Ann schreef:Volgende week wordt mijn galblaas verwijderd, ik durf niet zo ver weg van (zieken)huis momenteel. In wat voor maat aquarium komen de maanvissen bij jullie? Ik heb er ook naar gekeken, maar weet niet zeker of ze genoeg ruimte gaan hebben in ons aquarium.
ik lees hier meestal gewoon mee, maar ik ben erg fan van maanvissen, ik vind ze prachtig.
Maanvissen zijn groepsdieren en het is voor zover ik weet beter om ze in een oneven aantal te houden, met 5 als minimum. Met minder is niet aan te raden ivm (onderlinge) agressie, meer is beter.
Wij hebben er nu 6 in een 430l (netto) bak. Het waren er oorspronkelijk 7 maar eentje is al heel jong gestorven, en omdat het erg lastig is om nieuwe skalaren in een bestaande groep te introduceren zonder dodelijke ongevallen, hebben we het zo gelaten.
Daar zit ook nog een school regenboosvissen (boesemani, 8 stuks) bij, (en wat corydora's, L-nummers) dat gaat prima. Ze hebben ruimte zat. Dit is nu een jonge groep, van onze vorige groep is vorige winter de laatste gestorven op 7-jarige leeftijd. Als ze volwassen zijn, hebben ze de ruimte wel nodig, aangezien onze twee grootste maanvissen van de punt van de rugvin tot de punt van de buikbin gemeten, ongeveer 25 cm waren (ze waren 15-16cm kop-staart). De rest had minder vin maar wel evenveel lijf.
Vroeger hadden we er 6 in een 300l (bruto) aquarium, dat ging maar dat was eigenlijk wel aan de kleine kant, zeker aangezien dat de bak was exclusief ruimte ingenomen door de binnenfilter, planten, etc. In 180l zou ik het nooit proberen, dat is maar de helft en daar moet dan ook nog zand en planten in.