Canicross, wie doet het ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Re: Canicross, wie doet het ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:25

Ah ik ben dan benieuwd wanneer ik de ontheffing binnen krijg. Twee weken terug heb ik de aanvraag verstuurd en volgens de site duurt het 8 weken.. Maar ik hoop dat het wat sneller gaat. Ik ben bang dat als ik het tuig ect heb gehaald ik niet zo geduldig meer kan wachten :'). Met starten bedoel je een wedstrijd denk ik? Dat is nog niet aan de orde haha. Eerst kijken of hij het überhaupt leuk vind :).

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 11:05

Ik ben in de jaren dat ik actief op pad ging met mijn mountainbike 1x aangehouden en toen heb ik niets hoeven laten zien, die boswachter had nog nooit van bikejoring gehoord. Dus als je je aanvraag uitprint en die bij je hebt ben je denk ik meer dan veilig genoeg!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:19

Dat is ook zo, veel mensen weten niet eens dat een hond officieel niet mag trekken. Gister wel bewijs van mijn aanvraag oid gekregen. Ik zag de brief en dacht yes daar is de ontheffing maar nee :') haha

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 13:58

Wat houdt zo'n aanvraag dan in? Wat moet je dan laten zien ?
En is het enkel de boswachter die hierop kan controleren?

Mijn vriend wil misschien in de toekomst bikejoring doen met Koda, maar voorlopig is dat nog niet aan de orde, eerst maar eens zorgen dat canicross er goed in zit :D

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 14:25

Op deze site staat het een en ander aan informatie https://mijn.rvo.nl/ontheffing-trekhondenverbod . Je hebt dus een verklaring van de dierenarts nodig en daarnaast nog een digitaal formulier invullen. Die beide twee moet je dan weer opsturen met een foto van de hond met fiets. Ik dacht dat het invullen wel mee zou vallen maar zeker als je niet bekend bent met de sport is het wat lastig. Vragen als hoe hoog, breed en lang is het voertuig vond ik vooral stom, het is gewoon een mountainbike :'). En hoe vaak en hoeveel tijd ik er aan kwijt ga zijn vond ik lastig aangezien ik niet eens weet wat de hond er van vind.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-18 15:43

sunshine schreef:
Jammer dat mika niet fijn wil lopen met tuig, past het tuig wel goed ?

Ja super jammer, het canicrossen was juist iets waar ik enorm naar uit keek. := Nu zijn we fanatiek begonnen aan detectie, ook leuk. :)
Tuig(en) past goed, maar hij heeft het met alles op en om zijn lijf, verschillende tuigen geprobeerd, maar ook (regen)jassen vind hij verschrikkelijk.
Voor nu alle canicross en bikejöring plannen maar geparkeerd, eerst volgend jaar verhuizen en dan eens kijken naar een tweede hond. :)

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 01:31

Hallo allemaal, ik ben sinds kort begonnen met canicrossen en ik vind het super leuk dus besloten om me hier ook te melden.

Ik had nog wel een vraagje, misschien kan iemand mij hier antwoord op geven. Hoe gaat het in de praktijk met zoveel aangelijnde honden bij elkaar? Mijn hond is sociaal maar word het liefst wel gewoon met rust gelaten, loopt los en heeft veel hondenvriendjes. Maar in zo'n grote groep honden die aangelijnd zijn kan ik me voorstellen dat er minstens 2 bij zitten die elkaar niet moeten. Hoe gaat dit bij wedstrijden of trainingen?

Ik loop nu met een k9 tuigje die ik wil vervangen voor een goed trek tuig. Iemand tips voor fijne merken? :)

Groetjes,
Rosanne

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:17

Welkom Rosannee
In een groep met canicrossers merk ik dat er veel rekening met elkaar gehouden word. Iedereen weet dat de honden vaak in hoge werkdrift zitten en daardoor best op elkaar kunnen reageren. Men probeert toch echt wel de honden bij elkaar weg te houden. Als je merkt dat jouw hond op een ander reageert zou ik zelf zorgen om daar extra afstand bij te houden.

Voor een tuig zou ik je willen aanraden om bij een goede shop bijvoorbeeld rundog te bezoeken die je kan helpen met passen. Ook staan er vaak stands bij wedstrijden. Dan vind je vast een geschikt passend tuig in jouw prijsklasse.

Afgelopen zaterdag voor het eerst met mijn jongste hond (1,5 jaar)gestart bij een canicross wedstrijd. 2,5 kilometer gelopen. Ik was nog niet helemaal van mijn verkoudheid af maar dacht even een rustig rondje te rennen. Nou echt rustig was het niet...

