[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:50

Bij mij hebben ze volgensmij t slijmalg op t mos en de wortels van de varen op gegeten..?

Kan dit?

Overal zat van dat vieze donkergroene slijm op en nu is het ineens weg..
Normaal gooide ik er co2 in maar ja hahaha ik ben arm :')

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 00:37

Slijmalg?? Die ken ik niet.. :n

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 00:41

Heb zon idee dat het blauwalg is.. Tenminste daar lijkt het veel op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 00:45

Dat vermoed ik ook..

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 00:49

Zal het dat wel zijn.
Ik heb gister toen we naar duitsland zijn geweest de hele dag het licht uitgelaten maar dit kan niet verdwijnen in een dag + er was ook niks van dode alg te zien die er normaal wel is. Dus ik denk echt dat de slakken het op hebben.. Zou toch verdorie ideaal zijn :')

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 11:43

Als iemand nog een anatome helena wil, je mag er hier 1 gratis komen ophalen :)

Die van ons heeft zn werk gedaan. We hebben zebra-renslakken en die willen we graag houden.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:41

Hoi allemaal!
Ik vroeg me af of ik jullie iets mag vragen..
Vorige week was ik in een bepaalde "tuinwinkel". Hier verkochten ze ook verschillende vissen.
Ik schrok zelf van de goudvissen, die wel met erg veel vissen in een bak zaten.
Daarom sprak ik een medewerker hierop aan, om te vragen hoe dat nou zat. Omdat ik dacht dat je een bepaald aantal liter water per vis moest aanhouden.
Vond het nogal een sneu gezicht.
Hij vertelde mij dat dit alleen maar te maken had met de waterkwaliteit en dus de zuurstof in het water. Omdat ze daar zo'n goede pomp in de aquariums hadden
kon het makkelijk dat er zoveel vissen inzaten, er konden zelfs nog het dubbele aantal vissen in, volgens hem. "In de natuur zwemmen ze ook
dicht op elkaar".
Ik dacht dat het aantal liters per goudvis ook te maken had met de ruimte, vrijheid om te zwemmen etc.
Was zelf nogal verontwaardigd haha.

Heeft de grootte van een aquarium alleen maar te maken met de waterkwaliteit icm het aantal vissen, of
is te weinig ruimte (te veel vissen) wel degelijk een probleem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:47

Nou ik denk dat vissen ook wel territoriaal zijn,dus met teveel in een bak levert stress op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 13:56

Dat, en als de bak is dan treden er vergroeiingen op. De buitenkant vd vis groeit niet, in tegenstelling tot de binnenkant die zich wel ontwikkeld. Organen komen in de knijp en dan gaat de vis dood :) En als het voor de verkoop is zitten vissen er niet lang, en met een goed filtersysteem kan dat voor heel even wel.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 15:56

Nachtlampje schreef:
Als iemand nog een anatome helena wil, je mag er hier 1 gratis komen ophalen :)

Die van ons heeft zn werk gedaan. We hebben zebra-renslakken en die willen we graag houden.

Ik heb nu al een jaar helena's in mijn bak en die blijven van mijn renslakken af. Er zit ook al denk ik een half jaar geen andere slakken in. Dus ik laat mijn helena's zitten voor als ik weer planten ofzo koop en ik weer een invasie krijg van poelslakjes enzo.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:54

Hoi
Mag ik mij hier melden?
Mijn zoon heeft vandaag alvast voor zijn verjaardag een aquarium gekregen.
Het is een bak van 60 cm (58liter)
Wel hebben er een voedingsbodem ingedaan,grint en plantjes.
Speciale balletjes voor de plantjes en voeding voor de plantjes in een pompje.
Daarnaast ook spul voor het water om dat goed te krijgen en plantjes natuurlijk.
Volgende week willen we het water laten testen en gaan kijken voor visjes. Hij wil heel graag guppies... maar wat kan daar bij?
Garnaaltjes slakjes algeneters en nog iets fel gekleurds?
We hebben totaal geen aquarium ervaring. Hij wou dit verleden jaar al,is zeker geen bevlieging. Hij wordt 14 en is er wel serieus mee bezig.
Dus help wat kan en wat kan absuluut niet.
We moeten nog kijken voor wat hout en er komen nog wat plantjes bij.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:13

