Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 15:54

Dit topic gaat over kippen, en dat is heel iets anders dan pauwen en watervogels.

Als je even gaat googlen heb je het ZO gevonden!

Succes!

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:41

eclair98 schreef:
Goedenmiddag,

Sorry dat ik zo kom binnenvallen, maar ik moet voor school een opdracht maken waarbij we een kinderboerderij moeten opzetten. Een vriendin van mij heeft gekozen voor o.a. pauwen en watervogels en hiervoor moeten we de voedings behoeften van de dieren weten. Kan een van jullie ons vertellen wat jullie eenden en pauwen per dag voeren en hoeveel gram?

Ik hoop dat jullie willen helpen :o

Groetjes Bente en de rest van het groepje.

+- 65 gram per dier het voer kan je gewoon in een dierenwinkel halen.
Als ik mij niet vergis kan je ze gewoon pluimvee voer kopen voor bij de het zelfde ook gewoon kopen in een dierenwinkel.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:15

@ Flowerbomb, helaas zijn hanen moeilijk verkocht te krijgen. Zeker in deze tijd. Het wordt koud en mensen zijn niet veel meer buiten te vinden. Het kriebelt dan ook niet om nieuwe kippen te kopen.

Zou toch opletten, als ze elkaar te erg verwonden zal je ze toch apart moeten zetten.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:26

Er zit er inderdaad een apart. De anderen doen meer stoer dan echt knokken, ik laat het goed in de gaten houden. Ik weet het, dit is een slechte tijd... Normaal had ik mijn zaakjes netjes op orde gehad, helaas :(

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:29

wij raken de hanen ook niet kwijt, dus slachten wij ze meestal. Helaas is het vinden van een goed huisje voor hanen altijd vrij moeilijk, en in de winterdag al helemaal!

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:33

Hmhm, dat gaat hier nu ook waarschijnlijk gebeuren. Doe ik liever zelf dan ze gratis weg te geven als ik niet weet waar ze terecht komen zo dat ik zeker weet dat het netjes zal gebeuren.
Uiteraard mogen ze gratis weg als ik wel weet waar ze goed terecht komen!

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:49

Iemand enig idee hoe oud deze kippen/ kuikens zijn. Er zit een verschil op en gaat die gevlekte nog een gewone bruine kip worden.
We hadden ze gekocht op de markt als kleine kuikens dat bruine legkippen zouden worden dus?

Afbeelding

Afbeelding

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:15

Sorry dat ik jullie lastig viel, toen ik ging zoeken op bokt kwam ik op dit topic uit. Vond het zelf ook al apart :') En via google vonden we niet de dingen die we nodig had.

Dankje wel Klaas 30!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 13:27

Een van mijn dames word een beetje bleek op het hoofd, ze legt ook niet meer (winterstop? ) en zit wat vaker binnen in het (nacht) hok. Ik heb het idee dat de kou ook een rol speelt omdat ze dus vaker een beschut plekje opzoekt. Nu heb ik dus ook de ren met plastic afgeschermd zodat ze ook buiten uit de wind kunnen zitten.

Toch heb ik voor de zekerheid anti parasiet van Beaphar gehaald voor vogels van 300-750 gram(werkzaam tegen: spoelworm,bloedluis,vederluis,vedermijt,schurftmijt en luchtpijpmijt) ook al heb ik geen kruipende beesten ontdekt in het hok of op de kippen toch behandel ik ze maar kan geen kwaad toch (?), ook heb ik vitamine voor in het water gehaald voor extra ondersteuning in de koudere dagen. :(:)

Zijn er nog andere dingen die bleke gezichtjes kunnen veroorzaken behalve parasieten en de rui+kou? Der kammetje is nog redelijk gekleurd maar word ook minder ontlasting is goed ze eet ook nog goed, ja ik ben zo'n miep die altijd denkt dat ze iets over het hoofd ziet of zich gewoon teveel zorgen maakt.. :j

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 14:30

Ik heb er een paar die dat ook hebben maar die zijn verkouden.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:15

Verkouden heb ik ook aan zitten denken vanwege het weer, maar ze niesen niet komt ook geen snot uit de neusgaten en die zijn ook schoon voor zover ik erin kan kijken en de ogen zijn mooi helder. Ik heb ze net allemaal een pipetje in de nek gegeven en het hok ff helemaal leeg gehaald ingespoten en nieuwe bodembedekking erin, ook heb ik de vitamine in het water gedaan.
Stel dat ze (beginnend) verkouden zijn is dan nog iets wat ik kan/moet doen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:21

Als ze echt verkouden worden en het gaat met een paar dagen niet vanzelf over, dan moet er AB komen...

