[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 20:43

Gedroogde vis :+

Wel zielig eigenlijk he.
En die slak, ja dat huisje lijkt vreemd, zou dat nog herstellen?

Ik moet in elk geval garnalen hebben die tegen hogere ph kunnen.
Heb ook geen idee hoe je dat omlaag krijgt?

Ik ga morgen watervlooien halen voor de vissen, hij heeft ook verschillende garnaalsoorten zag ik.
Ga es horen wat hij er van zegt.

Florale

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:25

We gaan zaterdag vuurgarnalen ophalen. Laten vooraf eerst nog even het water testen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 21:37

Die zijn ook erg leuk :j
Mijn vriend had er heel veel in de bak,maar zijn er helaas wel allemaal uit verdwenen.
Geen idee waarom eigenlijk,want hij had ook altijd veel jongen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 22:24

Best wel sneu inderdaad, had hem ook lieven in mijn bak gehouden. En de schelp is niet gebroken in het leven zelf, het is nu volgens mij te vergelijken met een hoekje uit je nagel. Ik denk dat dit wel weer hersteld.

Je kunt akadama bodem gebruiken, dit werkt ongeveer een jaar. Ook elzenproppen, turf en eikenbladeren kunnen gebruikt worden om de pH naar beneden te halen. Het enige 'nadeel' hiervan is dat je dan wel bruin water krijgt.

Soms gebeurt het dat er door een onverklaarbare reden ziekte in de bak komt, alles stopt met voortplanten en dood gaat. Bij Crystal red/black is dit een veel voorkomend iets.

Hittepit, leuk! Ze zijn erg leuk om naar te kijken :D

Tussen mijn jongen zitten geen rili garnalen meer.. Ik denk dat ik te vroeg een aantal mooie rili garnalen verkocht heb en zo de goede genen ben kwijt geraakt. Goede les voor de toekomst ;) Als ik denk erover om gewoon alle bleken eruit te halen, zodat ik uiteindelijk hele rode garnalen zonder aftekening krijg. Doel: Sakura garnalen :)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:06

@ hittepit: leuk dat je zoon geïnteresseerd is in aquaria :D
De voedingsbodem zou ik persoonlijk weglaten die gaan meestal beginnen te rotten. En corydoras zijn heel leuk, maar op grind laten ze hun natuurlijk gedrag weinig zien.
Misschien Een groepje rasbora espei voor midden.
Garnalen voor bodem.
en bijlzalmpjes als boven laag? Weet niet of je hiervan houdt.
Kijk veel plaatjes op internet, in de winkel zijn sommige vissen nog jong en kleuren soms heel mooi uit. Dus wat saai is in de winkel kan wel heel kleurrijk worden als ze volwassen worden.

Mijn planten beginnen goed te groeien, de alg is ook bijna weg.
2 weken geleden (niet Letten op het witte ding is een kweekbakje :+ )

Afbeelding

En vandaag

Afbeelding

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 23:16

Westernfreak schreef:
Wanneer kun je de jonge varen 'stekken' trouwens? Er groeit er al een tijdje één aan de moederplant, maar een vorige keer is mijn stek alsnog gestorven terwijl ik dacht dat 'ie er wel klaar voor was om op kamers te gaan. :')

Ik stek ze meestal als ze zelf veel wortel hebben en 4/5 grote gezonde bladeren. Hier nog nooit fout gegaan :) alles wat ik gestek heb leef nog en is zo goed als verdubbeld in bladeren en grote!

Goede voeding en veel licht is ook een must!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 08:00

Craister, dat word mooi zo :D

Wie zei er nou dat corys chill zijn?
Ik heb ze nu 2 weken en ze zijn wel wat rustiger hoor,
Maar als ze uit gegrondeld zijn (wat een woord :+ ) gaan ze toch echt met een stelletje een racewedstrijdje houden voor het raam langs.
Vaak genoeg doen er een stel rasboras mee en worden mijn katten helemaal leip van die vissen heen en weer te gaan haha :P

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:11

Over slakken en alg;

Wij hebben nu de Neritina pulligera (Zwarte Helmslak). Dit was volgens de verkoper, de beste algeneter onder de slakken, of het nu draad, bruin of puntalg is. Ik heb er nu 10 en ze gaan als een speer door de bak. Ze komen alleen niet op de plantjes, wat logisch is met hun 3 cm doorsnede.

