Puppy Erbij 2021

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 18:58

Wij weten dat dat ons werkpunt is. En zijn vanalles aan het proberen. Speeltjes vind ze niet veel aan. Snoepjes gaat redelijk.

Alleen nu was ze ons even te snel af. De laatste tijd rent ze erop af met d'r flappers en draait ze zich een meter ervoor om en komt ze gelijk terug, bij blijven is beter.

Aan de lijn is het een poes lief hondje wat best strak aan de voet loopt.

Die mensen waren twijfelend aan het lopen, alle honden liepen strak achter mij, daarachter m'n schoonouders.

Yoshi rent erop af, liep 1 rondje om die mensen heen en wilde terug komen. Maar die mensen waren gelijk al rondjes aan het lopen om hun hondje heen en ondertussen Yoshi aan het schoppen.

Nu weet ik ook dat ik ergens helemaal fout zit. Maar als m'n hond het hele rondje echt niks fout doet. Heeft niemand dan een keer dat iets niet helemaal super gaat.

Bij bepaalde honden lijn ik haar gelijk al aan.
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 12-03-21 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Re: Puppy Erbij 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:01

Maar waarom hou je haar niet gewoon aan de lijn waar dat moet? Zeker als ze, zoals je aangeeft, er de laatste tijd op afrent en dan vlak van te voren omdraait?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:02

Ze moet, vind ik ook leren. Het dichtstbijzijnde losloopgebied is 25 minuten rijden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:04

Maar als loslopen alleen in een losloopgebied mag, waarom moet ze het dan leren in een aanlijngebied? :o

Hier loopt ook zeker niet alles vlekkeloos en maken ook fouten. Maar deze gaat niet los buiten een losloopgebied.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 19:12

x_Jeanine_x schreef:
Wij weten dat dat ons werkpunt is. En zijn vanalles aan het proberen. Speeltjes vind ze niet veel aan. Snoepjes gaat redelijk.

Alleen nu was ze ons even te snel af. De laatste tijd rent ze erop af met d'r flappers en draait ze zich een meter ervoor om en komt ze gelijk terug, bij blijven is beter.

Aan de lijn is het een poes lief hondje wat best strak aan de voet loopt.

Die mensen waren twijfelend aan het lopen, alle honden liepen strak achter mij, daarachter m'n schoonouders.

Yoshi rent erop af, liep 1 rondje om die mensen heen en wilde terug komen. Maar die mensen waren gelijk al rondjes aan het lopen om hun hondje heen en ondertussen Yoshi aan het schoppen.

Nu weet ik ook dat ik ergens helemaal fout zit. Maar als m'n hond het hele rondje echt niks fout doet. Heeft niemand dan een keer dat iets niet helemaal super gaat.

Bij bepaalde honden lijn ik haar gelijk al aan.

Maarja misschien zitten hun dus absoluut om wat voor reden dan ook niet op een hondje bij hun hond te wachten?
Loops, blessure, trauma of name it. En niemand kan ruiken wat jouw hond komt doen. T enige wat ze zien is dat ie niet luistert. ;)
Niet bij bepaalde honden aanlijnen, in aanlijnplicht altijd aanlijnen als je andere honden ziet.
de rest van loslopen oefenen in losloop.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:13

Tja, Jeanine, ik heb héél weinig begrip voor loslopers in aanlijngebied. Ik ga namelijk expres naar aanlijngebied omdat mijn hond niet los kan. Die neem ik dan liefst ook niet aangelijnd mee in losloopgebied, terwijl dat wél mag...
En dan heb jij een teckeltje, maar jouw gedachtegang wordt ook gebruikt door mensen met honden die met één flinke beet of één keer lomp springen mijn hond serieus kunnen beschadigen of erger. Getuigt voor mij echt van nul komma nul respect vanuit de eigenaar vd losloper. En heb ik dus ook geen begrip voor... Sneu voor Yoshi dat er geschopt wordt. Maar loslopen doe je in losloopgebied, en niet daarbuiten. Punt.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:44

Weet je, ik weet het nu wel.
Ik doe ontzettend mijn best om dr alles te leren en ook het beste te doen.
Maar laat maar.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:45

Ik ga mee met de rest. Ik zou namelijk ook not amused wezen als Jip aan de lijn zou zitten en er komt een Yoshi op afrennen die niet luistert.
Als je in een aanlijngebied loopt, hoort de hond aangelijnd te zijn. In een losloop gebied, mogen ze los. En in dat gebied ga je oefenen met loslopen. Niet in een aanlijn gebied.

