Puppy Erbij 2021

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nayomie
Berichten: 32798
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:58

Nicky91 schreef:
Nayomie schreef:
Maar voor mijn beeldvorming, waarom wil je los trainen in een aanlijngebied? De hond hond hoort daar aan de lijn te zitten. Ik snap niet goed het principe waarom je daar dan los zou moeten trainen eigenlijk?


Omdat je soms gewoon geen andere optie hebt...

Bijvoorbeeld wat ik zei, Mezzy was wagen ziek, de auto moet leuk zijn... Dan ga ik niet 3/4 keer per dag die hond in de auto zetten omdat ze moet leren los lopen. Voor ons was het dus fijn dat wij bij ons in het 'parkje' (wat gelukkig heel overzichtelijk is) Mezzy toch zo nu en dan los konden laten en konden oefenen.
Of omdat je niet altijd vervoer hebt naar een losloop gebied..

Of.... verzin een andere reden.

(Neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat je rekening moet houden met andere mensen en toestemming moet vragen)

EDIT: hier in de randstad heb je gewoon echt niet veel gebieden waar honden los mogen lopen. En vaak heeft dat niks met wild te maken.

Ik snap waar je vandaan komt met deze mening. En ergens snap ik ook goed dat je er voor kiest om mensen daarvoor te vragen. Kan ik alleen maar prijzen. Maar zoals laatst, dan lopen wij met een loopse teef. Een reu die dan losloopt, kan op (kilo)meters afstand die geur ruiken. Wij komen bewust op dat moment niet in een losloopgebied omdat we niet een reu er bovenop willen hebben. Nu was het wel het geval dat er dus een zeer geïnteresseerde reu die los liep waar die niet los mocht, naar Zhiva kwam. En dan? Ik wist niet wat we moesten doen omdat we niet een heel gesprek vooraf met de eigenaar kunnen voeren dat onze hond loops is.

x_Jeanine_x

Berichten: 9107
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:59

Ik moet wel zeggen dat ik wat aangewakkerd heb hier in het topic, dit was niet mijn bedoeling.

Op de hondenschool, puppycursus was mevrouw de 2de beste hond van de hele groep/dag.
Alleen apporteren deed en doet ze niet.

Maar krijg ook zeer veel complimenten dat het zo'n leuke teckel is die goed luistert en daar ga ik mij aan vasthouden en lekker door oefenen met haar! Ik weet dat ik er niet ben en dat er ruimte is voor verbetering en beter aan de regels houden van aanlijn gebieden.

Ouwehands is gewoon 20/25 minuten rijden.
Heb op doggydating gekeken op 25 km is wel wat te vinden, maar je zit voor alles gewoon al minimaal 20/25 minuten in de auto.

Nayomie
Berichten: 32798
Geregistreerd: 31-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:00

x_Jeanine_x schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik wat aangewakkerd heb hier in het topic, dit was niet mijn bedoeling.

Op de hondenschool, puppycursus was mevrouw de 2de beste hond van de hele groep/dag.
Alleen apporteren deed en doet ze niet.

Maar krijg ook zeer veel complimenten dat het zo'n leuke teckel is die goed luistert en daar ga ik mij aan vasthouden en lekker door oefenen met haar! Ik weet dat ik er niet ben en dat er ruimte is voor verbetering en beter aan de regels houden van aanlijn gebieden.

Ouwehands is gewoon 20/25 minuten rijden.
Heb op doggydating gekeken op 25 km is wel wat te vinden, maar je zit voor alles gewoon al minimaal 20/25 minuten in de auto.

Je doet het volgens mij ook heel goed! En ik zie eigenlijk alleen maar hele leuke activiteiten die je met Yoshi doet. :D

x_Jeanine_x

Berichten: 9107
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:10

Ja het is ook een heerlijk beest, ze gaat zo graag met je mee. En tegen alles en iedereen heel lief.

