Show je aquarium III!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:41

Leuke Cory's, al wel wat snel idd. Ik zou bij het begin erg spaarzaam voeren en idd wat snelgroeiers of drijfplanten toevoegen. Ik weet niet of je ook ammonia kan testen met zo'n stripje? Zodra je wat nitraat meet ben je rond, maar is niet altijd te zien omdat de planten dat natuurlijk opsnoepen.

Zou zo'n oxydator ook niet behulpzaam zijn in een filterloos aquarium? Ik heb er toevallig net eentje besteld voor in mijn kleine bak voor bij de garnalen om eens te proberen. https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl ... 20aquarium. Zonder stroom en kan je gewoon vullen met waterstofperoxide.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 11:47

Ammonia is niet te testen met zo'n stripje, maar ik heb overlegd met de man in de winkel en die zei dat t er goed uit zag, hij heeft getest met zo'n druppeltest. Hij gaf ook het advies om de eerste 2 weken om de 3 dagen te voeren, inderdaad om die piek zo veel mogelijk te beperken.
Ik heb snelgroeiende planten erin zitten en kan ook al echt verschil zien met de eerste dag en vandaag, denk dat sommige planten echt al 3 cm zijn gegroeid.
Ik heb nog geen drijfplanten, wil ze wel toevoegen maar moet even kijken welke het wordt. Ik wil geen plaag natuurlijk :P
Verder vandaag ook weer getest en nog geen verschil met gisteren.
Komende 2 weken ongeveer wil ik dagelijks testen om het strak in de gaten te houden

Visjes doen het verder goed, levendig en goed op kleur :)

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 12:33

denisesilver schreef:
Ik zat net te zoeken, en ik kan niet precies dezelfde foto's vinden, maar de meeste sites zeggen inderdaad bacteriebloei. Ik heb inderdaad geen filter. Bedankt voor de tip over het langer indraaien, dat is goed om te weten!

Aahh logisch dat ik niet herkende ook heb ook een bacterial bloom gehad maar dan met een filter en dan is het gewoon heel mistig. Heeft 1,5 week geduurd ongeveer.
Zag er toen zo uit.
Afbeelding

tessaroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 13:10

fleurtjeuh schreef:
Ik heb visjes *\%/*
Het zijn 5 Corydora Knaacki geworden. Nitriet en Nitraat waren in de winkel getest en waren keurig, heb test stripjes meegenomen en thuis ook keurig, geen verkleuring

[ [url=m/vC1pTq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nitraat hoort altijd een beetje aanwezig te zijn. Indien dit nog niet te meten is, heeft je bak nog geen nitriet piek gehad en is dus nog niet voldoende ingedraaid. Op basis van de foto ben ik bang dag je nitrietpiek nog niet geweest is. Dit kan nog wel eens fout gaan. Tenzij ze in de winkel wel nitraat hebben gemeten met de druppel test, dan is er niks aan de hand. Anders is het een bar slecht advies geweest helaas.

fleurtjeuh

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 14:16

Nitraat is inderdaad gemeten met de druppeltest in de winkel :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:28

Oh dat is inderdaad logisch met, de filter haha!

Ik dacht dat het vanmorgen weg was, maar er komt alweer een nieuwe wolk aan onder het kroos. Vooralsnog zijn de waardes goed! Ik heb wel last van bruine alg volgens mij, maar ik blijf er nu even af. Als de bacteriebloei minder wordt dan kan ik eens met het schrapertje het glas kuizen.

Die cory's zijn mooi ja! Ik moest ze even opzoeken. Ik kende alleen de pygmy's en panda's. (Misschien toch straks nog een bak vullen voor op het aanrecht met cory's :x )

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 15:31

Deze komen schijnbaar ook weinig voor, had er zelf ook niet eerder van gehoord

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:36

Whiehoee. Vandaag 4 van de 5 rode garnaaltjes gespot haha. Zo zie je ze dagen niet en nu ineens weer 4. Hopelijk zie ik ze alle 5 nog eens een keer.
Hier staan er 3 op
Elke dag een hele zoektocht naar de rode garnaaltjes hahaha.
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 18:58

denisesilver schreef:
Die cory's zijn mooi ja! Ik moest ze even opzoeken. Ik kende alleen de pygmy's en panda's. (Misschien toch straks nog een bak vullen voor op het aanrecht met cory's :x )

denk je er wel om dat ze eigenlijk wel groot moeten zitten?
liefst toch wel in 80cm.

ik heb meerdere corydoras, heb de pygmaeus, de paleatus, de orange venezuela en nog een paar
longfinn paleatus,maar dat raad ik echt af. ze zijn groot,onhandig en heb er nou al twee gehad die vast kwam te zitten met die gekke lange vinnen van ze -O-

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 20:19

Wat goed dat je ze gezien hebt, ik begin de mijne ook meer te zien dus moesten waarschijnlijk ook wel beetje wennen.

Mijn testkoffer gaat bijna over datum dus vandaag eens alles getest en in een app gezet. Bakje wat nu ongeveer een week staat, om even overschot planten in te doen, is al nitriet en nitraat te meten, da's wel positief. (Al heb ik er wel een restje, maar voor het betreffende bakje een overdosis plantenvoeding in gemikt) Inmiddels beslist dat hij blijft draaien en het een blue dream garnalenbakje wordt. Qua planten moet hij wel erg simpel worden want hangt maar een 4 watt lampje in.

