Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:45

moonsparkle schreef:
Tot hij even rustig zelf met zijn speelgoed aan de gang is geweest meestal pakt hij vrij snel zijn speelgoed. Ik zet hem liever niet in de bench om het bijten want ik wil echt niet dat hij dat als een stomme plek gaat zien

De bench is ook zijn rustplek en soms is het nodig om die rust te verplichten. Wij hebben Maisie ook heel lang in de bench moeten zetten omdat ze haar rust zelf niet pakte.

Overmatig bijten (als dat het geval is), zou dat ook geen teken kunnen zijn dat de pup moe is en even moet slapen? Dan in de bench met evt deken erover en echt even laten slapen :j

KimD

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:52

Joh, je moet eens bij ons de ren instappen, negen puppen die in je tenen, schoenen, veters en handen bijten. Ze ontdekken alles met hun mond en dus ook hoe ver en hoe hard ze kunnen bijten.

Onze puppen krijgen die grenzen veelal geleerd van de oudere honden maar ik leer het ze spelenderwijs ook aan. Dus niet af, maar leer hoe te spelen met hun mond. Ze mogen dus ook best in mijn handen bijten, dat daag ik uit maar ik leer ze spelenderwijs ook aan wat te hard, te veel of te grof is. Dan wissel ik bijvoorbeeld naar een speeltje of ik draai ze om of ik ik zeg 'eh eh' of 'kalm' maar een commando probeer ik zo min mogelijk want baasjes zullen zelf vast iets anders gebruiken. Als ze echt te wild zijn en niet reageren dan sta ik op en loop ik weg.

Puppytandjes doen altijd pijn. Hoeveel speelgoed en kauwmateriaal ligt er rond in huis? Want de afleiding daarvan kan vaak ook verlichting brengen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 10:58

Een stuk of 10 speeltjes en een speeltunnel.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:21

moonsparkle schreef:

En wat voor speeltjes? Pups vinden het fijn om af te wisselen. Ene keer iets zachts om op te kauwen, andere keer iets hards. Beetje afwisseling helpt. Bevroren kong, natuurlijke kauwsnack of likmat tussendoor kan ook al helpen. Kauwen en likken is ook rustgevend voor de hond en als je het in een uitdagende manier geeft, heb je gelijk mentale prikkeling voor je pup.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:24

Verschillende structuren sommige ook met een knisper of rinkeltje, zowel harde als zachte speeltjes.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:26

moonsparkle schreef:

Ik hoor je eigenlijk alleen over speeltjes.
Wat voor kauw materiaal krijgt je pup ?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:29

Nicky91 schreef:
moonsparkle schreef:

Soms een kluif maar hij kan daar super lang mee doorgaan en gezien hij nog klein is doet hij al lang met iets kleins, ik haal het na een tijdje dan weg, het lijkt wel of hij er niet moe van wordt wat je meestal wel leest :P . Ik dacht om vanmiddag een likmat te geven.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 13-09-23 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 11:36

moonsparkle schreef:
Soms een kluif maar hij kan daar super lang mee doorgaan en gezien hij nog klein is doet hij al lang met iets kleins, ik haal het na een tijdje dan weg, het lijkt wel of hij er niet moe van wordt wat je meestal wel leest :P . Ik dacht om vanmiddag een likmat te geven.

Doe je ook al puppy cursus / gehoorzaamheid / fun klas , maakt niet uit hoe het genoemd word, met hem ?

Het zou zomaar kunnen dat die zich verveeld... Lekker bijten, negatieve aandacht is ook aandacht.

En ben het wel eens met hierboven, bijten kan ook frustratie of vermoeidheid zijn en zolang jij niet boos word of iets zegt, blijft de bench/ren gewoon rust plaats.

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:08

CupCakes_ schreef:
Sommige mensen met hond hebben echt een bord voor hun kop zitten. Zo'n groot verkeersbord dan wel. Meine gute.
Wat is er moeilijk aan als ik aangeef dat ik niet wil dat mijn hond contact heeft met de andere hond vanwege hechtingen?!