Laatst ook met een klein kindje, die best angstig was maar wel graag wilde aaien, Yoshi afgelegd, 1 stap naar achter gedaan en toen is mama met dat kindje Yoshi gaat aaien, bleef zoo mooi stil zitten. Einde rondje kwamen we ze weer tegen, toen ging hij haar roepen, komt mevrouw op een drafje aangelopen, gaat er mooi bij zitten en weer knuffelen.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:14

Nayomie schreef:
Ik snap waar je vandaan komt met deze mening. En ergens snap ik ook goed dat je er voor kiest om mensen daarvoor te vragen. Kan ik alleen maar prijzen. Maar zoals laatst, dan lopen wij met een loopse teef. Een reu die dan losloopt, kan op (kilo)meters afstand die geur ruiken. Wij komen bewust op dat moment niet in een losloopgebied omdat we niet een reu er bovenop willen hebben. Nu was het wel het geval dat er dus een zeer geïnteresseerde reu die los liep waar die niet los mocht, naar Zhiva kwam. En dan? Ik wist niet wat we moesten doen omdat we niet een heel gesprek vooraf met de eigenaar kunnen voeren dat onze hond loops is.


Ik kan alleen maar reageren met mijn mening gebaseerd op mijn hond en onze omgeving en hoe ik t aanpak.

Tuurlijk zijn dat soort situaties super rot en echt niet OK.

Ik vertel enkel mijn mening en idee hoe ik er tegen aan kijk en dat ik wel begrijp waarom sommige mensen er voor kiezen om wél te trainen met loslopen in een aanlijn gebied.

En wat Kiwi zegt, dat is gewoon aso... ik doe het alleen waar het overzichtelijk is

en zelfs als we in een losloopgebied lopen en het is on overzichtelijk mag mezzy niet 'uit beeld' zoals wij dat altijd zeggen tegen haar.

Het is een lastige discussie, er hangt en staat zoveel met waar je woont, hoe je woont, hoe is je hond en het belangrijkste, hoe ga je met de situatie om.

Ik vertelde op de app aan Jeanine, Benno(de hond van m'n tante waar ik agility mee doe) die nam ik vaak mee toen ik Mezzy nog niet had. Die liep altijd los, overal(behalve waar er wild is) en ik durf nog steeds mn handen in het vuur te steken, die zal NOOIT naar een hond toe gaan. Hij is een echte loner, houd niet van honden(oke alleen van pups) hij zal nooit lelijk doen, maar ook nooit er naar toe gaan.

Een super stabiele hond, een echte loner.

Ik had dus ook nooit 'ruzie's/discussies' in aangelijnde gebieden want Benno liep er met een boog van 5 meter om heen.. en was het pad te smal? oh dan ging die door de bosjes...

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 22:20

x_Jeanine_x schreef:
Ik moet wel zeggen dat ik wat aangewakkerd heb hier in het topic, dit was niet mijn bedoeling.

Op de hondenschool, puppycursus was mevrouw de 2de beste hond van de hele groep/dag.
Alleen apporteren deed en doet ze niet.

Maar krijg ook zeer veel complimenten dat het zo'n leuke teckel is die goed luistert en daar ga ik mij aan vasthouden en lekker door oefenen met haar! Ik weet dat ik er niet ben en dat er ruimte is voor verbetering en beter aan de regels houden van aanlijn gebieden.

Ouwehands is gewoon 20/25 minuten rijden.
Heb op doggydating gekeken op 25 km is wel wat te vinden, maar je zit voor alles gewoon al minimaal 20/25 minuten in de auto.

Boellie apporteert ook niet. Hij weigert :+
En niks mis met weten waar de valkuilen zitten en blijven oefenen toch? :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:20

Het gaat ook niet specifiek over Yoshi natuurlijk, waarom wij (Kiwi en ik vooral) hier zo fel op zijn.
In mijn geval is het ook nog een aangewezen natuurgebied overigens, dus veel reeën, broedplaatsen voor (water)vogels, etc... Nog even los van andere honden, is het gewoon mega schadelijk voor het wild als ze daar los lopen. Zó erg dat wij er met de paarden waarschijnlijk niet meer mogen komen omdat de ontwormingsmiddelen voor paarden zo schadelijk voor de vogels zijn... Straks mogen we daar met de honden óók niet meer komen vanwege mensen die zich niet houden aan de aanlijnplicht. Ik woon 500m van dit natuurgebied af. Zou ik dus écht niet ok vinden.
Ze hebben de grote grazers al weggehaald ivm asociale mensen en loslopende honden...

