Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 14:34

Jaa wij waren ook erg trots op d'r! Natuurlijk glipt ze nog weleens uit de focus en gaat ze even bij een ander buurten, maar haar recall blijkt ook daar heel goed te werken. Maar we hebben een leuk lesgroepje waarbij iedereen redelijk gelijk is qua niveau & focus, dus het traint fijn!

mavantos schreef:
Wij zijn overigens na de teleurstelling van de vorige kans op een pup inmiddels in contact met een andere fokker. Zij verwachten eind oktober een nestje Eurasiers. Binnenkort gaan we kennismaken met de fokkers en de moeder. Ben heel benieuwd en weer super spannend! :):)

Woehoe!! *\o/*
Spannend & veel plezier!

Ach Pien, ik snap Bonne wel! Lekker al die vrijheid!!

Ahhh die Pixy :(:) Wat een mooi broekje haha.
Wat merken jullie vooral aan haar voor de loopsheid? (ook voor anderen met teefjes?)
Ben benieuwd wanneer / wat we aan Evi gaan merken.

fannetje

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-23 21:32

Pixy begon meer te snuffelen, was regelmatig wat afgeleid ( en dan ook echt een soort van niet aanwezig). Begon meer te bijten en trekken aan speelgoed ( moest kapot) en er waren soms reuen wat geïnteresseerd in haar, zij niet op die manier in hen hoor, ze wilde alleen maar spelen. Op dit moment trouwens nogsteeds, ze heeft echt geen flauw idee hoe en wat, alleen dat ze moet snuffelen en overal plasjes moet doen. Maar ik hou de reuen ook uit de buurt, daar wordt nu niet mee gespeeld ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:15

Dívka gaat een paar weken voordat ze loops wordt wat meer piepen, gaat rijden op Mahdu en trekt zich tegen dat het vloeien doorzet meer terug.
Met de loopsheid zelf wordt ze wat slomer ook en heeft soms knuffelbuien.
Na de dekrijpheid blijft ze een maand of 2 ietwat slomer, daarna is ze gewoon zichzelf weer.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-23 10:18

Hier zijn ze alleen iets rustiger als ze loops zijn. Dat t eraan komt merk/zie ik eigenlijk alleen dat t deel rondom de muts wat zwelt. en dat mn reu geinteresseerder is in hun plasjes.
De eerste loopsheid zijn ze hier wel vaak hangerig en echt tam.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-23 10:28

Mijn teef had er niet zo'n last van. Mijn reu (al heel vroeg gecastreerd, reageert normaal niet op loopsheden) begon alleen heel erg op haar te rijden. Dus voor de veiligheid (20 kg reu op 8kg teef) heb ik mijn teef naar mijn moeder gebracht en de reu van mijn broertje in huis genomen. Dan kon de tevengroep tussen mijn moeders huis en die van mijn broertje heen en weer gaan en de reuen lekker hier blijven.
Liever had ik lilo hier gehad, maar onze reu is hier het rustigste en kan hier de hele dag naar buiten. Als hij dat niet kan gaat hij binne plassen.

Alle honden van deze groep zijn regelmatig bij elkaar en zijn het gewend om van huis naar huis te gaan ivm werk.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:08

Hoe vaak zijn teefjes loops?

Een van mijn vriendinnen heeft sinds dit weekend een puppy en met al die schattige foto’s heb ik (zo noemen jullie dat toch?) puppy-fever :):)

Maar we zijn lekker met onze honden gaan wandelen en dat was ook erg leuk! Voor Nelo een van de eerste keren, maar hij vond het erg leuk!
Het pontje was best spannend, hij heeft daarna ook echt de spanning uit zijn lijf gehaald door in het gras te rollen.
Afbeelding

Afbeelding
Andere honden die hem negeerde gingen prima, twee blaffende chihuahua’s vond hij lastiger. Door veel tips van hier en andere trucjes kon ik hem aardig afleiden en in elk geval was er genoeg ruimte om ze te laten passeren.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:19

Cyclus vd teef verschilt per teef.
De ene is elke 4 maanden loops, de andere elke 12 maanden en alles ertussenin.
Een enkele is elke ±18 maanden loops maar das meer een uitzondering.
Mijn teefje is elke ±7,5 maanden loops, de laatste keer was in mei dus ik verwacht haar in december/januari weer loops.
Op basis daarvan heb ik besloten dat we de feestdagen thuis blijven, degene waar we normaal heen gaan wil geen bloedende teef over de vloer en ik zie het ook niet zitten naar mijn ouders te gaan als ze vloeit of dekrijp is ivm hun 4 reuen (wel allemaal gecastreerd).

