Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:05

Ga Cayenne nou niet op ideeën brengen _O-

Maflinger_S

Re: Het zware leven met onze groene terrorist in huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:12

Mango en Manga ... Doe maar niet ... toch?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:19

Maflinger_S schreef:
Mango en Manga ... Doe maar niet ... toch?

Nee doe maar niet... Mango en Mindy daarentegen :D :D

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:32

Blijf bij fruit, Mango en Papaya.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 12:34

Mango en Kiwi *\%/*

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 12:35

netjuh6 schreef:
Hebben jullie wel eens nagedacht over een vriendje/ vriendinnetje? Wij hebben van t weekend een vriendje erbij gekregen. Wel ander soort. Het lijkt te klikken. Maar vind t ook nog wel een lastig ding. Vandaar jouw ervaring eens gevraagd.

Nee, dat is bij edels in gevangenschap meestal geen goed plan :P
Wanneer ze ouder worden en gaan puberen, worden ze erg territoriaal. Zeker de dames, maar de mannen kunnen ook wel heftig worden.
En dan samen in een kooi is echt geen idee. Dat gaat meestal alleen goed tijdens de broedperiode. In een kooi kunnen ze zichzelf ook niet goed in veiligheid brengen en dan vallen er gewonden en soms zelfs doden.
Een andere soort erbij zou ik zelf eigenlijk al helemaal niet doen. Ze spreken elkaars taal niet en dat is wel een beetje vragen om problemen :o
Wat voor soort heb je erbij? En zit hij/zij in dezelfde kooi?
Het kan de eerste tijd goed gaan, maar blijf altijd opletten want het kan opeens enorm omslaan.

In een FB groep voor edelpapegaaien is het 2 weken geleden nog verschrikkelijk mis gegaan bij iemand.
Die edelman is nu twee tenen kwijt ;(
Het wordt dus eigenlijk afgeraden in gevangenschap, tenzij je echt met ze wilt kweken en ze in een hele grote voliere kunt houden waarbij je ze ook van elkaar kunt scheiden als het mis gaat.
Ik ben absoluut voor gezelschap van soortgenoten bij vogels, maar edels zijn wel echt heel erg moeilijk omdat ze niet monogaam zijn en ook nog eens territoriaal en erg snel jaloers.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 13:48

Wij hebben er een Timneh Grijze Roodstaart bij. Ze zitten nu nog apart van elkaar als ik weg ben maar als ik thuis ben zitten ze samen los en samen in de kooi. Dat gaat tot nu goed maar is lastig te zeggen na 1 dag.

Het is ons juist aangeraden een ander soort te doen en ook een man. Hormonaal zou dit elkaar namelijk niet uitlokken en t zou wel de voordelen van Veiligheids gevoel hebben.

Wij hebben er idd eerder een keer een popje bij geprobeerd maar dat was sinds minuut 1 groot drama dus die is gelijk terug.

Mocht het samen niet gaan kan de Timneh in de volière in de garage die is voor hem gereserveerd mocht t niet gaan. Is een verwarmde garage dus kan die als we thuis zijn lekker naar binnen daar hebben ze dan los ruimte zat om elkaar te ontvliegen haha.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 13:51

Qua hormonen maakt het niet zoveel uit hoor. Bij vogels komt ook homoseksualiteit voor :Y)
Een vriendin van mij heeft 2 valkparkiet mannen die samen een nestje groot brengen (ja, met pleegeitjes :D ). En die macho'en ook voor elkaar en zijn flink hormonaal wanneer ze broeds zijn :j
Dat komt bij edels en grijze roodstaarten ook voor. De edelman die zwaargewond is geraakt zat samen met een mannelijke amazonepapegaai.

Wat gebeurde er tussen jullie man en de dame? :(:)

We hebben soms wel een valkparkiet in huis. Dat gaat wel goed maar we moeten ze echt niet alleen laten.
Mango is heel lief, maar kent zijn eigen kracht niet. En daarbij is ook hij helaas best snel jaloers wanneer we een andere vogel aandacht geven.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:09

Cayenne schreef:
Qua hormonen maakt het niet zoveel uit hoor. Bij vogels komt ook homoseksualiteit voor :Y)
Een vriendin van mij heeft 2 valkparkiet mannen die samen een nestje groot brengen (ja, met pleegeitjes :D ). En die macho'en ook voor elkaar en zijn flink hormonaal wanneer ze broeds zijn :j
Dat komt bij edels en grijze roodstaarten ook voor. De edelman die zwaargewond is geraakt zat samen met een mannelijke amazonepapegaai.

Wat gebeurde er tussen jullie man en de dame? :(:)

We hebben soms wel een valkparkiet in huis. Dat gaat wel goed maar we moeten ze echt niet alleen laten.
Mango is heel lief, maar kent zijn eigen kracht niet. En daarbij is ook hij helaas best snel jaloers wanneer we een andere vogel aandacht geven.

We houden het gewoon goed in de gaten. Je hoort wisselende verhalen. We hebben gelukkig de ruimte om ze goed te scheiden mocht het niet goed gaan.

Die pop was enorm dominant en net aan 13 weken maar die joeg Harrie constant op.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 14:11

En dan is ze nog maar 13 weken := Kun je nagaan hoe dat is wanneer ze ouder worden :x
Zo ken ik ook een edelman die zwaar vermagerd raakte omdat de eigenaren niet door hadden dat de pop hem niet bij het voer liet komen.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:14

Cayenne schreef:
En dan is ze nog maar 13 weken := Kun je nagaan hoe dat is wanneer ze ouder worden :x
Zo ken ik ook een edelman die zwaar vermagerd raakte omdat de eigenaren niet door hadden dat de pop hem niet bij het voer liet komen.

