Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:12

Zou ze 1 dag opsluiten in het hok, dan vinden ze de weg wel terug. Anders zelf eventjes terugzetten in het hok.

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 10:31

Hasiinaaax schreef:
Wie van jullie wonen er nog meer in een rijtjeshuis en heeft kippen? Mijn buren klagen er over .. Het is 1 kip met 6 kuikens.

Ik woon niet in een rijtjeshuis, maar in een 2 onder 1 kap huis, met rijtjeshuizen er dicht naast. Ik vind het heel fijn dat de buren nog nooit erover hebben geklaagd, want ze willen wel eens zaterdag/zondagochtend om 8 uur gaan kakelen, en niet meer ophouden totdat iemand ze eten komt brengen ofzo O:)

Maar ik hoop dus dat ze er inderdaad geen last van hebben... :Z

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:15

@laptopmuis, ik ben bang dat ik ze eenmaal los echt niet meer kan vangen. Heb ca. een hectare grond en ze zijn nog niet echt tam.
Maar als 1 dag normaal gesproken voldoende is dan denk ik dat ik ze vandaag nog maar even lekker verwen met in het hokje en ze dan morgen maar los doe. Op hoop van zegen...

Ze waren vanochtend om 8.30 nog wel heerlijk stil in het nachthok en kwamen op hun dooie gemakkie naar het rennetje toen ik het luik opendeed, blijkbaar heb ik uitslaapkippies...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:15

Ik woon vrijstaand, maar voorheen woonde ik in een appartementen complex met kleine tuin waar ik 3 kuikens had, waar 2 haan bleken te zijn
zelfs toen die dus opstart kraai problemen hadden en ik er achter kwam dat het geen hennen waren heb ik geen kick gehoord. Op zich kunnen ze wel geluid maken, hoever heb je ze van de huizen afstaan? Nu hebben veel mensen s`nachts ook de ramen open en hoor je natuurlijk ook veel meer als in de winter
Ga eens met ze praten en kom erachter waarvan en wanneer ze last hebben en bied ze evt wat eitjes aan, zodat ze ook de leuke kanten van kippetjes zien

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:19

Hasiinaaax schreef:
Wie van jullie wonen er nog meer in een rijtjeshuis en heeft kippen? Mijn buren klagen er over .. Het is 1 kip met 6 kuikens.

Ik :)

Heb daarom het nachthok volledig verduisterd zodat ze later wakker worden. Zonder verduistering begonnen ze om 6 uur al met aanslaan. Overdag hoor je de kippen alleen bij gevaar (bv reiger die komt buurten) en als wij ze voeren (of ze denken dat ze gevoerd gaan worden)

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 17:39

Ik was erg bang voor klachten - in onze straat wonen een aantal ehm, nogal flauwe mensen :P - maar wij zijn kort na de aanschaf gezellig met verse eitjes bij de buren langsgegaan om even te peilen of er geen overlast was. Nou heeft de buurvrouw aan de ene kant zelf zo'n onuitstaanbare, onopgevoede kefjoekel dus die mag al niks zeggen vind ik O:) Er was in elk geval gelukkig van onze directe buren geen overlast. Nou zijn onze kips ook wel vrij stil. Ze laten zich alleen bij onraad horen en als wij veel in de tuin aanwezig zijn, want dan verwachten ze denk ik snackjes :D Ook na het leggen blijven ze heel kalm!
Onze kids (twee peuters) maken heel wat meer lawaai, hihi.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 00:49

Pina22 schreef:
Hasiinaaax schreef:

Ik woon niet in een rijtjeshuis, maar in een 2 onder 1 kap huis, met rijtjeshuizen er dicht naast. Ik vind het heel fijn dat de buren nog nooit erover hebben geklaagd, want ze willen wel eens zaterdag/zondagochtend om 8 uur gaan kakelen, en niet meer ophouden totdat iemand ze eten komt brengen ofzo O:)

Maar ik hoop dus dat ze er inderdaad geen last van hebben... :Z

^ Dat dus. Het is dat ik aan de 'goede' kant van het huis slaap, en mijn moeder wakker gekukeld wordt door mijn mormel beest. Maar ik denk dat we ook wel geluk hebben dat de buren er nog nooit over geklaagd hebben :')
Mijn moeder lost het op door als de kip naar bed is gegaan en het goed donker is wat voer in haar ren te leggen, meestal gaat de wekker dan een uurtje later :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:29

Hasiinaaax schreef:

Ik, en ik heb de twee New Hampshires daarom weg gedaan...