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 14:55

Idd die cyclus kan zo verschillen. Ik ken er eentje die was elke 3 maanden loops ( die is nu inmiddels geholpen na haar 4e? Loopsheid), maar ik ken er ook eentje waar het nu 18( dacht ik) maanden heeft geduurd.
Gemiddeld denk ik elke 6-9 maanden. Pixy haar moeder was elke 8 maanden, lijkt mij prima. Gelukkig werkt Pixy prima met haar Loopsheid en broekje aan. Roetsj was echt een heel ander verhaal, dat was een blok ellende, dat ik direct besloten had, na de 1e loopsheid te castreren ( 3,5 maand erna). Pixy blijft intact tot er besloten is of ze een nestje gaat krijgen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-23 14:56

De meeste teven zijn 2 x per jaar loops. Enkele rassen staan bekend om 1x pj. En ik ken zo ook staffies die eens per 9/10 maanden loops worden. Hier zit er 5 tot 7 maanden tussen de loopsheid. (3 teven)

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:04

Bedankt voor jullie antwoorden. Best wat verschil dus per teef. Wij hebben altijd gecastreerde reuen gehad, dus ik had geen idee.
Voor onze toekomstige pup had ik geen voorkeur, maar inmiddels heb ik een lichte voorkeur voor een teefje.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 15:15

Ik geloof niet meer in die negen maanden stelling. We hebben verschillende teven van verschillende rassen en allemaal maar één keer per jaar (als ik geluk heb) loops. :+

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:07

Ik ben blij geen teef te hebben :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:12

Shaya_ schreef:
Ik ben blij geen teef te hebben :+

Gewoon castreren die handel _O- Heb je er ook geen last van :))

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:12

Een reu is ook niet alles _O-

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:15

Ik heb vooral medelijden met mijn reu als er weer een loopsheidexplosie in de omgeving is. :') maar ik heb nog steeds hoop dat hij er steeds beter mee om gaat. :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 16:25

CupCakes_ schreef:
Een reu is ook niet alles _O-

Exact.
Beide geslachten hebben zo hun voor- en nadelen vind ik, het kan uiteraard wel zo zijn dat de ene je voorkeur heeft tov de andere. :)

Ik heb een gecastreerde reu, heerlijk dier, nooit bezig met puntjes maken of rangorde ofzo, kan daardoor met zo'n beetje alle honden mits deze hem een beetje voorzichtig benaderen want het is wel een klein ding en daardoor wat kwetsbaarder tov veel andere honden.
Honden van buitenaf en dan met name reuen komen wel geregeld een punt maken bij hem, gewoon omdat het kan.
Of ze gaan op hem rijden, waarop de eigenaar mij komt vertellen dat ik niet met een loopse teef moet gaan wandelen en dan dom kijken en met het schaamrood op de wangen hun hond meenemen als ik de mijne optil om zijn piemel te laten zien. :')

Daarnaast heb ik een intacte teef, met haar loop ik gewoon als ze loops is.
Wel op afwijkende tijden en bij voorkeur niet in losloopgebied maar ze laat zich niet dekken dus ik hoef niets te vrezen.
Maar hé, er hoeft maar 1 reu door te zetten ondanks dat ze uithaalt en ik zit met wat pech met een nest dus onbekende honden vermijden we als de pest.
Mijn reu snapt niet dat hij kan dekken, hij hopst er weleens op maar dan omdat hij het ene oor wil soppen terwijl hij aan de andere kant staat. _O-

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:14

KimD schreef:
Ik geloof niet meer in die negen maanden stelling. We hebben verschillende teven van verschillende rassen en allemaal maar één keer per jaar (als ik geluk heb) loops. :+

Ik zou 1 x per jaar echt top vinden. Maar ik snap dat als je ermee wil fokken en ze niet eens 1 x per jaar loops zijn, het wel echt lastig wordt.

