Beginnen met kippen houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 12:39

Haha lief! :D

Wel ideaal dat kippen geen onderscheid maken tussen hun eigen eieren of die van een ander!

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:50

Wat gaaf die baby eendjes. Mama eend dacht vast, wel de lusten niet de lasten haha
Hier loopt ook alles door elkaar. Ganzen, eenden, konijnen. Gaat ook prima

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 17:51

Ons kuiken is een kip! Ze legt eieren :D alleen ze heeft geen idee dat ze in het nestbakje moet leggen :+ zijn daar tips voor?

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:06

wat leuk zo gemengd en ook die eendekuikens bij de kip. onze kippen zijn nu na een aantal weken nog altijd bangig voor het konijn.

inmiddels gekortwiekt, is prima gelukt. maar een kip krijgt het nog voor elkaar om over 1,20 meter te vliegen en elders haar ei te leggen. ik heb nu geen idee meer wat er aan te doen.is wel mijn liefste kippie.

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 18:16

Pff, ik baal er best van dat mn oude kippen nog niet met de nieuwen overweg kunnen.. de nieuwen zijn 25 week oud ongeveer. En de ouden 1,5 jaar.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:36

En nepei of gewoon ei (even markeren) in de nestkast leggen. Dat wil soms het kwartje laten vallen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 19:40

Riddershow schreef:
En nepei of gewoon ei (even markeren) in de nestkast leggen. Dat wil soms het kwartje laten vallen...

Klinkt logisch!
Ik probeer het uit :D

Lukt mij niet meer om in het hok te kruipen op ei jacht :')

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:05

Ipv een nieuw topic te open meld Ik me maar in dit topic met een hoop vragen.

Sinds gisteren hebben wij kippen, 5 kippen "gered" uit een legbatterij, zo'n eentje die in Nederland verboden is.
Eentje is al overleden tijdens het vervoer, voor een andere vrezen we nog steeds voor haar leven al lijkt ze iets actiever te worden en de 3 andere doen het naar omstandigheden goed.
De kippen zijn alleen in verschrikkelijke staat, nagels die te Lang zijn (stonden op roosters), mager, hangende kammen, kale plekken. Ze begrijpen ook nog niet dat ze niet meer in een Klein Hok zitten en blijven maar opelkaar kruipen.
Nu wil Ik de Nagels wel knippen, en een vleugel maar vraag me af of ze die stress momenteel wel aankunnen, wat zouden Jullie doen?
Het eerste ei wat in het hok gelegt is hebben ze opgegeten, wil Dan ook schelpengrind halen in de hoop dat ze Kalk gebrek hebben en daarmee dit oplossen, zijn er nog anders dingen die Ik hier voor zou kunnen doen?

Eigenlijk de belangrijkste vraag, wat kan Ik voor de kippen doen nu ze een kipwaardig bestaan hebben gekregen.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:14

Om te zorgen dat ze hun ei niet meer opeten kan je een kalk ei leggen.
Ik denk dat de kippen na een tijd vanzelf wel zullen merken dat ze buiten kunnen rondlopen en dan zullen na een tijd hun nagels ook wel afslijten.

Veel succes

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:17

Ik zou ze vooral even met rust laten nu, of de nagels moeten echt zo lang zijn dat het de kippen in de weg zitten.

Extra eiwit kan ook geen kwaad, als je aan (gedroogde of levende) meelwormen kan komen vinden ze dat vast heerlijk!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:35

komt wel goed, ze zullen binnen paar dagen wel doorhebben dat ze kunnen rondlopen, ocharme maar zou ze nu even met rust laten, veel succes alvast

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:14

Inderdaad even met rust laten ze hebben genoeg voor hun kiezen gekregen.

