Kittenkletstopic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 10:54

Hoi! Als het mag kom ik hier graag meekletsen :)

Vanaf kleins af aan wilde ik altijd al graag katten, maar ik mocht nooit huisdieren van mijn ouders. Nu 23 jaar later is het nu eindelijk zo ver. Mijn vriend en ik trekken eind september in ons koophuis en dan komen er 2 kittens. Ik heb me tijdenlang verdiept in rassen, voer, speeltjes etc etc en we gaan morgen kijken bij een Siamees katertje en zaterdag bij een Bengaal poesje.

Ik heb er echt ontzettend veel zin in en kan niet wachten tot ik de beestjes straks in huis kan halen.

Hoewel ik me al vrij grondig heb ingelezen zijn wat extra (niet van een informatieve site komende maar gewoon van mensen zelf) tips altijd welkom. Waar moet ik op letten als ik ga kijken dit weekend, en waar moet ik op letten voordat ik de kittens in huis haal. Je weet maar nooit of je iets over het hoofd ziet. O:)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:09

Zien ze er gezond uit, zijn ze ontwormd en ontvlooid?
Zorg in huis dat ze niet zo 123 bij stroomkabels kunnen komen, daar kauwen ze nogal graag op. 2 kattenbakken, goed voer en vers water en voldoende speeltjes en dan komt het wel goed :D

Jodie_

Re: Kittenkletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:21

Check, check, check :D

Ik zat zelf te denken om de kittenbrok hetzelfde te houden als bij de fokker, en daarna wil ik graag Hill's gaan voeren. Raden jullie het aan om altijd hetzelfde voer te houden (althans de smaak) of om dit een beetje af te wisselen?

Verder heb ik een drinkfonteintje aangeschaft, dus lekker vers stromend water, en een hoop speeltjes waaronder wat uitdagender speelgoed zoals een Trixie cat activity fun board.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:24

Sommige mensen wisselen af, en sommigen houden het bij 1 smaak. Zou persoonlijk niet te vaak switchen, de meeste katten gaan verschrikkelijk aan de diarree van het steeds overstappen op voer. In brokken zitten toch andere ingrediënten dan in vers vlees.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:41

Ik heb bewust 3 verschillende (hoogwaardige) broksoorten. Basis is porta21, graanvrij voer en hoog aandeel aan vlees, als extra toevoeging gebruik ik ook nog Iams Lam en Iams Kitten. Maar daar zit dus niet veel van bij. In mijn ogen kan je beter katten aan alles een beetje laten wennen, dat mochten ze ooit op dieetvoer moeten dat het niet zo moeilijk gaat.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:49

Ik wissel gerust van smaak binnen een merk en tegenwoordig ook van merk als dat zo uitkomt. :)
Wel even opletten of de kat dat kan hebben, evt langzaam overstappen (lees: in 1-2 weken steeds meer vh nieuwe merk toevoegen) als je van merk wisselt.
Ook natvoer wisselt sterk: van de meest goedkope rotzooi tot stukken rauw vlees en kvv.

Wb gezondheidscheck let ik altijd op de volgende dingen:
ogen, oren, neus, anus, vacht, gebit en gedrag.
Is alles schoon, slijmvliezen roze, neus nat of droog maar iig niet schilferig, de vacht glanst en is de kat alert en levendig zit je goed.
Een pulkje/snotje in het oog is ook nog niet erg (hebben wij ook wel eens zonder dat er meteen iets aan de hand is) maar traant het oog en is het knijperig en/of rood dan is het een teken van mindere gezondheid (oogontsteking of niesziekte bijvoorbeeld).
Ook als de kat al bij me woont gebruik ik dit als kleine checklist, naast dingen als nagels en gewicht.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:51

Ik vind trouwens een Siamees en Bengaal wel een groot verschil qua karakter, heb je bewust voor deze combinatie gekozen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:55

Voor eventuele dieetvoer oid ga ik niet mengen. Die van mij vreten alles wat los en vast zit, dus daar ben ik niet zo bang voor. :=
Heb er al heel veel gezien die dat gewissel slecht trekken, dus mijn ding is het niet. Maar mocht je kat er wel tegen kunnen is het een mooie afwisseling natuurlijk.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 11:58

lifaya schreef:
Ik vind trouwens een Siamees en Bengaal wel een groot verschil qua karakter, heb je bewust voor deze combinatie gekozen?

Hoezo een groot verschil in karakter? Zijn juist beide aanhankelijke, actieve, intelligente katten. Waar zit het verschil dan?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:04

Van wat ik heb begrepen zijn bengalen echt zeer actieve en intelligente katten die je eigenlijk bezig moet houden, en hoewel siamezen dat ook zijn, zijn ze weer een stuk zelfstandiger, althans, dat is wat ik heb begrepen :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:08

Mijn ervaring is dat Siamezen enorme plakkatten en brulboeien zijn. :+
Denk dat ze zeker wel mooi aansluiten op bijv een Bengaal. :j
Zou het een Brit zijn met Siamees of Bengaal dan had ik (veel) grotere vraagtekens gehad omdat deze zover uit elkaar liggen qua type.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:09

