Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:32

MyWishMax schreef:
Zou je nog wel met Jinn blijven trainen zo af en toe dan? Ik heb het idee dat je elke keer weer onzeker en 'verdrietig' wordt als jij met hem getraind hebt en daarna ziet wat jouw broer met hem doet. Misschien is het beter om afstand te nemen? Hoe moeilijk ook?

Nou, niet zo zeer onzeker en verdrietig meer het idee dat mijn broer er maar wat mee aanknooit terwijl Jinn echt een goed hondje is. Ben juist blij dat ik af en toe kan trainen. Dit is echt maar af en toe want dit is de eerste keer behendigheid weer en denk zelfs van het jaar

LhinnOlijf

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:54

Tja, zolang de baas (in dit geval je broer) niet de waarde van zijn hond kan inschatten, kan hij er niet de volle 100% uithalen.
Dan kan jij wel meer zien en willen, maar jou gaat het dan ook niet lukken om die 100% eruit te halen. Jij wil verder en weet dat Jinn het kan, maar pas dan wel op dat jij op zo'n moment niet te hand van stapel loopt en de hond in de war brengt.

Waarschijnlijk is het dan beter, maar ik praat nu voor mijzelf, dat jij de behendigheid overlaat aan je broer en jij GG traint. Dan heb je toch je eigen dingetje en kan je je er niet aan ergeren dat je broer het een of ander verklooid waar jij ooit de basis aan hebt gelegd.

En ook ik ben het eens met het trainen van de tunnel. Een hond moet eerst weten dat de tunnel niet eng is en dat het zeil uiteindelijk de rug aanraakt. Ik vraag mij af hoeveel je hond er nu van geleerd heeft. Zelf denk ik dat je hond er de volgende keer niet doorgaat, omdat het einde niet zichtbaar is en de hond zelf een zeil omhoog moet duwen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:56

Je bedoelt natuurlijk de slurf ipv de tunnel. ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:58

Over die slurf ging niet over Jinn neem ik aan? Want Jinn gaat daar gewoon normaal door heen.

Dat ik gisteren behendigheid heb gedaan kwam zo uit. Mijn broer heeft een ontstoken tand/kies en ik had wel zin om te trainen. Normaal train ik helemaal niet met Jinn. Zelfs geen GG.
Ik ga alleen met Jesda en Jinn naar het bos en voor de rest doet hij alles met Jinn. (Hij traint alleen op de hs en buiten de hs kijkt hij er niet naar om. Als hij thuis komt knuffelt hij een keer en gaat dan computeren) Ik leer hem kunstjes maar dat staat hier los van, omdat ik dat zelf leuk vind en Jesda bepaalde dingen niet meer kan ivm lichaam.

Dus dit was eenmalig :j

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:05

Tsja, ik heb ook een hondje die in potentie heel goed is. De kans dat ik er alles uit haal wat er in zit is ook niet heel groot. Bij een ervaren handler komt ze ws veel verder maar ach, dat is niet erg. De hond weet niet wat ie kan he, als je broer en Jinn leuk samen trainen is het toch gewoon goed?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:15

Dat vind ik wel iets anders, omdat jij er wel alles aan doet om een goeie combinatie te worden.

Nee, dat snap ik wel maar het gaat er mij om dat hij er thuis geen klap mee doet. Je hebt een border collie hé. Enkele uurtjes in de week trainen/bewegen op de hondenschool is niet genoeg. Ik ga met Jesda en Jinn naar het bos omdat ik dat leuk vind, dat doe ik alleen maandag, dinsdag en woensdag omdat mijn broer dan weinig tijd heeft ivm werk en dan de hs. Oké. Daar kan ik inkomen, maar het is nu zo lekker lang licht waarom gaat hij dan niet naar het bos of stuk wandelen of wat dan ook. Geldt voor vrijdag en het weekend precies zo.
Hij gamed alleen maar.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:18

Het enige wat werkt is er niks meer mee doen JP, dus jij doet niks meer met zijn hond. Laat hem zelf maar de consequenties zien van zn gedrag ;)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:51

Machie schreef:
Het enige wat werkt is er niks meer mee doen JP, dus jij doet niks meer met zijn hond. Laat hem zelf maar de consequenties zien van zn gedrag ;)

Helemaal mee eens :j Doordat jij toch met Jinn bezig bent is de nood aan uitdaging minder dan wanneer je broer er 100% zelf voor moet opdraaien.

En ja ik bedoelde de slurf *whoeps* Jinn die opmerking was inderdaad voor iemand anders ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:27

Stiekem is mij dat al vaker verteld dat ik Jinn gewoon moet negeren, in de zin van niks mee doen.
Maar ik weet wat er van komt als je een BC alleen maar enkele uren op de hs wat laat doen

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:30

Dat klopt jesda.... maar nu word het toch al gedaan?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:32

Ja, ik geef hem de uitdaging die hij nodig heeft om geen rot hond te worden.
Wij wonen allebei nog thuis en mijn vader zet Jinn zo de deur uit...