Ik heb sinds een week paleatus, ik vind het niet de mooiste van de cory's maar deze zitten graag in een koelere bak dus waren het meest passend. De club ga ik waarschijnlijk nog wel uitbreiden en ik zit ook nog wel een beetje te kijken naar de aeneus, maar dan moet ik mogelijk licht bij verwarmen in de winter. En op zich bevalt het ook wel om weinig soorten vis te hebben en daar ruimte scholen in te hebben. Het ziet er veel voller uit dan met een paar van verschillende soorten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:00

ik vind de adolfoi nog het mooist, heb die ook gehad.maar blijkbaar vonden ze het niet goed bij mij want ze zijn allemaal doodgegaan.
die ene bak van mij die niet goed draait,wil ik gaan uitbreiden met een grote groep pygmaeus .
die doen net er wel in.
maar moet nog de tijd zoeken om er mee bezig te gaan.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 00:56

Miepmiep : ja wel blij om! Zag er elke keer wel een paar.. maar was bang dat er misschien toch een paar het niet overleefd hadden. Maar valt mee dus.
Wil het groepje nog wel gaan uitbreiden. 5 is maar weinig in 180 liter en vindt ze zo leuk die garnaaltjes. Heerlijk om naar te kijken.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:51

ellepel schreef:
denisesilver schreef:

denk je er wel om dat ze eigenlijk wel groot moeten zitten?
liefst toch wel in 80cm.

ik heb meerdere corydoras, heb de pygmaeus, de paleatus, de orange venezuela en nog een paar
longfinn paleatus,maar dat raad ik echt af. ze zijn groot,onhandig en heb er nou al twee gehad die vast kwam te zitten met die gekke lange vinnen van ze -O-

Oh, ik dacht 60 cm. Had inderdaad wel in de gaten dat ze groter moesten zitten dan mijn garnalenbak :)
Ik trek om de een of andere manier heel erg naar bodembewoners haha

Vannacht gedroomd dat een grote meerval heel mijn bak overhoop had gegooid :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:38

Zojuist bij de dierenwinkel even een ammonia test gehaald en een drijfplantje. Het is de Phyllantus Fluitans geworden. Vond het grotere blad mooi :) dus die drijft nu lekker met z'n langere wortels door de bak.
En de ammonia test is op kleur aan het komen(duurt 15 minuten)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:43

Ammonia is super *\o/*
Gewoon 0 als ik dit zo zie.
Je moet kijken naar het onderste flesje
Afbeelding

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:53

Miepmiept schreef:
Mijn testkoffer gaat bijna over datum dus vandaag eens alles getest en in een app gezet. Bakje wat nu ongeveer een week staat, om even overschot planten in te doen, is al nitriet en nitraat te meten, da's wel positief. (Al heb ik er wel een restje, maar voor het betreffende bakje een overdosis plantenvoeding in gemikt) Inmiddels beslist dat hij blijft draaien en het een blue dream garnalenbakje wordt. Qua planten moet hij wel erg simpel worden want hangt maar een 4 watt lampje in.

Welke app gebruik jij?
Ik heb nu aquarium log en daar ben ik eigenlijk wel happy mee. Simpel maar duidelijk en genoeg mogelijkheden

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 20:02

Ook amateur waterchemicus geworden haha. Met een buisje en druppels. Zo kan je het iig wel mooi monitoren.

Ik gebruik Aquarium note 2. Het is iig veel beter dan het oude schriftje. :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 22:25

Miepmiept schreef:
Ook amateur waterchemicus geworden haha. Met een buisje en druppels. Zo kan je het iig wel mooi monitoren.

Ik gebruik Aquarium note 2. Het is iig veel beter dan het oude schriftje. :+

Ja als mn potje stripjes ooit op zijn ga ik zo'n mooie koffer set kopen :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:08

Yeah, nogsteeds geen ammonia *\o/*
Afbeelding

Vandaag ga ik ze voor het eerst voeren. Ben benieuwd
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:11

voor het eerst?
dan zullen ze wel honger hebben denk ik.vissen mogen gewoon wel elke dag eten hebben hoor

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 10:12

Het was aangeraden door de viswinkel om even te wachten met voeren om een eventuele heftige piek te voorkomen

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 13:30

Ah leuk Fleurtje!!

En vaak eten ze de eerste paar dagen ook niet zo. Dus dat je ze nu voert is een goeie geweest hoor. Daarnaast voer je eerder te veel dan te weinig.

Tenno7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:06

Mijn amano garnaaltjes voelen zich wel thuis. 1 van de dames heeft eitjes.. jammer dat er niks van overleefd van amano garnaaltjes.

Afbeelding

En even weer de sessiflora plantje gesnoeid. Die groeit zo ontiegelijk snel.. elke week moet ik hem wel snoeien haha.
Afbeelding

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:07

Ik blijf jouw bak zo geweldig vinden.

Werkt zo’n magneetding fijn om je ramen schoon te maken? Krijg je geen krassen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 14:32

Tenno7 schreef:
Ah leuk Fleurtje!!

En vaak eten ze de eerste paar dagen ook niet zo. Dus dat je ze nu voert is een goeie geweest hoor. Daarnaast voer je eerder te veel dan te weinig.

wat apart?
hier juist altijd gehad dat nieuwe visjes juist reuze honger hadden.
heb altijd het idee dat ze tijdens transport en dan ook nog als ze net in de dierenwinkel zitten vaak te weinig krijgen.
heb juist altijd als ze in de bak komen meteen voer en in en dan zie je ze ook flink eten :j