Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:41

Wanneer ik zeg 'af' en 'blijf' en loop weg dan gaat hij meteen al terwijl hij met de gehoorzaamheid gewoon blijft liggen. Ik denk ook steeds 'af' zeggen dan dan wanneer hij een tel ligt direct over het toestel te gaan dat het 'gaan' zegma een soort beloning moet zijn voor hem ofzo?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:03

JesdaPower schreef:
Wanneer ik zeg 'af' en 'blijf' en loop weg dan gaat hij meteen al terwijl hij met de gehoorzaamheid gewoon blijft liggen. Ik denk ook steeds 'af' zeggen dan dan wanneer hij een tel ligt direct over het toestel te gaan dat het 'gaan' zegma een soort beloning moet zijn voor hem ofzo?

Denk dat je hond gewoon moet leren wachten op jouw commando, en niet al vanuit zichzelf dingen begint in te vullen...kunnen borders een handje aan hebben.
Deed de mijne aan de schapen, wachten tot ik hem op een outrun stuurde, en vertrok al als ik ook maar een wenkbrauw bewoog :+
Bij het shedden idem dito, als ik door lichaamstaal ook maar iets van positie (en dus het balanspunt ergens anders lag) veranderde bewoog ie al mee om maar terug op het balanspunt te komen. Ook al had ik al 5 keer lie down gezegd.

Geloof het of niet, dat heeft ie in een dag tijd op een clinic afgeleerd!

Die trainer vertelde me al moet je je hond bij wijze van spreken 300 keer terug op de plaats leggen waar jij hem wilt hebben dan doe je dat.
Mijn hondje had dus heel snel door als ie weer vertrok zonder dat ie dat van mij mocht dat ie weer terug ging naar het uitgangspunt, en dat ie zo nog verder verwijderd was van zijn "beloning" (de schapen mogen ophalen) dat heb ik echt tot vervelens toe volgehouden.
Aanhouder wint hé :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:05

Ja, ik leg hem ook terug en wanneer ik denk dat het op het randje is dan leg ik hem ook terug. Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik daar consequent in ben. Ook ik leg hem steeds terug en wanneer hij weer uit zich zelf ging dan zeg ik Nee en dan draait hij zich om en gaat hij (uit zichzelf) weer op de plek liggen waar hij lag. Hij loopt dus gewoon rustig terug en gaat liggen en dan zo'n 100 keer per hindernis :=
Maarja, de aanhouder wint :Y)

En wat wel stom is zo gauw er iemand dicht bij staat. Met of zonder bedoeling dan blijft hij wel liggen, maar dat wil ik liever niet. Hij moet het zelf kunnen. Dat gaat dus even tijd kosten :P

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:13

En hoe gaat het in huis met Jinn JP? Is daar ook al vooruitgang te merken?

Iemand nog een tip of idee voor mijn vraag die ik vorige keer stelde?
Als Aedan naast mij zit en het duurt hem te lang (bij opstellen voor de afliggen oefening) dan gaat hij zelf liggen. Ik laat hem weer zitten maar het wordt zo'n jojo effect, moet ik dit doorzetten of heeft iemand anders nog een tip of idee?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:22

Thuis gaat het eigenlijk ook wel goed. We doen in huis spelletjes en denkoefeningen en dat vind hij ook leuk om te doen. In het begin (wanneer we net beginnen en ik de spullen pak) is hij erg druk en blaft hij ook wel eens. Ik negeer hem dan en ga de spullen klaar leggen, even naar buiten wat gehoorzaamheid doen en dan weer naar binnen en dan is hij rustig en gaan we beginnen. Ook roep ik af en toe mijn Herder er bij (voor enkele minuutjes) om Jinn ook te leren 'mij' te delen en dat gaat ook goed. Ik leg hem dan ergens neer en hij wacht geduldig tot Jesda klaar is en dan mag hij weer.
Ook bijt hij niks meer kapot en gaat hij op z'n vaste plekjes liggen, wel is hij alert als ik weg loop ofzo maar dat is die herder ook. Dat vind ik niet erg

Edit:

Wanneer Jinn moe is dan gaat hij ook steeds liggen en ik laat hem dan ook gewoon weer zitten. Inderdaad een jojo effect maar de aanhouder wint :P

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:27

fijn dat het beter gaat met jinn!!

kenny gaat ook vaak liggen als hij moet zitten, vooral een beetje aan het einde van het trainen, ik haal hem ook vaak omhoog.

dat weglopen als ie moet blijven doet kenny ook of meer hij staat op en rent rondjes. maar dit is voor ons allebei nog veel oefenen, zodra ik de riem eraf doe met af en blijven dan gaat ie, heeft ie zn riem nog om maar ligt die naast hem dan blijft ie wel.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:31

Ja, mijn ouders gaven mij begin deze week ook een compliment dat Jinn zo relaxt en rustig is in huis :D

Ik haal Jinn altijd omhoog als hij uit zich zelf gaat liggen.

