Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:57

EskeGirl schreef:
Oke, super! Ik had ook de tip gekregen om er weinig bedekking in te doen tot ze tam werden.

Hoe anders zijn dit soort gerbils dan Mongoolse?

Grootste verschil is dat ze lastiger samen zijn te houden. Vrouwtjes gaan na een tijd zeker vechten. Bij mannen kan het wel goed gaan, maar is geen garantie.

Verder zijn ze wat rustiger als Mongoolse gerbils en daardoor wat makkelijker te hanteren.

Ze kunnen heel tam worden en worden groter. Ongeveer 15 cm zonder de staart.

Bovenstaande is informatie die ik op internet en van baasjes heb verkregen. Ik heb zelf nog geen ervaring. Uiteraard zal ik mijn ervaringen hier blijven posten.

Roosje01

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:01

Leuke soort zeg had er nog niet eerder van gehoort kende alleen de mongoolse en de dikstaarten

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 14:02

die vind ik ook leuk! ik heb ook liever wat rustigere.
vind de kleurtjes van de mongoolse dan wel weer heel leuk.

bij mij hebben ze voor het eerst meelwormen gehad eergisteren.
ze zijn goed druk met het hok verbouwen 's nachts en ze laten het goed weten als ze even niks te doen hebben. dan maken ze me om 6 uur 's ochtends wakker met getik -O-

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 17:53

EskeGirl schreef:
Wat leuk Hikarii!

Kan echt niet wachten tot de twee weken voorbij zijn. Ben net een kind dat wacht op een snoepje.. :')

Mijn moeder heeft overigens een reismandje van 20x15x13,5 (lxbxh) gehaald, zitten ventilatie gaatjes in. Alleen ik twijfel of deze wel groot genoeg is voor twee jonge gerbils? De rit duurt ongeveer 25 minuten.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:39

Denk dat het wel kan het is maar klein half uurtje. Ik heb ook geen groot reismandje en was ook 20min onderweg met ze. Vraag wel of je wat bodembedekking uit hun hok mee kunt krijgen, dan hebben ze wat van hun vertrouwde geur in hun nieuwe bak.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 18:40

Leuk rex gerbils hikarii zou ik ook nog wel een keer willen. Mooie bak rebekka

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:14

Wat leuk Hikarii! Wachten duurt dan inderdaad lang.

Mijn gerbil is geloof ik niet echt een dagdier. Tot nu toe gaat hij elke ochtend rond 9 uur slapen en rond 19 uur wordt hij weer wakker. We hadden juist voor een gerbil gekozen omdat deze vaker wakker zijn. Misschien is dit nog een verschil met de Mongoolse gerbils. Wel jammer.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 18:54

Misschien moet ie nog wat wennen ? Mijn gerbils hadden eerst ook goed anderhalf week nodig om te settelen en hun ding te doen. Die van mij zijn juist wat rustiger geworden (gelukkig)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:15

Van wat ik op internet kan vinden is dat shawi's meer schemer dieren zijn. Misschien had je wat meer moeten inlezen over verschillende de soorten?

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:12

Roosje01 schreef:
Van wat ik op internet kan vinden is dat shawi's meer schemer dieren zijn. Misschien had je wat meer moeten inlezen over verschillende de soorten?

Ik heb me heel veel ingelezen en verschillende sites melden verschillende informatie. Ook is er weinig te vinden over Shawi's. Maakt verder niet uit. We zullen het wel zien.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:16

Ja er is inderdaad wel weinig te vinden over shawis

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 16:37

Roosje01 schreef:
Denk dat het wel kan het is maar klein half uurtje. Ik heb ook geen groot reismandje en was ook 20min onderweg met ze. Vraag wel of je wat bodembedekking uit hun hok mee kunt krijgen, dan hebben ze wat van hun vertrouwde geur in hun nieuwe bak.

Mooi. Anders had ik er nog 1 bij gehaald, maar misschien vinden ze het ook wel fijner samen.

En bedankt voor de tip! Zal er naar vragen als ik er aan denk.