Ik loop ook echt niet in losloopgebieden nu, want al kan die van mij prima luisteren, er zijn helaas een hoop reuen, die daar niet onder appèl staan. Daar heb ik zonder loopsheid teef al last van, laat staan met. Dus we lopen nu in aanlijngebieden.

Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:24

En zelfs als je reu echt goed onder appèl staat, kan hij ineens zijn kop verliezen. Blijft instinct. Zelf nog niet meegemaakt gelukkig, maar ook als reu eigenaar kun je ook niet álles voorkomen al doe je nog zo je best. Mijn reu ruikt helaas eerder dat een teef loops is dan ik kan inschatten. :')

Honden die niet onder appèl staan, reu of teef, zijn sowieso ontzettend vervelend om tegen te komen idd :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 17:53

Wij hebben intacte reuen, die laat ik niet castreren tenzij medisch absoluut noodzakelijk.

Teven laat ik wel castreren als de baarmoeder nutteloos is, te veel risico's. Dana zal nu ook worden gecastreerd. Ik had het liever direct laten doen bij de keizersnede maar de DA durfde het niet aan icm de melkgift. Hij zei dat hij het nog nooit fout had zien gaan maar ik zou maar de eerste zijn en dat was ik met hem eens, zeker met een nest van tien.

Nu mag ze nog één loopsheid afwachten, ook om haar lichamelijk zoveel mogelijk herstel te gunnen na dit nest.

Alles heeft zijn voor & nadelen maar ik heb een grote voorkeur voor teven, ik hou van eigenwijze bitchen, die sukkeltjes van reuen zijn zo soft. :+

Edit: ik loop met mijn loopse teef ook gewoon overal, ze loopt ook los. Ze staat onder appèl, onze eigen reuen én oppasreuen staan onder appèl en laten mijn en vreemde loopse teven met rust, dat verwacht ik ook van andere en anders hoort hij niet los. Ze kunnen best leren om te denken met hun hoofd ipv met hun banketstaaf.

Ik pak haar wel vast als ik iemand met (loslopende) hond zie komen en de dekdagen wandelen we wel alleen in onze eigen omgeving. Maar voor de rest doen we niet anders dan anders, ik zou nooit meer ergens komen met een roedel honden en intacte teven. _O-

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:01

Mijn teef is tot nu toe met 11,5 maand loops geweest en tot nu toe niet weer (18 maand). Ik hoop dat ze ook voor de 1x per jaar gaat haha.

Vind haar te jong om de castreren nog en stiekem ben ik nog in dubio of ik een nest van haar zou willen. Eerst uitzoeken wat ze zou kunnen bijdragen aan het ras dus.

Ik vind dat likken, smakken, snuffelen en stress van een intacte reu op zn omgeving veel vervelender dan 3 weken oppassen met een teef dus ik blijf bij de meisjes :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:05

Al is 3 weken ook niet perse voor elke teef geldend. Arya heeft maanden rondgelopen, helemaal van slag door de hormonen. En dat was niet perse training technisch op te lossen en geen pretje. Het vooruitzicht dat ze met pech dus keer op keer ook maanden van de leg zou zijn - en vooral die nare schijnzwangerschap... dat maakte voor ons juist dat we besloten om dat idd niet te willen, voor onszelf maar vooral haar niet.

1e loopsheid was met 1 jaar oud - heeft ze maanden tegenaan gehikt voor het doorzette - en ze heeft daaromheen echt geen leuke periode gehad, zowel voorafgaand, tijdens als na de loopsheid. Tijdens loopsheid veel bloedverlies ook en erna nog een pittige schijnzwangerschap, waarin ze echt zichzelf niet was en heel atypisch gedrag vertoonde. Ook best lang last gehad van reuen om haar heen die van slag waren dus ze werd veel lastig gevallen nog steeds ondanks dat we ruim 3 weken niet in losloop zijn geweest om al rekening te houden met anderen :')