Ik denk dat het trainen van blijven tijdens behendigheid gewoon kwestie van tijd is. Tijdens de gehoorzaamheid (inclusief toestellen etc) blijft hij wel liggen.
Misschien stom, maar Jinn heeft voor behendigheid een andere riem dan gehoorzaamheid. Daar kan het toch haast niet aan liggen :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:33

Bij gehoorzaamheid is af en blijf wel véél makkelijker dan bij behendigheid he? Het ligt hier aan de hond. Tessa leg ik 100 keer terug op de plek, Tay verkort ik de afstand en tijd weer even. Hier ook verschillende riemen en hij weet door de riem dondersgoed wat we gaan doen.

Ik zou het jojo effect doorzetten denk ik? Best lastig als die wil gaan liggen. Wel logisch ;)

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:36

hier is het nog blijven tijdens de gehoorzaamheid, wij hebben denk ik nog een lange weg te gaan voordat we behendigheid kunnen doen hahaha
wel bij dag van de hond vorig weekend een parcourtje meegedaan, vind het zo leuk en kenny ook wel, maar is nog wel onzeker.

ik heb ook verschillende riemen, en nietecht per riem een vast iets wat we gaan doen. in de winter heb ik wel altijd dezelfde jas aan naar de training, een keer deed ik die jas aan toen ik naar de paarden ging en toen wilde kenny gelijk mee haha

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:48

Ik krijg ook het idee dat Jinn in de gaten heeft welke riem voor wat is.
Hier is het thuis al zo erg dat wanneer ik de autosleutels pak dat ze denken dat ze mee mogen. Ze mogen eigenlijk ook 9 van de 10 keer mee maar soms zie je ze gewoon kijken van nah

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 14:59

Sassy schreef:
Ook al had ik al 5 keer lie down gezegd.

Geloof het of niet, dat heeft ie in een dag tijd op een clinic afgeleerd!

Die trainer vertelde me al moet je je hond bij wijze van spreken 300 keer terug op de plaats leggen waar jij hem wilt hebben dan doe je dat.
Mijn hondje had dus heel snel door als ie weer vertrok zonder dat ie dat van mij mocht dat ie weer terug ging naar het uitgangspunt, en dat ie zo nog verder verwijderd was van zijn "beloning" (de schapen mogen ophalen) dat heb ik echt tot vervelens toe volgehouden.
Aanhouder wint hé :D

Down niet gehoorzamen was ook een probleem bij mijn Gláma. Ze is een wat te softe hond naar mijn mening, en ik heb teveel geaccepteerd dat ze dit zelf wat invulde (uit angst mijnerzijds dat ze nog meer zelfvertrouwen zou verliezen).
Maar ik begon in te zien dat het meer een kwestie was van "het beter willen weten" van de hond, en ben ook veel strenger gaan worden op down is down, óók als je denkt dat je schapen ontsnappen...
Het gaat nu al veel beter. Mijn ervaring is trouwens dat een fluitcommando minder snel genegeerd wordt dan stem.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 15:09

Ja, moeten ze leren niet te panikeren als de schapen weg zijn.
Mijn honden weten dat inmiddels dat het menens is.

Behalve Easy, met die ga ik aan de lijn naar de startpaal op een wedstrijd, en maak hem pas los als ik denk dat ik hem meteen kan uitsturen, die gaat zo razendsnel. Is ook nog niet zo lang hier.

Fluiten...tja...moet je wel niet zo een sufferd zijn als ik. Krijg dat maar niet behoorlijk onder de knie.
Wordt tijd!! Nu heb ik een echt goeie hond met veel potentieel, zou zonde zijn die niet over te zetten op fluit. Als die zijn drive en de flanken goed onder de knie heeft is dat meteen een hond voor de hogere klasse.
Heb die laatst bij de beginners gestart omdat hij nog niet goed kan wegdrijven, maar de outruns zijn al voor een klasse 2.
Bij mijn andere honden zit daar veel training in, correcte flanken, deze doet dat gewoon vanzelf.
Veel balansgevoel, die houdt bij de fetch zelf zijn schapen op lijn, bij de rest ben ik steeds zelf aan het "bijsturen".

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:36

Hier weet Aedan heel goed welke riem ok pak en wat we gaan doen. Als ik de trainings riem pak danbis de volle aandacht bij mij van begin tot eind, daar hoef ik ook niets voor te doen. Maar tussendoor als ik enkel even ga plassen met ze dan krijgen ze de rol riem aan, los is hier te gevaarlijk, woon midden in stad centrum en zo kunnen ze bij het grasveldje wel meer ruimte gebruiken om overal te snuffelen, als ik die om doe dan is er totaal geen aandacht bij mij tenzij ik er echt om vraag. Doe ik hem helemaal los dan is die aandacht er wel net als aan de trainings riem tenzij ik 'vrij' geef. Op zich vind ik dat wel handig dat ze weten dat als de rollen aan is ze lekker mogen snuffelen en overal heen rennen.

