Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:52

Oh dat klinkt wel heel eng! Ik geef hem daar andijvie in, en zodra hij leeg is haal ik hem weg, dus onder toezicht.

Finn dat hij zich lekker laat vertroetelen!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:14

De bal krijgen ze hier alleen nog als ze los in huis lopen en ik er zicht op heb. Ik heb hem net weer even in een badje gezet, hij vind het heerlijk en gaat er onderuit gezakt in liggen. Schatje. <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 12:45

Het is er ook wel weer voor om in een badje te liggen :D

De thermometer in het schuurtje stond net (op 60 cm hoog) op 28 graden. Ik ga straks nog een kijken, maar als het echt te gek wordt dan haal ik ze maar naar binnen.
Voorlopig zitten ze nog lekker op het gras in de schaduw van de appelboom.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 12:50

Hier is het 22 graden binnen dus gelukkig niet te warm. Banzai is altijd al gek op water geweest. Eens in de zoveel tijd was ik ze even en hij vind het geweldig en gaat het liefst onder een open kraan staan.

28 graden is pittig. Heb je wel extra verkoeling voor ze?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 12:53

Nee, op de grond zal het wel koeler zijn. Vorig jaar was het er ook 30 graden en dat hebben ze ook allemaal overleefd. Maar als het nu 37 graden wordt is dat toch een andere verhaal.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 16:47

Tazzey schreef:
Sla begin ik niet aan. Dat wordt door alle dierenartsen die ik tot nu toe gehad heb absoluut afgeraden. Bij een kennis van mij zijn er drie overleden door het eten van sla dus ik neem het risico niet.
Ik geef ze niets extra, ze zullen geen last hebben van de warmte gelukkig. Meloen krijgen ze wel als wij het zelf eten en dat vinden ze ontzettend lekker.

Hier al zolang als ik cavia's heb dat is zeker 15 jaar altijd sla gegeven echt nog nooit problemen gehad! Krijgen hier alle soorten en gewoon ruim. Zijn er hier gek op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 17:03

Ik geef ze ook al jaren sla, maar het zijn altijd alleen de afvalblaadjes, nooit een hele krop (die eten we zelf op :D )

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:00

Hier gaan alle caafjes wel naar binnen, wordt veel te warm in de buitenflat ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 19:17

In het schuurtje was het vanmiddag 30 graden op 60 cm hoogte. Ik ga zo eens kijken hoe warm het er nu is.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:04

Dat zijn beste temperaturen DD!

Hoe hebben jullie cavia's de dag van gisteren doorstaan?

Een update over mijn grijze vriendje. Hij krijg twee maal daags Carprofen meer konden we volgens onze dierenarts niet doen. Nu weet ik uit ervaring dat een breuk koelen erg kan opluchten dus om de paar uur zetten we Banzai met zijn voorpootjes in een bord met koel water. Hij vind het heerlijk en springt er vervolgens helemaal in en gaat dan uit de bak met muesli snoepen. Na een aantal minuten is hij klaar en klimt 'ie in je nek en wil hij terug zijn huisje in.

Afbeelding

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:14

Hopelijk heeft hij niet te veel last van zijn pootje!

Ik heb gisteren mijn mannen binnen gehouden, buiten was het 37 graden, vond ik er net iets over ;) Enkel 's avonds wat buiten gezet toen het wat koeler werd. Vandaag ga ik hetzelfde doen...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:18

Ah, wat lief Tazzey!

Plukje zit binnen en daar is het tot nu toe redelijk koel, dus geen problemen. Wel al een gekoeld flesje koud water klaarliggen in de koelkast. ;-)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:20

Hij lijkt er niet veel last van te hebben. Hij springt op zijn huisje en rent nog even snel als hij wat lekkers krijgt. Het koele water lijkt hij dus wel te waarderen. Zojuist heeft hij ontdekt dat hij er ook van kan drinken. :')

_Clocloken_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:29

Ik heb een grote parasol over het plein van de cavia's hangen. Het dak van het tuinhuis wordt af en toe nat gesproeid, er hangen doeken over de ramen van het tuinhuis en deze maak ik om de zoveel tijd nat, bij de varkentjes staat ook reeds een badje waar ze dankbaar gebruik van maken en rond de middag haal ik de gekoelde flessen eruit, deze dienen vooral voor de vlaamse reuzen van mijn moeder. druk in de weer dus :') maar ik heb het ervoor over :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 11:43

Ik heb alles net binnen gehaald. Het was 33 graden in het schuurtje en dat gaat alleen maar oplopen. Binnen is het nu nog 23, maar dat zal ook wel gaan stijgen.

