De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MoppieFilou

Berichten: 4961
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 13:21

Ondertussen heb ik nieuws van Lilly, ze is een uurtje geleden gedaan en ze hebben toch een oorzaak kunnen vinden. Haar kiezen zijn niet geweldig (wat ik al wist) maar zeker niet de oorzaak van het probleem. Verder hebben ze in haar neus zelf ook niet echt iets kunnen vinden maar al het slijm hoopt zich op achter haar zacht gehemelte en is afkomstig uit haar longen. Op dit moment blijkt ze dus een longontsteking te hebben, waar het slijm/snot vandaan komt. Er is een kweek genomen om de oorzaak te achterhalen, dus dat is nog even wachten op het resultaat. Ik vind het allemaal gek, haar longen waren wel het laatste waar ik aan dacht qua oorzaak := . En ze toont ook absoluut niet ziek, is levendig en eet goed. Ik heb nog een hoop vragen maar de dierenarts die de onderzoeken heeft uitgevoerd is er deze namiddag helaas niet -O- . Dus ik zal mijn vragen nog even moeten uitstellen vrees ik.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 10:27

Wat een leuke foto's Gigi. Klinkt als een geslaagde koppeling! Fijn!

Leuke logeetjes TinkerTreas. Lekker dat ze zo los kunnen en dat je hooi voor ze hebt gehaald. :j En ook ik zou er neutraal wel iets van zeggen. En dat je ze alleen maar wil helpen.

Wel fijn dat er iets uit het onderzoek gekomen is MoppieFilou. Dan kan er in ieder geval gericht behandeld worden. Met thuiskomst ook weer goed gegaan met Loesje?

Babs en Niki zijn hier nog niet echt close, maar ze accepteren elkaar helemaal goed en eten naast elkaar. Wellicht dat dit met de tijd nog beter wordt.

MoppieFilou

Berichten: 4961
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 15:04

Loesje was heel lief. Ging wel een paar keer snuffelen want met haar geur zat er toch iets niet helemaal juist volgens Loesje :+ .
Heb haar 's avonds wel weer binnengehaald want ze wilde niet eten. Ze ademt nu een beetje moeizaam en wilt nog steeds niet eten. Het niet eten komt denk ik door het moeilijk ademen want ze lijkt wel te willen, en dat laatste komt dan volgens mij weer doordat ze natuurlijk in haar luchtwegen hebben zitten rommelen die daardoor wat geïrriteerd/gezwollen zijn. Heb ze dus sinds gisterenavond ook maar Metacam bijgegeven voor de zwelling. Ik dwangvoer ze nu iedere paar uur. Hoop dat ze snel weer vlotter kan ademen want het is wel zielig zo.

Dat was hier ook zo. In het begin vooral elkaar accepteren maar nog niet echt bij elkaar zitten. Het heeft even tijd nodig gehad maar nu zijn ze dikke vriendjes. Loesje leek vanmorgen ook echt van slag zonder Lilly erbij, arm ding.

MoppieFilou

Berichten: 4961
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 13:06

Lilly is weer zo goed als de oude ondertussen, nog iets meer snotteren dan normaal maar verder eet ze weer goed en klinkt ze ook al een stuk minder benauwd. Ga ze vandaag maar weer naar buiten doen denk ik zodat ze zeker haar wintervachtje niet kwijt raakt.

De resultaten van de swabs zijn al binnen. Heb niet onthouden welke precies, maar het is een Pseudomonas kiem, multiresistent dus geen simpele om aan te pakken -O- . Er is één AB die er nog tegen werkt en die bij konijnen gebruikt mag worden dus die straks even halen bij de dierenarts en hopen dat het aanslaat.

gonniee
Berichten: 519
Geregistreerd: 26-04-21

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 15:30

Fijn dat Lolly bijtrekt! En dat er toch nog een ab beschikbaar is!

Hier afgelopen week Luna voor het eerst weer gravend gezien! *\%/* En haar koppie komt ook steeds een stukje rechter. Ze rijkt ook weer op haar achterpoten naar overhangende blaadjes, dus heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen.
In overleg met de da plakken we 10 dagen aan de 28 vast qua medicatie. 2 hele maanden zou ze niet doen, omdat de medicijnen weer een aanslag zijn op de spijsvertering. Dus alleen doorzetten als de klachten niet weg zijn. Op de site van Wilhelminapark wordt 2 maanden behandeling genoemd. Maar dat is volgens mijn da echt alleen bij de zwaarste e.cuniculi gevallen.

Ik hoop dat het met jullie nijnen en hun al dan niet nieuw gekoppelde vriendjes goed gaat!

