Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:58

Leo schreef:
Toevallig van de week bij de DA het gesprek gehad, maar er is eigenlijk geen discussie over; die ballen mogen er gewoon aanblijven als er geen medische noodzaak voordoet. De DA is ook voorstander om reuen intact te houden. Hij doet het verder prima en is heerlijk stabiel. Ik merk sinds een paar dagen dat het snuffelen weer wat toeneemt. Als het te veel wordt naar mn zin geef ik hem Puur Hypersex, dat heeft in de ergste piek van de puberteit mooi geholpen. Toen liep hij met een kort rondje park met een strakke overprikkelde kop. Gelukkig heeft hij thuis nooit stress ervan maar die ergste periode was hij wel duidelijk écht moe. Alles gierde ook voor het eerst door zijn lijf natuurlijk. Die druppels werkten toen mooi voor hem.

De enige vervelende situatie die ik heb gehad was in een klein klaslokaal met een loopse teef wat niet gecommuniceerd was. Toen had hij het wat slecht (gillen en zenuwachtig) maar bleef hij ook bij me en bereikbaar en liet hij zich keurig zien (was een assessment). Voor een puber reu erg knap := Dus goede hoop dat hij wel zo stabiel blijft en het alleen maar makkelijker wordt. Zn vader wordt ook gewoon in een roedel teven gehouden zonder problemen en is de rust zelf.

Ik ben overigens wel echt van de mannen, met paarden ook. Ik kan prima met de dames maar in the end val ik altijd weer voor de coole sukkels. :')

Hypersex is sowieso wel een heel fijn middel!

Flux

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:12

Oh Jaa, als de teef er zoveel ongemak van ervaart is het ook snel gedaan inderdaad. Eerste loopsheid was een lachertje voor Ves. Haar hoeha was wel vanuit de ruimte waar te nemen maar verder heeft ze nergens last van gehad. Bleef goed eten en ook niet schijnzwanger. Ik hoop dat ze de tweede keer ook weer zo door de loopsheid fladdert.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 19:42

Ja Lux idd, zelfs 20,5 maand dus. Ben zo blij voor jullie dat ze nu eindelijk loops is.
Roetsj had hetzelfde als Arya, dus dan heb je mijns inziens maar 1 keuze.
Zoals het nu bij Pixy gaat vind ik het geen probleem, maar zodra ze niet ( meer) gebruikt gaat worden voor de fok, gaat het kippenhok eruit hoor.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:30

De reden dat Dívka nog intact was toen ik haar overnam was dat de vorige eigenaar er eens een nestje uit wou fokken.
En de reden dat ze nu nog steeds intact is is dat het negatieve invloed heeft op de vacht en haar gedrag kan versterkt worden, wat imo met een instabiel en zeer onzeker karakter niet aan te bevelen is.
Mocht het medisch noodzakelijk zijn dan laat ik haar alsnog steriliseren maar zolang ze gezond is liever niet.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:44

Layla was met 7 maanden voor het eerst loops, dus die is nu ook nog intact. Ik denk dat ze 3 maanden na haar tweede loopsheid wordt gestilleriseerd, maar ben nog niet 100% zeker. Er is toch aardig wat te zeggen voor bij de kanten. Een intacte teef is hier praktisch gezien lastig. Ze mag nu al niet meer naar de opvang (intact mogen ze maar tot 6 maanden) en we hebben hier geen familie die zouden kunnen oppassen. Nu doen ze überhaupt liever niet naar de opvang, maar het is wel fijn de optie te hebben.

Ze had weinig last van haar eerste loopsheid, maar we hebben wel de volle 3 maanden Provarium breeding gegeven vd Groene Os. Echt top spul! Ik merkte het vrij snel toen ik te vroeg gestopt was (na 2 maanden), dus we hebben de hele 3 maanden cyclus het gegeven. Ze was wel wat kalmer, maar dat is voor haar niet heel erg .

Nu ze 1 jaar is zijn we rustig begonnen met wat canicrossen / trailen en ze doet het geweldig

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 20:57

Een van de redenen waarom we Maisie hebben laten castreren -naast de moeite met loopsheid en schijnzwanger- is ook omdat als je ze intact laat de kans op kanker flink stijgt. Dus zelfs al had ze niet zo’n last was ze gewoon na de 1e loopsheid gecastreerd.