"Maar hij doet niks"
" Ze kunnen toch wel even snuffelen "
"Gun je hond dat toch "

Nee. Niet als hij een snuit met hechtingen heeft. Dan blijf je maar uit mijn buurt. Vooral als ik dat herhaaldelijk netjes vraag. En ja, dan stuur ik die andere hond weg of pak hem zelfs beet als de eigenaar niet luistert.

Man dit was weer een bewogen ronde in de duinen vanmorgen. _O-

[ [url=m/k470Iy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zei je een paar posts eerder niet dat Ouddorp zo leuk is? :')

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 12:35

Kiimm_ schreef:
CupCakes_ schreef:
Sommige mensen met hond hebben echt een bord voor hun kop zitten. Zo'n groot verkeersbord dan wel. Meine gute.
Wat is er moeilijk aan als ik aangeef dat ik niet wil dat mijn hond contact heeft met de andere hond vanwege hechtingen?!

"Maar hij doet niks"
" Ze kunnen toch wel even snuffelen "
"Gun je hond dat toch "

Nee. Niet als hij een snuit met hechtingen heeft. Dan blijf je maar uit mijn buurt. Vooral als ik dat herhaaldelijk netjes vraag. En ja, dan stuur ik die andere hond weg of pak hem zelfs beet als de eigenaar niet luistert.

Man dit was weer een bewogen ronde in de duinen vanmorgen. _O-

[ [url=m/k470Iy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zei je een paar posts eerder niet dat Ouddorp zo leuk is? :')

Als alle toeristen weer opgehoepeld zijn met hun losbandige, niet opgevoede honden is Ouddorp ontzettend leuk _O-

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:29

moonsparkle schreef:
Nicky91 schreef:

Bevroren wortels zijn ook ideaal :D
Gezond en verkoelend als ie straks moet wisselen

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:30

Goeie tip

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:50

Waarom haal je het kauwmateriaal weg? In de nacht of als ze alleen zijn snap ik dat maar voor de rest moet er eigenlijk altijd wel het een en ander beschikbaar zijn. Zeker als ze straks tanden gaan wisselen ben je heel dankbaar als ze het bij speeltjes en kauwmateriaal houden ipv je meubels, schoenen en andere ongewenste dingen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 13:53

KimD schreef:
Waarom haal je het kauwmateriaal weg? In de nacht of als ze alleen zijn snap ik dat maar voor de rest moet er eigenlijk altijd wel het een en ander beschikbaar zijn. Zeker als ze straks tanden gaan wisselen ben je heel dankbaar als ze het bij speeltjes en kauwmateriaal houden ipv je meubels, schoenen en andere ongewenste dingen.

Dus jij hebt altijd een kauwkluif liggen? Omdat hij er zolang mee doorgaat denk ik dat hij dan maar door zal blijven gaan en daardoor minder slaap. Misschien een minder aantrekkelijke kauwkluif aan te raden :') ? Ik heb nu onder andere konijnenoren en pensstaafjes

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:04

moonsparkle schreef:
Dus jij hebt altijd een kauwkluif liggen? Omdat hij er zolang mee doorgaat denk ik dat hij dan maar door zal blijven gaan en daardoor minder slaap. Misschien een minder aantrekkelijke kauwkluif aan te raden :') ? Ik heb nu onder andere konijnenoren en pensstaafjes

Mijne is nu 3,5 en er ligt nog steeds kauwmateriaal...
Hoefjes, hoorns etc etc...

Mijne krijgt konijnen oren etc als snack

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:07

moonsparkle schreef:
KimD schreef:

Niet alleen de ouderwetse 'kluif', er ligt hier vanalles waar ze lang aan kunnen kauwen. En soms kauwen ze inderdaad letterlijk uren en dan kijken ze er weken niet naar om, maar áls er behoefte is kunnen ze ten alle tijden iets naar keuze uit die mand zoeken.

En een aantal keer per week krijgen ze iets dat op gaat, een buffeloor, konijnenoor, stuk long of zalmhuid/haai of iets dergelijks, als snack tussendoor.

