SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:31

Ze mogen nu toch ook niet meer fokken hoorde ik een maandje terug. De staat heeft het verboden en nu heeft Seaworld een zaak aangespannen / gediend dat de staat niets kan zeggen over hun fokprogramma's etc.

Vraag me ook af of de vergrotingen van de basins nog doorgaan en het park nog groter gaat worden nu ze geen orka's meer mogen fokken :=

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 17:36

OutOfTheWood schreef:
Ze mogen nu toch ook niet meer fokken hoorde ik een maandje terug. De staat heeft het verboden en nu heeft Seaworld een zaak aangespannen / gediend dat de staat niets kan zeggen over hun fokprogramma's etc.

Vraag me ook af of de vergrotingen van de basins nog doorgaan en het park nog groter gaat worden nu ze geen orka's meer mogen fokken :=

Dus geen ukkies meer...

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 21:49

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:52

Vanavond in Rambam gaan ze achter de schermen bij het Dolfinarium. De teaser die ik gister op FB zag was behoorlijk schrijnend.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:13

EvaC schreef:
Vanavond in Rambam gaan ze achter de schermen bij het Dolfinarium. De teaser die ik gister op FB zag was behoorlijk schrijnend.

Ik ben benieuwd. Op welke zender is Rambam?

Seaworld doet ongetwijfeld ontzettend veel werk om gestrande en zieke dieren op te vangen en uit te zetten, en dat is ontzettend goed. Aan de andere kant vind ik het ongelofelijk dat ze speciaal sperma op hebben gehaald van deze orca om hun genenpoel uit te breiden:

https://www.youtube.com/watch?v=CKlhWWblHZ4
Kshamenk, wetende onder welke leefomstandigheden dit dier gehouden wordt. In 2013 werden er in Seaworld 2 orcakalfjes van hem geboren. Wanneer je als bedrijf in zee gaat met zulke overeenkomsten, kom je naar mijn mening niet meer geloofwaardig over wanneer je zegt dat je de leefomstandigheden van orca's hoog in het vaandel hebt staan.

https://www.youtube.com/watch?v=SyioA2Mjga4

https://www.youtube.com/watch?v=-dG1evYAGak
En arme Lolita, die al sinds 1980 geen andere orca heeft gezien en die sinds 1970 in deze tank zit. Haar familie is bekend bij onderzoekers en haar moeder leeft waarschijnlijk zelfs nog. Ik hoop dat het tijdperk van orca's en dolfijnen in gevangenschap snel voorbij is.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:17

Het is op een van de publieke zenders. Volgens mij Nederland 3.

Jij werkt toch bij het Dolfinarium?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:18

EvaC schreef:
Het is op een van de publieke zenders. Volgens mij Nederland 3.

Jij werkt toch bij het Dolfinarium?

Nee hoor! Dat was denk ik een andere bokker? Ik vind zeezoogdieren wel erg interessant en het debat rondom gevangenschap ook.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 11:42

Dan ben ik in de war O:) In dit topic zit een bokker die er werkt meen ik.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 18:47

EvaC schreef:

Heb de trailer(s) gekeken, en ben benieuwd naar de aflevering. Maar niet alles wat er wordt gezegd klopt en RamBam trekt ook zelf veel conclusies.
De bassins die je ziet zijn namelijk absoluut niet de enige bassins waar de dieren zitten als er geen shows zijn :n
Maar zoals ik zeg, ik ben benieuwd.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:15

Mag ik vragen hoe je dat weet Jinte?

Heb de aflevering gezien, maar jeetje, wat proberen die mensen van het dolfinarium er onder uit te praten zeg. Totaal geen duidelijke antwoorden geven en de hele tijd alles goed te praten. Dat deze dieren het zo mooi bij ze hebben.
Je ziet gewoon duidelijk dat dit van geen kant klopt. Hopelijk dat nu meer mensen het inzien.
En dan hopen dat over een paar jaar alle dierentuinen ook gesloten worden. Ga toch weg met je educatieve gedachte gang. Maak er dan een mooie film van in hun natuurlijke omgeving. Daar leer je meer van. Beetje jammer dat die dieren daar de dupe van worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:18

Rambam heeft hun waarheid naar voren gebracht. Dat is niet perse waar.

