Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyy

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 16:30

Sfeervol zo in de kast!

Ik heb 2 baby visjes gespot bij mij. Hopelijk overleven ze het dit keer wel.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-24 22:41

Ooh leuk! Ik heb rijstvis eitjes besteld voor in de shallow. Ze staan inmiddels al een aantal dagen in de vensterbank en komen denk ik de komende dagen uit. Ben zo benieuwd! :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:35

Het topic ligt alweer even stil,dus tijd voor een update hoe het gegaan is met je eitjes?
:D
Ik zag hier in de buurt een advertentie op mp van een vis in een glazen bakje,echt te sneu.
Heb gereageerd dat ik die wel op wil halen.
Ben benieuwd.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 22:20

Haha goeie! De eitjes waren allemaal uitgekomen, alleen 1 die gelijk scheef zwom was dezelfde dag overleden. De weken daarna alsnog maar 1 overleefd, maar ik ga het de volgende keer anders aanpakken, grotere schaal en eerder over naar een van m'n nano aquaria. Daar zit nu zoveel micro leven in, en die bakjes zijn gewoon goed draaiende ecosystemen. Ze hebben daarin een veel grotere overlevingskans. Dus we gaan (ooit) voor een 2e ronde met iets meer kennis.. :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 18:35

Ah.nou je moet het toch een keer proberen he :j

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:19

En nog iets gehoord van het eenzame visje?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:33

Oh ja vergeten, die man had gereageerd, en volgens mij is het een barbeel.
Die kan ik in mijn bakken niet kwijt.
Dus heb het maar zo gelaten, ga er een beetje vanuit dat iemand ander het diertje wel red :o

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 17:46

Leuk topic! Ik haak ook graag aan. Wij hebben nog niet heel veel ervaring, maar het is wel verslavond heb ik door!
Inmiddels hebben we 2 aquaria. Een klein bakje met garnaaltjes (rode en gele). Deze hebben we al wat langer, maar we wilden er graag ook vissen bij.

Een paar weken geleden hebben we via marktplaats een groot aquarium overgenomen, helemaal compleet en al een heel goed draaiend aquarium. Ook alles er op en er aan, dus ideaal voor ons als beginners.
Er zitten 5 discusvissen in, 2 kogelvissen, een aantal zalmtetra's, ongeveer 20 kardinaaltetra's, een aantal verschillende soorten algeneters, een paar grote garnalen en nog wat kleine visjes waar ik allemaal de naam niet zo van weet.
Maar echt een heel leuk aquarium en we vonden het ook al mooi ingericht met plantjes / hout / stenen, dus we hebben alles zo gelaten.

Tot nu toe gaat alles heel voortvarend en goed, ook het verhuizen van dat grote aquarium ging prima. Gelukkig heb ik een grote auto en hebben we zo'n 180 liter van het originele water ook mee kunnen verhuizen. Dat was wel heel fijn, want zo'n verhuizing is wel heel spannend natuurlijk. Alle visjes leven nog.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:02

Al een tijdje niet meer gereageerd. Onze bak is niet zo mooi meer, veel draadalg, veel javamos door de hele bak heen, veel anubius en wat alg op de ruit. Al minstens een jaar niet meer aan de bak gedaan, geen water ververst, geen filter verschoond. Echter is het klimaat in de bak blijkbaar erg goed. Deze week jonge meloenbarbelen of streepbarbelen ontdekt :) Zo leuk!! een paar van rond de 1.5 cm en een paar van rond de 0.5 cm. Dus verschillende nestjes welke ik in eerste instantie helemaal niet opgemerkt heb.

De barbelen gekocht als watermeloenbarbelen, maar ze zien er wel iets anders uit. Een wat slanker lijf met drie brede zwarte strepen op een bruinig lijf en een vierde halve streep bij de ogen. Lijkt meer op een pandabarbeel, maar dan zonder rood.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:06

Heb je foto’s?
Ben wel benieuwd hoe dat er uit ziet :j

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:37

gaan er ook nog mensen van hier naar Vivarium dit weekend? Onze 600 liter bak is qua waterwissels e.d. altijd wel goed bijgehouden (alleen wat alg op de ruit nu) en de planten doen het goed. Maar het visbestand is ondertussen echt wel oud en dus zwemt er niet zo heel veel meer rond. hopen morgen op Vivarium een school mooie maanvissen te vinden :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:46

Na een hele tijd zonder aquarium, meld ik me ook weer in dit topic. We gaan een Juwel vision 180 inrichten en beginnen met indraaien aankomende week. Iemand suggesties voor het vissenbestand straks? Een school Vijf streep of Meloen barbelen heb ik al op mijn lijstje staan. Ben ook erg benieuwd naar jouw barbelen, ChristaMoor.

