gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:27

Eoweyn_x schreef:
Zucht. Een konijn met een kaalgeplukte rug, de rest allemaal over de rooie...
Bella, wat móet ik toch met je... :(

Misschien moet je haar dan toch maar terug brengen naar de opvang, als het echt niet gaat... Geen leuke optie natuurlijk...

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:01

Ooh k*t eoweyn!
Kun je haar niet met 1 samen zetten?

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 17:03

Een lui konijn of een konijn wat zich niet lekker voelt?

Mijn konijn is bijna 5 jaar oud de ander is bijna 6.

Eentje eet op moment weinig hooi, vind het niet echt lekker terwijl de ander niks liever eet, morgen even ander hooi halen.
Vanmiddag pakte die nog lekker een snoepje aan en ging daarna lekker liggen.
net heb ik hem even meegenomen naar mijn ouders die vinden het ook leuk als die daar even Door huis hobbelt. (Ze wonen tegenover ons).

5 minuten laten rennen en lekker gek laten doen, toen we thuis kwamen hem op de grond gezet en rende gelijk kooi in om te plassen of te keutelen had even niet gezien wat die heeft gedaan.
Daarna ging die languit liggen wat niet echt normaal voor hem is, darmen zijn nog soepel dit heb ik gevoeld want hij is bekend met gas buik. Denk leg even een stukje witlof neer voor hem maar hij blijft liggen en lukt er niet naar om.

Nu ik dit typ is hij even rechtop gaan zitten en begint die met knabbelen aan zijn witlof.

Hoe kan ik zorgen dat hij vandaag wel iets hooi eet, heb het al nat gesproeid en morgen ga ik nieuw hooi halen maar meneer is dus nogal selectief.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 18:46

Ik ga morgen bunnykaj bellen inderdaad. Met 1 samen kan helaas niet, geen plek maar ik zou ook niet weten met wie... Wie weet doet een week apart ook wel wonderen. En misschien kan ze bij Jillz en Bliksem.. Ik weet het niet. Het lijkt wel of ze op een of andere manier een flinke gedragsstoornis heeft :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 10:20

Sammie gaat morgen naar de kliniek.

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:40

Hoi allemaal!

Ik wil mijn konijn binnekort gaan koppelen - heb een 1 jaar oude ongeveer ram (willem) die binnekort gecastreerd word eerst. Ik vind het alleen behoorlijk lastig. Weet iemand adresjes in de buurt van provincie Zeeland die het koppen voor mij kunnen doen? Wat is jullie ervaring hier mee? Ik heb wel een leuke voedster gezien in een asiel.. maar vind het toch eng om het alleen te gaan proberen gezien ik dit nog nooit heb gedaan.. En ik wil zo graag een maatje voor hem. Oh - we krijgen een nieuw groter hok dus daar is Willem zelf ook niet in geweest ivm territorium e.d Hij is echt super lief zie foto :D

Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 14:43

Zoals ik al eerder schreef heb ik voor storm en lekker plekje met kippen en 2 geiten. Nu heeft hij al 350m2 aan gras maar nu wil ik het voor hem nog wat uitdagender maken. Iemand ideeën die ook geit en kip proof zijn?

Verder zijn we al weer drie weken bezig met hem met de EC. Gelukkig is hij niet verlamd maar wel uveitis. Het wil helaas niet weg trekken tot op heden. Hij eet, drinkt, poept, plast goed gelukkig en is erg actief. Wat zijn de eerste signalen dat het hem zeer doet? Hij gaat maar door namelijk en ook na een oogontsteking erbij gaf hij geen reactie door bijvoorbeeld te wrijven etc maar het lijkt mij best vervelend aanvoelen. oogontsteking is inmiddels verholpen maar de EC nog lang niet grrrr.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:00

Meer uitdaging? Een maatje :D

Is het geen idee hem naar binnen te halen? Het is nog best fris buiten en hij kan z'n energie beter steken in beter worden dan in warm houden..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:00

Een vriendje!

Edit: Tegelijk Eoweyn haha!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:03

soeraya schreef:
Hoi allemaal!