Hier mams met de 2 kuikens bij de rest in het nachthok gezet
Dat doe ik altijd met parfum zodat ze allemaal hetzelfde ruiken dus zowel mijn handen als het hok stinken als een bordeel haha
Nu het nachthok nog dicht en morgen de ren open dan kunnen ze alle kanten uit
We doen het al 4 jaar zo een dat gaat prima want de kuikens zaten ook in een ren op het gras waar ze allemaal rond heen liepen

Ik heb nog 2 witte zijderhoen hanen van april dit jaar ik woon omgeving drachten
Dus mocht iemand daar interesse in hebben

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:35

Ach wat sneu van die kip die tijdens de rit nog overleden is.. Ik hoop dat de rest zich snel thuis voelt :)
Ik kan zaterdag mijn geredde kipjes ophalen.
Nog tips hoe ik ze het beste kan vervoeren? Allemaal samen in een mand/krat? Of kunnen ze elkaar dan verwonden?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 20:55

Wij stopten ze bij elkaar in een kattenmand. Konden ze veilig tegen elkaar aan kruipen :)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 22:22

Wat super dat je.legkipjes redt. Die verdienen een mooi leven

Heeft iemand hier ervaring met nandoes?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:18

Nandoes zijn leuk <3 maar geen ervaring mee helaas.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 08:54

Zahlina schreef:
Ipv een nieuw topic te open meld Ik me maar in dit topic met een hoop vragen.

Sinds gisteren hebben wij kippen, 5 kippen "gered" uit een legbatterij, zo'n eentje die in Nederland verboden is.
Eentje is al overleden tijdens het vervoer, voor een andere vrezen we nog steeds voor haar leven al lijkt ze iets actiever te worden en de 3 andere doen het naar omstandigheden goed.
De kippen zijn alleen in verschrikkelijke staat, nagels die te Lang zijn (stonden op roosters), mager, hangende kammen, kale plekken. Ze begrijpen ook nog niet dat ze niet meer in een Klein Hok zitten en blijven maar opelkaar kruipen.
Nu wil Ik de Nagels wel knippen, en een vleugel maar vraag me af of ze die stress momenteel wel aankunnen, wat zouden Jullie doen?
Het eerste ei wat in het hok gelegt is hebben ze opgegeten, wil Dan ook schelpengrind halen in de hoop dat ze Kalk gebrek hebben en daarmee dit oplossen, zijn er nog anders dingen die Ik hier voor zou kunnen doen?

Eigenlijk de belangrijkste vraag, wat kan Ik voor de kippen doen nu ze een kipwaardig bestaan hebben gekregen.

Paar dagen met rust laten klinkt het meest vriendelijk, maar dan zijn ze net even bijgekomen en hebben ze weer stress. Ik zou tegen m'n natuur in gaan en de nagels nu al knippen. Dan kun je ze daarna langere tijd met rust laten.
De hangende kammen hoeven geen issue te zijn, de legkippen hebben meestal zulke grote kammen dat die alleen kunnen hangen. Wat meer belangrijk is, is de kleur. Heel bleek is niet goed. Mooi rood is wel goed.
Het opeten van eieren is meestal geen kalkgebrek, maar ze vinden het gewoon heel lekker. Dat is moeilijk te doorbreken, maar een kalkei helpt al omdat ze dat niet stuk krijgen. Als het probleem in de toekomst blijft bestaan kun je denken aan val-legnesten. Daar valt het ei gelijk weg na het leggen. Maar wellicht is het allemaal opgelost als je ze een beetje opgekalefaterd hebt.

Wat je aan extra voedsel kunt geven is meelwormen (levend, niet gedroogd want dan heb je alleen nog maar een velletje).

Je kunt eieren koken, helemaal kapot prakken met schil en al (dan is het niet meer als ei herkenbaar ook) en ze dat geven.

Begin met de meelwormen, als ze dat goed eten en herkennen, maak je het gekookte ei, en doe je daar wat meelwormen doorheen. Ze pikken die dan op en proeven gelijk het ei.

Groenvoer is altijd goed, andijvie bijvoorbeeld, maar dat moeten ze wel echt leren eten want dat kennen ze niet als iets eetbaars. Knip er kleine stukjes vanaf en leg die in de buurt van de andijvie, dat pikken ze eerder op dan dat ze aan die 'rare' groene bladeren gaan pikken. Wat meelwormen erbij of erop helpt ook.

