Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 20:02

Tinkerloos schreef:
Linda,je doet hem ongeveer 1x in bad? :+

1x in de week bedoel ik, mijn gedachten gaan sneller dan dat ik type. :')

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 21:53

:P
Tinkerloos schreef:
Linda,je doet hem ongeveer 1x in bad? :+

Let op met die vitamine/kalk , hier kan je ook een overdosis van geven ;) .
Al zou vervellen wel logischer zijn .

rockwitch

Re: Wie heeft er 'ongewone' huisdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 23:50

Is het nou veel werk zo'n naaktkat?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-15 06:50

Het valt wel mee, maar ik doe altijd wel mijn best om hem er mooi bij te laten lopen :D

Oren maak ik 1x per week schoon en hij gaat 1 x per maand in bad. Verder hou ik hem schoon met babydoekjes :+ Vooral zijn pootjes dan en nu met die zon smeer ik hem in als hij even op de gallerij loopt of op zijn favo plekje achter het glas in de zon ligt.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 21:31

Scully is 11 maanden oud nu en 41cm lang, hoe groot waren jullie baardjes met een jaar? Het is ook nog een vrouwtje, zal ze de 60cm gaan halen? :D

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 23:19

Ze zijn nog geen jaar oud, mijn baardjes zijn nu ongeveer 5/6 maanden en al ongeveer 40 cm. Ze wegen nu 255 en 280 gram. Momenteel groeien ze redelijk langzaam t.o.v. voorgaande maanden. Begin januari wogen ze nog 14 en 20 gram. :') Ik vermoed dat zij allebei een mooie lengte zullen krijgen. Het mannetje is inmiddels bijna helemaal oranje (behalve zijn buikje), het vrouwtje is echt een wildkleur.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:09

chimello schreef:
Scully is 11 maanden oud nu en 41cm lang, hoe groot waren jullie baardjes met een jaar? Het is ook nog een vrouwtje, zal ze de 60cm gaan halen? :D

Ik heb een mega vrouw :') met 1 jaar was ze ongeveer 48cm, nu is ze 5 jaar en 61cm

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 13:56

Oh mijn god. Wat voor monsters zal ik dan krijgen? :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 15:47

Ja ik zal haar voor de zekerheid weer een keer meten... wie weet wat het nu is, al groeit ze meer in de breedte lijkt het de laatste tijd :+

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 18:51

Ik wil ook een grote :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 14:16

Ik word een beetje gek van mijn baardagaam, hij zit echt heel erg aan het glas te krabben. Meestal 's middags, 's avonds/'s ochtends doet hij het niet. Hij heeft het ook nog nooit eerder gedaan, ik heb hem nu een maand of 7, en dit is de eerste keer dat hij het zo er doet. Hij is zoiezo al veel drukker dan normaal. Ik weet niet wat hij wil, zijn baard word ook zwart als hij het doet. Ik kan hem er wel uit halen, maar de temperatuur op mijn kamer is ongeveer 21/22 graden, dus ik wil hem er niet te lang uitlaten. Ook gaat hij vaak naar mij bed toe, en maar dan haal ik hem altijd weg omdat ik anders bang ben dat hij klem gaat zitten achter/onder de lades, enige plek waar hij echt veilig uit zijn terra kan lopen zonder dat ik hem kwijt raak is de douche..

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-15 19:51

Join the club van krabbende agamen :') mijne blijft het ook doen. Enige wat helpt is haar op te pakken en in een deken op schoot te houden zodat ze op temperatuur blijft. Als ik haar een tijdje aandacht gegeven heb is ze helemaal rustig en krabt ze niet meer. Of ze moet poepen :+ Dan krabt ze soms ook wel eens tot ze klaar is.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 09:03

Voor de krabbende baardjes:
Kunnen jullie niet van dat doorzichtige folie aan de binnenkant van het glas plakken? Dan is het krabgeluid iig een stuk minder.
Ze zullen blijven krabben natuurlijk, maar krabben op plasticfolie of op glas maakt qua geluid wel wat uit denk ik.
Of hebben ze dat folie binnen no time stukgekrabt?
(ik bedoel dat iets dikkere folie wat je op je raam plakt om pottekijkers te weren,maar dat is er ook in transparant)

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:32

Ik heb besloten de twee baardagamen (een 6 maanden jonge koppel) van elkaar te scheiden. Volgende week zet ik ze apart, het mannetje in een prachtig nieuw zelfgebouwd terrarium van 1.40 m lang. :D Dit terrarium is gemaakt van mdf, dus hopelijk valt het mannetje zijn eigen spiegelbeeld niet meer zo aan. :+ Het vrouwtje krijgt van de zomer een ander (zelfgebouwd) terrarium van dezelfde afmeting. Tot die tijd blijft ze even in het oude terrarium waar ze momenteel nog samen in zitten.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 10:55

Het krabben, tsjah, ben het nu zo gewend dat het me neit meer stoort :P Durf er niets tegen te plakken want ze heft nogal scherpe nageltjes en stel ze krabt het kapot en lkrijgt er iets van binnen... Vind ik stilletjes wel eng :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 11:29

Ik ben van plan om een nieuw terrarium te bouwen, met achterwand. Dat heeft die van mij nu niet, dus met achterwand kan hij ook lekker klimmen, dus ik hoop dat hij dan wat meer zijn energie kwijt kan o.i.d. Op schoot houden gaat haast niet, hij klimt altijd in mijn nek en blijft dan vasthakken met zijn nagels in mijn haar of in mijn shirt :') Hij kan gewoon niet stil zitten :(:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:25

