertje/zusje in het houthok van de buren, die zich achter de garage bevindt die op de foto te zien is.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:27

Ik had vandaag een ooievaar op mijn wei lopen,nog nooit gezien hier :-).Staartmeesjes heb ik heel veel ,ik heb onder het afdak vetbollen en een huisje met zaadjes hangen en dat is een soort vergaderzaal voor staartmezen geworden.
Als ik julie foto's zie moet ik toch ook eens dringend een nieuwe lens op mijn camera kopen.

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 08:42

Ik zie ook steeds wat vogeltjes in de tuin! Meesjes, merels.... wij hebben alleen geen plek in de tuin centraal, waar ik spulletjes kan ophangen. Denk dat ik moeders nog even op pad stuur voor zo'n 'staand' huisje. Wil deze week ook nog een huisje ophangen. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 15:36

Hier vanochtend weer een hoop herrie in de lucht, dus de trek zal wel echt begonnen zijn weer. Heb ze echter niet gezien want lag nog lekker in m'n bed ;).

In nl weer een hoop witte reigers gezien afgelopen weekend.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 16:02

palousa_boy schreef:
In nl weer een hoop witte reigers gezien afgelopen weekend.
Gaaf, ook zo mooi.

Hier zitten echt veel grote zilver reigers. Zo'n mooi gezicht. Enne, hier liggen de kijkers al in de aanslag. We hebben al paar keer de kraanvogels over zien trekken. Helaas is het weer zo slecht dat we ze alleen zien als ze vlak boven ons huis zijn. Vrij snel zijn ze dan weer uit het zicht vanwege het grijze weer.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 18:51

Wij zijn vandaag erg gelukkig. Regelmatig gaan we naar buiten want de kraanvogel trek is echt begonnen. Is zo prachtig. Ik ga gauw weer kijken <3 <3 <3

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 19:05

Zo leuk, pien. Machtig als ze met grote golven overgevlogen komen.

Ik heb vandaag ook weer een moment van euforie gehad. Ik heb voor het eerst een boomklever gezien. *\o/*

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 20:55

Ik zie helemaal niks meer... :(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 21:41

Vanmiddag waren de papegaaien hier helemaal druk aan het doen om de koolmezen uit de tuin te jagen :roll: uiteraard lukte dat niet want er lagen nog zaadjes :Y)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:58

Gisteren in het bos hebben we een prachtige grote bonte specht gezien :) Hij ging mooi vol in beeld op een tak zitten voor hij weer weg vloog en we m de rest van onze wandeling ergens hoorden kloppen. Ook een mystery-vogel gespot, ik denk misschien een goudhaantje... Beetje grootte vink, klein beetje geel op z'n koppie, heel dun snaveltje en een soort driehoekje op z'n vleugel, ik denk zwart en wit. Als iemand het daar uit herkent?

Vandaag uit de boedel van een net overleden tante een mooie vogelvoerstandaard gekozen als aandenken. Zij was ook dol op vogels, dus ik vind t zelf een goede en praktische keuze :) Morgen even wat nieuwe vetbollen scoren en dan kan is het buffet weer geopend!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:02

Deze nog gezien awww
Afbeelding

en deze maar vind de foto niet zo mooi een beetje donker.
Afbeelding

ook nog in bargerveen veel gezien! maar dat is geen tuin :')

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 22:19

zo te zien hebben aantal vinkjes gezien, vind dat echt mooie vogeltjes zitten er hier ook een hoop
Afbeelding
Afbeelding

wij hebben een nest met eksters voor ons raam best grappig, want t mannetje is soms aan t vechten met t raam van de buren waar hij zichzelf in ziet
Afbeelding

en verder hebben we ook een zoot broedende reigers in de bomen zitten, stuk of 6 paren hoop dat ik eerdaags een jong op een nest kan vastleggen
Afbeelding

en verder hoop koolmeesjes en merels
Afbeelding