Ja sneu hé. Die edelmannen zijn goedzakken haha. We voeren wel bewust op meer plekken en ik zorg dat ze wel altijd bezig zijn als ik weg ben. Voer verstoppen spelletjes klaar leggen enzo zodat ze wel wat te doen hebben.

Wij houden het gewoon goed in de gaten. Als t samen goed blijft gaan is t leuk en anders krijgt de Timneh gewoon de volière in de garage als kooi en komt ie als we thuis zijn lekker naar binnen.

Mijn vriend wil met m gaan freeflighten dus ben benieuwd hoe het gaat lopen. Maar eens kijken waar we dat het beste kunnen gaan leren met een cursus.

Mango kan gewoon vliegen toch? Gaat hij wel eens mee naar buiten?

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 14:15

Afbeelding
Dit zijn ze samen

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 16:38

Met een grijze roodstaart kun je freeflighten, maar met edels wordt het afgeraden omdat ze er om bekend staan niet terug te komen.
Zoek maar eens op Edelpapegaai Viper op FB. Daar staat een verhaal, en zo zijn er nog wel een aantal die vermist zijn geraakt.

Ja, Mango kan heel goed vliegen, maar we hebben er heel bewust voor gekozen om niet te freeflighten met hem. Dat werd ons ook door verschillende freeflight trainers afgeraden en sommigen willen ook geen edels trainen omdat ze te onafhankelijk zijn en vaak hun eigen plan trekken.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:01

Cayenne schreef:
Met een grijze roodstaart kun je freeflighten, maar met edels wordt het afgeraden omdat ze er om bekend staan niet terug te komen.
Zoek maar eens op Edelpapegaai Viper op FB. Daar staat een verhaal, en zo zijn er nog wel een aantal die vermist zijn geraakt.

Ja, Mango kan heel goed vliegen, maar we hebben er heel bewust voor gekozen om niet te freeflighten met hem. Dat werd ons ook door verschillende freeflight trainers afgeraden en sommigen willen ook geen edels trainen omdat ze te onafhankelijk zijn en vaak hun eigen plan trekken.

Klopt, wij gaan ook niet met Harrie freeflighten. Die gaat de buurt rond en die gaat overal een bakkie doen en vergeet wie z’n vader en moeder zijn.

Alleen de grijze roodstaart. Maar dacht misschien neem je m wel eens mee aan t tuigje.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 18:03

Ja, Mango gaat wel mee met een tuigje!
Maar geen gewoon tuigje zoals de aviator, want daar heeft hij een nare ervaring mee gehad.
We hebben nu een ander tuigje en dat vindt hij nog niet leuk, maar gaat wel iets beter.
En anders gaat hij mee in zijn Pak-O-Bird :j

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:08

Cayenne schreef:
Ja, Mango gaat wel mee met een tuigje!
Maar geen gewoon tuigje zoals de aviator, want daar heeft hij een nare ervaring mee gehad.
We hebben nu een ander tuigje en dat vindt hij nog niet leuk, maar gaat wel iets beter.
En anders gaat hij mee in zijn Pak-O-Bird :j

Nu ben ik heel benieuwd naar je tuigje.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 19:10

Deze heb ik:
Afbeelding
Gekocht bij https://www.babesinthehood.net
Supersterk en hij vindt het een stuk minder eng!

Mango helpt met het bijvoeren van de jongste 3 valkparkieten :')

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:13

Hij is zo leuk!! Dat tongetje!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:14

Wat is hij schattig in dat tuigje. Vindt hij het leuk buiten?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-21 19:17

Dat tongetje vindt ik ook altijd heel schattig :D
Hij weet dat hij zijn kracht op het spuitje mag zetten met zijn snavel, want dan krijgt hij meteen niets meer :+
Dus hij is heel voorzichtig en gebruikt alleen zijn tong :P

Ja, hij vindt het wel leuk maar ook heel spannend!
Na een half uurtje is hij moe van alle indrukken, zeker wanneer we ook nog zijn tuigje aan doen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:31

Cayenne schreef:
*KNIP*

Mango helpt met het bijvoeren van de jongste 3 valkparkieten :')
[ Video ]

'Later als ik groot ben word ik een valkparkiet'.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 21:26

Wat een schattig tuigje! Leuk!

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:04

Ik wil me ook melden als dat mag, heb mijn groene drukte maker al enkele maanden. Hij is nu zelf 6 maanden
Dit is mijn groene monster chucky :=Afbeelding
Met warm weer gaat hij ook gewoon mee naar de paarden, wat hij ook leuk vind. En sommige paarden hebben er gelukkig ook vrede mee (sommige totaal niet :') )
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:07

Oh wat leuk! Nog een Mango!
Gaat hij nou los mee naar buiten? Hij is nog nooit weggevlogen?

dynara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 12:46

Suzanne F. schreef:
Oh wat leuk! Nog een Mango!
Gaat hij nou los mee naar buiten? Hij is nog nooit weggevlogen?

Nee zit gewoon aan een tuigje hoor.
Heb gelezen dat edels niet bepaald betrouwbaar zijn als het om freeflight gaat en daarbij zit ik ver buitenaf. Ben ik bang dat hij uit de lucht word gegrepen door meerdere roofvogels hier.
Dan is mijn edeltje niks tegenover een uil o.a.