En daarnaast speelt mijn issue ten aanzien van mijn hond dus. Die echt sociaal is, maar een immense hekel heeft aan lompe honden. En het heeft mij héél veel uren Training gekost om reactiviteit naar lompe honden te minimaliseren. Degene die het loslopen willen oefenen, snappen hopelijk ook dat mensen met een aangelijnde hond óók aan het oefenen kunnen zijn, zoals Kiwi en ik? ;)

Hier is het losloopgebied overigens flink groot: een stuk bos van 1,5km bij 5km ofzo? En dan in het dorp nog een aantal losloopvelden én een omheind stuk park. Keuze genoeg dus voor de mensen om loslopen te oefenen. Maar dus NIET in het natuurgebied... En dat gebeurt wél vaak. En niet alleen met kleine, goedbedoelende teckeltjes.... Laatst een groenendaeler en een flatcoat, aardig intimiderend voor een ukje van 10kg als dat op je af stormt...

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:26

Skippy01 schreef:
Het gaat ook niet specifiek over Yoshi natuurlijk, waarom wij (Kiwi en ik vooral) hier zo fel op zijn.
In mijn geval is het ook nog een aangewezen natuurgebied overigens, dus veel reeën, broedplaatsen voor (water)vogels, etc... Nog even los van andere honden, is het gewoon mega schadelijk voor het wild als ze daar los lopen. Zó erg dat wij er met de paarden waarschijnlijk niet meer mogen komen omdat de ontwormingsmiddelen voor paarden zo schadelijk voor de vogels zijn... Straks mogen we daar met de honden óók niet meer komen vanwege mensen die zich niet houden aan de aanlijnplicht. Ik woon 500m van dit natuurgebied af. Zou ik dus écht niet ok vinden.
Ze hebben de grote grazers al weggehaald ivm asociale mensen en loslopende honden...

En daarnaast speelt mijn issue ten aanzien van mijn hond dus. Die echt sociaal is, maar een immense hekel heeft aan lompe honden. En het heeft mij héél veel uren Training gekost om reactiviteit naar lompe honden te minimaliseren. Degene die het loslopen willen oefenen, snappen hopelijk ook dat mensen met een aangelijnde hond óók aan het oefenen kunnen zijn, zoals Kiwi en ik? ;)

Hier is het losloopgebied overigens flink groot: een stuk bos van 1,5km bij 5km ofzo? En dan in het dorp nog een aantal losloopvelden én een omheind stuk park. Keuze genoeg dus voor de mensen om loslopen te oefenen. Maar dus NIET in het natuurgebied... En dat gebeurt wél vaak. En niet alleen met kleine, goedbedoelende teckeltjes.... Laatst een groenendaeler en een flatcoat, aardig intimiderend voor een ukje van 10kg als dat op je af stormt...



Maar dan snap ik het ook!

Wat ik al zei; wij hebben het strand... :') Waar alle mensen met losgeslagen honden vaak lopen(ook opgevoedde honden hoor :') )
En dan hebben we 2 "bossen" kan je vertellen: met 1,5 uur ben je eruit :')

En verder is alles aanlijn 'lopen' noem ik het even, want gebieden zijn het niet echt.

Vandaar dat ik het ook zo goed mogelijk probeerde uit te leggen, soms is die keus er gewoon niet.

Voor het strand en de "bossen" moeten wij de auto in (nu is dat geen probleem meer natuurlijk en luistert ze 80% van de tijd) maar toen ze kleiner was, was dat voor ons wel een issue.

x_Jeanine_x

Berichten: 9107
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:28

Skippy ik begrijp jullie, kiwi en jij heel goed.

Ik weet ook dat ik 'makkelijk' denk en dat mensen met grote honden ook zo denken, oh mijn hond doet niks roepen en vervolgens grommend, lip omhoog, naar je toe komen.

