gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:36

Ik heb Ilona en Fiona samen laten castreren: €175. Voor Jillz, Lotje en Bella was ik per stuk €99 kwijt. Incl nazorg etc.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 19:55

vonneke schreef:
Thanks Delphi, haal ik die spullen bij de dierenwinkel?

Ik heb het besteld op bunnybunch.nl In sommige dierenwinkels hebben ze het ook, maar daar betaal je er veel meer voor. Ik bestel meestal wel voor gelijk wat maanden. Ik voer ook kruiden e.d. aan mijn konijnen.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:02

Oh, dan is het hier wel prijzig :=
Eerst wordt er een scan gemaakt voor €38 en de sterilisatie €123 (als de baarmoeder eruit moet kost het iets meer) daarbij nog consult en medicijnen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:05

En als je vraagt of de baarmoeder er sowieso uit mag? Castreren heeft niet zoveel zin als ze die laten zitten.. Tenminste, dat kan alsnog gaan woekeren.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:07

De baarmoeder wordt er dan wel uitgehaald, alleen voorlopig wordt Spency nog niet geholpen. Haar conditie is op dit moment nog te slecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:30

Waarom kies je ervoor een baarmoeder te verwijderen?

Binnen hoeveel tijd moet Sam zich wat beter voelen?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 09:59

Vonneke, dat ligt volledig aan Sam.
Ik heb met Ollie gehad dat hij na de castratie niet wilde eten, ik heb hem een week lang moeten dwangvoeren + medicatie moeten geven.
Bij Flip was het na een paar dagen na het vijlen van de tandjes dat hij zich weer goed voelde.

Keutelt Sam wel weer gewoon?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:05

Ik heb er hier voor gekozen om oa de stabiliteit en qua gedrag. Ze zijn zelf rustiger maar ook in de groep gaat het beter.
Verder schijnt zo'n 85% van de voedsters baarmoederkanker te krijgen. Ik geloof hierin; iets wat er zit, maar niet gebruikt wordt, gaat woekeren. Vandaar dat ik ze heb laten helpen.

Dat ligt eraan.. Ik zou binnen een paar dagen toch wel verschil willen zien :)

Fiona vanochtend. Ze is de nacht goed doorgekomen, flink gegeten. Ik vind het zo bizar hoe ze dat teentje geamputeerd hebben. Wat een prutswerk moet dat geweest zijn :')
Afbeelding

Afbeelding

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:15

vonneke schreef:
Waarom kies je ervoor een baarmoeder te verwijderen?

Binnen hoeveel tijd moet Sam zich wat beter voelen?

Omdat ze last heeft van rode urine, met medicijnen tegen blaasontsteking is het nog niet over. Nu is er een kans dat ze baarmoederkanker heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:27

_Tarzan schreef:
[naam], dat ligt volledig aan Sam.
Ik heb met Ollie gehad dat hij na de castratie niet wilde eten, ik heb hem een week lang moeten dwangvoeren + medicatie moeten geven.
Bij Flip was het na een paar dagen na het vijlen van de tandjes dat hij zich weer goed voelde.

Keutelt Sam wel weer gewoon?

Nee. Het is nog steeds dun.

Hij drinkt ook niet zie ik aan de fles.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 10:49

Misschien een bakje wegzetten?
Eet ie wel al zelf?

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 13:42

Knabbel en Babbel zijn dubbel geent voor de jaarlijkse enting -:(-
16 januari en 4 maart dus.
Ging in januari voor de nieuwe enting, kon gelijk de jaarlijkse.
Ik zei gister nog; die hebben ze in januari gehad.
Stond niet in het entingsboekje.
Wel betaald in januari.
Zou dit kwaad kunnen?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:03

Welke jaarlijkse inenting? Hebben ze niet gewoon de booster voor RHD2 gehad?

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:12

vandaag heb ik sammy gewogen, hij is ongeveer tussen de 1,2 en 1,3 kilo. hoeveel moet ik proberen hem aan te laten komen?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 14:53

Jeika schreef:
vandaag heb ik sammy gewogen, hij is ongeveer tussen de 1,2 en 1,3 kilo. hoeveel moet ik proberen hem aan te laten komen?

Ik vind dat altijd heel moeilijk om te zeggen. Sowieso is het afhankelijk natuurlijk van de grootte van je konijn. Mijn konijn was met 4 kg broodmager bijv. Dat was een franse hangoor, een groot ras, en die hoorde rond de 5,5 kg te wegen.
Afhankelijk van de grootte en het ras heb je een richtlijn.