Voorbeeldje; Wij lopen hier altijd op de dijk. Honden mògen los, maar niet iedereen waardeert dat. En aangezien Jip nog geen perfect recall heeft, gaat hij vast als ik iemand tegenkom. Aangezien hij anders met iedereen wil knuffelen :+

Van je fouten kan je leren Jeanine :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 19:48

x_Jeanine_x schreef:
Weet je, ik weet het nu wel.
Ik doe ontzettend mijn best om dr alles te leren en ook het beste te doen.
Maar laat maar.

Ik gaf ook niet voor niets tips. Maar ik probeer je ook uit te leggen waarom mensen wel vervelend kunnen reageren omdat jij aanhaalt dat ze niks fout doet. In t beginsel is ze fout omdat ze niet luistert. Maar er zijn vanaf de andere kant wel honden waar een sociale hond of een hond met niet verkeerde bedoelingen wel verkeerd kan vallen. En dat probeer ik je in ieder geval uit te leggen. :)
Iedereen leert. En t belangrijkste is om nu gewoon op struikelpunten verder te trainen. Alleen de aanlijnplicht gebieden zijn daar niet altijd de beste plekken voor.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 19:59

Nou jongens, hier in de randstad is oefenen met loslopen wel erg moeilijk als je ze nergens los mag doen hoor. In de losloopgebieden is er namelijk zóveel afleiding dat je je hond nou niet bepaald goede kansen geeft.
Natuurlijk is het de bedoeling om je hond zo veel mogelijk vast te doen waar het moet, maar een beetje begrip kan wel hoor. Een beetje begrip voor de mede hondeneigenaar is fijn, niemand is perfect en dat van onze honden verwachten is flauw.
Nogmaals, dit was wel fout maar ik snap echt wel dat je wilt oefenen met loslopen en dat je soms te laat bent met aanlijnen als je iets ziet.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:01

Ik ga met tips ook zeker aan de gang en daar zijn wij ook mee bezig.

Van de week in losloopgebied geweest en niemand tegen gekomen.

Vandaag rondje dicht bij, 9 honden tegen gekomen waarvan 8 los en 1 vast. En bij al die honden los bleef ze bij ons, ook los en die laatste was de het terug komen niet goed.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 20:21

x_Jeanine_x schreef:
Ik ga met tips ook zeker aan de gang en daar zijn wij ook mee bezig.

Van de week in losloopgebied geweest en niemand tegen gekomen.

Vandaag rondje dicht bij, 9 honden tegen gekomen waarvan 8 los en 1 vast. En bij al die honden los bleef ze bij ons, ook los en die laatste was de het terug komen niet goed.

Dan ligt het probleem waarschijnlijk niet in het bananen in de oren hebben oid. Maar dan is het emmertje vol. Alle keren netjes geluisterd en de laatste was teveel. Of jij was echt te laat.

Nou noox, niet banketstaaf bedoeld. En zeker niet bedoeld richting Jeanine
Maar ik loop met een reden in aanlijnplicht gebieden. Dus ik heb weinig “respect” voor mensen die toch ondanks aanlijnplicht hun hond losklikken in aanlijngebied.
Vooral als t blijkt dat ik er last van heb. Wat helaas 9/10 keer zo is. Als ik wilde dat mijn honden met andere honden samen gingen spelen of wat dan ook de bedoeling kan zijn van loslopen, dan was ik wel naar een losloopgebied gegaan.
En juist door loslopers die zich niet konden gedragen had ik een hond die na een paar niet zulke sociale honden(incl gebeten worden ;) ) een hond met angstagressie.
Dus nee, ik heb weinig respect voor mensen die hun hond losmikken in aanlijnplicht als ze niet uit mn buurt blijven.