In de winter is hun kauwbehoefte veel hoger dan in de zomer, want dan zijn ze meer binnen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:10

Maar wat raad je dan aan als langdurige kluif die niet gelijk op gaat :D ? Bedankt voor het meedenken

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-23 14:26

moonsparkle schreef:
Maar wat raad je dan aan als langdurige kluif die niet gelijk op gaat :D ? Bedankt voor het meedenken

Ik zou kijken naar kophuid(platen of staven) en dan bij voorkeur aangeven als je bestelt bij een shop dat t voor een nog niet gewisselde pup is. Ivm hardheid. Evt hoefjes. Oren, luchtpijpjes. En eigenlijk hebben ze hier heel lang puppy nyla’s oid.
Luchtpijpjes evt vullen en invriezen of hoefjes is ook een hit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:32

Super! Geen enkel idee of dat iets gaat helpen bij zijn bijtgedrag maar dan kan hij wel even bezig zijn met iets anders dan spelen of bijten en het pakken wanneer hij wil in plaats van iets waarmee hij eindeloos tot het op is door blijft gaan

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:43

Het maakt niet uit wat je Cody geeft, hij vreet het meteen op. Wij hebben dan ook nylabones liggen waar die geregeld op kauwt als hij kauwbehoefte heeft :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 14:46

Kiimm_ schreef:
Het maakt niet uit wat je Cody geeft, hij vreet het meteen op. Wij hebben dan ook nylabones liggen waar die geregeld op kauwt als hij kauwbehoefte heeft :)

Die hebben wij ook maar die gebruikt hij dan weer heel zelden, heel soms als wij het aangeven maar meestal gaat hij dan toch naar speelgoed of been

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:29

Gaabje schreef:
Ik heb een vergelijkbare reactie in het topic achtergelaten. Sliep Fitz meestal ook snel als hij dan toch in de ren gezet werd?

Ja dat was echt zijn rustplek, dus zo kun je ook de "uitknop" oefenen. En het duurde echt wel even voor hij genoeg rust had buiten de ren om te slapen, maar dat geeft niet. Komt vanzelf.

Bijtrem leren is idd ook zoals KimD mooi omschrijft, het hoort er 100% bij en soms lok je het bewust uit om het leerproces te ondersteunen. En ja soms is het ook uit de ren en meteen weer terug (en echt zonder boos worden, liefst gewoon nul reactie want iedere reactie kán belonend werken). De ene pup vogelt het sneller uit dan de andere maar ook dat geeft niet. Komt echt goed. :) bijtgedrag is echt normaal op deze leeftijd. Hij is nog echt piepjong en net uit het nest dus volop aan het ontdekken.

Wij hadden idd altijd iets te kauwen liggen in de ren en woonkamer. Nylabone botjes en sleutels, kauwsnacks zoals oortjes zonder pit, zalmhuid, etc. Als hij wat langer kauwt is niet erg: kauwen werkt heel erg regulerend voor de pup. Daarna slaapt hij wsl heerlijk. In de nacht haalde ik kauwsnacks wel weg (en nu gaan ze gewoon op)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:35

Nylabone is ook echt top ja. Die moet ik er zelf ook weer een kopen want Maize is er gek op, vorige moest weg vanwege Giardia toen. En het olijfhout gaat me iets te snel :)). Hele huis ligt vol vezels

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:37

Olijfhout is denk ik voor een puppengebitje ook nog wat hard? Fitz vindt het wel helemaal top met fases.

Onze nylabone sleutels worden nog steeds regelmatig door hem gepakt :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 15:45

Leo schreef:
Olijfhout is denk ik voor een puppengebitje ook nog wat hard? Fitz vindt het wel helemaal top met fases.

Onze nylabone sleutels worden nog steeds regelmatig door hem gepakt :D

Oh dat kan, Maisie kreeg ook pas op latere leeftijd olijfhout :j
Nylabone heeft wel speciale botjes voor de pup idd!