(grote bak meelwormen halen dus)
Over die meelwormen: als je die levend haalt krijg je ze in een bak mee, maar ze blijven alleen goed levend als je ze niet op elkaar gepakt bewaard. Ik hou ze in zo'n boterhammenvlees bakjes, die platte bakjes. Drie etages meelwormpies. Ze kunnen niet klimmen dus afdekken hoeft niet. Beetje bambix of brood erbij eens per week en een beetje groenvoer (appel andijvie komkommer) eens per week en dan hou je ze weken goed.

Waar heb je de kippen nu zitten? In een hok of in een schuur oid?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:35

Ik kwam bij toeval dit topic tegen :j
Sinds enkele weken ben ik in bezit van Uk een slecht ziende kip :)
Uk zat eerst samen met andere maar ze werd omver gelopen en holde maar wat met de massa mee.
Toen bleek dat ze achter bleef in groei hebben we haar met een ander (Puk) eruit gehaald.
Ze zaten samen in een hele grote cavia kooi en zouden zo opgroeien helaas is Puk na een week of 2 smorgens niet meer wakker geworden een hartstilstand denken we.
Toen was wel al duidelijk dat Uk weinig zag maar ze is een vechter en groeide verder alleen op.
Ze liep gezellig door het huis en de tuin en vermaakte zich prima debatten en de hond deden haar niks.
Toen ze oud genoeg was hebben we haar bij de twee kippen van mijn ouders proberen te zetten.
Beetje parfum op alle drie en s avonds pas bij elkaar gezet helaas had Uk geen schijn van kans want door haar slechte zicht kon ze niet vluchten.
En nadat ze flink was toegetakeld in het nacht hok hebben we haar er gelijk uitgehaald en besloten dat Uk een eigen hok kreeg bij mij in de tuin.
Daar woont ze nu en is zover we kunnen oordelen een gelukkige kip die goed eet en drinkt en geregeld een wandeling door de tuin mag maken.
Straks als ze meer gewend is aan haar hok wil ik proberen er een soort genoot van ongeveer gelijke leeftijd bij te zetten.
Ik ga dus op zoek naar een vriendelijk ras als gezelschap voor Uk :j
Dus als men ideeën heeft :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:38

Ik zou dan voor een jongere kip gaan als Uk. Een rustig rond ras. Wat voor soort kip is Uk?

Mijn cochinkrielen worden behoorlijk op hun kop gezeten door Lotje de serama. De cochins zijn ongeveer twee keer zo groot als Lotje, maar Lotje is de baas, en dat laat ze weten ook!

Cochins zijn dus vrij 'sullig'. Zo'n soort ras is misschien wel goed.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:43

Mijn kleine cochins zijn wisselend hoor, er zitten agressieve draakjes bij. De wyandottes zijn liever maar mijn zijdehoen is het makste.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 09:52

Ik vind zijdehoenders erg vriendelijk. Ook mijn hanen zijn echt lief.
Mijn Reds zijn kattekoppen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 10:46

Zijdehoenders zijn heerlijke onnozele kippen, erg vriendelijk :j dus dat kam prima bij uk :j

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:32

Rivendell schreef:
Wat super dat je.legkipjes redt. Die verdienen een mooi leven

Heeft iemand hier ervaring met nandoes?

De hennen zijn leuk, maar de hanen... die vallen je tijdens de 'bronstijd' aan. Die zijn minder leuk.
Je moet er wel veel ruimte voor hebben en ze poepen echt.. veel. Dat wat eruit komt is groter dan je hand.
Als ze je pikken, dan doet dat ook veel pijn haha.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:32

O my := dat is wel heel veel poep :=

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-15 12:43

vuurneon schreef:
Zijdehoenders zijn heerlijke onnozele kippen, erg vriendelijk :j dus dat kam prima bij uk :j

Dat klinkt idd prima alleen vind ik ze nou niet de leukste :')
Uk is een Groningse meeuw van nu een maand of 4 nu <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helemaal alleen is ze niet :+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kido op 02-09-15 12:48, in het totaal 2 keer bewerkt