Met het hete weer op komst.... wat doen jullie met de caafjes? Buiten in de ren, uiteraard in de schaduw en met vers water. En laten jullie ze in de nacht ook buiten? Of liever binnen waar het toch ook warm en klam is.(geen airco)
Ik doe ze overdag toch naar buiten. Ik maak het gras goed nat de avond er voor en/of leg een natte handdoek in de ren. Normaal zou ik ze in de nacht ook buiten laten maar is dat met zwangere caafjes nog een risico?
Geen ervaring met buiten-caafs, maar ik zou ze daar zetten waar het het koelst is. Als dat in huis is, zou ik ze dus niet naar buiten doen. Het wordt a.s. zaterdag 35 graden!
Hier gaan ze morgen de slaapkamer met airco in. Het is nu 21 graden en dat zal zo blijven. Ze gaan pas weer de woonkamer in als de temperatuur gelijk is.
De binnencaafs gaan weer naar binnen als het buiten te warm wordt en bij de buitencaafs leg ik koelelementen in het hok en hang wat doeken langs de wanden aan de buitenkant zodat de zon er niet vol op staat. Maar warm zal het er best wel worden. Buiten kunnen ze in de schaduw van de appelboom zitten en dan maar hopen dat ze niet het loodje leggen. Als ik een hoogzwangere caaf zou hebben zou ik ergens in huis een koel plekje zoeken en haar daar tijdelijk in een hok zetten.
Vooral water voldoende verversen, ik leg ook gekoelde flessen in de hokken waar het Te warm wordt en aan het raam hang ik een doek zodat het geen serregevoel wordt buiten durf ik ook parasollen zetten zodat ze meer schaduw hebben.
ik stop de avond er voor flessen met water in de diepvriezer, deze leg ik er dan gewoon bij ze kunnen zelf dan kiezen of ze er naast gaan liggen of niet
Dat doe ik ook ja, gewoon plastic flessen water in de diepvries stoppen. In de zomer liggen er constant in de vriezer, dan kan ik ze altijd pakken als ik vind dat het te warm is. Ik leg ze bij ze in het hok, het koelt sowieso de omgeving al af en als ze willen kunnen ze ertegen gaan liggen. Verder zorg ik altijd voor schaduw, ik hang doeken rond de hokken (niet recht ertegen maar op een meter afstand als het even kan, dan kan er nog wat meer lucht tussen). Een paar jaar geleden hebben we een boom (linde) geplant in de ren, die zorgt ook super mooi voor schaduw!
Hier zitten ze in buiten hokken en daar blijven ze ook heb binnen niet genoeg plek. S'ochtends staat er wat zon op de hokken ik hang er witte lakens voor en een parasol dat de zon niet op het hok komt te staan. Idd water vaak verversen geef groente met veel vocht meloen, komkommer sla en heb Ice pods die ik in het hok leg. Ik doe ze juist niet in de ren met die warmte dat ze zich lekkee rustig houden.
Sla begin ik niet aan. Dat wordt door alle dierenartsen die ik tot nu toe gehad heb absoluut afgeraden. Bij een kennis van mij zijn er drie overleden door het eten van sla dus ik neem het risico niet. Ik geef ze niets extra, ze zullen geen last hebben van de warmte gelukkig. Meloen krijgen ze wel als wij het zelf eten en dat vinden ze ontzettend lekker.
Sla is echt niet gevaarlijk nu hoor, als je maar niet bergen geeft. Het bevat veel vocht wat ze nu juist kunnen gebruiken maar als je te veel geeft dan heb je risico op diarree en dat is wel gevaarlijk.
Afhankelijk wat er uit de keuken komt, maar het is altijd wat er van ons overblijft bij het schoonmaken. Dus niet heel veel, maar het buitenspul heeft gras de hele dag tot de beschikking
simodi
Geplaatst: 29-06-15 14:43
Pluk krijgt ca 3 voerbakjes per dag (7.00, 13.00 en 20.00) gesneden andijvie, soms wissel ik een zo'n bakje om met drie hele bladeren in een speelkorfje.
Hij krijgt per dag Selective brokjes, zo'n 15 gram maar die zijn nooit helemaal op de dag erna.
Tazzey
Geplaatst: 29-06-15 15:17
Ze krijgen in de ochtend een stuk groen als ontbijt, en 's avonds voor het slapen. Tussendoor krijgen ze nog een paar keer iets afhankelijk van wat er in huis is, dat kan variëren van aarbeien, peterselie, paprika, meloen enz. Science Selective hebben ze standaard in twee bakjes en onbeperkt hooi. Ik heb vanmorgen een zakje met erwtenvlokjes binnen gekregen. Banzai is zot op die dingen, als hij wat muesli krijgt pikt hij die er ook als eerste uit. Vanmorgen heb ik hem bij de bak met de vlokjes laten kijken en wat snoepen, hij begon spontaan te popcornen. Gek ding.
Ik heb vandaag wel bij hem een ontstoken pootje ontdekt. Gisteren had hij dat nog niet. Morgen ochtend kan ik met hem terecht bij de dierenarts. Ik heb hem net wel een halve ml Carprofen gegeven tegen de pijn. Hij eet prima gelukkig en is ook gewoon vrolijk.
Ja, arm ding. Gelukkig lijkt het er verder niet veel last van te hebben. De dierenarts had vanavond nog 1 spoedplekje maar gezien Banz gewoon eet en vrolijk is vind ik het niet nodig om een spoedplek in te nemen, die geven ze maar aan een diertje wat echt direct hulp nodig heeft. Hij wordt lekker vertroeteld vandaag en dan morgen ochtend direct naar laten kijken.
Net terug. Hij blijkt een gebroken teentje te hebben. Hij is niet gevallen oid, het enige wat we kunnen bedenken is dat hij in een speelbal vast is komen te zitten. De bal is direct uit het hok gehaald. Over zes weken terug voor een nieuwe foto. Hij krijgt 2x per dag Carprofen. Ik weet zelf hoe fijn het is als je kan koelen als je iets gebroken hebt. Ik heb hem net in een laagje koel water gezet en dat vond hij heel fijn, dus dat ga ik een paar keer doen. Meer kan ik helaas niet voor hem doen. Arm ding...
oh arme stakkers zal inderdaad wel deugd doen zijn pootje in koel water.
simodi
Geplaatst: 30-06-15 11:38
Ach gossie ... Slim om te koelen!
Ik heb ook zo'n metalen bal waar hooi of groente in kan, die haal ik er ook altijd weer uit als ie leeg is. Ik vond dat eigenlijk een beetje truttig van mezelf, maar nu ik dit hoor is dat toch wel goed.
Dit was een speelbal specifiek voor knaagdieren. De metalen bal heb ik er nooit in omdat ik iemand ken die haar caafje dood in zo'n bal terug vond. Die was met haar kopje ertussen gekomen en heeft zich letterlijk opgehangen.
Het koelen doet hem goed, ik combineer het met muesli eten en hij vind het allemaal wel prima.