De dames gaan waarschijnlijk Bailey('s) (zwarte) en Mali(bu) blauwe rex) gaan heten :)

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:42

even spammen, mijn dame uit het laatste nest op de foto 7 weken
voor meer foto's zie mn eigen topic
Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 19:54

Wat een schatje <3

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:27

Awh wat een leukerd <3
Ik heb inmiddels inderdaad twee heren op moeten vangen.
Ze heten Henk & Harry en samen zijn ze een echte karton versnipperaar fabriek.
Ik heb er een enthousiaste laag bodembedekking in gedaan met hooi en ze hebben al een gang gemaakt.
Alleen, hoe doen jullie het met voer geven?
Ik had het in een mooi bakje gedaan, maar die was al vrij snel niet meer zichtbaar :')
Ik neem aan dat ze het zelf nog wel terug kunnen vinden?
Maar ik weet dus ook niet zo goed hoeveel voer ze nog hebben :\

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:24

Ik zet de bakjes altijd hoog en die ze gewoon vol tot ze leeg zijn. Ze vinden het vast wel ook al is het ondergegraven. Je kan ook elke dag een klein handje los in de bak gooien, maar vind ik nooit zo handig omdat er dan misschien veel oude brokken in blijven liggen

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:41

ik heb de bakjes op een verdieping staan. dat graven ze dus niet in.

ik heb hele verwende gerbils. ze hebben 3 bakjes met voer staan :+

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:52

Wow die zijn wel verwent ja := mijne hebben maar 1 bakje en die staat ook op een plateau.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:18

Ze hebben gewoon voer.
extra brokjes voor de eiwitten en als ik het heb meelwormen. van de meelwormen krijgen ze natuurlijk niet alles in 1 keer. volgens mij eten ze dan het gewone voer ook niet meer.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:39

Mmm ik heb geen plateaus, maar misschien dus wel een goede om aan te schaffen :D
Bedankt voor de info!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:55

Hier staat het voerbakje ook op een plateau, maar wordt nog steeds onder gegraven :') ze vinden hem zelf altijd weer terug of ik kiep hem even om. Ze krijgen dagelijks samen 2 eetlepels voer.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:34

Ik vul het gewoon bij als het op is. Behalve de meelwormen dan. Die zijn altijd heel snel op :+ als ik het in huis heb krijgen ze elke avond een beetje.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:45

Nou vaders heeft een deksel gemaakt en hij past pefect. Aan de randen is hij 3cm omgeslagen en van dit gaas

Afbeelding

Nu alleen nog drinkfles houder (magnetisch) af laten maken en ik ben compleet, op de gerbils na.

Alleen heeft de fokster al anderhalve dag niet meer gereageerd.. Had gister ochtend een mailtje gestuurd om te vragen hoe het koppelen verloopt tot nu toe, maar geen reactie, terwijl ik eerder binnen vijf minuten antwoord kreeg -O-

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 21:58

Mooi die deksel!

Mijn gerbils hebben geen voerbakje meer, ik gooi gewoon een handje voer naar binnen. Hebben ze meteen wat te doen.

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:34

Ziet er goed uit hoor die deksel.
Misschien is de fokster even een dag weg. Ik zou me er nog niet te druk om maken.

Mijn gerbil woont hier nu alweer bijna anderhalve week.
In het begin was hij rond 8 uur in de avond wakker en in de ochtend. Dat is nu nog steeds zo en heel af en toe komt hij overdag ook even kijken. Ik denk dat hij nog enorm moet wennen aan de geluiden hier in huis.

Ik leg elke dag mijn hand in de kooi, maar soms komt hij zo hard aangerend dat ik denk dat hij in de aanval gaat. Ik schrik me dan echt een ongeluk. Hij ruikt wel aan mijn hand en soms heb ik het idee dat hij wil bijten. Dan haal ik mijn hand maar weg voor de zekerheid, hoewel ik weet dat dat eigenlijk niet moet.

Als ik het ruitje bij het plateau open doen, probeert hij langs me heen uit de bak te klimmen.
Ik wil hem dan graag pakken, maar ik durf niet zo goed omdat ik bang ben dat hij dan bijt. Ik ben niet echt een held wat dat betreft. :+ Dus of ik hem ooit tam ga krijgen is de vraag hahah.

Verder heeft hij een toiletrol gehad om aan te knagen, maar dat heeft hij tot nu toe niet echt gedaan.
Sinds gisteren is hij pas een beetje aan graven geslagen.

Nou tot zover de update. Tips zijn welkom.