Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 20:19

Jammer hikarii ik heb net alle jongen weg en verwacht pas over een paar maanden weer jongen. Woon vlakbij maarja heb je nu niks aan. Ze kosten misschien 10 euro in de maand ofzo. Verder gaan ze goed samen als ze uit hetzelfde nest komen en ook als ze goed gekoppeld zijn en uit verschillende nesten komen

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 21:40

Luna brengt nu naast al het eten ook wat bodembedekking naar de voerbak zodat het 'begraven' is :')

Ze zijn inderdaad niet zo duur per maand.

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:21

Hoi.
Als het goed is komt morgen mijn gerbilverblijf binnen. Het oppervlak is 100x40. Hoeveel liter minihemp heb ik hiervoor nodig?

En wat is de beste cobi qua bodembedekking voor allergisch aangelegde mensen?

EllaBellaah

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:45

Ik gooi in mijn bak van 80x40 een heel pak chipsi en ongeveer een kwart supasoft. Hoeveel er in zo'n pak zit weet ik eigenlijk niet :')
Chipsi is ideaal voor mensen met allergie, daar zit nauwelijks stof in. Zaagsel zou ik sowieso vermijden net als supasoft. Met minihemp heb ik geen ervaring.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 13:18

stalmilagro schreef:
Jammer hikarii ik heb net alle jongen weg en verwacht pas over een paar maanden weer jongen. Woon vlakbij maarja heb je nu niks aan. Ze kosten misschien 10 euro in de maand ofzo. Verder gaan ze goed samen als ze uit hetzelfde nest komen en ook als ze goed gekoppeld zijn en uit verschillende nesten komen

Ik ben heeeel langzaam aan het inlezen nog en spulletjes aan het zoeken, dus kan best zijn dat ik pas over een paar maand het verblijf klaar heb. Dus als je toevallig weer een nestje hebt en ik heb nog niks (zal vast wel wat posten hier) geef dan maar een gil! :)

10 p/m valt idd nog wel mee. Zoveel ben ik nu ongeveer ook kwijt aan de parkieten.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 13:00

Nou alles gaat ineens heeeel snel en vanmiddag kan ik een aquarium ophalen hier 6 km vandaan en de rest van de inkopen zijn ook al gedaan.
Nog niet zo veel huisjes oid, aquarium is ook net iets kleiner dan ik gewild had maar hij kost me maar 25 euro en is zo goed als nieuw dus ondertussen ga ik gewoon meer dingen verzamelen en komt er over een paar maandjes een groter aquarium.

Heb supasoft en zaagsel als bodembedekking, een klein drinkflesje, een bakje voor zand (wat ik overigens vergeten ben, maar dat kan altijd nog) een huisje, een soort houten stokken aan elkaar ding waar je een rol, bruggetje of afscheiding van kan maken, een weiderol ofzoirts om aan te knagen. Overigens heb ik nog een houten trappetje van de parkieten liggen, die word schoon gemaakt en kan ook gebruikt worden.

Verder hen ik een houten boomstam ding met gaten erin waar ze een nestje maken kunnen, met een keramieken voerschaaltje bovenop. Te schattig voor woorden.

En een zakje voer, ben alleen ook hooi vergeten maar dat komt nog. Was in totaal 45 euro kwijt dus dat valt nog mee.

Alleen het deksel van het aquarium is het originele. Nu moet ik dus een ander deksel maken, en mijn idee was om dat met hardhout en dan gaas te doen, maar was is het handigst? Kippengaas zal wel niet houden :D

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:28

Als je wil kan ik straks wel foto van mijn deksel maken. Ik had geluk toen ik om een 2e handsbak ging zat die deksel erbij, omdat die bak ook voor gerbils was gebruikt.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:29

Zou fijn zijn, dan kan ik misschien wat inspiratie op doen!

