Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sar

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:29

Kiwiwitje, dat van de DNA afname weet ik. In België doen ze het inderdaad ook. Dat ze het in Zweden niet doen, wist ik ook haha maar ik wist niet dat de hond van Karma daar vandaan komt. :)

Dan begrijp ik het inderdaad! Embark is een mooie tool om een overzicht te krijgen en te checken op raszuiverheid. Ik wist alleen niet dat dit ook telt voor het DNA profiel voor de afstamming! Maar hadden ze wat anders willen checken, was MyDogDNA misschien ook wel een optie geweest. Daar controleren ze weer hele andere dingen als het goed is.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 11:33

Ozzy is geboren in zweden en woont daar. Maar is niet haar hond. Van een vriendin van haar. Maar Ozzy is van dezelfde reu als die wij gebruikt hebben.

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:33

Ah op die fiets. Ik snap 'm :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 11:35

Ik had stiekem ook meer gehoopt op Ozzykleurtjes. :+ Maar heb zwart gekregen hahaha

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:39

Sar schreef:
Kimvicious schreef:
Sar, niet heel erg. Tot nu toe komt ze ongeveer een pond per week aan dus gok rond de 7,5kilo. Hoewel als ik haar op til ze wel 15 kilo lijkt te wegen hahahaha.

Hahaha ja ik snap wat je bedoeld. Ik ben benieuwd! Wie weet heeft ze wel een spurtje gehad. :)

gribaldi schreef:
Bizar is dat he, zo'n wereld van verschil!

Tot welke leeftijd groeien honden eigenlijk, tot anderhalf jaar of langer?

Mijn ervaring is dat ze eerst een jaar/anderhalf de hoogte in gaan en erna nog de breedte in moeten. Bij grote rassen zeggen ze ook vaak dat ze pas met 3 jaar ongeveer, echt uitgegroeid zijn in zowel hoogte als breedte.

Qua rasstandaard zie ik bij de Saarloos ook veel honden die groter zijn dan de standaard. Voor reuen geldt een maximale schofthoogte van 75cm, maar hoor ook vaak van mensen dat hun reu groter is. Meestal 78cm. Al kan het natuurlijk ook zijn dat ze niet goed meten. :')

75cm, jemig oké :')

Ja ik twijfelde inderdaad met grote rassen tot 3 jaar, dan heb ik dat gisteren goed gezegd haha.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:52

België neemt al langer dan nederland dna af. Tot 2017 was dit minimaal 1 pup per nest en elke hond die de fok in ging. Nu is het ook elke hond

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:35

Kim legt het goed uit sar vanwege zijn bouw en grote twijfelen ze dus omdat veel mensen ze ook bang maken met verhalen van puppies die bij andere ouders horen etc

Sar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 13:42

KarmaChansy schreef:
Kim legt het goed uit sar vanwege zijn bouw en grote twijfelen ze dus omdat veel mensen ze ook bang maken met verhalen van puppies die bij andere ouders horen etc

Ja ik begrijp het inderdaad. Dan kun je natuurlijk mooi laten zien dat het allemaal klopt! :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:12

ja inderdaad och ja het is een lief hondje hoe je het went of keert :D

Vandaag tot zaterdag is Lily even bij ons, haar baasje kon geen oppas vinden en had ons gevraagd. Ik was eerst een beetje onzeker met karma hoe ze zou reageren, straks is ze weer verdrietig of zo maar ze was super blij om lily te zien en doet nu gewoon der eigen ding! :D

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 15:22

Knapperd!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 15:56

Aww wat leuk, Karma!

Gister met Zig naar een gevorderden agility les geweest op de hondenschool waar ik met AJ gehoorzaamheid heb gedaan en waar ze altijd gezellig, vrolijk, enthousiast en positief zijn. Het niveau was wel lager dan de andere groep waar ik in train helaas (hoewel de instructeur wel echt goede tips gaf, meer qua lopen van de groep), maar Zig zijn plezier was direct terug en hij is niet 1x onzeker/overdonderd/ongemotiveerd/afgeleid of angstig geweest. Hij nam de palen wonder boven wonder echt perfect en compleet zelfstandig, ik kom hem vooruit sturen waar dat normaal alleen thuis lukt en zijn plotseling opgekomen kattenloopangst was ook weg *\o/* . Die hond is zó sfeergevoelig, het blijft me verbazen.