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:33

Zolang jij het doet, gaat je broer het niet doen....
Ik laat chels ook niet uit als mn vriend al geweest is

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:35

Hmm...

Ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik wil graag dat mijn broer gaat inzien dat hij een BC heeft maar aan de andere kant als ik mijn handen er van aftrek dan komt die hond niet verder dan de HS 2/3x in de week

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:36

Je zult het eerst moeten laten escaleren voordat je ouders en je broer dat gaan inzien. ...

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 15:45

EmptyWords schreef:
Je zult het eerst moeten laten escaleren voordat je ouders en je broer dat gaan inzien. ...

Jup, helaas de enigste manier om het te laten escaleren is Jinn negeren. En wellicht tijdens het eten over Jinn beginnen, vragen wat hij vandaag gedaan heeft met ZIJN hond. Of je ouders en broer er op wijzen dat Jinn vandaag wat stouts gedaan heeft.

Helaas wordt Jinn dan (tijdelijk) de dupe. Officieel is hij niet jouw verantwoordelijkheid. Laat je ouders zien hoe goed jij kan werken met Jesda ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:46

Dat is het probleem. Jesda kan en wil niks meer.
Behendigheid gaat ze in de tunnel liggen. Dat zegt voor mij genoeg dat ze niet meer verder wil.
Gehoorzaamheid doet ze voor mij en niet omdat ze het zelf wil dus dan is de schik er voor mij af. Laat ik haar het 2e halfuur van de les buiten de les dan vermaakt ze zich prima.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:02

jij laat zien dat je voor jesda en jinn kan zorgen, laat ze nu maar eens zien wat er gebeurd als je de verantwoordelijkheden neerlegt waar ze volgens je ouders horen te liggen. laathet 2 weken zo gan. Jinn vreet zichtzelf op en dan kun je het verschil pas uitleggen. Eerder gaat je broer niet sdoen... en waarom zou hij? jij hebt het toch al gedaan... hij komt echt niet achter die computer vandaan als het niet hoeft hoor

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 18:03

Hmm, ik denk niet dat het werkt.
We hebben een redelijk grote tuin waar hij zichzelf prima kan vermaken, maar ik zou het proberen.
Ik doe het eerst 2 weken en dan vertel ik wel hoe het ging

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:39

Jp: en eventueel een dagboekje bijhouden van wat ermisgaat steeds als je broer niet goed voor Jinn zorgt? Dan heb je wat hardere aantoonbare bewijzen? :) succes maar wat een vervelende situatie! :(

Bodhi en ik gaan goed vooruit met de behendigheid! Vandaag te horen gekregen dat we halverwege de cursus mogen doorstromen naar de vergevorderde cursus omdat we zo lekker gaan nu.
Bodhi deed het zooo goed vandaag! Zo mag ze het altijd wel doen! Zelfs gewoon rustnemen en wachten bij de raakvlakken!! Dat doet ze normaal niet, omdat ze alleen maar door wil, nu leek de tactiek dat als ik achter der blijf lopen op bijv de kattenloop dat ze de raakvlak dan wel neemt, maar vandaag hoefde ik alleen maar het commando ruuustig te geven en ze ging heel langzaam naar beneden incl raakvlak! Zo blij! Nu kijken of we het kunnen volhouden!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 23:56

Goed idee van dat 'dagboek'

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 11:01

Gisteren zooo fijn getraind met Csiva!
Mss ga ik haar wel voor vast in de groep trainen. Ze zijn wat verder dan ons maar Csiva was veel relaxter. In haar groep zitten 2 honden die ze niet zo goed trekt en blijkbaar geeft dat toch spanning.

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:04

Zou wel fijn zijn voor csiva wat rust, en dat de groep wat verder is achja

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:24

Ik heb nu 2 dagen niks met Jinn gedaan. Alleen goedemorgen geknuffeld en ik merk nu al dat hij graag wat wil doen terwijl broer hele avonden bovem zit.

Ga maandag met dagboekje beginnen want was het alweee vergeten :=

xdniesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:58

Ik ben een stille meelezer maar wil mij nu toch even in het topic mengen als het mag! :)
Ik heb net een nieuwe trainingsmethode ontdekt en ben benieuwd of jullie er ervaring in hebben of het wel eens gezien hebben. Ik zou er wel wat meer over willen weten! De methode heet: Do as I do. Tot nu toe ben ik vooral bekend met de trainingsmethoden van de hond gebaseerd op klassieke en operante conditionering en shaping van gedrag. Deze methode is dus op een heel ander mechanisme gebaseerd, namelijk het voordoen, afkijken en nadoen van andere honden, maar ook dus van mensen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 14:12

Ik ken die methode niet xdniesje.
Maar mijn hond wel. Ze heeft leren liggen door afkijken. Ik gebruik af met aanleren maar ze heeft lig geleerd door afkijken ;)