Moet zeggen dat haar gedrag én vacht er alleen maar beter en mooier op zijn geworden. Afgezien van de last die ze van de hormonen had van de tijd na de castratie en dat uitte in gedrag.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:06

Hier Cyr destijds laten helpen, omdat we tijdelijk in een dorp(uiteindelijk 3 jaar) zijn gaan wonen. En ik ze niet goed kon scheiden, tijdens de piek. En we wouden geen risico nemen.

Bij Britt was ik aan het twijfelen en wou eerst een loopsheid afwachten. Omdat ik niet wist, wanneer ze voor laatst loops was geweest. Maar keus werd gemaakt, aangezien ze bmo kreeg.

Iggy is inmiddels alweer 5 weken, nog 3 weekjes geduld <3
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 21:15

Hier blijft, tenzij medisch noodzakelijk, alles intact. Reu en teef.
Ik ben niet van t snijden in een gezonde hond. Een teef komt van nature niet in de overgang met castratie, teven worden gecastreerd 99/100x , komen ze dat wel. Met ook de nodige nadelige mogelijke gevolgen.

Een vriendin heeft een hond die tussen de loopsheid in 1-1,5 maand een “normale” hond heeft, de rest van de tijd schijnzwangerschap, incl inmiddels mega hangti.eten, te zwaar in gewicht, melkgift wat met vlagen er echt uitlekt.
Haar DA wilde niet castreren ivm het zware overgewicht door alle schijndrachten en hormoon ellende.
Nu in combi met supplementen veel afgevallen, nog niet op een ideaal gewicht, maar nog steeds een flink ontregelde hormoonhuishouding. Die gaat wel met de artsen overleggen om toch te castreren en daar sta ik absoluut achter.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:22

Hier voor het eerst een reu waarbij ik ga aanzien hoe het loopt. Doel is dus intact laten maar als dat betekent dat hij niet luistert en/of alleen gefrustreerd is is het snel klaar. Bonne is nu 8,5 maand en rijdt soms op zijn mandje, liefst met flostouw in zijn mond haha. Ik stop hem dan maar ja, wat hij snachts uitspookt...

Op dit moment zit Bonne weer meer aan de lijn want luisteren is af en toe echt drama. Hij doet niks en dat is het hem precies. Dan roep je hem en gaat hij zitten waar hij op dat moment is en kijkt je aan. Zo irritant :') gewoon echt niet komen dan. En als je hem dan gaat halen heeft hij het soms in de kop en dan blijft hij net op 1,5 meter afstand _-:(
Na mijn vakantie in november houd ik in de gaten wanneer de jonge honden cursus instroom er weer is. Al deed het hij met trainen altijd wel goed.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:25

Interessant alle ervaringen rondom de loopsheid!!
We hebben in de les 1 reu die echt ontzettend last krijgt van z'n puber hormonen. Niet dat er iets gebeurd, maar hij is gewoon ontzettend afgeleid en bezig met alles behalve de eigenaren haha.

Hoop voor hun (en ons ook een beetje misschien :P ) dat de loopsheid van Evi & het andere teefje in de groep nog even wegblijven.

Evi zal wel ook gecastreerd worden erna, we willen zeker geen nestje bij haar.

& Daghara wat een snoetjeee <3

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 21:32

In mijn intro agility les zitten 2 intacte reuen. Die eigenaren vonden het eigenlijk niet kunnen dat ik daar met een intacte teef was (en ze is niet loops ofzo). De instructeur heeft gelukkig meteen heel duidelijk gemaakt dat alle honden gewoon welcome zijn, ook als ze loops zijn (wat ze niet is). Nu zeggen ze er niks meer van, maar gaan wel steeds zo ver mogelijk van ons zitten. Ach lekker rustig voor ons :+

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:10

Onze keeshond hebben we laten castreren en ben heel blij met die keuze. Hij was echt zwaar gefrustreerd en kon met geen enkele hond normaal spelen. Alle professionals gaven achteraf ook aan dat hij er wel giga van opgeknapt is. Zijn vacht is niet anders geworden gelukkig.

Het was hier week bagger-zondag _O- . Hij heeft alleen sinds vrijdag helaas last van zijn witte oortje. Morgen even de dierenarts bellen.