Die van mij hebben wel eens een paar dagen lopen niezen maar dat ging ook vanzelf weer over.

Lotje heeft ooit een soort longzakontsteking gehad, dat ging niet vanzelf over, dus toen heb ik wel AB moeten geven.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:22

Je zou een vitamine bruistablet in het water kunnen geven. Een geprakt gekookt eitje met wat kattenvleesbrokjes voor wat extra power.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:38

Ik hou ze goed in de gaten :j zal ff kijken of ik morgen met daglicht een foto kan plaatsen, en mocht er geen verbetering in komen moet ik ze allemaal meenemen naar de DA of alleen het verbleekte kipje?
Morgen ga ik meelwormen meenemen voor wat dierlijk eiwit, geprakt ei eten ze hier eigenlijk niet heb het nu al 6 keer aangeboden, evenals aardappels, en heel veel groente eten ze ook niet nee gras dat is veeeel lekkerder! |o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-15 16:47

Ik heb destijds alleen Lotje meegenomen (zij was ook als enige benauwd), de AB moest door het drinkwater en de DA vond dat het onnodige stress zou opleveren om haar apart te zetten, dus we hebben toen besloten dat iedereen een beetje AB binnen zou krijgen via het water. Op zich geen ramp en bij jou misschien zelfs wel wenselijk.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 13:30

Gaat om het kipje rechtsvoor die het dichtst bij de camera staat (foto's komen tablet dus let niet op de kwaliteit). Let niet op de rotzooi :o
Afbeelding

En misschien is deze wat duidelijker, nu is ze de enige die omhoog kijkt.
Afbeelding

Ik probeerde een close up...
Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:07

Ik zie zo niets raars aan haar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 18:57

Nee mooi kipje, ik hou van dat kleurtje

Wat voor pipetje heb je dan gegeven?

De aanloper hier komt van een boerderij verderop. Ze is al 4 x opgehaald, economische vluchteling :D ofzo
Ze was nu 2 dagen thuis maar zat vanmiddag weer voor het raam hier in de zon, net weer in het kippenhok voor de nacht, ze kent de weg.
Jammer dat ze luis heeft, ze is wel behandeld maar rondom haar anus zit allemaal gele luis, heb er een spray veerust op gegeven. Vervelende is natuurlijk dat als de haan haar treedt ik straks mijn kippen onder de luis heb...

Apartigheden door voer en water hoeven ze hier ook niet, maar ze kunnen dan ook op het hele erf zelf bij elkaar zoeken wat ze willen en water drinken

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:08

[***] de pipetjes waren van: Beaphar, anti parasiet 150, voor vogel van 300-750 gram, werkzame stof: ivermectine. Werkt tegen : spoelworm,bloedluis,vederluis,vedermijt,schurftmijt en luchtpijpmijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:14

Oké thanks
Mss moet ik daar de aanloopkip mee te grazen nemen

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:20

Lijkt me een goed idee. Het is niet zo duur en dan ben je verdere luisproblemen voor :) mijn kip houdini had een enorme wei om met haar vriendinnen en haan te scharrelen maar zij liep ook constant weg, bij de buren was het gras groener. Sinds een tijdje mag ze bij mij in de achtertuin wonen met twee vriendinnen en is hier nog niet weggelopen. Beestjes met karakter die kippies!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:35

Hebben jullie ervaring met snot?
Ik heb dit tussen mijn kippen en al enkele keren koppelbehandeling gedaan met antibiotica, maar ik krijg het er niet uit. Iedere keer weer kippen ziek en dood, wordt er moedeloos van, heb een hele verzameling kuifhoenders en flink wat geld geïnvesteerd in goede dieren, plus natuurlijk de emotionele schade :( tis echt niet leuk om iedere keer een dood kipje te vinden.
Hebben jullie misschien nog behandel ideeën? Alle hokken zijn al gedesinfecteerd, heb de zieke apart zitten met extra warmte en eten/drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:39

Algemene weerstand omhoog
Wat voer je allemaal, lopen ze ook los/buiten

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:47

Met die van mij gaat het al weer beter, 2 dagen later liep mevrouw weer heerlijk buiten en is ze weer lekker actief! Der gezichtje is iets minder bleek maar ik zie nog wel iets verschil.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 20:51

[***] schreef:
Algemene weerstand omhoog
Wat voer je allemaal, lopen ze ook los/buiten

Een deel loopt buiten en een deel zit binnen. Zijn allemaal toompjes van max 5 dieren met haantje op circa 30m2 per toompje. Ze krijgen legmeel, groenten en fruit en in het drinkwater catosal. (Dat is vitamine). Grit wordt paar keer in de week in de hokjes gestrooid.