2,5 km in 10.59 min. 2de plaats. Super trots op Derlie die me er letterlijk door gesleept/getrokken heeft.
Afbeelding

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:01

Wauw, wat snel Mandje! Wij gaan in Januari onze eerste canicross doen. Heel veel zin in! Nu vooral aan het oefenen op gehoorzaamheid en het installeren van ‘de afstandsbediening’.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:50

Welkom :j

Ik zal zelf voorlopig nog niet aan evenementen mee doen, maar dat is meer omdat Koda iedereen en alles nog leuk vind en dan wil gaan spelen.
Dus hij moet eerst leren dat tuig " werken " betekend en andere honden wat meer negeren. Maar goed, hij is nog jong ( en onstuimig :') )

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:03

Ik ben net weer thuis van ons rondje :D
Afbeelding

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 04:06

Mandje, bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn hond kan onzeker worden in grote groepen en vooral blaffende honden dus ben benieuwd hoe hij daar op reageert en of hij nog gefocust kan crossen :) fijn om te horen dat iedereen er rekening mee houdt en afstand houdt van elkaar.

Super resultaat van je wedstrijd! snelle tijd zeg, wauw! En een prachtige foto. +:)+ :D

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:22

Wij gaan in januari weer mee doen met de natte neuzen trail :)

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 10:35

sunshine schreef:

Ik zal zelf voorlopig nog niet aan evenementen mee doen, maar dat is meer omdat Koda iedereen en alles nog leuk vind en dan wil gaan spelen.
Dus hij moet eerst leren dat tuig " werken " betekend en andere honden wat meer negeren. Maar goed, hij is nog jong ( en onstuimig :') )

Mijne is ruim 5, en die gaat na een kilometer of 10 pas lopen klooien :)) Joehoe, ik ben er nog hoor *\o/* Kijk hoe leuk ik ben, joehoee :):)
Wij gaan komend weekend de natte neuzen trail lopen in Montferland!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:14

Veel plezier 't weekend.

Wij moeten helaas werken.

Wij doen de week erop de klein Zwitserland trail experience, 26 km en 900 hoogtemeters.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:16

Lisitano schreef:
sunshine schreef:

Mijne is ruim 5, en die gaat na een kilometer of 10 pas lopen klooien :)) Joehoe, ik ben er nog hoor *\o/* Kijk hoe leuk ik ben, joehoee :):)

Het kan zijn dat je hond dan gewoon moe is. Dit is een signaal waarin hij dat aangeeft.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:17

Ik ben er as zondag ook bij. Loop zelf niet En laat de hond thuis. Kom wel.helpen.

Heb op t moment niet de zin, motivatie of energie om te gaan hardlopen

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:20

EmptyWords schreef:
Ik ben er as zondag ook bij. Loop zelf niet En laat de hond thuis. Kom wel.helpen.

Heb op t moment niet de zin, motivatie of energie om te gaan hardlopen

Dat komt wel weer, alles op zijn tijd.
Je hulp is vast en zeker meer dan welkom.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 11:25

EmptyWords schreef:
Lisitano schreef:

Het kan zijn dat je hond dan gewoon moe is. Dit is een signaal waarin hij dat aangeeft.

Ja, daar denk ik ook aan. Het was ook voor het eerst een heel grote groep. En ik werd toen ook moe, dat zal er ook mee te maken hebben gehad. Hij is sowieso nooit zo heel erg gefocust, we vinden het allebei gewoon leuk om te doen. Qua conditie loopt hij het gemakkelijk :j

Ik ben heel benieuwd hoe het zondag gaat. Het is onze eerste 'echte' run naast dogsurvivals en canicrosstrainingen.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 16:50

Hoe is het gegaan met alle runs??

Rosannee_ schreef:
Mandje, bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn hond kan onzeker worden in grote groepen en vooral blaffende honden dus ben benieuwd hoe hij daar op reageert en of hij nog gefocust kan crossen :) fijn om te horen dat iedereen er rekening mee houdt en afstand houdt van elkaar.