Ik had ook 10 geweislakjes gekocht (Clithon) Ook erg leuke beesjes. Deze maken ook de plantjes schoon. Alleen jammer dat ze af en toe op hun rug terecht komen (doordat visjes ze van de plantjes af slaan… vooral de ancistrus) en dan verhongeren ze…

Verder geen vissensterfte meer (klopt af)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:44

Wat sneu,kunnen die slakjes dan niet meer recht komen?
Heb je foto,ben benieuwd hoe ze er uit zien

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 09:56

Nee, ze kunnen zichzelf niet omdraaien (word ook voor gewaarschuwd met in het aquarium zetten)

Snel van internet geplukt:
De geweislakjes (ca max 1 cm)
Afbeelding

Zwarte helmslak
Afbeelding

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 11:20

Wat ik me afvroeg, kan een betta zich vervelen? Ik heb nu een betta man in een aqua 40 zitten en het enige wat er bij zit is een parelmoerslak, is er een bepaalde vissoort waarvan ik er 1 of 2 bij zou kunnen doen? Over guppies hoor ik gemengde verhalen...

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 16:42

Ik heb er kegelvlekjes bij zitten. Maar ik heb ook een paar luie betta die hangen soms maar wat te hangen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 18:42

Riddershow, zo een slakje zou dan haast in een bak moeten zonder zand denk ik?
Ze zijn wel erg mooi :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:14

Welke? Ik heb ook gewoon zand...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:19

Uughh ik heb gister avond water ververst uit mijn grote bak en nu hangt er echt een enorme mistlaag in mijn bak..

Het water schuimt ook behoorlijk. Restjes van schoonmaakmiddel uit de emmer is onmogelijk aangezien ik altijd dezelfde emmer gebruik en mijn ouders deze niet gebruiken voor de schoonmaak..
Snap er echt niks van.. vanmiddag al even 2 bakken water eruit gehaald en nieuw erin gedaan maar t is alleen maar erger geworden terwijl ik 4 uurtjes aan t werk was..

Iemand ideeën?
Afbeelding

Ik heb net de luchtpomp maar even uitgezet zodat het in elk geval niet meer schuimt, en nu maar even snel nog de waardes testen maar ik snap er echt helemaal niks van.. Niks anders gedaan dan normaal :(

Vissen lijken er gelukkig niet onder te lijden want die zwemmen gewoon rond, hangen niet bovenin ofzo, maar die enorm mistige waas...... -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:33

Nou die geweislakjes, in zand zitten ze toch sneller vast, dan zonder zand.
Zo zou ik dan denken,dan draaien ze misschien makkelijker.
Maar ja, in een aquarium zif nou eenmaal wel zand, zit je dan niet de hele tijd op te letten wat ze doen.

Loveuggs,,dat is toch gewoon bacteriebloei of hoe ze dat noemen.
.Trekt wel weer weg :j

Hoeveel water heb jij ververst dan?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:39

Gewoon 1 emmer, dus laten we zeggen ongeveer 25% van het water, niet anders dan anders.
T schuimde ook behoorlijk. Even snel met een strip getest en deze sloeg eigenlijk alleen uit op flink wat nitraat, dus heb nu nog maar een emmer gedaan. Pomp nagekeken en deze bleek het gewoon niet te doen. Even het wattending omhoog gehaald en terug gedaan, en toen deed hij het weer.. meer kan ik op dit moment niet doen. Morgen maar even goed testen, en zo nodig weer verversen. Uit de pomp kwam natuurlijk viezigheid dus dit moet zakken, en morgen weer verder kijken.. Bizar dat het ineens zo mis kan gaan :( ik vermoed zelf dat, doordat de pomp het niet tot nauwelijks deed, dat de bacteriën gewoon niet goed zijn, er te veel nitraat is opgebouwd etc en dat mijn probleem op dit moment daar ligt. Kan nu niet anders dan afwachten..