Aquarium net opgehaald. Hij zit net aan de minimale maat, maar aquarium incl kast op wieltjes en opberg ruimte kostte me maar 25 euro. Alles ziet er super uit nog :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 18:31

Smeltfotootje <3

Afbeelding
En zo ziet een rexvacht er dus uit :D

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:37

Oké, nog een vraagje trouwens..
Ik heb de bak net onder de douche met gewoon schoonmaak spul schoon gemaakt, daarna goed afgespoeld natuurlijk.

Is het handig om hem verder nog schoon te maken met azijn?

Oja, mijn vader gaat een deksel maken. Voeldoet kippen gaas oid, en wat is de max afstand van de tralies oid?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:42

Afbeelding
Afbeelding

Dit is mijn deksel ff detail foto hoe hij over de bak heen gaat. De mazen zijn 1x1 cm.

Ik heb de bak ook schoon gemaakt met azijn ivm doden van bactieren en daarna nog flink nagespoelt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 19:52

Zou kippengaas niet gebruiken, is erg makkelijk kapot te knagen.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 20:50

In mijn deksel zit kippengaas en mijn fanatiek gaas knagens komen er toch echt niet doorheen.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:00

Hmm ik wacht het even af wat voor gaas ik doe.
Mijn vader werkt bij een machine fabriek en daar is onze volliere ook gemaakt, dus dit is niet zk moeilijk.

Morgen neemt hij wat verschillende stukjes gaas mee dus dan kijk ik even wat het beste is.

En klagen mag ik niet, voor 25 euro : :D
Afbeelding

Ik ga m nu al inrichten denk ik, ik ben zo'n puber zonder geduld :=

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 21:25

Ik heb kippengaas als afscheiding gebruikt bij de koppeling, zijn ze ook niet doorheen gekomen.
Ik zou acht latjes kopen en die op elkaar maken met het gaas ertussen. Dan heb je een randje voor over het glas zoals bovenstaand en is het netjes afgewerkt :) succes met inrichten! Leuk hoor :))

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 22:54

Mijn deksel is niet zo mooi, maarja hij zat erbij en functioneerd prima dus heb het maar zo gelaten.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:32

Nou ik heb ook al twee gerbils gereserveerd staan op mijn naam *\o/*

Twee vrouwtjes, een zwarte en een blauwe rex.
Bij de advertentie stonden er wat uit het zelfde nest maar dat was allemaal al weg helaas.

De fokker gaat ze voor mij koppelen en als het goed gaat kan ik ze over twee weken ophalen!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 09:42

Wat leuk Hikarii!

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:43

Hoi Allemaal!

Begin deze week is mijn gerbilarium binnengekomen.
Ik heb hem bij Queenies besteld en alles is goed gegaan. Ik heb een dag kunnen afspreken en in de ochtend om 9 uur werd de bak al bezorgd. Gelukkig geen beschadigingen.
Hierbij een foto van hoe hij er nu uitziet.

Afbeelding

In de avond hebben we een Shawi gerbil opgehaald.
Hij woont hier nu 2 dagen en is nog een beetje aan het wennen.
Shawi gerbils zijn moeilijk samen te houden en de kans is groot dat ze later gaan vechten, dus vandaar dat we er 1 hebben.

Afbeelding

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 12:52

Dat is een flinke bak, mooi zeg!

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:04

Ja, we hadden er toch ruimte voor en een glazen bak is wat minder aanwezig in een woonkamer dan een traliekooi.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:43

Mooie bak zeg! Ik zou er persoonlijk nog wat meer bodembedekking in gooien als ze eenmaal tam zijn. Ze hebben toch minsten 20cm nodig om lekker te kunnen graven :)

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:45

Klopt! Er zit nu nog niet zoveel in omdat hij nog tam moet worden. Zodra hij een beetje gewend is komt er nog meer bij.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:50

Rebekka78 schreef:
Klopt! Er zit nu nog niet zoveel in omdat hij nog tam moet worden. Zodra hij een beetje gewend is komt er nog meer bij.

Oke, super! Ik had ook de tip gekregen om er weinig bedekking in te doen tot ze tam werden.

Hoe anders zijn dit soort gerbils dan Mongoolse?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-16 13:56

Mooie bak lekker ruim. Als ik de ruimte had wist ik het ook wel.