Wel luxe skippy zoveel gebieden, hier in het dorp 1 veldje die niet Yoshi proof is, hekwerk komt 20/30cm van de grond af :+


Dit is in dezelfde wandeling, mn schoonouders lopen er normaal dichter achter, maar nu voor het filmen iets afstand genomen. Meestal loopt tutti er tussen en niet aan de rand.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:31

Zal wel aan mij liggen maar ik ben in aanlijngebieden nog geen loslopende hond tegengekomen die netjes bij z'n baas in de buurt blijft lopen en mijn honden met rust laat.

Echt heel aso vind ik dat en hoop ook echt dat ze hier weer meer gaan controleren want het is hier in de weekenden al zo dat ik niet met mijn honden in een aanlijngebied hoef te gaan wandelen door alle mensen die vinden dat de aanlijnplicht niet voor hun hond geldt.

En geen losloopgebied in de buurt is toch geen reden om je dan niet aan een aanlijnplicht te houden?
Laat hem dan aan een lange lijn uit.
Hier lopen ze in een aanlijngebied ook aan een 5m lijn en gaan naast me zo kort als we andere honden/mensen/fietsers passeren.

En ik moet de honden ook de andere 5 dagen in de auto laden om een lekker stuk te lopen.
Hoop dat dat straks na de lockdown weer beter gaat worden al vrees ik dat ze steeds meer gebieden helemaal hondvrij gaan maken gezien de overlast nu.

CupCakes_

Berichten: 3410
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:32

Ik vind het een interessante discussie. En er word tot nu toe wel met respect gediscussieerd, dat is soms wel eens anders geweest +:)+

Ik weet bijvoorbeeld waar ik Jip wel of niet los kan laten. Hij loopt daarom ook vaak aan de lange lijn (5 of 10 meter), zodat hij toch "vrijheid" heeft maar ik hem wel kan corrigeren mocht dat nodig zijn. En laat hij het nou net aan de lange lijn perfect doen. _O-
Maar als hij los loopt is iedereen geweldig leuk en wil hij bij iedereen een aai halen.

Ik merk dat zijn gedrag met andere honden los heel erg vooruit is gegaan sinds dat we op groepswandelingen gaan. Maar dat betekent niet dat ik hem in elk losloop gebied los van de lange lijn laat. En loopt hij wel los? Dan klik ik hem aan als we andere mensen passeren. Het is en blijft een jonge reu.
+ Het is toch wel een groot, lomp blij gevaarte wat op je afkomt. :+


@Jeanine, het laatste filmpje wat je deelt, ondanks dat ze goed luisteren, zou ik zelf niet zo tof vinden om tegen te komen.
Onbekende honden die loslopen in een roedel. Daar loop ik met een grote boog omheen met Jip. Dat is gewoon vragen om problemen. :Y)

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 22:33

MarijeR schreef:
Zal wel aan mij liggen maar ik ben in aanlijngebieden nog geen loslopende hond tegengekomen die netjes bij z'n baas in de buurt blijft lopen en mijn honden met rust laat.

Echt heel aso vind ik dat en hoop ook echt dat ze hier weer meer gaan controleren want het is hier in de weekenden al zo dat ik niet met mijn honden in een aanlijngebied hoef te gaan wandelen door alle mensen die vinden dat de aanlijnplicht niet voor hun hond geldt.

En geen losloopgebied in de buurt is toch geen reden om je dan niet aan een aanlijnplicht te houden?
Laat hem dan aan een lange lijn uit.
Hier lopen ze in een aanlijngebied ook aan een 5m lijn en gaan naast me zo kort als we andere honden/mensen/fietsers passeren.

En ik moet de honden ook de andere 5 dagen in de auto laden om een lekker stuk te lopen.
Hoop dat dat straks na de lockdown weer beter gaat worden al vrees ik dat ze steeds meer gebieden helemaal hondvrij gaan maken gezien de overlast nu.

Nee hoor hebben wij ook.
Enkele zijn braaf. En dan kies ik nog selectief op welke tijden we wandelen op plekken waar ik weet dat er loslopers zijn

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:41

MarijeR schreef:
Zal wel aan mij liggen maar ik ben in aanlijngebieden nog geen loslopende hond tegengekomen die netjes bij z'n baas in de buurt blijft lopen en mijn honden met rust laat.