Afbeelding

Edit: Wij wilde overigens in eerste instantie toen we hem kregen als pup helemaal niet castreren, omdat het voor reuen geen medisch voordeel heeft (zelfs nadelig).
Laatst bijgewerkt door mavantos op 01-10-23 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 22:34

Oshaa schreef:
In mijn intro agility les zitten 2 intacte reuen. Die eigenaren vonden het eigenlijk niet kunnen dat ik daar met een intacte teef was (en ze is niet loops ofzo). De instructeur heeft gelukkig meteen heel duidelijk gemaakt dat alle honden gewoon welcome zijn, ook als ze loops zijn (wat ze niet is). Nu zeggen ze er niks meer van, maar gaan wel steeds zo ver mogelijk van ons zitten. Ach lekker rustig voor ons :+

Waar ik gehoorzaamheid train mag ik zelfs met mijn loopse teef komen trainen, in tegenstelling tot de KC waar ik hoopers train, daar mag ik dan 3 weken niet komen :')

Op mijn andere club vinden ze het juist ook wel fijn, want ondanks een loopse teef moet je hond gewoon luisteren en is het dus gelijk een goede training. Want tegenwoordig zijn loopse teven ook gewoon op wedstrijden/shows/etc. toegestaan.

Mijn puppy begint eindelijk wat meer puppy af te raken <3
Een verschil van een maandje in beide foto's :+ Bovenste foto 7 maanden, daaronder 6
Afbeelding

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 06:58

Drico, die diepe vachtkleur vind ik zo mooi.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:20

Bij ons trainen loopse teven gewoon mee in de lessen agility :)

Hier wordt t langzaam steeds spannender. De loopsheid wordt deze/volgende maand verwacht dus hopelijk 1e kwartaal 2024 wordt mijn pupje geboren <3

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 08:24

Haha Oshaa dat is zeker een bizarre redenatie. :') als je reu nuet kan functioneren met een intacte, niet loopse, teef in de groep dan kun je beter wat zelfreflectie toepassen. :+

Hier zou ik overigens ook geen moeite hebben met loopse teven in de les, juist een prettige training. Liever in de les dan "in het wild" :+

Wat gaat hij hard Drico! Je zou zeker niet zeggen dat er maar een maand tussen zit!
En wat spannend Machie!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 10:32

@Drico wat een verschil zeg! Kan hard gaan he. Ze is prachtig <3 Wat een supermooie kleur!

@Mavantos vieze honden zijn blije honden zeg ik altijd maar _O-

Otje was altijd elke 7 maanden loops, ik heb haar na haar derde loopsheid laten helpen. Ze was wel laat voor het eerst loops, ze was toen een jaar.

Appa heeft gelukkig geen last van loopse teven. Boeit 'm niet. Stoïcijnse whippet :+

Op de renbaan zijn bij trainingen loopse teven ook gewoon welkom, al hebben ze er ook wel vaak de puf niet voor. Ze moeten dan wel solo lopen en mogen niet deelnemen aan wedstrijden. Dat gaat op gewicht dus in sommige klassen is het gemengd dus dan is het risico wel te groot.
Otje was wel echt beduidend langzamer tijdens haar loopsheid. Ot was sowieso altijd een beetje depri en hangerig tijdens d'r loopsheid. Ben blij dat ik d'r heb laten helpen, ze zit zichzelf beduidend minder in de weg :)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 20:30

Machie schreef:
Bij ons trainen loopse teven gewoon mee in de lessen agility :)

Hier wordt t langzaam steeds spannender. De loopsheid wordt deze/volgende maand verwacht dus hopelijk 1e kwartaal 2024 wordt mijn pupje geboren <3

Spannende tijd! Van wie wil/krijg je een pup? Reu of teef?

Drico, kleine hondjes worden snel groot ;)

MvA, heerlijke kleine smeerkees.

Warboel, idd zo'n gemengde klasse zou wel risicovol zijn :o

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:32

Ja gemengde klasse met loopse teven is een vrij slecht idee :+
Het is ook wel lastig hoor met teven die supergoed zijn. Vaak kost het wel een week of 10 rond de loopsheid tot ze weer op hun “oude” snelheid zijn. En dat dan 2x per jaar als je pech hebt. Sterilisatie zorgt vaak ook weer voor langzamere teefjes. En als ze echt heel goed zijn wil je er misschien ook wel eens een nestje mee doen. Daarom wordt er wel eens een soort prikpil gebruikt. Mijn keuze zou dat absoluut niet zijn hoor.

Een reu is toch wel makkelijker wat dat betreft _O-

Het maakt mij niet uit dat Otje langzamer geworden is na haar sterilisatie. We zijn al een hele tijd niet meer op de renbaan geweest eigenlijk. Doen het gewoon voor de lol.

Maar als je echt op hoog niveau mee wil komen is het wel lastig. Maar dat is met elke sport wel zo. Mogen loopse teven eigenlijk wedstrijden meedoen met Agility?