Maar goed, hier gelukkig geen ellende meer nu ze gecastreerd is - voor de 2e loopsheid. Ben nog steeds blij voor haar zelf vooral ook met die beslissing. Fokken wist ik sowieso al vrij snel dat ik dat niet wilde doen, dus icm met hoeveel last zij had van alles en die schijnzwangerschap erna, was voor ons de keus toen toch uiteindelijk wel snel gemaakt- en ben daar nog steeds blij mee (nu is ze 4,5 jaar alweer bijna) dat we het gedaan hebben. Mensen die ons dichtbij kennen, kunnen beamen dat het voor haar echt wel beter is geweest zo :j
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 01-10-23 18:12, in het totaal 3 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:08

Twee van onze puppen uit het vorige nest zijn ook gecastreerd, beide wel na de tweede loopsheid. Maar die werden alletwee loops rond de 9 maanden voor het eerst en pasgeleden dus weer. Honderd dagen na de eerste loopsheid was in dit geval (extreem) vroeg geweest.

Ze hebben ook alletwee weer een teef genomen. :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:09

Als Arya idd jonger was geweest als een jaar, met de grote kans dat ze die 2e loopsheid nog vrij jong had gehad ook, dan had ik die 2e loopsheid ook nog afgewacht ipv Ervoor. Nu kwam het voor ons nog net goed uit wel dat ze vrij laat loops was geworden, zodat ze toch ruim 18 maanden was met castreren. Als ze idd een aantal maanden jonger was geweest nog, had ik die 2e loopsheid wel ook nog eerst laten gebeuren want dan had ik haar ook nog te jong gevonden. Ze was met 18 maanden namelijk nog steeds echt een schriel jong kipje al is ze toen ook gelijk op de foto gegaan voor ellebogen en heupen dus we wisten wel dat ze in die zin al ver volgroeid was gewoon.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:19

Toevallig van de week bij de DA het gesprek gehad, maar er is eigenlijk geen discussie over; die ballen mogen er gewoon aanblijven als er geen medische noodzaak voordoet. De DA is ook voorstander om reuen intact te houden. Hij doet het verder prima en is heerlijk stabiel. Ik merk sinds een paar dagen dat het snuffelen weer wat toeneemt. Als het te veel wordt naar mn zin geef ik hem Puur Hypersex, dat heeft in de ergste piek van de puberteit mooi geholpen. Toen liep hij met een kort rondje park met een strakke overprikkelde kop. Gelukkig heeft hij thuis nooit stress ervan maar die ergste periode was hij wel duidelijk écht moe. Alles gierde ook voor het eerst door zijn lijf natuurlijk. Die druppels werkten toen mooi voor hem.

De enige vervelende situatie die ik heb gehad was in een klein klaslokaal met een loopse teef wat niet gecommuniceerd was. Toen had hij het wat slecht (gillen en zenuwachtig) maar bleef hij ook bij me en bereikbaar en liet hij zich keurig zien (was een assessment). Voor een puber reu erg knap := Dus goede hoop dat hij wel zo stabiel blijft en het alleen maar makkelijker wordt. Zn vader wordt ook gewoon in een roedel teven gehouden zonder problemen en is de rust zelf.

Ik ben overigens wel echt van de mannen, met paarden ook. Ik kan prima met de dames maar in the end val ik altijd weer voor de coole sukkels. :')

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-23 18:49

fannetje schreef:
Idd die cyclus kan zo verschillen. Ik ken er eentje die was elke 3 maanden loops ( die is nu inmiddels geholpen na haar 4e? Loopsheid), maar ik ken er ook eentje waar het nu 18( dacht ik) maanden heeft geduurd.
Gemiddeld denk ik elke 6-9 maanden. Pixy haar moeder was elke 8 maanden, lijkt mij prima. Gelukkig werkt Pixy prima met haar Loopsheid en broekje aan. Roetsj was echt een heel ander verhaal, dat was een blok ellende, dat ik direct besloten had, na de 1e loopsheid te castreren ( 3,5 maand erna). Pixy blijft intact tot er besloten is of ze een nestje gaat krijgen.

Als je het over Lux hebt, 20,5 maand :')