Hee Hittepit! Natuurlijk mag dat, leuk :)
Om te beginnen, algeneters kunnen er niet in. Die worden simpelweg te groot (de pleco's bv worden verkocht als kleinblijvend maar worden zo'n 40 cm :+ ) Garnalen en appelslakken zouden er zeker bij in kunnen, gaat heel goed zelfs! Soms worden er kleine garnaaltjes opgegeten, maar met genoeg planten blijven er zat leven. Een corydoras soort zou een leuke bodemvis kunnen zijn, al denk ik dat het grind misschien iets te grof daarvoor is. Ze filteren namelijk het zand/fijn grind door hun kieuwen op zoek naar micro-organismen :) Een betta is kleurrijk, maar die raken vaak geïrriteerd door de enthousiaste/drukke guppen.

Het aquarium kun je het beste minimaal 3 weken in laten draaien. Hierdoor groeit er een bacteriecultuur op die helpt met het omzetten van schadelijke stoffen in nuttige stoffen. Doe je volgende week vissen in dan is de bacteriecultuur hier nog niet op berekend (daarom ook niet alle dieren in 1x in het aquarium doen) en gaat stoffen omzetten in nitriet, een stof die erg giftig is voor alle in het water levende beestjes in al kleine hoeveelheden.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat guppen niet voor niets de bijnaam miljoenenvisje hebben, ze planten zich absurd snel voort :P Dat is voor mij de reden dat enkel mannen houdt :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:53

Oké haha kijk zo steek je weer wat op!
En die mannetjes guppen gaan niet vechten? Of zeg ik nou wat raars?
We hadden het idee om rustig aan te beginnen met visjes eerst het ene en later er wat anders erbij. Niet alles in ene..
Het grind is wel vrij fijn. We hebben wel een laagje grind over de voedingsbodem gedaan.
We willen nog wat kienhout met wat mos erop erin.
Appelslakken .... vermeerdert dat zich heel snel? Niet dat je straks een bak vol slakjes hebt?

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:06

Appelslakken leggen de eitjes boven water. Die kun je heel gemakkelijk weg halen om te voorkomen dat ze uitkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:10

Mannenguppen vechten niet met elkaar, ze sjansen alleen maar met elkaar en laten elkaar zien hoe stoer ze wel niet zijn :P Maar vechten, absoluut niet :) Er zijn vissen die dit wel doen, dus ik vind niet dat je iets raars zegt.
Dan zou je aan corydoras kunnen denken als bodemvisje. Stuk of 7/8 van de Corydoras panda/trilineatus (wordt vaak verkocht als C. julii)/paleatus/axelrodi en wel een stuk of 10/11 als zou kiezen voor de Corydoras habrorus/pygmeaus.

Van appelslakken heb je, in tegenstelling tot veel andere soorten slakken, een man en een vrouw nodig. Daarnaast legen ze eierklonten boven water die je gewoon weg kunt halen :) Niet te missen :P Dus 2 stuks zou prima kunnen :)

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:17

Ik zal mijn zoon morgen ook even laten lezen...
Wat is een acceptabel vissen hoeveelheid in deze bak?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:31

Garra's kunnen er wel in als algeneter!
Voor de rest ga ik mee met de bove staande adviezen! :)

Ik heb me aan 11 visjes gehouden per 60 liter..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:33

Je kunt als vuistregel gebruiken dat elke cm vis (afmetingen wanneer ze volgroeid zijn) één liter water nodig heeft. Voor appelslakken rekenen ze 10L per slak. Echter zijn er vissen die door hun gedrag niet geschikt zijn, ondanks dat ze niet heel groot zijn. Bijvoorbeeld roodneuszalmen en kardinaaltetra's kun je beter aan denken als je een bak van 80cm of langer hebt. Algeneters ook pas vanaf 80cm. De pleco's waar ik het eerder over had zelfs pas vanaf een bak met de lengte van 200cm.

Bij guppen zit je, als je 3xvrouw en 1xman hebt op (3*6)+(1*4)= 22 cm = 22 liter. Je zegt dat de bak een inhoud heeft van 58L, dit is bruto. Netto komt zal je dan op ongeveer 52/53L uitkomen. Met 4 guppen heb je dan nog 30/31L over.