En dat ik mensen de kans gun om hun hond terug te halen en dat dat ze ook echt hun best doen om ze te halen is omdat ik begrijp dat honden t moeten leren ondanks dat ik t er niet mee eens ben en er last van heb.
Maar ik maak er wel gebruik van als mijn honden wel fijn reageren omdat de hond wel net lief en sociaal genoeg was.
Als voorbeeld;
Ik liep een paar weken geleden op de hei. De eerste keer kwamen we een loslopende jonge flatcoated tegen. 4x draaide ze om naar t baasje om iedere keer stiekem net wat verder te gaan en uiteindelijk op aaibare afstand stond. Maar wel eentje die in de gaten had dat een van mijn meiden haar heel spannend vond. Ondanks dat ze zelf zo jong was beheerste ze zichzelf en kroop letterlijk over de grond naar mijn hond toe.
Van dat moment heb ik uiteraard gebruik gemaakt. Ik zag dat mijn hond iets ontspande en ze is de hemel ingeprezen en zocht vervolgens voorzichtig toenadering. Vervolgens weigerde ze na een paar meter met het baasje mee te lopen. want ze bleef plat op de grond liggen. Dus ik ben toen met mijn honden haar hond netjes gepasseerd. En mijn hond was zichtbaar ontspannen. Dus dat was een fijn leermoment. Helaas heeft t baasje met de losloper er weinig aan gehad. Want ze kon haar hond op geen moment belonen. Maar ik ben niet boos oid op haar geworden.

Een week later kom ik op dezelfde hei een losloper tegen die letterlijk boellie en djessey omver stuiterde. Gewoon over ze heen tussen ons door niks anders dan springen en blaffen. En als dat nog niet t ergste was; baasje deed niks. Dus die hond kreeg een “trap”. Baasje boos want hij wilde spelen. En ik had djes die aan de grond genageld stond en zichzelf echt in stond te houden.
Daar ben ik zeer zeker boos tegen geworden ja.
Maar baasje nummer 2 zorgt er voor dat ik op baasje nummer 1 in eerste instantie ook niet vriendelijk reageer. Want het gedrag van hondje 2 is misschien niet verkeerd bedoeld, maar zeker niet sociaal. En als ik een hond met een blessure heb, dan kan zo’n hondje gigantisch veel schade aanrichten.

Moet ik dan maar niet gaan wandelen omdat mensen in aanlijnplicht los willen lopen? Met een hond die niet of niet altijd onder appel staat?
Lijkt mij niet helemaal de bedoeling want ik ga naar een aanlijnplicht..

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:25

Ik ben met Cody ook aan het oefenen in losloop gebied, gelukkig is ouwehand maar 15 minuten rijden. Ik bedenk wel altijd wat voor tijd ik ga. Als ik tussen 12 en 14u ga dan weet ik dat het enorm druk is. Zo tussen 15 en 16u is het rustig en kan ik goed oefenen met terug komen etc. Ik snap wel dat je los lopen wilt oefenen in je omgeving als een losloopgebied ver weg is, maar kan best gevolgen hebben. Wij hebben hier in de wijk ook een teckel die ze vaak los laten lopen. Cody is er echt doodsbang voor als we die tegen komen, en dan heeft die daar niets naars mee ervaren naar mijn weten. Als die teckel dan een rondje om ons heen loopt dan heb ik een probleem met Cody.

Je hebt mooie leerpunten met Yoshi. Ik oefen hier in de wijk ook wel eens, maar dan met een lange lijn

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:29

Ik heb helaas vorige week nog een aanvaring gehad met iemand die twee honden los hadden in de stad. En hoewel ze in 1x terug kwamen, heeft onze hond er wel weer een slechte ervaring erbij. Onze hond is als pup zijnde gebeten door een valse hond dus loslopende honden zijn voor ons niet gewenst als die van ons aan de lijn zit want zij kan zich niet uit die situatie halen (dus wij moeten er tussen staan, wat lastig is met 2 honden die gaan cirkelen). Hoewel ze best heel sociaal is, kan ze best wel angstig worden van honden die als een idioot op haar af komen rennen. En als mijn hond dan een keer van zich af bijt, dan weet ik wel wie er dan de schuld krijgt in een aanlijngebied. Precies, ik. Dus nee, hond altijd aanlijnen. Maar zie het als een goede leer. :j

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:33

Ik vind het een 'lastig' onderwerp. Toen Mezzy klein was lieten wij haar vaak ook los bij ons in het 'parkje' dat was lekker dichtbij en omdat Mezzy wagen ziek was wilde we haar niet steeds in de auto stoppen om te leren los lopen.