Vivarium is helaas te ver weg vanuit Friesland.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:52

haha, wij gaan ook vanuit Friesland (Sneek) en slapen daarom vanavond in een B&B. 2 jaar geleden voor het eerst geweest en wij vinden het echt de moeite waard.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 14:55

Volgende week wordt mijn galblaas verwijderd, ik durf niet zo ver weg van (zieken)huis momenteel. In wat voor maat aquarium komen de maanvissen bij jullie? Ik heb er ook naar gekeken, maar weet niet zeker of ze genoeg ruimte gaan hebben in ons aquarium.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:13

Wij zouden erheen gaan maar hebben eigenlijk niets nodig dus slaan over. Een ander jaar lijkt het me heel leuk!

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:32

Ann schreef:
Volgende week wordt mijn galblaas verwijderd, ik durf niet zo ver weg van (zieken)huis momenteel. In wat voor maat aquarium komen de maanvissen bij jullie? Ik heb er ook naar gekeken, maar weet niet zeker of ze genoeg ruimte gaan hebben in ons aquarium.

ik lees hier meestal gewoon mee, maar ik ben erg fan van maanvissen, ik vind ze prachtig.

Maanvissen zijn groepsdieren en het is voor zover ik weet beter om ze in een oneven aantal te houden, met 5 als minimum. Met minder is niet aan te raden ivm (onderlinge) agressie, meer is beter.
Wij hebben er nu 6 in een 430l (netto) bak. Het waren er oorspronkelijk 7 maar eentje is al heel jong gestorven, en omdat het erg lastig is om nieuwe skalaren in een bestaande groep te introduceren zonder dodelijke ongevallen, hebben we het zo gelaten.
Daar zit ook nog een school regenboosvissen (boesemani, 8 stuks) bij, (en wat corydora's, L-nummers) dat gaat prima. Ze hebben ruimte zat. Dit is nu een jonge groep, van onze vorige groep is vorige winter de laatste gestorven op 7-jarige leeftijd. Als ze volwassen zijn, hebben ze de ruimte wel nodig, aangezien onze twee grootste maanvissen van de punt van de rugvin tot de punt van de buikbin gemeten, ongeveer 25 cm waren (ze waren 15-16cm kop-staart). De rest had minder vin maar wel evenveel lijf.

Vroeger hadden we er 6 in een 300l (bruto) aquarium, dat ging maar dat was eigenlijk wel aan de kleine kant, zeker aangezien dat de bak was exclusief ruimte ingenomen door de binnenfilter, planten, etc. In 180l zou ik het nooit proberen, dat is maar de helft en daar moet dan ook nog zand en planten in.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:49

Dank voor de info, Goldyc. Ik was er al bang voor en ga kijken wat wel past bij het aquarium.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:51

Ze komen bij ons in een 180 cm aquarium. 600 liter :) ik wil er graag 7 of 9 inderdaad omdat ik ook vaker gelezen heb dat in een oneven aantal vaak beter werkt. ik wil absoluut geen overbevolkt aquarium. de rest van de bewoners zijn 3 klein blijvende pleco's, een stuk of 20 corydoras goldstripe en een ploeg japonica garnalen.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 15:54

Heb je weleens jonge Goldstripe corydoras, Danielle?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:15

Ja ik sta op Vivarium, stand 121 op de eerste verdieping! Wie weet zie ik nog een bokker

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:55

ons aquarium is trouwens bruto iets van een 500l, maar we rekenen steeds op zo'n 430l netto met de wand, alle planten, grond, stenen enzovoort erin.
ons aquarium is ook eerder 'leeg' dan 'overbevolkt' maar dat vinden wij hier ook prima, dat schept meer rust dan een overbevolkt aquarium. 600l klinkt al helemaal als een paradijs

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:00

Ik heb de verlichting vervangen van m'n aquariums, nu komen de garnalen nog mooier uit! Heel blij met het resultaat
Afbeelding

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:04

Ann schreef:
Heb je weleens jonge Goldstripe corydoras, Danielle?

Misschien wel, heb ze nog nooit ontdekt. ik ben ook niet voornemens om te kweken en ons aquarium is te hoog voor baby goldstripes om lucht te happen dus ze groeien sowieso niet op bij ons.

Hebben ook nog 2 kleinere aquaria.

Een 60 cm met blauwe garnalen en daar heb ik ooit (toen ik me nog niet goed genoeg verdiept had in de juiste leefomstandigheden voor de juiste vis) 2 sewellia's in gedaan. daar heb ik nu wel voor de tweede keer babies van. dus ondanks dat er niet zoveel stroming staat als dat ideaal voor ze zou zijn voelen ze zich blijkbaar wel goed genoeg.

Dan nog een derde 30 liter aquarium met een betta man, crowntail met rood en blauw <3

En leuk fjordjes! dan ga ik je vast zien morgen !

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:24

Ik ben er ook morgen! :D

Hoop tylomelania's in kleurslagen te scoren die ik nog niet heb. En anubia's tegen een gunstige prijs om op mijn hout te laten groeien :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 20:25

Anouk_H schreef:
Ik ben er ook morgen! :D

Hoop tylomelania's in kleurslagen te scoren die ik nog niet heb. En anubia's tegen een gunstige prijs om op mijn hout te laten groeien :)

Beide bij onze stand te vinden ;)