Echt heel aso vind ik dat en hoop ook echt dat ze hier weer meer gaan controleren want het is hier in de weekenden al zo dat ik niet met mijn honden in een aanlijngebied hoef te gaan wandelen door alle mensen die vinden dat de aanlijnplicht niet voor hun hond geldt.

En geen losloopgebied in de buurt is toch geen reden om je dan niet aan een aanlijnplicht te houden?
Laat hem dan aan een lange lijn uit.
Hier lopen ze in een aanlijngebied ook aan een 5m lijn en gaan naast me zo kort als we andere honden/mensen/fietsers passeren.

En ik moet de honden ook de andere 5 dagen in de auto laden om een lekker stuk te lopen.
Hoop dat dat straks na de lockdown weer beter gaat worden al vrees ik dat ze steeds meer gebieden helemaal hondvrij gaan maken gezien de overlast nu.


Nou ik kom die honden dus ook tegen in losloopgebieden. +:)+ En dan kan ik dus niet oefenen met mijn pupper die last heeft van opkomende hormonen en even geen weg weet ermee. :=

En Benno is ook een bijzondere hond, het is jammer dat er geen filmpjes van zijn, het gebeurd namelijk echt. :=

Maar goed, ik weet ook dat een vriendin in oud beijerland woont en zij verteld mij ook echt de meest BIZARRE verhalen over honden die los lopen langs een drukke weg die niet luisteren en dat er een doodle in haar straat woont die gewoon niet naar binnen komt. Die mensen laten haar dus gewoon lopen op straat 'want ze komt niet als ze roepen' zij heeft wel eens gezegd; waarom laat je haar dan uberhaupt nog los.. ja zij vonden dat het hoort. :roll:

Tsja..


Nevertheless, blijf ik bij mijn standpunt dat je in sommige gevallen geen andere opties hebt om te oefenen en ik blijf er ook bij dat je dan nog steeds rekening moet houden met andere mensen. :o

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 00:00

Maar Jeanine, waarom wil je ze van de riem als je ze zo strak langs je hebt lopen?

Ik fiets vaak door een losloopgebied (met fietspad) maar Dundy blijft toch straks langs mij lopen de hele fietstocht langs dus die hou ik gewoon aan de riem. Die maakt het echt niet uit of er een lijn tussen zit _O-

Mezzy (edit: hahaha ik noem je Mezzy _O- Ik bedoel Nicky), ik heb zelf niet zo'n issue met blije flierfluiters die een keer niet luisteren dus ik zou zo'n persoon zijn waar je dat best kan trainen :)) Hooguit wordt een hond afgeblaft door Dundy maar het deert ze verder weinig. Ik heb meer moeite met hele grote honden die op ons af komen rennen. En het meest vervelende vind ik mensen die hun hond aan de riem hebben maar wanneer je langsfietst de riem wel dusdanig laten vieren dat we rakelings langs fikkie fietsen en hij van extra dichtbij kan uitvallen :roll: Daarvan heeft Dexter zo'n afkeer dat hij langs de fiets elke hond met opgetrokken rugharen van nek tot staart passeren :=