MoppieFilou

Berichten: 4961
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 16:30

Oh dat is goed nieuws! Wat kan je blij zijn met zo'n dingen he :D

Ik zou wel echt niet te vroeg stoppen met de medicatie. Bij Lou is er bij de eerste (heel lichte) symptomen wel geen Panacur gegeven, maar toen het nadien terugkwam was het dubbel zo erg. Zo lang de keutels er goed uit blijven zien denk ik dat de impact op de spijsvertering wel mee zal vallen. Maar ik ben geen dierenarts, en misschien ook gewoon een beetje te bang met zo'n dingen na Lou :=

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 17:27

Wat fijn dat het de goede kant op gaat gonnie!

En ook fijn dat Lilly weer zo goed als de oude is. Hopelijk slaat de antibiotica goed aan.

Hier heb ik het idee dat konijnen ook in groeispurten groeien. Opeens zijn de jonkies weer een stuk groter. Zeker die van Checo. En tante Max is ook zo blij met al het grut. Ik had het zelf nooit zo gepland met nestjes, maar het is wel heel erg leuk hoor :))

Max onderwerpt ze nog aan een poetsbeurt als ze drinken…
Afbeelding

Taifoen

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 00:55

MoppieFilou, fijn dat het wat beter gaat met Lilly!

Lieve foto NAIWHL :) lijkt me gezellig zo'n hele club.

Denk dat het wel koude nachten zijn voor onze buitenkozijnen, heb mijn best gedaan dat ze er comfortabel bij zitten. Maar het contrast is erg groot met vorig weekend en onze binnen konijnen die tegen de kachel aan gaan liggen haha. Is de 1e winter buiten, dus wij moeten ook nog even wennen

MoppieFilou

Berichten: 4961
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:14

NAIWHL, handig wel, zo'n lopende poetsservice :j

Taifoen, is inderdaad plots erg koud dit weekend he :brr: . Ik heb ook maar de nodige maatregelen getroffen, zeker met Lilly die net een paar daagjes binnen heeft gezeten.

TinkerTreas

Berichten: 3740
Geregistreerd: 03-08-04

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 11:42

Mijn logeetjes zijn vanmorgen vroeg vertrokken naar Slowakije.
Hun baasjes wonen gedeeltelijk in Slowakije en gedeeltelijk in Nederland. Maar in de nieuwe woning in Nederland is geen plaats voor ze. Dus nu krijgen ze een groot buiten verblijf bij de kippen.

Het was leuk om een tijdje konijnen te hebben. Maar we hebben ook gelijk gezien dat het met onze hond niet te doen is, met haar jacht instinct.
Dus wat dat betreft is de rust terug gekeerd.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:45

Hier de eerste winter buiten en ook veel warme plekjes gemaakt. Pluis lijkt er weinig last van te hebben.
We hebben ook (eindelijk) een vriendinnetje voor hem gevonden. De marktplaats route viel ook niet mee... allemaal mensen die dan niet meer reageren, of waar we Pluis niet mee mochten nemen voor kennismaking... Maar we hebben nu een heel knap dametje erbij. We gingen eigenlijk voor 2 dames (die daar al bij elkaar zaten), maar de andere dame werd best agressief op Pluis en ook op haar eigen vriendinnetje dus die durfde ik niet mee te nemen. Daar zat Pluis heel lief bij haar, thuis is het nog geen knusse liefde, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. Hij valt haar niet aan, maar ze zoeken elkaar wel op. Bij elkaar zitten doen ze nog niet maar dat komt vast wel.
De heren thuis zijn het nog niet eens over een naam, dus ze gaat nog even naamloos door het leven :=
Afbeelding
Afbeelding

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:08

Onze jack russel is ook helemaal wild van alle knaagdieren. Ik herken het probleem TinkerTreas

En wat een leukerd Maartje. Is er al een naam gevonden?

Hier kijk ik net naar buiten en weet weer hoe onmogelijk konijnen zijn. Had gelukkig niet voor niets een rekje ook boven op die plant/struik gemaakt:

Afbeelding

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:13

:') Vanaf daar hebben ze wel leuk uitzicht hahaha

Nog geen naam :roll: ik heb al verschillende dingen gehoord maar ze kunnen het niet eens worden :+

MoppieFilou

Berichten: 4961
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:13

NAIWHL, gelukkig was je voorbereid _O-

gonniee
Berichten: 519
Geregistreerd: 26-04-21

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:31

Hahaha NAIWHL,gotta love them!
Hier goed bericht van Luna. Ze graaft weer, en.... zie zlf:

Afbeelding

Afbeelding

_Mir
Berichten: 1376
Geregistreerd: 01-01-20

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 22:45

Wat een heerlijke foto's!
Voor de konijnen eigenaren die kruiden voeren, waar kopen jullie deze?