AJ z'n liefde voor mensen bekoelde vandaag plotseling. HIj was super braaf bij de DA, we waren er voor ene herhaal enting. De enting doen was wat lastig, omdat hij de DA zo super leuk vond en te vrolijk werd. Ik besloot hem even af te leiden, terwijl de DA hem snel entte. De naald raakt AJ, AJ kijkt om met een blik in z'n ogen die ik nog nooit gezien heb à la 'WAT FLIK JE ME NOU?!' en was direct klaar met de DA :'). Normaal is Zig mee, dus de vorige keer had hij het niet door want hij was te druk bezig met Zig pesten en z'n pupenting was samen met zijn nestgenootjes, maar Zig had ik deze keer niet mee.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:01

Wat voor enting heb je gehaald ZoZenn? Zijn titerbepaling was helemaal in orde toch?

Lily is zó knap <3 Fijn dat Karma ook zo goed reageert!

Dat boven de rasstandaard fokken vind ik altijd een beetje raar. Die rasstandaard is er niet voor niks. Veel Cattle dogs worden ook boven de rasstandaard gefokt maar daar ben ik dan wel weer wat meer fan van buiten de rasstandaard := Voor Working Kelpies is geen standaard, als het maar werkt :Y)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:16

De Weil, er is hier in de omgeving een paar maand geleden een hond overleden aan weil en nu staan er overal bordjes. Dus ik heb 'm toch maar gedaan, Zig had 'm al.

AJ zit ook 2cm boven zijn rasstandaard. In eerste instantie was mijn plan voor een 'kleinere' lijn te gaan, maar ik ben toch wel blij dat hij zo groot is geworden, mooie maat.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 16:18

Nouja wat ik altijd zo raar vind. Is dat fokkers dan zeuren over schoonheidsfoutjes (kleur, bijv black and tan, geen kaarsrecht gebit, oorstand oid) terwijl gewicht en maat ineens wel geaccepteerd worden. Dat vind ik een beetje dubbel..

Ik zag net bij de Raad van Beheer dat mn pups in de database staan! *\o/*
Helaas gelijk contact op moeten nemen, want er staat een lekkere typfout in -O-
Moest eigenlijk morgen terug bellen, maar toen ik vertelde dat ik van die medewerker ook een mail adres had mocht mailen ook. Dus nu hopen dat ze het snel oplossen. En vooral dat de documenten en stamboom dus nog niet onderweg zijn. Anders kunnen die retour.
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 16:25

Balhazar :') Wat slordig! Hopen dat het zo snel mogelijk wordt aangepast.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 16:27

Ja erg he... :+

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:18

Hahah wat een balhaar die die fout heeft gemaakt :D Kan gebeuren :P

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 17:36

Liesje89 schreef:
Hahah wat een balhaar die die fout heeft gemaakt :D Kan gebeuren :P

Ja foutje maken is menselijk natuurlijk. T is wel een hele lelijke :')
Nu hopen dat ze t snel oplossen!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 18:32

ZoZenn schreef:
De Weil, er is hier in de omgeving een paar maand geleden een hond overleden aan weil en nu staan er overal bordjes. Dus ik heb 'm toch maar gedaan, Zig had 'm al.

AJ zit ook 2cm boven zijn rasstandaard. In eerste instantie was mijn plan voor een 'kleinere' lijn te gaan, maar ik ben toch wel blij dat hij zo groot is geworden, mooie maat.