fannetje

Berichten: 3562
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:15

Nette discussie hier over het loslopen.
Ben het eens dat een hond niet los hoort in een aanlijngebied.
Ik snap de behoeft om te trainen, maar dan in overleg met iemand en niet uit eigen initiatief zonder overleg, waarbij je een andere in een lastig pakket brengt.
Ik zie loslopen waarbij je hond strak naast je moet lopen ook niet als toevoeging en zeker zo'n grote roedel kan dan heel bedreigend overkomen op een andere hond/eigenaar. Een lijntje geeft dan net wat meer rust en duidelijkheid.
Kaus, hier helaas dus ook een hond die met spanning naast de fiets andere honden passeert, omdat ze dus al meerdere malen "aangevallen" werd naast de fiets.
Is mijn hond perfect, nee zeker niet. Maar daarom des te meer reden om haar niet los te laten in een aanlijngebied (bovendien ben ik zo iemand, dat als ik dat een keer doe, ik direct een boa oid naast me heb staan,om me een boete te uit te delen, dus ik hou me wel aan de regels).
Gisteren nog een wandelaar laten schrikken, Roetsj vindt het dan heel leuk om ineens te beslissen toch op iemand af te gaan (waar je dan 1 tel daarvoor denk, dat ze toch gewoon mee komt) en dat ging gisteren nogal enthousiast, maar om dan een meter voor die persoon toch ineens te luisteren en zich 180 graden om te draaien en terug te rennen naar mij. Aan 1 kant super knap natuurlijk, dus vooral beloond, maar kon wel zien dat die man schrok (hij draaide al weg), dus wel even sorry geroepen.
Roetsj is dan ook van mening dat iedereen haar geweldig vindt, wat helaas ook nog regelmatig bevestigd wordt, dus kan haar geen ongelijk geven.

x_Jeanine_x

Berichten: 9107
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:21

Ze lopen in dit filmpje bij mij omdat er veel ganzenpoep lag, die gevlekte koeien hebben er een handje van om te ga lopen vreten. Maar van dat stel is er 1 gedekt.

Als ik mevrouw aan een lange lijn, 5 a 10 meter, flex of iets korts doe, loopt ze netjes mee, maar zal ze niet gaan rennen of verder dan 2/3meter bij je vandaan lopen.

Fannetje, dat van roetsj gisteren is herkenbaar, dat doet Y ook soms.
En als mensen haar niet aan kijken is het 1/2 meter ervoor een uturn en komt ze weer terug.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:46

Kaus schreef:
Maar Jeanine, waarom wil je ze van de riem als je ze zo strak langs je hebt lopen?

Ik fiets vaak door een losloopgebied (met fietspad) maar Dundy blijft toch straks langs mij lopen de hele fietstocht langs dus die hou ik gewoon aan de riem. Die maakt het echt niet uit of er een lijn tussen zit _O-

Mezzy (edit: hahaha ik noem je Mezzy _O- Ik bedoel Nicky), ik heb zelf niet zo'n issue met blije flierfluiters die een keer niet luisteren dus ik zou zo'n persoon zijn waar je dat best kan trainen :)) Hooguit wordt een hond afgeblaft door Dundy maar het deert ze verder weinig. Ik heb meer moeite met hele grote honden die op ons af komen rennen. En het meest vervelende vind ik mensen die hun hond aan de riem hebben maar wanneer je langsfietst de riem wel dusdanig laten vieren dat we rakelings langs fikkie fietsen en hij van extra dichtbij kan uitvallen :roll: Daarvan heeft Dexter zo'n afkeer dat hij langs de fiets elke hond met opgetrokken rugharen van nek tot staart passeren :=


HAHAHAHA Geen probleem, gelukkig is er maar 1 Mezzy/Mezdi :+

Ooohhh dus wij kunnen een keer komen oefenen bij jou??? :Y)

Ja snap ik goed hoor! Dat begrijp ik ook niet als ik met Mezzy aan de riem passeer en ze zien dat we aan het oefenen zijn en dan VLAK voor Mezzy dr neus komt die hond gezellig koekeloeren :') DAG Training. _-:(
Gelukkig zijn de mensen die wij wel altijd zien en tegenkomen wel begripvol en als ik aangeef dat ik aan het oefenen ben met negeren tijdens passeren dat zij netjes hun hond ook weghouden.


Ah dat is Sneu voor Roetsj...
Hahaha maar Roetsj is ook heeeeeel lief! := :D

kiwiwitje

Berichten: 20166
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-21 11:17

Nicky91 schreef:
Kaus schreef:
Maar Jeanine, waarom wil je ze van de riem als je ze zo strak langs je hebt lopen?