Ik zou Sammie gewoon aan laten komen en blijven wegen zodat je ziet dat hij daadwerkelijk aan komt en niet afvalt o.i.d. Ik denk dat je het beste zelf kan bepalen wanneer hij goed op gewicht is. Ik kon het erg goed voelen. Toen ze mager was voelde ik de ruggengraad erg goed (ook de knobbels in de ruggengraad) en staken de knobbels bij haar kontje (heupbot denk ik) uit als ik haar aaide.
Toen ze op gewicht was voelde ik de ruggengraad nog wel, maar dat voelde als een gladde lijn en hij stak niet meer uit. Die knobbels op haar kontje voelde ik nog maar lichtjes.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:31

Mijn oudere konijn loopt heel moeilijk, hij huppelt niet meer maar loopt nu echt met zijn achterpoten hij sleept er ook wat mee en heeft een holle rug, hij kan ook bijna niet meer normaal in het hokje lopen.Ook is hij echt te dun ookal eet hij wel goed, probeer hem ook dikker te laten worden. Ook heb ik het idee dat hij nu liever alleen is inplaats van met de andere 3 konijnen, hij lijkt best bent en zit alleen maar zielig in een hoekje :( hebben jullie tips?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:32

Vandaag grote schoonmaak gehouden, hele ren uitgeveegd en schoongespoten, de konijnen vonden het doodeng dus toen zaten ze opeens met z'n allen op het hok :')

Afbeelding

Meteen alles op een andere plaats gelegd, hebben ze wat te doen vandaag ;)

sabine1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:33

Eoweyn_x schreef:
Welke jaarlijkse inenting? Hebben ze niet gewoon de booster voor RHD2 gehad?

Die ze 1 x per jaar krijgen, voor myx.
Hebben ze dubbel gehad

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 15:38

Hooi allemaal,

Ik zal mijn konijntje even voorstellen,
Ze heet Babbel
Het is een Meisje
En ze is al best oud ( exacte leeftijd weten we niet)

Afbeelding

Afbeelding

Ze is heel lief <3 Maar ik vraag me af waarom ze altijd krabt als je op een handdoek staat?? Ze krabt dat op de handdoek. Is dat dan om te spelen of wat??

En mijn zus vindt haar te dun... Is dat ook echt zo??

Starza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:21

Wow ik was onactief :+

Maar goed, vandaag een nieuw hok halen aangezien..

Snuffel en Bubbles bij elkaar hebben gezeten -_- , de meeste van ons weten wel dat we misschien een nestje wilden, maar we zaten erg te twijfelen dus hadden nog niets ondernomen. Mijn zusje had Bubbles op de bank gezet en Snuffel liep (zoals vaker) in de woonkamer rond. Tja, wij waren in de tussentijd dus bij het andere konijn (Vlekje) het hok gaan schoon maken en die van Bubbles ook meteen meegepakt. Tja, kom je terug, zit Bubbles op Snuffel :+ . Ik heb er eigenlijk een beetje dubbel gevoel bij want het is niet echt bepaald handig wat er gebeurd is, maar het is zeker geen pretnestje.. Maar goed, het is gebeurd. Wat betreft de baarmoeder kanker, die van mij plassen ook soms oranje/rode urine, maar iemand vertelde ooit over het wortelextract ofzo? De laatste tijd zie ik het in ieder geval niet meer. Als het nestje geboren is word Bubbles geholpen en dan kunnen we er een groepje van maken..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:26

iris_relente schreef:
Mijn oudere konijn loopt heel moeilijk, hij huppelt niet meer maar loopt nu echt met zijn achterpoten hij sleept er ook wat mee en heeft een holle rug, hij kan ook bijna niet meer normaal in het hokje lopen.Ook is hij echt te dun ookal eet hij wel goed, probeer hem ook dikker te laten worden. Ook heb ik het idee dat hij nu liever alleen is inplaats van met de andere 3 konijnen, hij lijkt best bent en zit alleen maar zielig in een hoekje :( hebben jullie tips?

Klinkt als e.cuniculi. Ik zou contact opnemen met de DA.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 17:58

Eoweyn_x schreef:
iris_relente schreef:

Klinkt als e.cuniculi. Ik zou contact opnemen met de DA.

Hij heeft verder geen scheve kop, en oogt heel vrolijk alleen wil lopen moeilijk, kan het dan nog steeds E.cuniculi zijn?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:04

Mijne heeft ook EC, zie je niks van hoor, geen scheve kop en is actief en gezond.. Ik zou toch even langs de DA gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:17

Wat kunnen ze toch allemaal ziek zijn de konijnen!

Konijn gaat ietsje beter. Eet goed gedroogd fruit en drinkt. Maandag bellen om tanden te laten doen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-16 18:48

Vonneke als ze groenten eten krijgen ze ook vocht binnen en door de dwangvoeding zit ook vocht. Dan kan het inderdaad zijn dat ze minder drinken.
Gelukkig dat hij zelf al iets eet en weer wat drinkt.

Hier laat ik mijn voedster niet helpen. Ik denk dat als het fout gaat en ze tumoren krijgen, dat ze die toch wel krijgen of de baarmoeder er nu uit is of niet. Ik geloof zelf dat het meer een genetisch dingetje is. Steriliseren heeft eigenlijk geen zin, dan zou ik ze altijd laten castreren. Maar goed castreren heb ik ook met mijn eerste voedster laten doen, maar uiteindelijk zat toch heel de buik vol met tumoren.