Super resultaat van je wedstrijd! snelle tijd zeg, wauw! En een prachtige foto. +:)+ :D

Dank je dit had ik ook zeker niet van hem verwacht. Beloofd nog wat in de toekomst :D

Weissjee schreef:
Ah ik ben dan benieuwd wanneer ik de ontheffing binnen krijg. Twee weken terug heb ik de aanvraag verstuurd en volgens de site duurt het 8 weken.. Maar ik hoop dat het wat sneller gaat. Ik ben bang dat als ik het tuig ect heb gehaald ik niet zo geduldig meer kan wachten :'). Met starten bedoel je een wedstrijd denk ik? Dat is nog niet aan de orde haha. Eerst kijken of hij het überhaupt leuk vind :).

Ontheffing inmiddels al binnen? Hier namelijk wel. ;)

Heb voor beide honden de ontheffing aangevraagd. Ook al duurt het wel even voordat we weer kunnen. Derlie de jongste moet ik nog eerst met canicrossen onder controle hebben. Richting commando's en snelheid controle erop. Iemand een idee wat voor richting te gebruiken? Liever geen links en rechts. Slechte ervaring mee met Boco mijn oudste hond. Je hoeft het maar te zeggen ook met gewoon wandelen enzo en hij is al weg die kant op... :j

Boco is helemaal een tijdje uit de running. Hij is 2 weken geleden geopereerd aan zijn achterpoot. Vetweefsel uit zijn dijbeen gehaald. Hij moet zich eerst rustig houden en daarna heel rustig opbouwen. Hoop wel dat we straks weer wat kunnen. Al denkt hij dat het al wel weer kan. :P

Afbeelding

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 23:22

Zijn er hier ook mensen die steppen met de hond? Wat voor step hebben jullie?

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 00:00

Mandje hier de ontheffing ook binnen. Al een tijdje eigenlijk, ging opeens heel snel. Maar gaan toch niet beginnen met Bikejoring :(. Naar de workshop geweest en de hond deed het best goed maar trok na 5 minuten niet meer. Later daar nog naar de gratis fysio check geweest en daar kwam uit dat het beter is om niet te gaan beginnen.
De hond heeft namelijk last van een vergroeiing in zijn rug. Met veel fysio behandelingen zou het wel kunnen maar aangezien de hond van mijn zus ik heb ik de kosten van de fysio er niet voor over ;). Dus nu hopen dat er ooit een eigen hond op ons pad komt :)

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 09:27

Weissjee; heb je deze beslissing op basis van een fysiotherapeut gemaakt? Is de hond wel op de rontgenfoto gezet?
Mijn hond heeft namelijk spondylose (haken aan de rugwervels die uiteindelijk aan elkaar groeien). Dit heeft ze al sinds haar 3 jaar en ze wordt nu 7. Rust roest zeggen ze. En met elke jaar controle rontgenfoto’s krijg ik nog steeds het akkoord om te mogen bikejoren en canicrossen. Het zijn rechtlijnige bewegingen en de kracht zit ‘m in de poten en thorax.
Een hond die na 5 minuten niet meer trekt vind ik niet vreemd alstie 5 minuten lang op volle toeren heeft getrokken, dat is ook erg zwaar en moet opgebouwd/getraind gaan worden. :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 15:55

Seni schreef:
Weissjee; heb je deze beslissing op basis van een fysiotherapeut gemaakt? Is de hond wel op de rontgenfoto gezet?
Mijn hond heeft namelijk spondylose (haken aan de rugwervels die uiteindelijk aan elkaar groeien). Dit heeft ze al sinds haar 3 jaar en ze wordt nu 7. Rust roest zeggen ze. En met elke jaar controle rontgenfoto’s krijg ik nog steeds het akkoord om te mogen bikejoren en canicrossen. Het zijn rechtlijnige bewegingen en de kracht zit ‘m in de poten en thorax.
Een hond die na 5 minuten niet meer trekt vind ik niet vreemd alstie 5 minuten lang op volle toeren heeft getrokken, dat is ook erg zwaar en moet opgebouwd/getraind gaan worden. :D

Klopt is mega vermoeiend

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 18:02

5 minuten trekken is in het begin voor een hond al behoorlijk vermoeiend, dat heeft tijd nodig.
Zelf zou ik röntgenfoto's laten maken voordat ik besluit wel of niet te starten. Hoe heeft deze fysio het beoordeelt ? Lijkt mij sterk dat ze dit kunnen beoordelen zonder dat er foto's zijn gemaakt.

Ik ben vandaag weer lekker op pad geweest met mijn pubertje, 2x 2 kilometer en 1x 0,5 kilometer. Tussendoor even wandelen.
Kunnen jullie dit zien? https://www.instagram.com/p/BsA_FIIiCRd/ is een filmpje <3