Ik fiets vaak door een losloopgebied (met fietspad) maar Dundy blijft toch straks langs mij lopen de hele fietstocht langs dus die hou ik gewoon aan de riem. Die maakt het echt niet uit of er een lijn tussen zit _O-

Mezzy (edit: hahaha ik noem je Mezzy _O- Ik bedoel Nicky), ik heb zelf niet zo'n issue met blije flierfluiters die een keer niet luisteren dus ik zou zo'n persoon zijn waar je dat best kan trainen :)) Hooguit wordt een hond afgeblaft door Dundy maar het deert ze verder weinig. Ik heb meer moeite met hele grote honden die op ons af komen rennen. En het meest vervelende vind ik mensen die hun hond aan de riem hebben maar wanneer je langsfietst de riem wel dusdanig laten vieren dat we rakelings langs fikkie fietsen en hij van extra dichtbij kan uitvallen :roll: Daarvan heeft Dexter zo'n afkeer dat hij langs de fiets elke hond met opgetrokken rugharen van nek tot staart passeren :=


HAHAHAHA Geen probleem, gelukkig is er maar 1 Mezzy/Mezdi :+

Ooohhh dus wij kunnen een keer komen oefenen bij jou??? :Y)

Ja snap ik goed hoor! Dat begrijp ik ook niet als ik met Mezzy aan de riem passeer en ze zien dat we aan het oefenen zijn en dan VLAK voor Mezzy dr neus komt die hond gezellig koekeloeren :') DAG Training. _-:(
Gelukkig zijn de mensen die wij wel altijd zien en tegenkomen wel begripvol en als ik aangeef dat ik aan het oefenen ben met negeren tijdens passeren dat zij netjes hun hond ook weghouden.


Ah dat is Sneu voor Roetsj...
Hahaha maar Roetsj is ook heeeeeel lief! := :D

*\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:19

Ik heb Skip eigenlijk altijd los, óók waar dat eigenlijk niet mag. In "vreemde" natuurgebieden houdt ik hem eerder aan de lijn, omdat je natuurlijk niet weet wat je kan verwachten.

Maar hier "thuis" in de omgeving loopt hij zo veel mogelijk los.

Het dichtstbijzijnde echte losloopgebied waar je een fatsoenlijk rondje kan lopen (Dus niet 15 minuten rondjes lopen op een veldje) is 45 minuten rijden.

Dat is leuk voor af en toe, maar niet voor dagelijks.

Ik doe wel ontzettend mijn best dat Skip niet naar andere honden toe gaat. Dus als ik een andere aangelijnde hond in de verte zie aankomen, dan roep ik Skip bij en lijn ik ook aan. Dat gaat ondertussen 95% van de tijd goed. Omdat ik ook vroeg begin met terugroepen, zodat de verleiding nog minimaal is om niet te luisteren.

Ja, het gebeurt zo af en toe nog wel eens dat ik tegen bananen oren sta te roepen. Maar ik vind het acceptabel dat het 95% van de tijd wél lukt.

Het is ontzettend jammer dat er hier in de wijde omgeving geen enkel normaal losloopgebied te vinden is. Wat er wél is, is een veldje op 10 minuten met de auto, klein, tot je knieën in de blubber in de winter en tot je oksels in de brandnetels en bramen in de zomer. Als je alle paden afloopt, ben je 15 minuten bezig als je langzaam loopt.

Andere losloopgebieden zijn op minimaal 20 minuten rijden. Snelweg, dus behoorlijk wat km.

Ik snap héél goed dat je geen losse hond bij je aangelijnde hond wil hebben! Dat wil ik andersom namelijk óók niet. Daarom doe ik ontzettend mijn best om de 95% gehoorzaamheid op te schroeven naar 100% gehoorzaamheid. Maar dat kan ik alleen trainen in aanlijngebied. In losloopgebied loopt Skip namelijk 100% van de tijd los. Dan ga ik hem dus niet voor iedere hond aanlijnen.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:57

Ik heb het te druk om te discussiëren maar ik wil wel iedereen op het hart drukken dat je dit niet moet oefenen op 'goed geluk'. Zo'n hond als Yoshi is geen partij voor bijvoorbeeld mijn roedel. Dat rondje om ons heen kan haar zomaar fataal worden als Puk het als bedreiging voor de roedel ziet. Aan de riem heeft zij daar ook nog haar volste recht toe, ze doet immers wat van haar verwacht wordt. Bijvoorbeeld Yoshi is maar klein als Teckel zijnde, áls het mis gaat heeft ze behoorlijk wat schade. Het is bij onze honden gelukkig nog nooit fout gegaan als wij ze aan de riem hadden maar ik vind het wel een lijpe bedoening soms. Meestal is het baasje wat erachteraan duikt een grote probleem.