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 21:36

Nero had als pup 1 balletje niet ingedaald. Dat zou een reden kunnen zijn geweest om eerder te castreren. Gelukkig is hij alsnog ingedaald en mag ie in principe zijn edele delen houden :+

Drico knappe pup heb je! Hele mooie kleur ook.

Net agility les met Nero gehad en mijn kanon gaat zo fijn! Heerlijk gewerkt samen. Blij dat ik de keuze gemaakt heb te stoppen met obedience ( was echt te hoog gegrepen voor ons. Andere manier van trainen maar ook zeker Nero zijn onzekerheid hielp niet mee) en nu 2x in de week een uurtje agility te doen.

Les was met vreemde honden, ze waren ernaast aan het voetballen. Aan de andere kant speelde de fanfare en dan ook nog 1e keer in het donker. Hij heeft echt knap gewerkt. <3

En Tommy... is Tommy. Onze gezellige, luie, ongeleid projectiel alias huishond :+

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 13:30

Mijn hond had veel last van haar loopsheid en schijnzwangerschap. Dus daarom hebben we haar op 2,5 jarige leeftijd laten castreren. We merkten niet veel verschil . 14 jaar later kreeg ze vanwege incontinentie Incurin (hormoonpreparaat) en merkten we wel dat ze “bitcheriger” werd naar andere honden. Er was dus wel degelijk een verandering maar eerder niet echt opgemerkt.

Vraagje aan bokkers die op een wachtlijst staan of hebben gestaan voor een pup: Hoe kom je de tijd door?
De wachttijd voor een Markiesje is ruim een jaar en ik sta inmiddels een jaar op de lijst. Het lastige is dat ik geen idee heb hoeveel nestjes er gepland of in wording zijn. Ik kan bij wijze van spreken morgen gebeld worden maar ook pas over 3 maanden. Hoe gingen jullie daarmee om?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:44

Silvia schreef:
Mijn hond had veel last van haar loopsheid en schijnzwangerschap. Dus daarom hebben we haar op 2,5 jarige leeftijd laten castreren. We merkten niet veel verschil . 14 jaar later kreeg ze vanwege incontinentie Incurin (hormoonpreparaat) en merkten we wel dat ze “bitcheriger” werd naar andere honden. Er was dus wel degelijk een verandering maar eerder niet echt opgemerkt.

Vraagje aan bokkers die op een wachtlijst staan of hebben gestaan voor een pup: Hoe kom je de tijd door?
De wachttijd voor een Markiesje is ruim een jaar en ik sta inmiddels een jaar op de lijst. Het lastige is dat ik geen idee heb hoeveel nestjes er gepland of in wording zijn. Ik kan bij wijze van spreken morgen gebeld worden maar ook pas over 3 maanden. Hoe gingen jullie daarmee om?

Rare gang van zaken, begrijp ik het goed dat je niet bij een fokker op de wachtlijst staat maar bij het ras (rasvereniging)?

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 14:47

Vandaag hebben we Odin opgehaald.
Hij heeft het super goed gedaan in de auto, was 20 minuten onrustig. Ik heb hem iets te knagen gegeven en daarna is hij gaan slapen tot we thuis waren. Daar gelijk geplast, het huis ontdekt en wat gegeten en nu ligt hij knocked out in de bench te slapen.

Afbeelding

Afbeelding

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 15:21

KimD schreef:
Silvia schreef:

Rare gang van zaken, begrijp ik het goed dat je niet bij een fokker op de wachtlijst staat maar bij het ras (rasvereniging)?

Klopt, we staan bij de rasvereniging op de wachtlijst, Zij doen ook de bemiddeling. Sorry, vergeten erbij te zetten.

@Love_Mandy wat een schatje! <3

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-23 16:07

love_mandy schreef:
Vandaag hebben we Odin opgehaald.
Hij heeft het super goed gedaan in de auto, was 20 minuten onrustig. Ik heb hem iets te knagen gegeven en daarna is hij gaan slapen tot we thuis waren. Daar gelijk geplast, het huis ontdekt en wat gegeten en nu ligt hij knocked out in de bench te slapen.

[ [url=m/QPWb6d.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gLc1F3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ohh wat een snoet <3 <3 En wat goed gedaan in de auto! Heel erg veel plezier met hem <3
Je hebt hem iig bij een fantastische fokker vandaan :D Leuk is dat he, om ze zo veel te kunnen volgen.

Appa's fokker woont vlakbij en is een vriendin via de renbaan. Ik ben vanaf dag 1 minimaal 1x per week bij ze geweest. Ik was al dikke matties met Appa toen hij bij ons kwam wonen haha.