Gelukkig hebben wij hier in de wijk hele lieve sociale honden waardoor ik hier wel heb kunnen oefenen (na goedkeuring uiteraard).
Maar daarentegen komen wij ook vaak niet zulke lieve honden tegen in een losloop gebied... En aangezien Mezzy wel een jonge hond is die 80% van de tijd netjes terugkomt maar dan misschien net niet bij zo'n hond. Dan vind ik dat ook niet prettig, want waar moet ik haar dan leren dat ze luistert?

In t aanlijn gebied, waar mensen zoals jij(kiwi, niet vervelend bedoeld uiteraard) lopen... of in t losloop gebied waar mensen lopen met een hond die eigenlijk niet zo lief is...

(dit is alleen even ter situatie schetsing, gelukkig is Mezzy nog nooit naar een hond gerend die zichtbaar aantoonde het niet leuk te vinden) klopt gelijk even af.
Maar zij is zelf wel een paar x 'opgejaagd' waardoor ik moest ingrijpen, in een losloopgebied...

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 20:39

Maar, dan niet verkeerd bedoeld inderdaad, moet ik of mijn honden dan de dupe worden van jouw “problemen” omdat je geen geschikte plek hebt om te oefenen?
Want als mijn honden besprongen worden of door een rennende hond benaderd worden terwijl ze al “trauma’s” hebben door zulke honden dan ben ik verder van huis..

Waar ik kan, vanaf mijn honden gezien, zal ik echt alle rustige en nette gevallen aangrijpen als oefening voor beide kanten als mijn honden daar relax in zijn.
Maar dat wil niet zeggen dat ik er blij mee ben of respect voor heb.
Minder sociale gevallen of situaties waar mijn honden niet goed op reageren ben ik minder vriendelijk.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 20:44

kiwiwitje schreef:
Maar, dan niet verkeerd bedoeld inderdaad, moet ik of mijn honden dan de dupe worden van jouw “problemen” omdat je geen geschikte plek hebt om te oefenen?
Want als mijn honden besprongen worden of door een rennende hond benaderd worden terwijl ze al “trauma’s” hebben door zulke honden dan ben ik verder van huis..

Oh nee, ik snap jou ook zeker wel. Mezzy haar border collie mattie is een hondje met "issues" zoals wij altijd zeggen. Die is ook aangevallen aan de riem enz

dus nee ik snap je zeker!

Maar ik probeer in te schatten of het een hond is waar ik t bij kan oefenen of niet. (ondertussen ken ik alle honden in de wijk dus weet ik bij wie ik het kan doen)
Ik probeer alleen te zeggen dat het niet altijd zo zwart wit is... Aanlijngebied is aanlijngebied, tuurlijk. Alleen soms heb je gewoon geen betere plek om te oefenen, ze moeten het toch ook leren en als je altijd maar aanlijnt hebben ze nooit de kans om succes te hebben. Het is alleen aan de mens om te zien kan ik bij de hond die nadert een fout maken..

Dat probeer ik alleen te schetsen :o

Overigens voel ik mij niet snel aangevallen hoor, ik weet dat ik het altijd netjes doe en tuurlijk zal ik ook wel eens fout gemaakt hebben of maken in de toekomst.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:05

Er is denk ik ook zeker een verschil tussen aanlijngebied, losloopgebied en ‘gewoon’ een veldje of speeltuin in de buurt waar sowieso niet erg veel honden wandelen. Ik bedoelde vooral dat laatste, een heide oid waar mensen uitgebreide wandelingen maken maar waar aanlijnplicht geld vind ik anders dan een plek waar je sowieso niet vaak honden tegen komt.
Het werkt gewoon twee kanten op, ik snap dat jij, kiwi, het idd super vervelend vind als een hond die niet luistert op jullie komt afdenderen, maar het aanleren van loslopen kost nou eenmaal helaas veel oefening. Zo veel mogelijk vermijden dus. Ben het met iedereen eens haha

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:18

Ik zat laatst met een vriendin aan de andere kant van dit verhaal en 'yoshi liep alleen maar een rondje' kan ook best dit geweest zijn..Ook wij liepen met opzet ergens waar honden aangelijnd lopen.