Dat is niet hetzelfde als dat ik niet vind dat de bassins niet groter zouden mogen. Maar niet alles wat ze hebben laten zien en verteld hebben is waar

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 00:20

Blijkbaar vond die man het DOLfijn om aan de piemel van een dolfijn te zitten... GATVER! :r :\

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 00:22

Afbeelding
Afbeelding
Ga direct door naar de gevangenis, ga niet langs START en U ontvangt geen 100 euro...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 00:24

Jinte schreef:
EvaC schreef:

Heb de trailer(s) gekeken, en ben benieuwd naar de aflevering. Maar niet alles wat er wordt gezegd klopt en RamBam trekt ook zelf veel conclusies.
De bassins die je ziet zijn namelijk absoluut niet de enige bassins waar de dieren zitten als er geen shows zijn :n
Maar zoals ik zeg, ik ben benieuwd.

Goh, toch tel ik maar 4 bassins. 2 achter de koepel, 1 in de koepel en 1 als de lagune.

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:26

Maartje1990 schreef:
Rambam heeft hun waarheid naar voren gebracht. Dat is niet perse waar.

Dat is niet hetzelfde als dat ik niet vind dat de bassins niet groter zouden mogen. Maar niet alles wat ze hebben laten zien en verteld hebben is waar

Dat begrijp ik! Een verhaal heeft altijd 2 kanten, maar wat ik tot nu toe zie van het dolfinarium is niet zo positief.
Misschien dat iemand anders hier in het topic mij die kant kan laten horen.

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 00:51

HorseyDude schreef:
Goh, toch tel ik maar 4 bassins. 2 achter de koepel, 1 in de koepel en 1 als de lagune.

Ik doelde op het feit dat ze beweren dat de dieren buiten de shows om alleen die 3 kleine bassins/badjes hebben, terwijl ik met hun beelden die bewering onderuit kan halen.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 01:24

Ik vindt deze discussies vaak ergens wel ironisch, zeker op een paarden forum. Is dit niet iets wat we zelf ook doen? Paarden in stallen, honden in huis, konijnen in hokjes etc.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:08

Ik vond een aantal zaken niet fijn om te zien (de 'show'dolfijnen hebben inderdaad soms weinig ruimte) maar vond ook veel dingen vanuit Rambam kort door de bocht of te snel geconcludeerd.

Het 'dolfijnen aftrekken' bijvoorbeeld; er is een fokprogramma, waarschijnlijk tussen landen (zo zitten er in België dolfijnen die van Harderwijk komen bijvoorbeeld). Misschien sturen ze wel sperma op voor KI in andere landen, misschien heeft de DA dit zelfs uitgelegd maar heeft Rambam besloten het niet uit te zenden. Want je kunt voor tv natuurlijk precies zo knippen dat je positieve dingen eruit laat. Bij Rambam krijg ik heel erg dit idee.

Verder vind ik het jammer dat ze de lagune heel kort behandelen 'dit is natuurlijker' en door naar het negatieve. Die lagune is juist een trots van het dolfinarium: een natuurlijkere omgeving en volgens mij doen ze wel iets meer aan educatie dan wordt gesuggereerd. Zo is er een hospitaal waar info hangt, zijn er bruinvissen (met als thema 'er zijn ook dolfijnen in de Noordzee', nog voor veel mensen onbekend). Maar Rambam vindt dit niet belangrijk genoeg en laat het maar weg dan.