Er waren nog geen klachten geweest overigens, maar op zondagochtend om 6.00 uur wakkergeschreeuwd worden ging mijzelf te ver.
En mijn buren wellicht ook, al heb ik ze er niet over gehoord.

Ik heb vanalles geprobeerd. In het hok houden (gingen ze in het hok tekeer dat ze eruit wilden) het hok open laten (gingen ze onder mijn raam staan te kukelen). Eten neerleggen de avond van tevoren (hielp ongeveer 20 minuten).

Overigens waren die twee dames in allerlei dingen een geval apart. Toen ik een goed huis voor ze gevonden had, moesten ze dus gevangen worden. Ik las overal dat je kippen in het donker vrij rustig van stok kunt pakken, dus dacht: ik zet die vrijdagavond wel even in een doos (zaterdagochend zou ik ze wegbrengen).
Nou, vergeet het maar. Ik pluk de eerste uit het legnest (expres de buitenlamp uitgelaten zodat het donker was) een PANIEK kan ik je zeggen... NIET NORMAAL. Ik kreeg er zelf bijna een hartstilstand van. 4 kilo fladderend en paniekerende kip, dat werkt niet in je eentje. Uiteindelijk is er eentje per ongeluk in de doos gevallen. Die had ik. De andere zijn de mensen waar ze heen gingen de middag erop zelf komen halen. Die moest uit het hok geplukt worden, nou maar goed dat we met zijn drieen waren, anders was het weer niet gelukt. Aparte dieren dus...

Nu ga ik het nog een keer proberen met een heeeeeeeel rustig ras, twee krieltjes en een grote. Lukt het weer niet: dan is het gewoon exit kippenhobby.
Qua oppakken en tamheid zit het in ieder geval goed: als ik bij de kuikens ga zitten klimmen ze op me en gaan zitten slapen <3

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:21

Ik kwam dit topic tegen en dacht: wat leuk! Ervaringen uitwisselen met andere kippenliefhebbers.....

Altijd kipjes gehad, tot de laatste 2jaar geleden dood ging. Nu weer de kriebels, dus een heel ander ras: de Vorwerkkriel Ik heb ze nog niet, want het is een crime om ze te vinden.....

Iemand vroeg of er meer mensen kippen houden, terwijl ze in een rijtjeshuis / woonwijk wonen: daarvan ben ik er ook 1. Om die reden wil ik alleen hennetjes, geen haan. Nooit klachten gehad. Mijn buren weten dat er binnenkort (weer) kippen komen, vinden het gezellig. Heb hen ook gezegd dat ik het wel hoor als ze er last van hebben. Dit ras is voor mij ook een experiment, hoewel ze volgens mij niet al te luidruchtig zijn.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:18

Vandaag mijn krieltjes losgelaten, kneep hem wel want als ze zelf niet terugkeren naar het hokje kan ik ze echt niet vangen. Gelukkig zaten ze om 19.00 al keurig alle drie op stok. "s ochtends als ik bij ze kom om ze los te laten zijn ze keurig stil en komen op hun gemakje van "bed" om een ontbijtje te genieten. De haan van mijn overburen hoor ik wel met regelmaat maar alleen als ik buiten ben.

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:00

bedankt voor de tips etc!

