De zwaluwtjes foto is mooi hè

Elk nestje dat ik zag hield ik in de gaten, als de pietjes dan "vliegrijp" waren haalde ik ze uit het nest (jajaa moet je misschien niet mee bemoeien, maar toch....) om ze vanaf mijn hand te leren vliegen, zodat ze niet op de grond terecht zouden komen waar ze een makkelijke prooi zouden zijn voor o.a. onze katten.
Ging eigenlijk altijd heel makkelijk, even op je hand laten zitten en naar pa & ma (en de rest) laten kijken die in de lucht aan het buitelen zijn (moment van foto) en dan per pietje hand een paar keer rustig op en neer bewegen zodat ze wat met de vleugeltjes gingen flapperen en je echt een lampje aan zag gaan

Dan steeds wat langere bewegingen maken (alsof vogeltje valt) en meestal vlogen ze dan zo weg en werden in de lucht opgehaald door de andere zwaluwtjes. Beetje vliegen en buitelen, meteen handig joh die diertjes!
Dan werden ze door de ouders meegenomen naar een hoog plekje om even uit te rusten.
Konden die grote het volgende vogeltje weer "opvangen". Vogeltjes werden door de grote verzameld bovenop het dak ofzo, kregen nog een paar keer vliegles van de familie en dan keerden ze weer terug in de stal voor de nacht, en de volgende ochtend vlogen ze dan zelf weer uit

Dat ging dan een paar dagen zo.
Jammer genoeg afgelopen zomer zo tot over mijn kruin geen tijd gehad voor niets door onze eigen baby-mans... zag op een gegeven moment nog wel een goed gevuld nestje zitten toen het eindelijk even lukte om iets langer bij de paardjes te zijn dan alleen snel-snel voeren enzo, was in de tijd dat het zo bloedheet was van de zomer.
Ging toen echt niet lukken om me met de zwaluwtjes te bemoeien, en volgende dag toen ik wel de mogelijkheid had lagen ze allemaal doodgebeten op de grond

Nu weet ik dus zeker dat ik ze inderdaad beter kan helpen met uitvliegen, arme dingetjes....

Ben benieuwd of ze dit jaar nog terugkomen na deze ervaring....