Vriendin had haar vriendelijke teef mee, die kan het alleen niet waarderen als honden zomaar op haar af rennen en heeft in het verleden moeite gehad met nieuwe honden en ik had m'n pup mee die nog wat verlegen is en die ik dus niet in een situatie met nieuwe honden wil zetten die ik niet ken. Komen we mensen met 2 losse honden tegen, die vliegen direct op ons af. Baasjes roepen wel, honden luisteren niet. Ik moest pup dus af zien te schermen én tussen de vriendin met haar hond en de losse honden gaan staan. Ik was dus ook absoluut not amused, ondertussen pup snoepjes aan het voeren om het leuk te houden.

De honden wilden niet weggaan, vooral de ene cirkelde steeds om ons heen en de ander probeerde steeds dichterbij te liggen. De mensen kwamen op hun dooie gemak aan, dus toen heb ik ze ook op elke mogelijke manier bij de teef vandaan geprobeerd te houden. Baasje was boos op ons want 'haar honden deden niks' en 'wij moesten maar betere honden kopen'...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:36

Hier ook een hond met slechte ervaringen met andere honden en hij is ook nog eens een waakse erfhond die best reageert op andere honden.
Maar die gaat dus ook nooit los buiten het erf. Is voor hemzelf ook niet leuk want hij gaat echt uit angst rennen voor andere honden. En zijn enige afweer is veel geluid.
En hoe vaak je dan niet andere mensen met loslopende honden tegenkomt in duidelijk aangegeven aanlijngebieden, zo frustrerend...
Mensen staan je ook zo schaapachtig aan te kijken als je er wat van zegt of idd hun honden op afstand houdt met je voet.

Otis roep ik altijd ruim van tevoren bij me en vraag altijd aan mensen of hun hond tegen een drukke pup kan voordat hij los mag.
Moet zeggen dat hij tot nu toe nog 100% terug is gekomen op 1x roepen maar ik ga hem echt niet los laten waar dat niet mag. Sowieso niet ivm al het wild wat hier zit. Dat wordt al genoeg verstoord door alle mensen die er normaal niet komen en nu met de lockdown wel.
Ik laat hem ook niet in een losloopgebied ongevraagd los anderen benaderen. Eerst bij me komen, aan de riem en dan overleg ik met de andere persoon met hond(en).
En omdat ik altijd beide honden mee heb, loop ik op hele rustige stukken en daar moeten ze ook even de auto voor in.
Vaak een combi van een heel rustige zandweg langs een kanaal waar Otis los mag en daarna een stuk van staatsbosbeheer met aanlijnplicht.
Is voor hem ook goed, leert hij zowel loslopen als aangelijnd wandelen.
Van de week een mooie route gevonden met alleen maar overzichtelijke zandwegen naast bouwland en bos waar honden wel los mogen maar behalve een enkele trekker nooit iemand komt +:)+

En los lopen leer je imo aan in een losloopgebied of bij training bij een hondenschool.
Niet in een aanlijngebied. Gewoon echt niet.
Niet alleen om andere honden maar ook om andere mensen, kinderen en het wild wat er loopt.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:42

MarijeR schreef:
En los lopen leer je imo aan in een losloopgebied of bij training bij een hondenschool.
Niet in een aanlijngebied. Gewoon echt niet.
Niet alleen om andere honden maar ook om andere mensen, kinderen en het wild wat er loopt.

Ik ben het hier gewoon niet mee eens, aan de omgeving te horen woon je niet in de randstad?

Enig idee waarom er op het strand alleen maar losgeslagen honden lopen?

Omdat 80% van alle 'gebieden' aanlijn gebied is. Dus wat doen alle mensjes; netjes hun hond aangelijnd.
MAAR -> Dan komen ze op het strand en dan mag ineens alles, ze lopen LOS(losgeslagen dus) en dan luistert die 'o zo brave aan de lijn getrainde hond' niet meer.
Dan krijg je; 'op de trainingen luisteren ze super goed' 'in de woonwijk aan de riem luisteren ze echt heel goed'

Maar die mensen trainen dus zoals jij het zegt 'alleen daar waar het kan/mag' en dan loop ik daar met mijn wel opgevoedde jonge hond en die word dan opgejaagd... of omver gedonderd..