Kan aan mij liggen maar ik snap niet zo goed dat sommige mensen de achterliggende reden voor het probleem niet uitzoeken?
Lijkt me toch dat er iets mis is met je huisvesting als ze dit doen? Zulk gedrag is bij zo'n beetje alle diersoorten een teken van opgesloten zitten in een te kleine ruimte + verveling dus dan zou ik toch echt even achter m'n oren gaan krabben (sorry :') ) mbt de huisvesting...
Of kijken of het miss aan het glas ligt, sommige dieren reageren op hun eigen spiegelbeeld.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:37

Ik weet dat er echt absoluut niets mis is met mijn baardje, haar huisvesting of haar voeding. Anders had ik allang de DA al benaderd. Een actieve baardagaam die goed eet (en gevarieerd), goed poept en goed vervelt is voor mij geen teken dat er iets mis is. Ze wilt gewoon niet de hele dag in haar terrarium zitten nu ze ook op de grond mag lopen. En een terrarium van 120x62x62 is toch ruim voldoende voor een vrouwtje van 11 maanden lijkt me. Ik heb haar vrijwel iedere dag in de vroege avond op schoot, als ik dat dan niet doe gaat ze krabben tot ik haar pak. Ik vind dat eerlijk gezegd (buiten irritant soms) niet direct een reden er veel meer achter te zoeken als ik eerlijk ben.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 12:49

Ik vind 1.20 klein voor een dier van +40 cm. Maar goed, dat is mijn mening en ik zie dat baardagamen er wel vaker krap bij zitten (in mijn ogen dan) dus klaarblijkelijk is dat normaal (al moet je je miss wel gaan afvragen of dat goed is als er zoveel gaan zitten krabben...)

Het lijkt me trouwens niet heel handig om ze op te gaan pakken als ze krabben, dan leren ze juist krabben = aandacht en bevestig je het gedrag alleen maar.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:21

Ik lig er niet wakker van dat ze krabt omdat ze aandacht wilt. Heb haar niet voor de sier. Mijn fout geweest ja door het te stimuleren maar so be it. Ze komt niets te kort verder en dat vind ik belangrijker.

Ik vind 120 wel een goede maat voor haar nu. Aangezien ze nog groter zal worden kan ze sowieso niet eeuwig in deze maat blijven zitten, maar voorlopig kan het nog wel. Eerlijk gezegd zie ik nog geen nood per direct een nieuw terrarium aan te schaffen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:30

Die opmerking was ook niet alleen aan jou gericht maar er zijn hier ook anderen met hetzelfde probleem en voor hen is beginnen met oppakken als het dier krabt (gedrag stimuleren/bevestigen) misschien niet zo'n goed idee.

Het maakt mij niet uit hoe jij je baardagaam houdt, jouw dier, maar wat me opvalt is dat ze vaak vrij klein zitten (vind ik dan) en dat er schijnbaar veel zijn die dit soort gedrag vertonen (vind er ook veel over terug op internet). Ik ga me dan afvragen of het toch niet iets met huisvesting oid te maken heeft ondanks dat veel mensen van mening zijn dat hun dier er goed bij zit - naar de huidige standaard.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:41

fifill , wilde je nog slakjes ?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 13:47

Dat klopt ja, want ik heb er ook naar gezocht online omdat ik in eerste instantie ook dacht dat er iets verkeerds aan de hand was. Enige wat ik gevonden had was dat jonge baardagamen graag op onderzoek uitgaan. Maar als je dan later leest dat ook oudere het blijven doen, dan weet ik het ook niet meer.
Als je naar de gemiddelde reptile room video kijkt zitten de baardjes er vaak met tweeën (nog te zwijgen over meer) even groot bij als die van mij alleen. Voor twee vind ik dat sowieso te klein maar ja, de fokkers trekken zich daar weinig van aan. Het kan best dat ze krabben omdat ze te klein zitten, maar ik weet niet of dat de enige reden zal zijn. Bij de een kan de temperatuur verkeerd zijn, bij de ander kan het dier verstopt zitten, etc.
Zal me ook niets verbazen dat er baardjes zijn die zelfs in een groter terrarium blijven krabben. Die van mij zal het vast blijven volhouden. Maar daar weet ik al ook de reden van. Ben al caresheets tegen gekomen waar stond dat 1m groot genoeg was voor een baardagaam, dus er staat ook helaas erg veel verkeerde informatie online. Ik ben bij winkels langs geweest en heb rondgevraagd voor het geval dat, maar ik betwijfel of veel mensen zich die moeite nog doen. Laatst stond er nog een terra van 1m met twee mannetjes te koop... En dan koopt een leek dat weer omdat het goedkoop is en dan nog voor twee ook en dan gaat de ellende weer verder bij die persoon...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:02

Daarom vroeg ik me dus af of het misschien aan de huisvesting kon liggen. Ik probeer niet te zeggen dat jij het fout doet oid, maar meer dat de "standaard" misschien gewoon niet goed ligt. Ik vind dat soort bakken veel te klein voor zo'n dier maar voor veel mensen is dat normaal. Een beetje zoals konijnen die vroeger in 80/100 cm kooien werden gehouden (vaak nog alleen ook), nu komt dat nog steeds voor, maar er zijn wel steeds meer mensen die gaan in zien dat dat veel te klein is. Of bijv de vissenkom die je gelukkig ook steeds minder ziet.
Als dat krabben toch relatief vaak voor komt zou je denken dat men eens wat verder gaat kijken wat de reden ervoor zou kunnen zijn... van te klein hok tot verkeerde temperatuur tot te weinig uitdaging binnen het hok (schuilplaatsen etc)

@cherell0 je hebt pb :D

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-15 14:03

had het gezien :P