@tazzey: ik kan haast niet geloven dat het dan gebroken is (door en door). Misschien een scheurtje in het bot. Anders kan hij er echt niet op staan hoor.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:45

Het teentje is echt door en door, ik heb zelf de foto gezien gisteren. Wat zou ik ermee opschieten om daarover te liegen? :\

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 11:48

Ik weet niet of je zelf wel eens iets gebroken hebt gehad (ik 3x) en dan wil je er echt geen druk op hebben. Dus het is dan of een keiharde of de Carprofen werkt erg goed.

Het gevaar met belasten is ook dat het niet goed aan elkaar gaat groeien omdat er teveel druk op komt te staan telkens.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 11:58

Ik zit momenteel met een rug die op meerdere plaatsen gebroken is voor de derde keer. En ik heb in mijn leven zovaak mijn armen en benen gebroken dat ik ben gestopt met tellen. Ik weet wat het is. Ik heb de foto gezien en zie nu zijn gedrag. Hij is een harde want in ontdekte het bij toeval toen ik hem eruit haalde om even te knuffelen, aan zijn doen en laten was niets te merken.

Dat zijn de feiten, ik kan er ook niets meer of minder van maken. De kans dat het aan elkaar groeit is volgens de dierenarts klein, spalken was geen optie. Dus over 6 weken terug om te zien hoe het ervoor staat en in het ergste geval moet het aangedane teentje worden geamputeerd.

Ik vind het wel vervelend dat ik praktisch met röntgen foto's over de brug moet komen voor men geloofd wat er me het kereltje mis is. Alsof ik een soort van munchausen by proxy geval ben.

Ik ben nu vooral blij dat hij goed eet en vrolijk is en dat hij blijkbaar het koele badje waardeert.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:03

Cavia's zullen als prooidier denk ik ook slecht laten zien dat ze iets mankeren, zou dat ook niet meespelen?

Ik heb zelf overigens ook met een gebroken kleine teen doorgelopen nadat mijn lieve ruin er boven op was gaan staan. ;)
Het maakt wellicht ook nog uit hoe groot de belasting op net die specifieke teen is, of de rest het gewicht goed kan opvangen.

Wij hadden een stalkatje met ook een breuk aan zijn pootje die door en door was waar een paard op had gestaan (gezien op foto, botjes lagen echt 'los') en hij sprong er ook nog overal mee op en af.

Dus het scheelt waarschijnlijk erg per persoon en dier, hoeveel pijn je kunt hebben en net hoe groot de belasting is van het gebroken onderdeel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 12:18

@tazzey: je moet je niet aangevallen voelen, want zo bedoel ik het helemaal niet Y;(
Ik verbaas me er alleen over dat ie er zo levendig onder blijft.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:28

Het kwam een beetje rottig over.
Ik ben ook verbaasd. De arts had hem op de tafel gezet en meneer zette het direct op een rennen en sprong bij mij in mijn nek waarop de arts zegt "Ik denk een ontsteking want hij belast hem heel goed dus een breuk sluit ik uit."
Hij wilde de foto maken om te zien hoe de gewrichtjes eruit zagen en kwam toen terug met de mededeling "Het is goed dat we een foto gemaakt hebben". Hij was dus net zo verbaasd.

Ik ben vooral heel blij dat hij er zelf dus niet zoveel hinder van ondervind, mijn kleine bikkel.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:11

Hopelijk heeft hij inderdaad niet teveel pijn. Caafjes zijn wat dat betreft 'lastige' patiënten, ze laten niet zo gauw iets zien.

Hier zitten ze nu in huis in noodhokjes. Niet zo mooi groot als hun eigen hokken, maar alles is beter dan doodgaan door de hitte :)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 14:54

Bonjoy, dat lijkt me dan ook de betere optie, haha! :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 16:01

Hier binnen is het nu 26 graden, maar daar zal nog wel wat bijkomen want de zon staat nu vol op deze hoek.
Ik zal straks eens kijken hoe warm het nu in het schuurtje is (daar hangt een thermometer nl :D )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-15 16:51

In het schuurtje is het nu 38 graden en binnen 26,5 en het spul zit lekker vers geplukt gras te eten :)