Dus sorry, ik heb liever dat iemand zijn of haar hond generaliseert zodat ze OVERAL luisteren, dan alleen maar daar waar het zou mogen.

En TUURLIJK moet je ALTIJD rekening houden met elkaar en moet je altijd even vragen of het kan/mag. Maar om te zeggen dat je het niet moet doen... sorry, ben ik het niet mee eens.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:47

Maar voor mijn beeldvorming, waarom wil je los trainen in een aanlijngebied? De hond hond hoort daar aan de lijn te zitten. Ik snap niet goed het principe waarom je daar dan los zou moeten trainen eigenlijk?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:50

Nayomie schreef:
Maar voor mijn beeldvorming, waarom wil je los trainen in een aanlijngebied? De hond hond hoort daar aan de lijn te zitten. Ik snap niet goed het principe waarom je daar dan los zou moeten trainen eigenlijk?

Omdat je soms gewoon geen andere optie hebt...

Bijvoorbeeld wat ik zei, Mezzy was wagen ziek, de auto moet leuk zijn... Dan ga ik niet 3/4 keer per dag die hond in de auto zetten omdat ze moet leren los lopen. Voor ons was het dus fijn dat wij bij ons in het 'parkje' (wat gelukkig heel overzichtelijk is) Mezzy toch zo nu en dan los konden laten en konden oefenen.
Of omdat je niet altijd vervoer hebt naar een losloop gebied..

Of.... verzin een andere reden.

(Neemt niet weg dat ik nog steeds vind dat je rekening moet houden met andere mensen en toestemming moet vragen)

EDIT: hier in de randstad heb je gewoon echt niet veel gebieden waar honden los mogen lopen. En vaak heeft dat niks met wild te maken.
Laatst bijgewerkt door Nicky91 op 12-03-21 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 21:52

Ik snap Nicky wel. Hier in België is alles aanlijngebied. Dus ik zoek dan rustige stukken op en klik ze ook wel eens los :) maar als ik een wandelaar, fietser of wat dan ook zie moeten ze wel terug komen en lijn ik ze aan.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-21 21:57

noox schreef:
Er is denk ik ook zeker een verschil tussen aanlijngebied, losloopgebied en ‘gewoon’ een veldje of speeltuin in de buurt waar sowieso niet erg veel honden wandelen. Ik bedoelde vooral dat laatste, een heide oid waar mensen uitgebreide wandelingen maken maar waar aanlijnplicht geld vind ik anders dan een plek waar je sowieso niet vaak honden tegen komt.
Het werkt gewoon twee kanten op, ik snap dat jij, kiwi, het idd super vervelend vind als een hond die niet luistert op jullie komt afdenderen, maar het aanleren van loslopen kost nou eenmaal helaas veel oefening. Zo veel mogelijk vermijden dus. Ben het met iedereen eens haha

Maarja waar ik loop en waar die dingen veel gebeuren zijn gewoon bos en hei. In t bos zelfs smalle slingerpaadjes waar je op een splitsing ineens honden tegen kan komen.
Wij kunnen daar in aanlijnplicht niet eens meer wandelen omdat we regelmatig dan ineens een hond tussen ons in hebben of achter ons aangevlogen komt.

Omdat mensen vinden dat hun hond los moet lopen. Of t nu om leren gaat of gewoon loslopen. En als je zegt dat t aanlijnplicht is worden ze boos. Want ja en?
Als je je hond los wil laten en je hond laat andere honden niet met rust of staat niet altijd onder appel heb je los niks te zoeken in aanlijnplicht.
Dat je je goed luisterende hond die niemand lastig valt door te komen kijken of wat dan ook daar los loopt. Nee ben ik t niet mee eens. Maar zolang ik er geen last van heb. Heb ik dat wel dan hoor je daar niet thuis. Simple as that.
Ik wil aangelijnd wandelen. En geen gedoe hebben van loslopers. Dus ik ga naar aanlijnplicht.
Als je wil loslopen ga je maar naar losloop gebied. Ja dat t daar niet naar je zin gaat is lastig. Want in losloopgebied heeft je hond ook onder appel te staan. Maar om dan maar van jouw probleem t probleem te maken van honden die aangelijnd lopen vind ik altijd zo krom.

“Jou/jouw” is in deze naar niemand persoonlijk. Maar de makkelijkste woordkeuze :D