Nog een tip, neem het advies van mensen die in een dierenzaak werken niet aan als waarheid. Zij willen enkel verkopen en verkopen geregeld vissen aan mensen die dan in veel te kleine bakken komen, of met andere vissen die totaal andere waterwaarden (pH, hardheid, temperatuur) nodig hebben. Heel soms kom je er één tegen die de vissen echt geweldig vindt, maar ze zijn er niet veel.

Hier nog een paar sites waar veel info van te halen is:
http://seriouslyfish.com/ , Eén van de meest up-to-date database die er is, namen van vissen moeten opgezocht worden in het Latijns, maar Google is je beste vriend. Staan ook gegevens in van minimale bakmaat, minimaal aantal vissen bij elkaar, soms suggesties voor andere vissoorten als bakgenoten. Engelstalig.

http://www.aquaforum.nl , Nederlands vissenforum

http://www.hobbykwekers.nl/zoetwater , Nederlandse database

Edit;
Ik heb mijn eigen bak ook even berekend, met mijn bestand zou ik 85L voor de vissen nodig hebben, 20 voor de appelslakken en er zijn geen berekeningen te vinden voor garnalen maar die belasten ook minimaal :) Ik heb ze in een bak van 55L netto zitten en het ziet er nog leeg uit :') Zijn er meer mensen die het willen berekenen? Kunnen we zien hoe de ervaring is met deze vuistregel.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:40

En ik zeg dat 3 weken indraaien niet hoeft,als je water waardes zijn kan er prima vis in :j
Ik heb alles na een week er in gedaan, gaat prima,maar je moet gewoon regelmatig testen, goed is goed toch?

Wat ik wel vind...en voedingsbodem...oei kan gaan rotten he, en balletjes met voeding en voeding in een pompje.wat veel!!
Ik gebruik dus geen voeding en alles groeit en bloeit voorspoedig
Waar ik heel veel info vandaan heb gehaald is ook de site van hobbykwekers.
Zoek een leuk visje op via google en kijk op hun site naar info er over.

Guppen zijnleuk,zwaarddragers ook,maar planten zich wel voort en je moet op een gegeven moment er wat uit halen anders word je bak te vol.
Dan zou ik liever kijken naar bijvoorbeeld een rasbora,(of kegelvlek barbeel) die zijn erg leuk in een school zijn en niet zo makkelijk kweken.
Succes!! :D
Laatst bijgewerkt door ellepel op 28-03-16 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:40

Tja dat ze willen verkopen daar zijn wel achter gekomen.....
Leuk met je zoon die (mede door zijn autisme)helemaal dol wordt en niet meer weet waar hij het zoeken moet.

We konden morgen er al wat in doen zeiden ze... maar met zoonlief afgesproken dat het water eerst goed moet zijn.
We gaan even kijken op bovenstaande site, bedankt!
Bak staat op zijn kamer,hij wil wel groter... maar dat mag als hij op zich zelf woont.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:43

Mag ik vragen wat vor pomp je er in hebt?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:49

Voedingsbodem daar gaan de plantjes toch goed in wortelen?
En dat pompje met voeding was 1 keer in de 2 weken 1 pompje?
Dat kun dus wel wat minder?

Ze hebben wel een uitgebreid vissen bestand/keuze hier. Geven wel aan wat wel en niet samen zou kunnen.

Maar het is en blijft een zaak wat wil verkopen, wat overigens niet direct slecht hoeft te zijn.

Volgende maand opent er nog een aqu5 speciaal zaak in de stad voor zoet zout en brak aquaria. Dus daar kunnen we ook wel terecht denk ik.

Beter nu even wat extra info dan straks een aquarium wat niet goed is.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:50

ellepel schreef:
Mag ik vragen wat vor pomp je er in hebt?

Moet ik morgen even kijken. We hebben het als een set gekocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:51

Het hoeft ook niet slecht te zijn, maar veel mensen vinden vissen maar mwah mwah en moeten ze wel verkopen en verzorgen. Dán is de kans op foute samenstellingen het grootst. Ik ken in Leeuwarden een dierenzaak waar een man werkt die helemaal lijp is van vissen, leuk om mee te praten en erg leerzaam :D

Dat kan inderdaad minder, als je teveel voeding geeft dan is de kans groot dat je alg in je bak krijgt omdat de planten de hoeveelheden niet op kunnen nemen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 21:53

Afbeelding

Deze heeft hij. Geen 58 maar 54 liter..