Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sar

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:55

Ik twijfel nog over de Weil eerlijk gezegd... Wel altijd gedaan, dus ergens heb ik zoiets van waarom nu niet weer?

En het fokken buiten de standaard, ja... Ik vind het iets dubbels. Een standaard is er niet voor niks maar ga je kijken naar bijvoorbeeld shows, zie je soms honden winnen die volgens de standaard fouten hebben terwijl honden die netjes binnen de rasstandaard vallen, lager geplaatst worden. Dan vraag ik me ook af in hoeverre mensen (en keurmeesters) überhaupt de rasstandaard van "hun" ras kennen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:55

Mila had vandaag haar afspraak bij de dierenarts gepland ... met een gewicht van bijna 7 kilo met 11 weken was de dierenarts ruim tevreden <<) ze was de enige vanochtend en heeft de hele praktijk even zorgvuldig onderzocht _O-

Ik heb ondertussen al 5x mijn theedoeken teruggehangen in de keuken want het is erg leuk die dingen mee te nemen naar de kamer...
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:57

Haha theedoeken, die zijn ook leuk! Hier zijn het sokken. Nog steeds.....

En niets is leuker dan een lege fles omgooien want dan is het een spelletje. Zolang die rechtop staat is er geen hol aan :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 21:01

Sar schreef:
Ik twijfel nog over de Weil eerlijk gezegd... Wel altijd gedaan, dus ergens heb ik zoiets van waarom nu niet weer?

En het fokken buiten de standaard, ja... Ik vind het iets dubbels. Een standaard is er niet voor niks maar ga je kijken naar bijvoorbeeld shows, zie je soms honden winnen die volgens de standaard fouten hebben terwijl honden die netjes binnen de rasstandaard vallen, lager geplaatst worden. Dan vraag ik me ook af in hoeverre mensen (en keurmeesters) überhaupt de rasstandaard van "hun" ras kennen.

Dit soort grapjes zie je vaker. T blijft een jurysport dus dan is het toch altijd maar net waar de een meer waarde aan hecht.
Maar ook de manier van voorstellen verschilt een hoop. En niet iedere hond laat zich even goed/makkelijk weg zetten bij een minder ervaren persoon of gewoon een minder goed persoon.

En dan heb je nog echt het verschil in uiterlijk per land. Als ik spaanse/portugese staffies soms voorbij zie komen met de nodige titels. Dan vraag ik me ook wel eens af waar dat dat in de rasstandaard past.

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:04

Ja precies. Zeker het verschil in uiterlijk per land herken ik. Franse Saartjes hebben een heel andere look. Keurmeesters die alleen dat type kennen, zullen de rastypische hoogstwaarschijnlijk anders bekijken. En ja, als je hond niet wilt lopen houd het natuurlijk op. Maar het is dan "jammer" dat de niet rastypische hond wint zegmaar.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 21:09

Ja en tegenwoordig moet alles groter en forser ipv hoe de standaard ooit was.
Reutjes moeten groot zijn en kleinere reutjes worden door de meeste fokkers ook gelijk niet meer gewaardeerd.

Ik ben benieuwd hoe mn meisje uitgroeit. Dan neem ik haar misschien eens mee op show.

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:14

Ja misschien ook wel omdat de meeste honden niet meer gebruikt worden voor hetgeen waar ze ooit voor gefokt werden?

Ik ben benieuwd! Heb je eerder shows gelopen?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:23

Bij mijn ras is het probleem dat veel keurmeesters de rasstandaard gewoon niet kennen. En mensen die weten dat hun hond fout is, helemaal wit, gewoon gaan showen en dan nog BOB winnen ook doordat keurmeesters blijkbaar niet weten dat de hond wel wat kleur moet hebben :+ In Finland is er eentje waarvan de hond sowieso al veels te grof is qua bouw en dan ook nog helemaal wit. Zat pas die resultaten te bekijken. Gelukkig ook wel G en ZG gehad, maar dus ook paar keer BOS en BOB.. Beetje jammer.

Doen ze in Frankrijk goed met dit ras. Ze krijgen pas de officiele stamboom met 1 jaar, dan moeten ze eerst gekeurd worden om te kijken of ze aan de standaard voldoen. Zo´n te witte hond zou dus niet die stamboom krijgen en kan ook mooi geen shows doen en niet mee gefokt worden( Naja niet met stamboom in ieder geval)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:28

candalisa schreef:
Mila had vandaag haar afspraak bij de dierenarts gepland ... met een gewicht van bijna 7 kilo met 11 weken was de dierenarts ruim tevreden <<) ze was de enige vanochtend en heeft de hele praktijk even zorgvuldig onderzocht _O-

Ik heb ondertussen al 5x mijn theedoeken teruggehangen in de keuken want het is erg leuk die dingen mee te nemen naar de kamer...
[ [url=m/tH3iBN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaha die staff: mommy, she did it again ! _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 21:33

Sar schreef:
Ja misschien ook wel omdat de meeste honden niet meer gebruikt worden voor hetgeen waar ze ooit voor gefokt werden?