Ik zou dus graag een iets genuanceerder beeld willen zien maar helaas is Rambam kort en hebben ze gefocussed op wat volgens hen echt niet kan. Wat misschien ook wel goed is; het is aan het Dolfinarium om dit op te pakken en wat met de kritiek te doen. Ik hoop van harte dat ze iets willen doen, een 'moderniserings rondje' om maar te zeggen wat betreft de leefomstandigheden van hun showdolfijnen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 09:52

HorseyDude schreef:
Blijkbaar vond die man het DOLfijn om aan de piemel van een dolfijn te zitten... GATVER! :r :\

Nou zo zat ik dus ook ook al zou t voor kubstmatige inseminatie zijn, vind t echt niet normaal..

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:05

Dat insemineren van dolfijnen en walvissen gaat erg tegen mijn gevoel in, maar dat ligt echt bij mij, want het gebeurt ook met zoveel andere dieren. Ik vind alleen dat bewuste fokken met dergelijke dieren in gevangenschap anno 2016 eigenlijk niet meer kan. Ik zou zeggen laat dit de laatste generatie zijn en hef de boel daarna op. Wat mij betreft is het tijdperk van zeezoogdieren in gevangenschap wel klaar.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:16

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:52

Ik weet niet zo goed wat ik er van vond. Het was duidelijk een eenzijdig verhaal met de bedoeling om het Dolfinarium onderuit te halen en qua beelden is ze dat heel goed gelukt. Hun onderbouwing dat het een circus is klopt ook als je je mening alleen op de beelden baseert.

Het aftrekken van die dolfijn vond ik ook een beetje ver gaan. Vooral omdat dolfijnen, naast mensen, de enige zoogdieren zijn die ook seks hebben voor hun plezier. Ze zitten al in zo'n onnatuurlijke omgeving en dan wordt ze dat plezier ook nog ontnomen. Wat ik daarbij ook schokkend vond was dat die 14 mannetjes dolfijnen dan maar seks met elkaar hebben. Tenminste, dat is wat ik opmaakte uit de opmerking van die verzorger.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:59

tja dolfinaria zijn toch ook grote circussen...nooit wat anders geweest...

en dat chloor waarvan ze nu beweren dat het niet slecht is,járen geleden en let wel denk eind jaren 80 ben ik in het dolfinarium geweest,stomme fout want ben daar echt beroerd weggegaan,maar afijn,na de show kon je naar achteren en daar zwommen dolfijnen in een tank,kleiner als het showbad,ze waren blind..

toen we vroegen hoe dat kwam zei de medewerker daar "door het chloor in het water"

ik ben dat nooit vergeten,net zoals die trieste aanblik hoe klein die beesten daar zaten,ben er héél snel weggegaan om echt nooit meer terug te gaan..

en pff natuurlijk komen ze weer met miljoenen liters water war die dieren inzwemmen,lijkt dan heel groot en veel natuurlijk,maar het blijven simpelweg onnatuurlijke mini verblijven waar die dieren inzitten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 13:35

Niet helemaal fair om een situatie uit de jaren 80 te vergelijken met nu... Nee, ik ben geen voorstander van dolfinaria, maar de wetenschap staat niet stil, evenals hoe men kijkt naar dierenwelzijn.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:15

Ik snap dat mensen het raar vinden er misschien over vallen als ze de KI training zo in beeld zien. Zo gaat het echter in alle dierenparken met allerlei (vaak bedreigde) soorten. Ook met olifanten, neushoorns en zelfs roofdieren. Bij de helft van alle dieren moet dit zelfs verdoofd omdat het anders het personeel in gevaar brengt. KI neemt het probleem weg dat je met dieren moet gaan slepen om ze voort te laten planten. Ik denk niet dat die man meer 'plezier' heeft met het aftrekken van een dolfijn dan dat iemand dat heeft die bij een spermacollectie van een hengst, stier olifant of wat dan ook is. Of degene die een merrie, zeug, koe etc insemineert :')

Dolfijnen hebben in de natuur overigens ook mannengroepen en daar vinden ook homoseksuele relaties plaats.