Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:39

een beetje conditie moet hij ook hebben als je behendigheid wilt doen. ik zou niet stoppen met fietsen puur omdat ze dan conditie krijgen. mentaal uitdagen kan ook hé

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:43

Sterker nog, die lichamelijke conditie vind ik juist dat ze dat horen te hebben. De kunst is de balans tussen mentaal uitdagen en vooral leren wanneer ze rust moeten pakken

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 09:56

ben ik het mee eens MWM

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:28

Bah, gisteren echt zeiknat geregend tijdens een extra training voor het examen. Niet dat ik examen doe, maar vriend moest helpen met pakwerk en ik moest vriend helpen met zijn leenhond. Hij loopt dummy examen, er was één VZH hond te weinig. En toen de hele nacht wakker gehouden door een geile puber reu, dus Tessa vanochtend naar schoonouders gebracht.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:31

he bah....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:33

Ja, gelukkig vandaag rotweer, dus met dekentje op de bank. :D Als die stomme muts zich aan haar eigen ritme zou houden, had Tay allang buiten gezeten en was het minder erg. Maar goed, het is gelukkig allene in huis als hij haar ziet. Zodra hij mee naar buiten gaat is hij weer vol aandacht.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 10:37

Oke. Hij heeft ook wel conditie maar nog lang niet zo veel

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 11:02

Mijn honden, met csiva voorop, hebben een dijk van een conditie. Dat vind ik ook nodig voor behendigheid.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:14

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:26

Op zich is voor behendigheid geen berenconditie nodig, het is een vrij korte krachtsinspanning, eerder vergelijkbaar met sprinten dan met marathonlopen. Maar een goede spieropbouw en souplesse van het lichaam is wel vereist.
Mijn honden en met name Tapas hebben trouwens wel een goede conditie hoor, maar ik train daar niet specifiek op. Door het dagelijkse wandelen en de sprintjes die zij daarbij trekken naast het herderen, dus vooruit lopen en weer terug om te kijken of de roedel nog compleet is, en af en toe mee naast de step of fiets hebben zij een prima conditie gekregen, die met name tijdens onze wandelvakanties in de bergen heel goed van pas komt.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:27

Ja, tuurlijk als hij in de sport gaat lopen moeten ze ook conditie hebben en dan zal ik ook zeker meer gaan fietsen en andere dingen doen om conditie te krijgen. Maar ik bedoelde meer als ik met Jinn bezig ben en hij krijgt meer conditie duurt het ook sneller om hem moe te krijgen (geestelijk dan) dan met minder conditie.

Tenminste, dat merk ik met Jesda. Die had vroeger een super conditie en hield de spelletjes echt uren lang vol. Door het ongeluk is haar conditie ook stuk slechter en nu is ze met een 20 minuten gewoon moe

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 12:40

Dat ligt meer aan de geestelijke conditie, vind ik. Sinds Tessa stil ligt met trainen is haar geestelijke conditie veel minder geworden, want die wordt nog amper aangesproken. Haar lichamelijke conditie is nog steeds top. Maar daarom is trainen op rust juist zo belangrijk, helemaal met een ras als een BC of herder. Ik heb niet de ervaring dat ze door fietsen en balletjes gooien minder snel moe worden van nadenken. Ik train sinds Tay 6 maanden is 10 minuten per dag en soms een half uurtje, maar thuis moet hij gewoon zijn rust pakken.

De grootste fout, in mijn ogen dan he, die mensen maken is steeds meer gaan doen tot het echt veel te veel wordt. En daar worden honden ook lastig van. Overprikkeld.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:06

JesdaPower schreef:
Ik hoop het maar. Een jaar is niet super lang hé. Wat er verkeerd is aangeleerd is veel moeilijker om er weer uit te krijgen dan iets nieuws aanleren

Ik denk dat je dat wel eens heel erg zou kunnen meevallen. Zoals hierboven al werd opgemerkt, je bent een ander dan degene die hem de zaken verkeerd heeft aangeleerd, de hond is jong, en hij heeft ervaring met jou.
Succes met hem.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 13:16

Ik ben vanmorgen niet naar de hs geweest en heb hier 15 minuutjes spellejes gedaan. Handdoek oprollen met koekjes er in die hij er dan tussen uit moet rollen. Nu ligt hij weer heerlijk te slapen en ga later in de middag naar t bos

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:40

mirriejj schreef:
Voor wie zin heeft in een debutanten wedstrijd, 25 mei bij cana hondensport in Belfeld!

http://www.canahondensport.nl/cana/Debu ... trijd.html

Jammer dat dat voor mij zo ver weg is. Anders had ik mij zeker ingeschreven. Voor het jumping onderdeel zijn we al wedstrijd waardig ... alleen die raakvlakken, praat me er niet van lang leve en gestoorde aus in de groep die alles op een dwingende toon bij elkaar blaft. Wat resulteert in extra spanning bij mijn hond en daardoor nu de raakvlakken weigerd _-:(

Klinkt positief Jesda :) Ken je de koekjesboom als hersenwerkje? Dan heb je een blok hout waar je gaten in boort en daarin gaat iets lekkers en zoeken maar.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 14:53

Leuk idee! Ik zal vnvd mijn vader eens vragen voor een blok/stuk hout.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:19

Geestelijke conditie is heel wat anders dan lichamelijke inderdaad. Vaak wordt een hond van denk- en/of zoekspelletjes snel moe, en geestelijk voldaan. Lichamelijke conditie is op te bouwen en hoe meer je bijvoorbeeld gaat fietsen met de hond, hoe beter de conditie wordt maar ook hoe minder voldaan de hond zal zijn na de inspanning.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 16:38

Ja, dat snap ik maar toch merk ik wel dat wanneer ze steeds moeten zitten/liggen en dan weer staan en dat ze daar ook wel moe van worden want het gaat gelijk met de hersenen. Jinn gaat eerst bij de spelletjes liggen, probeert dat wat en gaat staan en dan weer zitten, dan weer liggen snap je?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:47

Csiva kan ik idd uren mee lopen zonder dat ze moe wordt. Maar 20 minuten trainen (vooral bij de schapen) en ze is stuk ;) Maar ik vind een goede conditie ook voor behendigheid heel belangrijk. Vooral omdat ik een goede bespiering belangrijk vind bij een sport die zo veel vraagt van een hond qua belasting.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:48

Ja, wanneer ik weer fanatiek behendigheid ga doen zal ik ook ervoor zorgen dat de conditie beter is alleen dat is nu niet het belangrijkste

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:20

Wij beginnen maandag met de pup cursus hebben kijken hier erg naar uit!
Vandaag mocht ze voor de lens van een vriendin poseren en ooooh wat was ze braaf!
Afbeelding

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:23

Wat een lieve foto!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 20:27

Aah, dat koppie

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 21:54

Het is echt een schatje zeg!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 22:57

Ach gos.... dat koppie...