Ik wil mijn konijn binnekort gaan koppelen - heb een 1 jaar oude ongeveer ram (willem) die binnekort gecastreerd word eerst. Ik vind het alleen behoorlijk lastig. Weet iemand adresjes in de buurt van provincie Zeeland die het koppen voor mij kunnen doen? Wat is jullie ervaring hier mee? Ik heb wel een leuke voedster gezien in een asiel.. maar vind het toch eng om het alleen te gaan proberen gezien ik dit nog nooit heb gedaan.. En ik wil zo graag een maatje voor hem. Oh - we krijgen een nieuw groter hok dus daar is Willem zelf ook niet in geweest ivm territorium e.d Hij is echt super lief zie foto :D

[ Afbeelding ]

2 weken na castratie kun je hem koppelen. Volgens mij zaten er geen asielen of opvangen in Zeeland, dus daar kan ik je niet mee helpen helaas..
http://www.konijnenbelangen.nl/asielen.php?menu=asielen

Koppelen is in principe simpel, vind ik. Misschien kun je dit eens doorlezen?

http://www.bunnybunch.nl/informatie/kop ... -konijnen/

Hoe groot is het hok? :)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:20

Eoweyn_x schreef:
Meer uitdaging? Een maatje :D

Is het geen idee hem naar binnen te halen? Het is nog best fris buiten en hij kan z'n energie beter steken in beter worden dan in warm houden..

Die discussie ga ik niet meer voeren :+ Hij is 9+ en ziek door EC Of hij het haalt en besmettingsgevaar is link.

Als ik hem apart zet, dus niet meer bij de kippen wordt hij down en eet niet meer. Voor het genezings proces ook niet best. Dus dan maar buiten laten hoppen. Bij heel slecht weer laat ik hem nu niet meer buiten lopen maar blijft hij in zijn hok. Met de dierenarts besproken en dit was de beste optie. Qua medicijnen is naar huis halen makkelijker ook maar ik ga liever 3x per dag naar hem toe op de weide en dat hij gelukkig is dan dat hij thuis alleen zit. Als het echt noodzakelijk is voor zijn gezondheid komt hij meteen mee naar huis. heb regelmatig contact met de dierenarts en hij komt ook geregeld er controle.

Maar goed voor verdere uitdagen ben ik dus nog zoekende.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 15:40

Oke :) ik vind het niet verstandig, maar goed.
Trouwens, merendeel van de konijnen draagt EC al bij zich, dus dat besmettingsgevaar zou ik niet zo nauw nemen..

Misschien wilgentakken?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 20:03

Politie agentje spelen... :') vind het nog steeds lastig, wat ik ermee moet... Staan niet allemaal op de foto overigens. Ik riep gister Bella een paar keer, op boze toon, en nu is de rest dus ook een beetje afwachtend en als ik beweeg zijn ze weg. Dat is ook de reden dat ik twijfel. Ik moet aan 7 andere konijnen denken, maar ik wil ook Bella niet kwijt..
Afbeelding

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:26

Bij mij waren de konijnen vandaag overstuur omdat ze eenden hoorden :')

Wanneer laten jullie de konijnen inenten?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:38

Hier gaan er 6 zo rond april voor de nobivac, de andere 4 zijn pas gedaan dus die gaan de volgende ronde.
Voor de RHD2 hangt het er vanaf wanneer dit vaccin er is..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:39

Heeft het zin om ze binnenkort te laten inenten?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 21:44

Voor de gewone enting gaan ze sowieso in april weer. Dan schijnt RDH2 ook beschikbaar te zijn, maar ik twijfel daarover. Zou die gewoon goed zijn?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:03

Inenten heeft altijd zin imo :)

Ligt eraan welk vaccin het is.. Er zijn er meerdere in omloop

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:04

Een nieuw vaccin wat ook gewoon lang werkt :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:07

Dat snap ik, maar er zijn er meerdere en het verschilt per dierenarts. Ik denk dat je dus het beste de DA kunt bellen.
Mijn DA heeft er bijv voor gekozen om te wachten op het vaccin wat in april komt. Ik geloof dat die een jaar werkt, dat had ik ergens gelezen, maar weet het niet zeker. De vaccins die er nu zijn werken een half jaar, en sommige moeten geboosterd worden.