Siamees wordt ook graag bezig gehouden :j niks zelfstandigs aan, worden het liefst de hele dag ge-entertained :)) lijkt mij daarom juist een prima combinatie :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:17

Ah dan heb ik het fout haha. Is wat ik had gehoord lol. Maar zo klinkt het idd als een goede combi :P

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:33

Naar wat ik er over heb uitgezocht leek het mij ook wel een fijne combinatie dus inderdaad bewust voor gekozen :j beide actieve, intelligente en sociale katten. Ik heb ook nog naar de blauwe rus gekeken maar uiteindelijk hier op uitgekomen. Het karakter van de katten spreekt me ontzettend aan omdat ik fan ben van het wat actievere, ik vind het onwijs leuk om met ze bezig te zijn, heb er ook de tijd en mogelijkheden voor, ze hebben dan ook wat aan elkaar en ik vind het ook beide prachtige dieren om te zien. Wat me daarnaast weer aanspreekt is dat een Siamees dan wat gezelliger is als schootkat en een Bengaal wat minder, dus dat er in ieder geval nog eentje is die wel lekker bij je komt liggen. Oh en het vocale van beide rassen vind ik ook ontzettend leuk!

Wat het voer betreft zou ik binnen Hill's Science Plan van smaak willen variëren, omdat mij dat -even heel menselijk gezien- wel prettig lijkt voor een kat dat ze niet elke dag dezelfde smaak hebben. Dus gewoon droogvoer van Hill's maar dan de ene dag kip, de andere dag tonijn etc. Misschien dat ik op den duur KVV wil gaan voeren maar voor nu wil ik het hier even bij laten. Ik neem aan dat ik het aan de katten ook wel merk waar ze voorkeur voor hebben, maar voor ik 4 smaken bestel en jullie zeggen nee absoluut 1 smaak blijven houden, zou ook een beetje knullig zijn :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:33

prima combi inderdaad, schaar de bengalen ook onder de oosterlingen qua karakter :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 12:54

Je weet dat je qua geblèr risico loopt op dit?

:Y)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 14:04

Hahaha, geweldig! Dramaqueens zijn het :)) douchen is natuurlijk ook levensgevaarlijk! Moet wel zeggen dat ik nog nooit zo'n vocale siamees meegemaakt heb. Die mijn ouders nu hebben doet helemaal nooit haar mond open, alleen als we echt niet doen wat ze wil, na alle andere communicatie wil ze uiteindelijk dan wel een keer dr mond open doen. Das ook wel weer saai.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:12

Hihi, voor mij nooit een Siamees, mijn htk maakt al meer dan genoeg herrie :')

Ze reageren hier ook niet helemaal lekker op de enting van gisteren. Liggen beiden voor pampus op de bank en er is weinig actie in te krijgen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:40

Mowgli toen ik haar net had (september 2012):
Afbeelding

Mowgli juli 2015:
Afbeelding

Als ik deze foto's zie sta ik nog altijd met een :wow:face naar de verschillen te kijken.
Toen: broodmager, halfkaal, dikke wormenbuik, wandelend vlooiencircus, chronische diarree, kapotte knie.
Nu: een bijna kerngezonde kat met een plofvacht van heb ik me jou daar.
Veel geld en zorgen in gestoken maar heb er een gouden katje voor gekregen. <3
We zijn alweer 3 jaar 'wij' ipv 'zij' en 'ik' en ik hoop er nog heel veel jaren aan vast te plakken.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:26

lor1_1984 schreef:
Je weet dat je qua geblèr risico loopt op dit?
[ Video ]
:Y)

Zo staat Skye ook elke ochtend voor mijn deur te schreeuwen :P

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:36

jeetje mowglie is veranderd zeg! Ziet er goed uit.

Haha die siamees heeft een kabaal joh :wow:
Ik heb me ook eens laten vertellen dat die karakters goed samengaan.

Dushi word morgen gestereliseerd. Mag vanaf 8 uur vanavond niks meer eten germ :(:)

Ik breng haar weg morgen tussen 9-10... Heb t er nu al moeilijk mee.. Mogen haar in de middag gaan ophalen!

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 17:48

Hahaha geweldig dat geblèr! Ik ga overigens wel voor een klassieke Thai Siamees, ben qua looks niet zo'n fan van dat hele spitse van het oosterse type. Heb echt onwijs veel zin om te gaan kijken morgen en heb al een checklist gemaakt :D

Ik zal zo even een foto'tje plaatsen van onze (hopelijk) toekomstige huisgenootjes.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:56

Ooit wil ik een seychellois, maar dan wel het thai-type idd. :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:18

Wij hadden thuis ook altijd Thai Siamezen. De laatste was eigenlijk al erg modern voor ons doen ;)

Dit is de laatste, Chailai :)

Afbeelding

Afbeelding

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 19:43

Prachtig! Ik vind dat type Siamees echt heel gaaf. Deze oogt inderdaad wel redelijk modern maar zeker nog mijn smaak :~

Dit zijn de schatjes waar we dit weekend gaan kijken: (foto's zijn niet van mij dus)

De bengaal:
Afbeelding
Afbeelding

Siameesje:
Afbeelding
Afbeelding