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 22:43

Door hun vorm zal gewoon op een harde ondergrond ook niet uitmaken Denk ik. De verkoper zette in de beschrijving erbij dat je altijd met erin zetten moest opletten dat ze niet op hun rug terrecht kwamen. Dus ik Denk dar het bodem onafhankelijk Is.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 23:24

LoveUggs schreef:
Gewoon 1 emmer, dus laten we zeggen ongeveer 25% van het water, niet anders dan anders.
T schuimde ook behoorlijk. Even snel met een strip getest en deze sloeg eigenlijk alleen uit op flink wat nitraat, dus heb nu nog maar een emmer gedaan. Pomp nagekeken en deze bleek het gewoon niet te doen. Even het wattending omhoog gehaald en terug gedaan, en toen deed hij het weer.. meer kan ik op dit moment niet doen. Morgen maar even goed testen, en zo nodig weer verversen. Uit de pomp kwam natuurlijk viezigheid dus dit moet zakken, en morgen weer verder kijken.. Bizar dat het ineens zo mis kan gaan :( ik vermoed zelf dat, doordat de pomp het niet tot nauwelijks deed, dat de bacteriën gewoon niet goed zijn, er te veel nitraat is opgebouwd etc en dat mijn probleem op dit moment daar ligt. Kan nu niet anders dan afwachten..

He balen van je waardes. Misschien pomp idd te lang uit geweest.

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 00:02

Stille meelezer komt tevoorschijn..

2 jaar geleden uit een " geintje " 2 vissen in een vissenkom gekregen..
Dit vond ik zielig, en kocht een aquarium..
Lees: nul verstand van vissen en aquaria :+

Wat begon met een aquarium, 2 planten en steentjes,
Merk ik stiekem dat ik steeds meer info pak en steeds meer verander..

Ondertussen heb ik een leuk aquarium, fijne pomp,
Verwarming, betere bodem en meerdere planten..

Maar 1 probleem! Ik heb een slakkenplaag!
Ondanks dat ik al een tijdje stiekem meelees,
Heb ik echt geen idee hoe ik dat het beste kan oplossen!

Iemand die mij wat tips zou kunnen geven?

Er zwemmen ondertussen alleen 3 guppen rond,
is een 60 liter aquarium..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 01:44

Pletten met een lepel tegen het glas aan, of een Anatoma/Anentoma helena (slaketende slak) aanschaffen, of beide :) als je ze plet heb je gratis vissenvoer, guppen vinden het heerlijk ^^

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 07:53

Slakkenplaag |o

Hier ook hoor,rotbeesten.
Ik heb anentome helena slakken gekocht, in 1 bak zitten er 4 en die doen hun best denk ik......want ik zie ze nooit en de slakjes daar in worden minder.
Verder inderdaad lekker pletten :j of een kogelvisje kopen,maar knabbelen ook wel aan andere visjes als er geen slakjes meer zij

Loveuggs, wat jammer dat je pomp het niet deed, wat voor pomp heb jij?
Bij mij afgelopen nacht de stekker van een er uit getrokken omdat die weer herrie ging maken...weer precies na 2 weken :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:48

Ik heb gewoon de standaard pomp die in de juwel record 600 zit.
Het leek vanochtend goed te gaan. Vissen zwommen goed en een stuk minder troebel!

Wel heb ik, dit keer op allebei de gourami's, weer plekken ontdekt.
Ik heb besloten ze vanavond uit hun lijden te verlossen. Ik denk niet dat het een schimmeltje is, maar denk dat het van binnenuit komt. Het 'popt zomaar op', het is er ineens. Gister niks te zien, heb nog staan inspecteren omdat mijn bak even van streek was. Op dit moment zie ik het niet zitten te behandelen terwijl ik dit nog nooit gedaan heb, als mijn bak niet helemaal stabiel is.
Daarnaast zijn de vissen blijkbaar al verzwakt want ze worden 'aangevallen' door mijn platy's.

Plek op de neus

Afbeelding

Plek bij het oog

Afbeelding

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat als het een schimmeltje was geweest, de rest van mijn vissen ook plekken hadden moeten hebben, en niet alleen de gourami's..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:21

Heb je geen gatenziekte in je bak?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 09:28

Heb ik idd toen aan gedacht, maar schijnt bijna niet te behandelen te zijn dacht ik, en het pakt volgens mij ook alleen de gourami's. Van waar ik toen achter ben gekomen door op Internet te zoeken etc.