Maar op een vrolijkere noot. Wie het leuk lijkt de stappen naar mijn verantwoord gefokt nest te volgen. Ik hè. Een volgtopic geopend

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ZoZenn schreef:Ach gosh...Ik snap dat je je een beetje aangevallen voelt Kristy en als je voordat je ging fokken niet op de hoogte was van de informatie die hier gegeven wordt, dan kan ik het nog snappen en dan is het gewoon erg jammer. Als je dat wel was (en dat lijkt wel zo in je antwoorden), dan vind ik dit wel erg kwalijk van je.
Bewust niet testen en toch fokken met deze rassen, dat is ondoordacht.. De chihuahua is al zo'n ongezond ras, dat komt door wat jij zo leuk de 'designerhond' noemde. De 'Pomeriaan' valt hier ook onder. Dat ís by default een designerras. Geen symptomen is niet gelijk aan gezond hè. HD kan zich bijvoorbeeld symptomatisch pas openbaren op 8 jarige leeftijd, dat zie je op jongere leeftijd dan alleen op de scan.
Ik hoop dat je, als je een volgende keer gaat fokken, van te voren beter nadenkt. Hopelijk komen er leuke, gezonde, blije pups ter wereld.
Gefeliciteerd Zoë! Het voelt voor mij nog alsof aelynn een puppy is
Zoe_97 schreef:Maar mijn nestje wordt ook mijn eerste nest. Je leest je toch in voor je begint![]()
Als je mijn topic leest zie je hoe je je voorbereid als je het goed wil doen. Voel vrij je vragen te stellen en ipv alles in de tegenaanval te gaan probeer dan tenminste dingen op te steken...
Kristy1998x schreef:Zoals toegegeven heb ik mij hierin niet goed/verkeerd ingelezen. Mijn plan was inderdaad om jou topic te gaan volgen. En hieruit de juiste informatie te halen mocht ik in de toekomst nog een nestje nemen.
Wat een leuke combi trouwens.
Zoe_97 schreef:Maar mijn nestje wordt ook mijn eerste nest. Je leest je toch in voor je begint![]()
Als je mijn topic leest zie je hoe je je voorbereid als je het goed wil doen. Voel vrij je vragen te stellen en ipv alles in de tegenaanval te gaan probeer dan tenminste dingen op te steken...
Daar zie je dus alles waar mijn honden op getest zijn. Ander ras dus andere testen. Begin met nu de combi reed testen te bestellen voor beide rassen en test tenminste al je teefje volledig. Dit is gewoon een speeksel swab en kan perfect met een dragende teef. Ook PL kan door een ervaren dierenarts gewoon nu gedaan worden zonder gevolg voor de pups.
Dankje voor het compliment.
Kristy1998x schreef:Dankje voor de handige tips, fijn dat er op enkele dingen gewoon getest kan worden ondanks dat teef drachtig is. Welke website is handig om hieruit meer informatie te krijgen?Zoe_97 schreef:Maar mijn nestje wordt ook mijn eerste nest. Je leest je toch in voor je begint![]()
Daar zie je dus alles waar mijn honden op getest zijn. Ander ras dus andere testen. Begin met nu de combi reed testen te bestellen voor beide rassen en test tenminste al je teefje volledig. Dit is gewoon een speeksel swab en kan perfect met een dragende teef. Ook PL kan door een ervaren dierenarts gewoon nu gedaan worden zonder gevolg voor de pups.
Dankje voor het compliment.
Zoe_97 schreef:KimD schreef:Nee inderdaad. Ik denk dat ik de enige ben die pertinent tegen kruisingen is. (Behalve in het geval van Van, daar brand ik mijn vingers überhaupt niet aan. Dat is een andere tak van sport.)
Ik heb net als jou iets tegen kruisingen behalve echt goede doordachte zoals de tamaskan. Maar dat staat hier los van.
Skippy01 schreef:Zoe_97 schreef:Ik heb net als jou iets tegen kruisingen behalve echt goede doordachte zoals de tamaskan. Maar dat staat hier los van.
Maar dat is toch een heel andere discussie?
Ik heb niks tegen kruisingen. Zonder kruising was mijn Toby er niet geweest: ofwel een 'oeps nestje' geweest ofwel een 'ach, een podengo en een terrier kunnen samen waarschijnlijk óók prima jachthonden voor op de konijnen opleveren' (wat nog waar is ook, dat beest vangt álles als hij de kans krijgt). Hoe dan ook, ben ik heel blij met mijn Portugese monster
![]()
Daarbuiten heb je ook de types zoals de boerenfox, die ik ook echt tof vind, maar natuurlijk ook 'gewoon' een kruising zijn van wat er toevallig ooit beschikbaar was en is gevormd tot een type. Of bewuste kruisingen zoals de sprocker voor de jacht of de sprollie voor de sport, of lurchers voor de jacht (Britten zijn een KEI in rassen mixen, en ik vind bijna al die mixen gruwelijk goed geslaagd, in alle eerlijkheid).
En dan wéér heel anders zijn de outcross projecten voor de genenpoel, zoals de powderpuff in het markiesje en de barbet in de wetterhoun.
Maar dat vind ik wel iets heel anders dan effectief ongeteste risico-nestjes fokken uit rassen die per definitie als niet bekend staan als de meest gezonde.
Ieder mag zijn mening hebben over wél of niet raszuiver fokken, maar fok dan tenminste wel gewoon met geteste ouderdieren en met een beeld voor ogen (vergeet echt vooral dat laatste ook niet, want sommige rassen moet je echt niet willen mixen...)