Hm, dat verhaal heb ik ook gehoord. Ik heb er in dit geval voor gekozen (toen wist ik bovenstaande nog niet) om wederom alleen Bodhi in te enten voor Weil. Dat doe ik sinds ik hem heb omdat hij ook graag/veel in/bij water is. Lupa eigenlijk niet voor ingeënt. En ik snap dat muizen en ratten overal kunnen lopen … maarja.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 18:39

xDenies schreef:
ZoZenn schreef:

Hm, dat verhaal heb ik ook gehoord. Ik heb er in dit geval voor gekozen (toen wist ik bovenstaande nog niet) om wederom alleen Bodhi in te enten voor Weil. Dat doe ik sinds ik hem heb omdat hij ook graag/veel in/bij water is. Lupa eigenlijk niet voor ingeënt. En ik snap dat muizen en ratten overal kunnen lopen … maarja.

Wij doen t ook niet hoor. Waar ze hier t water in gaan is alleen stromend(riviertjes). Dus is het risico op weil heel klein. En wij zitten volop op industrie gebied. Dus kans op ongedierte is er zeker. Maar die hebben een hele mooie locatie aan de andere kant -> Veevoederfabriek. Dus maak me ook niet zo'n zorgen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:28

Hier wel geënt voor weil maar wij wonen op platteland vol met vieze sloten en greppels en ratten.

Maar ik ben me er van bewust dat het een vrij controversiële enting is :Y)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:41

Ach tja hier worden ieder jaar duizenden honden met L4 gevaccineerd en eentje kan er niet tegen. Ik maak me geen zorgen. Ik woon helemaal niet achteraf maar ik ben liever beschermd. Maar ik krijg dan ook de leptospirosepatiënten onder ogen. :))

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:50

Het zou ook wel vreemd zijn als je iets anders doet dan je aan de patiënten adviseert :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 20:10

Simoonzel schreef:
Ach tja hier worden ieder jaar duizenden honden met L4 gevaccineerd en eentje kan er niet tegen. Ik maak me geen zorgen. Ik woon helemaal niet achteraf maar ik ben liever beschermd. Maar ik krijg dan ook de leptospirosepatiënten onder ogen. :))

Ik heb niet zozeer moeite met het niet tegen de enting kunnen. Ze kunnen op iedere enting reageren natuurlijk. Maar ik ben wel van zo min mogelijk rommel in mn honden spuiten. Daarnaast is het enten op weil voor mij net zo'n schijnveiligheid. Ook gevaccineerde honden worden ziek. De enting voorkomt het niet maar maakt de klachten milder voor bepaalde stammen.
Maar waar ik het meeste moeite mee heb zijn de volgende dingen:
- het bewijs van aanslaan van de enting is er niet. Is ook niet te testen aangezien ze ook vanuit zichzelf antistoffen bij kunnen hebben en er is dus ook niet te achterhalen hoe lang de enting dan werkt.
- de geldigheid/werkzaamheid van de enting wisselt / is niet gegarandeerd en van korte duur.
- Dierenartsen adviseren maar 1x per jaar te enten. En dan niet in het ''hoogseizoen'' maar gewoon tijdens de cocktail. Wat dus ook gewoon in oktober oid kan zijn. Met een beetje pech is de hond dan niet eens beschermd tijdens het hoogseizoen
- Als je de enting niet jaarlijks mee geeft moet je boosteren na een paar weken..

Daarom, en vooral gezien de plek waar we wonen/werken/wandelen/zwemmen, heb ik besloten Weil niet meer te enten voorlopig. Of er moet iets aan die situatie veranderen.

Zou ik op een zelfde plek als Kaus zitten dan zou ik wel enten. Maar daar is het risico ook gewoon veel groter.

Maar ik ontworm, behalve de pups, ook niet strak volgens schema en ontvlooi net zo goed alleen wanneer we iets ontdekken.

Maar ik blijf er bij, iedereen moet daar zelf de keuzes etc in maken.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 11-04-19 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:14

Kaus schreef:
Hier wel geënt voor weil maar wij wonen op platteland vol met vieze sloten en greppels en ratten.

Maar ik ben me er van bewust dat het een vrij controversiële enting is :Y)

Dit dus :j

Net 6km gelopen met de honden kort om m'n middel. Dan lopen ze wel netjes naast en negeren ze andere honden, dus prima powerwalk :D