gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:15

Delphi schreef:
Jeika schreef:
vandaag heb ik sammy gewogen, hij is ongeveer tussen de 1,2 en 1,3 kilo. hoeveel moet ik proberen hem aan te laten komen?

Ik vind dat altijd heel moeilijk om te zeggen. Sowieso is het afhankelijk natuurlijk van de grootte van je konijn. Mijn konijn was met 4 kg broodmager bijv. Dat was een franse hangoor, een groot ras, en die hoorde rond de 5,5 kg te wegen.
Afhankelijk van de grootte en het ras heb je een richtlijn.

Ik zou Sammie gewoon aan laten komen en blijven wegen zodat je ziet dat hij daadwerkelijk aan komt en niet afvalt o.i.d. Ik denk dat je het beste zelf kan bepalen wanneer hij goed op gewicht is. Ik kon het erg goed voelen. Toen ze mager was voelde ik de ruggengraad erg goed (ook de knobbels in de ruggengraad) en staken de knobbels bij haar kontje (heupbot denk ik) uit als ik haar aaide.
Toen ze op gewicht was voelde ik de ruggengraad nog wel, maar dat voelde als een gladde lijn en hij stak niet meer uit. Die knobbels op haar kontje voelde ik nog maar lichtjes.

dat voel ik dus ook precies als ik hem aai :(:)

Anoniem

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:22

Ik zie Sammie vanuit de woonkamer zelf eten uit zijn voerbak!

Wanneer hij hevenaar plat gaat liggen. Dat kun je me toch wat onbehagen?

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit is het konijn, ook nog een foto van mijn koppel :) morgen komt een vriendin en die is elke week bij de da dus ik vraag haar even om advies

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 19:39

Ik zou toch naar een echte DA gaan. Het klinkt echt als ec en daar kan iemand die bij een DA komt niets aan doen. Voor diagnose en juiste medicatie heb je de DA nodig. Hoe eerder je ingrijpt en behandelt, hoe beter.

Natuurlijk kunnen konijnen sowieso tumoren krijgen. Maar ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn dier sterft aan baarmoederkanker. Dat valt namelijk simpel te voorkomen. Ik zie het als inenten. Het betekent niet dat ze niet meer ziek worden, maar het neemt weer een risico weg :)

Ik heb Fiona nu in een kooi in de ren. Zo kan ze voorlopig contact houden met de anderen zonder dat ze teveel beweegt of aangevallen wordt. Ze is toch zwakker en ik wil dat risico niet nemen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:24

Wat fijn vonneke dat je hem ziet eten!!

Iris, ik vind het er niet goed uitzien en zou je aanraden zsm naar de DA te gaan, ze hebben echt medicatie nodig bij EC!

Eoweyn, goede oplossing door haar in een kooi erbij te zetten, hopelijk loopt het terugkoppelen voorspoedig!
Hoelang moet ze apart blijven zitten?

Gisteren heeft Flip mij weer doen verbazen, ik heb hem voor het eerst sinds ik hem heb binkies zien maken! <3
Ik werd er helemaal gelukkig van om te zien dat hij zo goed in z'n vel zit! <3

Ik heb hem een trap gemaakt zodat hij ook op het hok kan gaan zitten, hij is zo gelukkig dat hij dat nu ook kan! Hihi echt grappig om te zien dat ze met zoiets kleins zo blij zijn! Hij heeft gisteren de hele tijd erop, eraf, erop, eraf gesprongen haha :')

Ik vermoed dus dat hij al langer iets/de EC onder de leden had maar we niks gemerkt/gezien hebben aan hem.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:44

Wat fijn! Dan kan het best zijn dat het er al langer zat inderdaad :)

Hm, een weekje.. Ze mankt nogal snel dus ik wil eerst de controle afwachten voor ze permanent teruggaat in de ren. Ze vindt het alleen wel vreselijk, in zo'n kooi... :(

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:50

Ja, heb hem nog nooit zo vrolijk gezien als nu <3

Hmm best lang een week he! Balen zeg, hopelijk is met de controle alles in orde!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 09:57

Ja voor haar wel.. Als ze eerder bij de rest kan doe ik dat, maar gister liep ze 20 minuutjes los in de ren en toen mankte ze flink.. Bovendien durf ik haar echt niet bij Bella te laten zonder toezicht nu.
Ze kan gelukkig wel contact houden met de rest :) en hoewel Bella haar gister op jaagde, gromde ze vandaag als er een te dichtbij Fioon kwam

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:49

Hopelijk is ze snel weer helemaal de oude! Krijgt ze medicatie?

Ik geniet altijd zo van een heerlijk opgeruimde ren haha! Heb ze meteen wat nieuwe speeltjes gegeven :)
En gisteren eindelijk de zandbak helemaal gevuld
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 10:58

Wat is het toch een gezellig hok Tarzan!

Sam heeft vanacht gegeten. Had bij de opvang wat voer meegekregen. Geen brokjes maar gedroogd/geplet voer? Vergeten hoe het heet. Dit eet hij wel. SS pakt hij niet. Wilde net gaan dwangvoeren maar toen ik wat hooi gaf ging hij zelf eten.