Ik ben benieuwd! Heb je eerder shows gelopen?

Ik denk dat je vooral daarom werk en showlijnen hebt.
Ik zie hier t grote verschil. Chick is echt “terrier” terwijl Boellie echt “bully” is. Terriers zijn sneller, wendbaarder en leniger. Veel praktischer gebouwd.
En dat is iets wat je meer ziet in werk/showlijnen.
Alleen toch horen ze beide in de rasstandaard te passen. Als ik dan naar mijn ras kijk. Vind ik de terrier daar vaak beter in passen.
Ik heb nog nooit geshowd. Boellie en Chick hebben bijvoorbeeld al een ongewenste oorstand.

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:43

kiwiwitje schreef:
Ik zie hier t grote verschil. Chick is echt “terrier” terwijl Boellie echt “bully” is. Terriers zijn sneller, wendbaarder en leniger. Veel praktischer gebouwd.
Alleen toch horen ze beide in de rasstandaard te passen. Als ik dan naar mijn ras kijk. Vind ik de terrier daar vaak beter in passen.
Ik heb nog nooit geshowd. Boellie en Chick hebben bijvoorbeeld al een ongewenste oorstand.

Ja bij rassen die daar een duidelijk verschil in hebben is het ook precies dat. Duidelijk. Daar lijkt het soms wel alsof je twee rasstandaarden hebt. Maar hoe het dan zit met rassen zonder echte werk- en showlijnen? Ik heb me alleen echt in de standaard van de Saarloos verdiept, dus kan alleen daar voorbeelden van geven.

Ik heb zelf ook nog nooit geshowd. Door het vroegtijdig overlijden van onze vorige hond is het er simpelweg nooit van gekomen. Maar goede keurmeesters met kennis van de standaard schijnen zeldzaam te zijn dus ik ben heel benieuwd hoe het er aan toe gaat. Tot nu toe kan ik alleen nog maar af gaan op verhalen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:44

Tis al even geleden dat ik shows gelopen heb binnenkort weer de eerste ...

Heb in het buitenland shows gelopen oa australie , Zweden en Duitsland en overal was het anders. Het is iets wat ik graag weer wil proeven maar vind ik het niks is het biet iets wat ik perse moet doen.

Staf bella en Mila kunnen echt eindeloos ouwehoeren samen. Zie echt een hele andere hond ze fleurt helemaal op nu ... Mila is echt een karakter ze weet dondersgoed wat wel en niet mag ... zo heeft ze vorige week liggen graven en toen ik haar riep ging ze niets vermoeden op de gat liggen van jaaaa riep je? Ik deed niets goor lag hier gewoon even te liggen... := Afbeelding
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:54

Cattle Dogs moeten vooral heel veel dikker 8)7 En dan niet in spieren en botten maar gewoon lekker moddervet. Ik zie 9/10 cattle dogs niet meer uren achter de koeien aanlopen :Y) (ja Dundy is ook buiten standaard maar niet dik, wel te hoog).

Ik vind vooral bij kwetsbare rassen sneu dat ze steeds verder gaan in de standaard. Zoals Deense doggen die maar groter en groter moeten, die plattere neuzen, bredere poten. Maar daar heeft eigenlijk niemand hier een hond van verrassend genoeg.

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:03

Bij de Duitse Dog gelden volgens mij ook alleen minimale afmetingen en geen maximale. Dat maakt het ook lastiger om te voorkomen dat ze zo ver gaan, lijkt me. Maar het is inderdaad sneu. Zeker als je ziet dat het ten koste gaat van de kwaliteit en duur van het leven van zo'n hond. Ik vraag me dan af waarom je dat überhaupt wilt voor je dier? Gelukkig zijn er ook steeds meer rassen die overgaan tot outcross om het ras weer wat gezonder te krijgen.

Maar niet alleen sommige rassen gaan steeds verder vind ik, ook sommige kruisingen zijn van de zotte. Maargoed, dat zijn andere discussies. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 22:07

Sar schreef:
kiwiwitje schreef:

Ja bij rassen die daar een duidelijk verschil in hebben is het ook precies dat. Duidelijk. Daar lijkt het soms wel alsof je twee rasstandaarden hebt. Maar hoe het dan zit met rassen zonder echte werk- en showlijnen? Ik heb me alleen echt in de standaard van de Saarloos verdiept, dus kan alleen daar voorbeelden van geven.

