Egelliefhebbers verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 18:56

Nou, ze zitten bij elkaar. Eerst even kennis gemaakt buiten de kooi, maar het gaat best goed! Noelle (nieuwe egeltje) is heel nieuwsgierig, Pepper vindt het niet zo interessant.
Heb ze net een wormpje gegeven. Valt me op dat Pepper gewoon helemaal relaxt zichzelf is, Noelle is nu wel wat bang. Heeft even tijd nodig. Ze slapen nu weer. Vanavond lekker los in de kamer, kijken hoe dat gaat!
Een fotootje van de dames! Rechts is Pepper.
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 19:41

Schatjes! Hopelijk blijft het zo goed gaan! :D

En bedankt nog iedereen, vandaag hok uitgeruimd blijft wennen maar gelukkig heb ik genoeg afleiding aan de andere beestjes :)

Mloes

Re: Egelliefhebbers verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 19:47

Bah Fenrir, lijkt me moeilijk dan alles op te ruimen :-(
Welke beestjes heb je nog meer? Nog een egeltje ook?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 20:04

Nog twee, een witbuik en een Noord Afrikaanse. En een paartje kleine egeltenreks (gister heb ik ze voor het eerst zien/horen paren dus hopelijk baby's deze zomer :D ), een kortstaartopossum en een wimpergekko.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:30

Wat leuk, al die bijzondere dieren! Kost het niet heel veel tijd alles te verzorgen? Ik ben al best druk met één egeltje :-)

Noelle test de loopradjes al uit! Gelukkig maar, ze is echt moddervet..

Afbeelding

Afbeelding

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:44

Spam! Gaat echt goed :-D hebben al samen gedronken zelfs! Hier kan je goed zien hoe klein Pepper is (de moeder).. Zou bijna denken dat het andersom is.
Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 20:52

Dat is echt wel een dikkertje idd :P

Qua tijd, valt op zich wel mee. Steek er wel redelijk wat tijd in maar een aantal zijn erg 'low maintenance'. Gekko hoef ik alleen te sproeien en te voeren, verblijf is bioactive dus hoeft niet verschoond.
Opossum poept netjes in haar toiletje dus daar is ook weinig werk aan. Is vooral een kijkdiertje.
Tenreks zijn in winterslaap 's winters voor zo'n 3-5 maanden dus dan doen ze helemaal niks, maar ook die gebruiken een toiletje dus het verblijf hoeft zelden helemaal verschoond.
Meeste werk zijn nog de egels en het voeren en hanteren, ik wil eigenlijk kijken of ik mijn nieuwe verblijven voor alle dieren bioactive kan maken, maar voor zoogdieren is dat een stuk lastiger dus of het gaat lukken weet ik niet.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 20:53

Wat is bioactive? Natuurlijke habitat ofzo? *gaat googlen*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-16 21:02

Bioactive betekent dat het systeem zichzelf in stand houdt doordat er een 'clean up crew' in het verblijf zit, kleine beestjes die de boel schoonhouden. Je kan er dan ook makkelijk levende planten in houden. Voor reptielen is dit heel makkelijk aangezien die vaak weinig uitwerpselen hebben. Voor zoogdieren is het wat dat betref lastiger omdat die naar verhouding veel meer poepen en de clean up crew het dan niet altijd aan kan, ook hebben ze veel meer en sterkere urine. Bij egels heb je natuurlijk ook nog het probleem dat ze insecten eten en je wil natuurlijk genoeg over houden om de boel schoon te houden dus of het goed gaat werken weet ik nog niet (dan moet je iig genoeg verstop plekken hebben voor de clean up crew). Daarnaast is bioactive ook makkelijker in tropische terraria, en laten deze egels nou net uit droge gebieden komen... dus dat wordt een beetje zoeken, wss met stenen oid waaronder de grond vochtiger is en de clean up crew zich kan verstoppen.
Ik denk dat het voor de tenreks en de opossum iig wel te doen moet zijn aangezien die netjes op één plek naar het toilet gaan :P

Eigenlijk dus een ecosysteem in het klein.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:18

Oh wat cool! Hou je ons hier op de hoogte? Ben benieuwd!
(Ben overigens niet echt weg van kleine beestjes haha)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-16 21:31

Die clean up crew, zijn dat bijv die kleine witte beestjes die je ook vaak in slakkenterraria ziet?
Ik had ze nl volcontinue en als ze een plaag vormden qua hoeveelheid verschoonde ik de bak volledig en dan bleven er mss 10 over die langzaam aan weer voor uotbreiding zorgden.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 10:19

Zou goed kunnen, misschien bedoel je springtails? Je kan verschillende soorten beestjes gebruiken, zowel kleine als grote, maar voorbeelden zijn springtails, pissebedden, meelworm torren, wormen etc.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:56

Eigenlijk alles wat een egeltje eet :').

Vind het wel een gaaf systeem.
Had er nog niet eerder zo van gehoord.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 11:08

Precies :') Al zullen de kleine beestjes wss te klein zijn om op te eten/de moeite waard te zijn. Vandaar ook genoeg verstop plekken voor de rest, al hoop ik niet dat ze dan het complete hok volledig overhoop gaan halen op zoek naar die beestjes. Zal dus een beetje "trial and error" worden denk ik zo, wel al iemand gesproken die sinds oktober zo'n bak heeft voor hun witbuik en dat gaat tot nu toe goed.