Dat jojo effect is niet van moe zijn bij Aedan, begint aan het begin van de les al haha. Duurt hem gewoon te lang voordat iedereen opgesteld staat en dan nog op je beurt wachten. Ik laat afliggen ook beetje uit mijn training tussendoor omdat hij dat duidelijk wel goed genoeg kan haha. Veel zit wel in de hoop dat ie dat meer gaat gebruiken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 17:04

Sassy schreef:
Fluiten...tja...moet je wel niet zo een sufferd zijn als ik. Krijg dat maar niet behoorlijk onder de knie.
Wordt tijd!! Nu heb ik een echt goeie hond met veel potentieel, zou zonde zijn die niet over te zetten op fluit. Als die zijn drive en de flanken goed onder de knie heeft is dat meteen een hond voor de hogere klasse.

Border collies trainen was voor mij een grote motivatie te leren fluiten.

Ik kon niet op mijn vingers fluiten dus ik ben begonnen met de herdersfluit, dat ging redelijk.

Maar een paar jaar terug heeft mijn vrouw me geleerd op mijn vingers te fluiten en dat bevalt me véél beter. Ik was er eerst van overtuigd dat ik dit nooit onder de knie zou krijgen, maar ze zei me dat iedereen dit kan leren. Ze had gelijk.

Het grote voordeel van vingers is het veel grotere volume dat ik ermee bereik, en uiteraard het feit dat je ze altijd bij je hebt( :+ ).
Klein nadeel is dat je je hier op de boerderij meestal pas nadat je ze in je mond gestopt hebt realiseert dat je net een met paardemest besmeurde hoef had opgetild....

Ik kan op pink en wijsvinger van één hand fluiten wat erg handig is als je te paard bent, of iets in je andere hand draagt.

Het (voor de hand liggende) advies is oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. Uiteraard niet in de buurt van je honden (of familie en vrienden for that matter...)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:13

JP, terug lopen en belonen voooor hij wil gaan. Csiva heeft het ook een periode gehad. Toen liep ik rustig 20x terug om te belonen met een koekje dat ze braaf was. Nu nog steeds loop ik soms ff terug om te belonen :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 22:58

Jup, terug blijven lopen en dan belonen. Na 3-5x heen en weer te lopen, letterlijk pasje voor pasje uitbreiden, belonen met een stukje parcours.

Ik kan ondertussen rustig mijn riem opknopen en 2 passen vooruit lopen :D En dat kwartje begint nu pas te vallen. Zo croste ze 2 weken terug graag vooruit en nu weet ze dat 't loont om te wachten. Kwartje gaat heus wel vallen ;)
Ik hoop dat ik snel de afstand kan uitbouwen naar een paar hindernissen. Mevrouw lijkt wel van elastiek zo snel als ze kan. Gelukkig reageert ze super op mijn lichaamshouding :D

Weet iemand hoe ik een blijf oefening leuker kan maken voor de GG? Ze doet het wel, maar niet van harte. En met deze hitte loopt ze mij liever achterna ipv te blijven liggen. Zo ook tijdens de les van vandaag .

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 23:12

ik ga denk ik ook maar helemaal opnieuw beginnen met af en blijven.
en dan gelijk zonder riem en riem mee.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:00

Hier klaarmaken voor wedstrijd.

MelisWess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 07:33

Toevallig hier iemand uit de buurt van arnhem die ipo traint met de hond??

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:22

We blijven idd lekker door oefenen :j
Morgenavond gehoorzaamheid doen dus ben benieuwd

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 12:28

vanmorgen training gehad met Aedan. Voor nog net geen 8 maanden oud hondje doet hij het supergoed gewoon. Soms vraag ik me af of ik hem wel ga bijhouden :=
binnenkort maar weer eens foto's of filmpje maken.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:32

Vanmorgen weer gezwommen met Jesda en Jinn.

AfbeeldingAfbeelding

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:41

ik ga straks naar het strand met alle honden

alleen zijn dat nietecht zwemmers haha, pootje baden uiterlijk

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:45

Jesda zwemt wel erg graag en Jinn vergist zich soms en gaat dan te ver en moet hij ook zwemmen. Ik denk wanneer hij het zwemmen goed onder de knie heeft hij het geweldig vindt :j

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:48

hahaha
hoop dat ze hier wel in het water gaan straks, maar moet waarschijnlijk ook t water in dan gaan ze wel haha