Ik heb zelf ook nog nooit geshowd. Door het vroegtijdig overlijden van onze vorige hond is het er simpelweg nooit van gekomen. Maar goede keurmeesters met kennis van de standaard schijnen zeldzaam te zijn dus ik ben heel benieuwd hoe het er aan toe gaat. Tot nu toe kan ik alleen nog maar af gaan op verhalen.

Volgens de meeste showfokkers bestaat er niet zoiets als een werk en showlijn. Maar daar ben ik het niet mee eens. Ik ken eigenlijk ook alleen rassen(waar ik dan redelijk bekend mee ben) die show en werklijnen hebben.

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:28

Ik ken bij de Saarloos eigenlijk geen werklijnen. Ik zal morgen eens vragen of die er wel zijn. :) word in de online groepen ook eigenlijk nooit over gesproken...

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:33

Vind vooral bij de borders goed verschil tussen show en werklijn te zien...

Maar ken ook het tegenover gestelde dat ze als argument gebruiken dat een hond uit een werk lijn komt en daarom brood mager mag zijn want ja dat hoort ...

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:35

Dat argument heb ik inderdaad ook wel eens gehoord ja...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:38

Bij de border idd niemand die het bestaan van werklijn en showlijn ontkend. Ik wordt wel gek van die mensen die “sportlijn” “agilitylijn” “huishoudelijk” (ja ik heb al deze benamingen al voorbij zien komen) beweren te fokken. Wat helemaal niet bestaat. Maar zijn vaak showlijnhonden die totaal qua bouw niet met elkaar passen op elkaar gezet en dan lelijkere pups gekregen. Vaak met wat werklijn erin gefokt.
Vaak krijg je daar die hyperactieve dingen die geen moment rust vinden.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 22:38

Een magere hond prima, als er maar spier op zit. Vooral bij de showhonden in de windhonden groep viel me dat op. Allemaal mooi slank zoals het hoort, maar geen grammetje spier... Dan heb je dus geen afgetrainde hond maar een dunne hond.

Reactie op hierboven, ik vind agilitylijn ook wel onzin. Agility is geen instinct waar je op fokt zoals waken, drijven, beschermen dat wel is. Een sportieve lijn misschien ja, maar geen agilitylijn :Y)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 06:03

Weil enting over gehad bij mijn dierenarts. Zie in ons dieren crematorium regelmatig overleden weil honden helaas dus enten vind ik sowieso nodig.
Wij enten het echter oktober a november dus idd voor de winter (al is de kans op weil tegenwoordig dan ook gewoon aanwezig)

Waar mijn dierenarts af en toe toch weil constateerde maanden nadat betreffende hond de OUDE enting had gekregen daar heeft ze het nog nooit mee gemaakt dat een hond weil gekregen heeft binnen het jaar als deze met de nieuwe L4 variant geënt was. Gezien ik mijn dierenarts vertrouw, hebben we het zo gelaten. Bij twijfel enten we gewoon extra. Echter komende week ontwormen en over 14 dagen bravecto er in dus voorlopig verder niets aan rotzooi in de honden

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 07:57

Zal ik de bravecto discussie dan maar voor mij houden? :')

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:02

Ik heb me in begin keer aangemeld hier en inmiddels 3 weken mijn pup in huis. Broer van Mila van Candalisa.
Las wel mee maar kwam er niet van te reageren.
Vandaag weer eens nieuwe foto's maken :D
Deze is van vorige week met 10 weken.

Afbeelding

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:08

Ontvlooien ed begin ik nu ook nog niet aan tenzij nodig. Ik woon stedelijk en mijn katten komen niet buiten dus maak me niet zo'n zorgen. Gelukkig kijk je met een poedel toch heel vaak in de vacht dus als er iets op zit weet je het snel.

Wat een heerlijk boefje met die theedoeken! :')
Hier pakt meneer ook gerust zijn speeltjes zelf van tafel nu hij groot genoeg is. We zijn trouwens door onze puppylessen heen dus we gaan nu door naar Gehoorzaamheid I. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 08:09

Wat grappig! Kleine wereld zo!

xDenies schreef:
Zal ik de bravecto discussie dan maar voor mij houden? :')

misschien wel handig :')

De puppies doen het echt goed! Maken ons snachts niet wakker. Zijn niet droog snachts maar plassen alleen op de puppytrainers. Dus daar ben ik al heel blij mee.
Als ze moeten poepen maken ze ons wel wakker. Verder gaan overdag bijna alle plasjes ook op de puppytrainers. Dus ook dat gaat super!

Morgen weer fotospam. Het is een beetje druk geweest met werk, uitstapjes(wandelen en dan pups die totaaaal in coma zijn) en bezoek.