Maar, er werd/wordt dus ook gevaccineerd met een vaccin voor RHD1, als zijnde RHD2 vaccin.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 07-03-16 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:08

Eoweyn_x schreef:
Dat snap ik, maar er zijn er meerdere en het verschilt per dierenarts. Ik denk dat je dus het beste de DA kunt bellen.
Mijn DA heeft er bijv voor gekozen om te wachten op het vaccin wat in april komt. Ik geloof dat die een jaar werkt, dat had ik ergens gelezen, maar weet het niet zeker. De vaccins die er nu zijn werken een half jaar, en sommige moeten geboosterd worden.

De nieuwe DA hier in de buurt waar ik wil laten enten, wacht ook op dat vaccin.

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:39

Hoi bokkers!

Ik heb even een paar vragen over het houden van konijnen en ik denk dat ik hier wel goed terecht kan :3

Oke dus: ik heb al heel mn leven konijnen gehad, buiten. Maar het verlies van mijn laatste twee konijnen viel me heel zwaar vorig jaar, dus heb ik een tijdje geen konijnen gehad.
Nu ga ik binnenkort toch weer beginnen met een nieuw konijntje (waar ik zeker een maatje voor wil zoeken, maar daar ben ik nog niet).

Ik heb mijn konijnen altijd buiten gehouden. Maar zou graag deze keer ze binnen willen gaan houden. Ten eerste omdat ik denk dat ik dan een veel grotere sociale band met ze kan opbouwen, ten tweede omdat mijn vorige zijn overleden aan het virus myxomatose. Ook al waren ze wel geent. Het waren nog jonge konijnen en ik vond het echt vreselijk, zoiets zou ik het liefst niet nog een keer willen meemaken.

Ze zouden gewoon los in mijn kamer kunnen lopen nadat alles konijn veilig is (zoals stopcontacten, draden) etcetera en de verzorging komt helemaal goed. Maar hoe is de ervaring voor mensen die konijnen binnen houden? Wat voor hok hebben jullie? Stinkt het heel erg binnen? (Buiten vond ik het meevallen). Maken ze s'nachts veel lawaai? Is het eventueel een mogelijkheid om ze met minder weer binnen te houden, en met mooi weer (lente/zomer) in een buitenhok te doen?
Ik hoor graag jullie ervaringen, tips en tricks hierover!

Het is absoluut niet een must om ze binnen te houden, maar vanwege mijn redenen zou ik het dus een keer anders willen proberen. Ik zit nog wel heel erg te twijfelen, helemaal omdat ik ze buiten veel meer ruimte en vrijheid kan geven. Ze mogen dan gewoon loslopen in de tuin als ik thuis ben en s'nachts en als ik er niet ben hebben ze een ren.

Alvast bedankt :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:43

Als je konijnen 's nachts ook beschikking krijgen over een ren (of over je hele kamer) dan kan het. Maar je moet ze 's nachts niet in een hokje proppen :P (al denk ik ook niet dat je dat van plan was). Verder heb ik geen ervaring met het geluid 's nachts enzo.

Je zou ze inderdaad zomers buiten en in de winter binnen kunnen houden. Dan moet je er wel om denken dat het temeratuurverschil niet al te groot is :)

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:08

Okey, bedankt!

En ook nog, mocht ik er voor kiezen om ze toch buiten te houden, zijn er mensen die hokken online hebben gekocht en daar goede sites voor weten? Mijn vorige heb ik gekocht bij zooplus, maar onder andere omdat het hout niet heel stevig was en omdat mijn konijn een slopertje was hield het nog geen maand uit en zat het vervolgens bij elkaar geplakt met ducktape. Maar ik vind al die hokken op zooplus er niet heel stevig uitzien. Tips?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:10

Plastic hokken van Ferplast! Maar dan moet je er wel een ren omheen zetten.