Loslopen kun je leren door een lange lijn eraan te hangen en een goed appèl. Een strak commando is echt een aanrader bij zoiets.

Ik vind het overigens grappig om te ziend dat de meeste 'niet willen rijden' om te wandelen. Ik doe eigenlijk niks anders. Als ik vrij ben laad ik de honden altijd in om ergens anders te gaan wandelen en dat varieert makkelijk van 20 tot 60 minuten rijden. Andere omgeving, andere indrukken, heerlijk wandelen. :=

Edit: Onze honden lopen ook altijd los maar passeren nóóit los tenzij dat de tegenliggers ook een loslopende hond bij zich hebben. Voor de rest gaan zij altijd aan mijn voet langs te kant en blijven zitten en negeren totdat ik zeg dat ze weer mogen.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:02

Mvdende, ik denk dat jij wel vaak genoeg verkondigd hebt wat jouw asociale manier van uitlaten is in aanlijngebieden. Ik vind 95% niet acceptabel, zeker niet met een agressieve hond als Skip...

KimD, ik heb geen auto maar anders zou ik ook liever naar gebieden gaan met de auto. Ik heb hier twee losloopgenieden op 5-10 minuten fietsen zitten en eentje op een kwartier fietsen dus wat dat betreft ben ik heel blij. Maar daar heb ik mijn huidige woning dan ook bewust op uitgezocht.

KimD

Berichten: 20538
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:04

Kaus schreef:
Mvdende, ik denk dat jij wel vaak genoeg verkondigd hebt wat jouw asociale manier van uitlaten is in aanlijngebieden. Ik vind 95% niet acceptabel, zeker niet met een agressieve hond als Skip...

KimD, ik heb geen auto maar anders zou ik ook liever naar gebieden gaan met de auto. Ik heb hier twee losloopgenieden op 5-10 minuten fietsen zitten en eentje op een kwartier fietsen dus wat dat betreft ben ik heel blij. Maar daar heb ik mijn huidige woning dan ook bewust op uitgezocht.


Zonder auto is het natuurlijk ook wel lastig om mét auto op pad te gaan. :Y)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:08

Eigenlijk is het rijbewijs meer een probleem dan de auto :Y) Ik vermoed dat de politie het niet zo zou waarderen als ik de weg op zou gaan :=

Maar als ik straks een rijbewijs heb lijkt het me heerlijk om naar gebieden te rijden die verder weg zijn. Mijn vriend vindt het niks dus we blijven vaak dichtbij (20 minuten rijden naar Drenthe Friese Woud bijvoorbeeld). Maar ik zou met liefde een uur rijden naar de Veluwe of het strand bijvoorbeeld <3

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:09

Kaus schreef:
Mvdende, ik denk dat jij wel vaak genoeg verkondigd hebt wat jouw asociale manier van uitlaten is in aanlijngebieden. Ik vind 95% niet acceptabel, zeker niet met een agressieve hond als Skip...

KimD, ik heb geen auto maar anders zou ik ook liever naar gebieden gaan met de auto. Ik heb hier twee losloopgenieden op 5-10 minuten fietsen zitten en eentje op een kwartier fietsen dus wat dat betreft ben ik heel blij. Maar daar heb ik mijn huidige woning dan ook bewust op uitgezocht.


Skip is NIET agressief! Absoluut NIET.

Hij kan met de meeste honden prima overweg.

En zoals je in dit topic kan lezen, ben ik dus niet de enige die haar hond los laat in aanlijngebied

x_Jeanine_x

Berichten: 9107
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:11

Ik rijd al elke dag om met m'n hond te wandelen.

Maar ik ben er een beetje klaar mee.