Als hij echt last van zijn tanden heeft eet hij dan weer zelf?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:31

Dankje vonneke!

Ooh fijn dat Sam weer eet!
Bij Flip merkte ik dat hij steeds minder brok at maar wel hooi, en hij had flinke haken, ook wortel en andere groente at hij 3 happen van en liet het weer liggen.

Dus als Sam wel hooi eet maar verder niks kan het toch goed zijn dat het aan de tanden ligt ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:39

_Tarzan schreef:
Dankje [naam]!

Ooh fijn dat Sam weer eet!
Bij Flip merkte ik dat hij steeds minder brok at maar wel hooi, en hij had flinke haken, ook wortel en andere groente at hij 3 happen van en liet het weer liggen.

Dus als Sam wel hooi eet maar verder niks kan het toch goed zijn dat het aan de tanden ligt ..

Hij eet hooi, groente, hard gedroogd fruit en het geplette voer van de opvang. De SS laat hij liggen.

Ga sowieso morgen bellen dat ze hem deze week even goed aan moeten kijken.

Moet ik nu nog dwangvoeren voor zijn gewicht?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 11:41

Even jullie mening (normaal stille meelezer)

Binnenkort ga ik verhuizen naar een ander huisje. Mijn dieren gaan uiteraard mee (1 kat 2 konijnen 3 aquaria).

Hoe zouden jullie het wennen doen? Ik heb ook meerdere opties in mijn hoofd...

1. In de schuur zetten, zomer lekker koel winter niet zo koud daar en geen wind
2. Buiten zetten zoals ze nu ook staan.
3. Binnen verhuizen

Ze lopen normaal gesproken van 8 tot 19 uur buiten in de tuin los en mogelijkheid naar t hok te gaan. Bij het hok zit ook een ren en beneden verdieping. In de schuur zouden ze ook los kunnen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:10

@Tarzan, ze krijgt alleen pijnstilling, 2 x per dag.

@vonneke, mijn Flip met zijn haakjes bleef eten. Dus wat dat betreft kan het allebei. Ik zou het even goed na laten kijken zodat je de oorzaak aan kunt pakken.
Verder, zolang ie zelf genoeg eet zou ik niet dwangvoeren.

@Mioux, dan zou ik ze in de schuur zetten, met evt uitloop naar buiten. Dan hoeven ze ook niet meer opgesloten te worden in een hok :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:13

In de nacht gaan ze sowieso naar binnen ivm geen toezicht... Dat doe ik omdat hier nog wel eens o.a. sperwers vliegen en ik geen risico wil nemen in de nachten. In t hok worden ze op zich niet opgesloten :) Ze hebben 2 verdiepingen en nog een ren eraan dus altijd beweeg ruimte in de nacht.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:15

Ah, oke, gelukkig! Ik dacht dat je zo'n standaard 2 verdiepingenhok bedoelde :)

Maar een schuurtje is sowieso wel ideaal, lekker droog, ook voor jezelf qua schoonmaken lijkt mij. Wat lijkt jou zelf de beste optie?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:17

nee nee heb de grote van ferplast :P
Afbeelding
Afbeelding

De grand lodge is dit, en de ren eraan die nachten overdekt is en met veel regen en zo

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:19

Mooie ruimte! Die hokken zijn ideaal hè :D

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:20

Ik vind ze super !! Als ze buiten lopen dan spuit ik t hele hok even schoon, afwas borstel erdoor heen en hoppathee weer lekker fris ! Ideaal ! En je kan elk onderdeel los bestellen dus 1 keer in zoveel tijd nieuwe la en je bent klaar. Geen gedoe met dakken vernieuwen

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:24

Precies, een onderhoudsvrij hok. Mijn koppel heeft er ook een. Toen mijn groep nog uit koppels bestond hadden zij die ook, maar voor 8 konijnen zijn die te klein.. Nu dus een houten kippenhok, wat me weer even laat herinneren waarom ik geen hout meer wilde... :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:25

haha ja ik zei er komt absoluut geen houten hok ! Vond zo irritant, meeste waren na 2 jaar al klaar voor t oud vuil. Heb er meerdere gehad en was nu zo van nee, dit keer niet ! En heb er tot heden geen spijt van, deze gaan jaaaaaaaren mee zonder problemen .

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:26

Wij hebben nu ook een houten hok, maar zo'n plastic ferplast hok lijkt me ideaal!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:27

hout vind ik ook nadeel word aan geknaagd en gaat rotten op ten duur. Deze is ook makkelijk te tillen als nodig is, stevig, wind en regen komt er niet in (heb voor de kou wel zeil voor boven kant).

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 12:34

En als je wit hout hebt, zoals ik, en een drassige ren door de regen, is het hok vreselijk smerig, wat je moeilijk schoon krijgt.

Althans, ik hád dus een wit hok _O-

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 15:22

Zucht. Een konijn met een kaalgeplukte rug, de rest allemaal over de rooie...
Bella, wat móet ik toch met je... :(