Geen egeltjes, maar wel een schattig filmpje van mijn tenreks hun eerste zandbad na de winter:

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 12:18

Haha wat een leuk filmpje! Net of ze zich echt douchen, zo met die pootjes :D

Pepper en Noelle zijn matties! Slapen strak naast elkaar (en nee, uiteraard niet in de slaapplekjes die er zijn, maar lekker ingegraven in hooi):
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:21

Fenrir schreef:
Zou goed kunnen, misschien bedoel je springtails? Je kan verschillende soorten beestjes gebruiken, zowel kleine als grote, maar voorbeelden zijn springtails, pissebedden, meelworm torren, wormen etc.

Ik was de naam even kwijt, maar het waren idd springstaartjes. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 22:42

Ja vind het altijd net lijken alsof ze hun 'haren' wassen :D

Mooi dat het zo goed gaat met de 2!

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:59

Hallo!

Ik ben student en mis heel erg een huisdiertje, nu dacht ik dat een egeltje misschien iets voor mij is. Ik weet er alleen (nog) niks van helaas, zouden jullie me misschien kunnen vertellen hoe de verzorging gaat, wat voor een hokje je moet hebben en hoe het is om een egeltje te hebben? Kortom, alles wat ik moet weten?
Ik heb het topic gedeeltelijk gelezen, maar heb het idee dat er nog veel meer is wat ik moet weten voordat ik er eentje aanschaf!

Alvast bedankt!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:18

Korte samenvatting:

Terrarium of soortgelijke kooi van minstens 100 bij 50cm, met warmtelamp zonder licht en thermostaat. Qua bodembedekking zijn er meerdere opties, ik heb hooi en daar kruipen ze lekker in. Bevalt goed. In de kooi moet sowieso een loopradje in, ze lopen erg veel. Houd er rekening mee dat dit wel wat lawaai kan maken 's nachts, weet niet of je een aparte ruimte hebt waar je het egeltje wil houden? Naast je bed zou ik niet aanraden :D
Qua verzorging; zo nu en dan in bad, af en toe nageltjes knippen, eens per 3 - 6 maand ontwormen. Ik probeer ze elke dag los te laten lopen, belangrijk hiervoor is dat je geen ruimte hebt waar ze zich kunnen verstoppen / vast komen te zitten. Mijn egeltjes zijn zindelijk, heb een toiletje in de hoek met kattengrit. Deze moet je om de dag verschonen, en ook de loopradjes zou ik paar keer per week schoonmaken (i.v.m. stank). Kooi zelf verschoon ik eens in de anderhalf, twee weken.
Houd verder rekening mee dat ze ziek kunnen worden.. Ik had afgelopen november een leuke dierenartsrekening van 450 euro *\o/* (en een dood egeltje :( ).

Al met al valt het qua kosten wel mee, maar het kost me best veel tijd. Ik haal ze elke dag uit de kooi en qua eten maak ik vaak groente / vlees voor ze. Daarnaast dus regelmatig even toiletje en loopradjes schoonmaken.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:08

Ik moet helaas mijn egels naar een beter huisje brengen... Na de geboorte van onze dochter liggen we vaak al op bed voor ze wakker zijn of zijn we blij dat we Savonds even kunnen zitten en dat is sneu, de diertjes verdienen veel meer aandacht. Daarom zorgt een vriendin van me nu voor ze maar ik ben toch op zoek naar een blijvend huisje voor ze. Weet iemand hier misschien een leuk adresje?
Het gaat om moeder en dochter, Saartje en Zoë. Lieve dieren en tam. Ik heb een vrij groot verblijf voor ze, een 2
Laags konijnenhok en zou het fijn vinden als ze hun grote huisje mogen houden. Afbeelding

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 22:26

Jammer dat je een ander plekje voor ze moet zoeken.
Zijn ze hanteerbaar of niet?

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:01

Ja vind ik ook maar t is wel t beste voor de beestjes. Ze zijn heel goed hanteerbaar. Zoë kan af en toe n beetje n mopperkontje zijn maar als je haar op pakt is het meteen goed! Zei is de actiefste van de 2 lekker op onderzoek uit. Saartje is echt een lief dotje en vind het ook fijn om lekker op schoot te dutten. badderen zijn ze beide gewend.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 11:03

Hallo! Ik vroeg me af of dat jullie allemaal een warmte lamp gebruiken? Is dit echt noodzakelijk (als de kamertemperatuur onder de 20 graden is)? Of valt t ook op te lossen met een warmte matje?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 12:55

Warmte matje zou ik niet doen, daar kunnen ze zich aan verbranden.
Een warmtelamp is echt een must!

Hier gister Gini haar verblijf weer helemaal schoongesopt en haar in bad gedaan en ook afgesopt. Ze zat onder de zooi :')
Ze vond het heerlijk, lekker zwemmen <3

Bij ons komen de egeltjes niet elke avond in handen. Wij geven ze de vrije keuze. Ze geven beide aan wanneer ze er behoefte aan hebben en dan pakken we ze :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:54

Binnenkort toch maar overstappen van kooi naar terrarium. Is iets beter voor de toch en aangezien mijn egeltje nog wel is net zo snel als het licht wil rennen op zijn wiel (en daarmee de hele kooi en tralies laat rakelen) is het wel beter voor mijn slaap. :')