caro29
Berichten: 8083
Geregistreerd: 15-12-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:00

Ik heb een halve Stafford die in het bos achter de konijnen aan gaat maar gelukkig eigen nog nooit heeft gepakt als zij losliepen. Loopt wel uit te dagen als zij in de een zitten maar meer om te spelen. Doet zij ook met de katten

MoppieFilou

Berichten: 4961
Geregistreerd: 31-10-16
Woonplaats: België

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 23:42

Gonniee, wat goed! *\o/*

_Mir, bij Passion for Rabbits! Heel uitgebreid aanbod, niet duur en er staat veel uitleg bij de verschillende producten.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:49

Wat fijn dat Luna beter gaat!

Wij hebben hier bewust een grote dichte ren onder andere vanwege de hond. Hij jaagt in de weide ook achter de konijnen aan :=

Om in te haken op de kruiden vraag… onze pluis at weinig groente soorten (en Mario ook niet) maar ons nieuwe konijntje (die nog steeds geen naam heeft :') ) is er dol op en pluis gaat nu ook steeds meer eten *\o/*
Hoe vaak en hoe veel groente en fruit geven jullie je konijntjes? Gaat hier dus om 2 dwergjes

gonniee
Berichten: 519
Geregistreerd: 26-04-21

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 18:54

Hier met twee "kinderboerderij formaat" konijnen: na het koken krijgen ze groente afval bloemkool bladen, broccoli, courgette, wortelschillen. En een paar keer per week een hele wortel, appel, peer. Kruiden vinden ze heel lekker. Die krijgen ze als bijvoorbeeld koriander voor ons te verlept is, oude basilicum plantje heb ik ook bij ze in het hok gegooid. En ik heb zo'n zakje gedroogde veldbloemen, en die meng ik door het hooi. Dat houdt ze bezig en dan eten ze het hooi ook beter.

NAIWHL

Berichten: 2989
Geregistreerd: 28-02-06

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 23:58

Oohw ik durf nooit de bloemkoolbladeren te geven. Kan dat geen kwaad?

Hier haal ik nog wel eens gewoon een zak voederwortelen. Met al die vreetzakken hier is dat goedkoper dan bij de supermarkt. En daarnaast het snij afval van het koken. Paprika doet het ook goed.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 08:14

Ik geef nu vaak paprika, stukje appel, worteltje en wat we van het eten hebben dat ze mogen inderdaad. Gister hadden we broccoli dus dat krijgen ze dalijk ook

jeetje77

Berichten: 3495
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 09:37

Die van mij zijn gek op spruitjes, andijvie, witlof, knolselderij, peterselie, wortel (niet te veel ivm suiker gehalte), appel (idem), pastinaak.
Van paprika en courgette wist ik niet dat ze dat mochten. Van de kolen geef ik meestal de resten aan de kippen.

Verder geven we ze veel takken. Anders gaan de nijntjes alvast helpen met het renoveren vd bijkeuken. Ze zijn alvast begonnen met het slopen vd plinten.

Jerry en Rosie doen het trouwens verder weer goed binnen. Rosie is wel echt een buiten konijntje. Die was laatst kwijt, was ze ontsnapt. Zat ze buiten in de tuin. Het is voor haar gezondheid dat ze binnen zitten.

Maartje_M

Berichten: 9433
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: De konijnenfamilie hopt door naar deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:07

Takken heb ik ook veel in de een liggen. Meestal als ik wat knip voor de paarden, krijgen zij ook wat, maar bij de konijnen gaat het toch minder hard dan bij de paarden :))

Typisch dat degene waarvoor ze binnen zitten dan ontsnapt :=

gonniee
Berichten: 519
Geregistreerd: 26-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 21:27

NAIWHL schreef:
Oohw ik durf nooit de bloemkoolbladeren te geven. Kan dat geen kwaad?

Hier haal ik nog wel eens gewoon een zak voederwortelen. Met al die vreetzakken hier is dat goedkoper dan bij de supermarkt. En daarnaast het snij afval van het koken. Paprika doet het ook goed.


Inderdaad is te veel kool niet goed voor ze. Maar de bladeren van een bloemkool geef ik al jarenlang. Nu is dat natuurlijk n=1, maar nog nooit enig probleem mee gehad.
Paprika vind ik zelf, net als tomaat, weer een spannende. Maar dat is misschien vooral omdat bij ons alleen de pitjes over blijven.

Oh ja, en takken inderdaad! Als ik langs een rij wilgenbomen kom, denk ik altijd: dat zouden die konijnen lekker vinden! En ik moet altijd lachen als ik de prijzen in de dierenwinkels zie voor stukjes tak van max 10 cm...