Pff het is echt rotweer.. Het is hier echt aan het gieten. Zouden mijn kip en de kuikens er last van hebben? Het is ook aardig koud. Ik wil ze zo graag mee naar binnen nemen, maar dat gaat helaas niet. Ze zitten gewoon in een ren met een nu een zeil erover. Kip vertikt het om in haar hok te zitten. Het is dus wel droog, maar is het niet te koud zo?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 21:01

Nee hoor, zolang ze droog zit en niet op de tocht, dan is 't wel prima. Zeker als ze zelf de optie hebben om het hok in te kunnen.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 23:28

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 01:21

Hahaha, mooi! Wees gewaarschuwd!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 09:11

Leuk filmpje! hahaha! (en zo waar ook :') )

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:49

Nouhou Amaris... ^)

Dat voorspelt niet veel goeds... mijn Hampies zijn nu 3 weken oud... ik hoop echt dat ik de rustige versie krijg.... 8)7

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:51

Hasiinaaax schreef:

Pff het is echt rotweer.. Het is hier echt aan het gieten. Zouden mijn kip en de kuikens er last van hebben? Het is ook aardig koud. Ik wil ze zo graag mee naar binnen nemen, maar dat gaat helaas niet. Ze zitten gewoon in een ren met een nu een zeil erover. Kip vertikt het om in haar hok te zitten. Het is dus wel droog, maar is het niet te koud zo?

Daarom is het ook niet verstandig om zo laat nog eieren uit te laten broeden... Heb je niet een stal of een hok waar je ze in kan zetten, waar ze dus beschut kunnen gaan zitten?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:11

_Floss_ schreef:
Nouhou Amaris... ^)

Dat voorspelt niet veel goeds... mijn Hampies zijn nu 3 weken oud... ik hoop echt dat ik de rustige versie krijg.... 8)7

Ja ik snap(te) er ook niets van. Overal staat dat het van die gezellige rustige dieren zijn... mijnes waren gewoon een beetje koekoek denk ik *\%/*

Gewoon vertrouwen blijven houden Floss! haha! +:)+

Hasiinaaax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:46

Laptopmuis schreef:
Hasiinaaax schreef:

Daarom is het ook niet verstandig om zo laat nog eieren uit te laten broeden... Heb je niet een stal of een hok waar je ze in kan zetten, waar ze dus beschut kunnen gaan zitten?

Ik heb ze zo gekocht. Dus ze had al kuikentjes. Ik heb geen stal ofso, maar wel een afdak in mijn tuin. Ik ga daar maar een plekje vrij maken voor ze.

xLHHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:49

Wij hadden 2 kippen ;) (ze zijn naar iemand toe die heel veel kippen heeft) , maar god zeg wat poepen die beesten veel zeg !! , onze hele tuin lag onder :n

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:50

Jeetje dat is ook lastig... heb je ook niets van een fietsenschuurtje ofzo?

Die van mij zitten nu in mijn fietsen/rommelschuurtje. Ik heb met zo'n simpele konijnenren een hoek afgezet, daar zaagsel en hooi (gewoon zo'n pakje uit de dierenwinkel) in gedaan en hun warmteplaatje staat daar ook. Ze hebben zo een best grote scharrelhoek, en het hooi blijft tot mijn verbazing goed achter het hekje.

Misschien kun je onder het afdak als extra hulp een rode lamp ophangen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:52

love_horse1 schreef:
Wij hadden 2 kippen ;) (ze zijn naar iemand toe die heel veel kippen heeft) , maar god zeg wat poepen die beesten veel zeg !! , onze hele tuin lag onder :n

Nou he? Ik heb ook toen de zomer vorderde het zitgedeelte met een hekje afgezet. En het tuinpad schoonde ik 1x per dag met stoffer en blik op. De tuin spitte ik elke dag om.

Die eerste keutel 's morgens van die new hamphires :oo
Daar zou een jack russel zich niet voor schamen!

_Floss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 13:50

Amaris schreef:
Gewoon vertrouwen blijven houden Floss! haha! +:)+

Oké, dat doe ik! :D

maar dan...

Amaris schreef:
Die eerste keutel 's morgens van die new hamphires :oo

noouuuuuw.... ^)

was van korte duur...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:04

_O-

ooooohhhh sorryyyyyyy :')

ze zijn echt heel leuk hoor!

en de eitjes zijn jummie! en groot!

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 18:15

Ik ben inmiddels geslaagd in mijn zoetocht naar de Vorwerkkrielen! Ze zijn nog jong, dus moet nog ruim een maand wachten voor ik ze op kan halen. Ben helemaal blij! (Wat een zoektocht!)