Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:48

DubbelDun schreef:
Koolmonoxide ontstaat bij een niet volledige verbranding van gas, hout of kolen, maar niet door gourmetten of een andere elektrische warmtebron.

Oh ja goedemorgen :') maar daar komt nog wel eens wat aan giftige dampen bij vrij waardoor ze ook dood kunnen gaan.

Sunrise19

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:56

Bedankt voor jullie berichtjes. Koolmonoxide melder hebben we. Verder gisteren niet thuis gegeten en eergisteren eten besteld.

Ik ben bang dat ze misschien wat binnen hebben gehad van de bloemen die ik heb staan. Dat is tot nu toe de enige logische verklaring. Echter heb ik er zelf nog mee op de bank gezeten rond 12:30-13:00. Toen waren ze nog helemaal levendig. Het hok is helemaal leeggehaald en het hooi weggegooid natuurlijk. Heb niks gevonden verder. Ze lagen in hun slaaphuisje en zoals ze normaal slapen dus zijn denk ik vredig heen gegaan.

Blijft heel vreemd. En iets anders dan vergiftiging of een ziekte kan het niet zijn denk ik. Ze glommen als spiegels dus tja zeg het maar.

Normaal zitten ze hier niet aan mijn bloemen. De jongste 2 kunnen er niet bij en mijn dochter zegt ze echt niks gegeven te hebben wat niet mag. Ze verzorgde ze zelf elke dag en ik hield dan wel toezicht. Dit ging ook gewoon allemaal super goed.

Ze wilt nu wel heel graag weer cavia’s maar wanneer is dat goed om nieuwe te halen? Ik wil ook niet het ene voor het andere inruilen, maar wil ook graag dat ze iets troostends heeft. Lastig dit hoor. We waren er allemaal echt heel gek mee. Elke dag gezellig samen op de bank en whiepen zodra ze mijn stem hoorden. Het is echt stil in huis.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 11:59

Ik heb nog nooit gehoord van giftige dampen die uit een normaal werkend elektrisch apparaat komen.
Wel kunnen er nare luchten komen van een apparaat/elektrische installatie die niet goed is aangesloten en/of half doorgebrande aansluitingen. Maar dan heb je een brandgevaarlijk iets waar een huisbrand uit kan ontstaan.
En dat stinkt behoorlijk, dus dat ruik je wel :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:05

Dan moet het toch haast dat hooi zijn geweest, echt verschrikkelijk om twee jonkies zo aan te treffen :(:)

Wij kochten altijd meteen een nieuwe cavia omdat we het dan wat makkelijker vonden om te verwerken. Als je je daar goed bij voelt zou ik dat dus gewoon doen. Zie het maar als opvolgers, niet als vervangers.

Effie gaat steeds slechter ;( Ze is verdoofd door de pijnstillers dus ze voelt geen pijn, maar ze lijkt wel stervende. Ze ligt steeds op dezelfde plek en vanochtend gingen alle andere cavia's omstebeurt bij haar kijken. Dat was wel bijzonder lief om te zien :(:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:13

DubbelDun schreef:
Ik heb nog nooit gehoord van giftige dampen die uit een normaal werkend elektrisch apparaat komen.
Wel kunnen er nare luchten komen van een apparaat/elektrische installatie die niet goed is aangesloten en/of half doorgebrande aansluitingen. Maar dan heb je een brandgevaarlijk iets waar een huisbrand uit kan ontstaan.
En dat stinkt behoorlijk, dus dat ruik je wel :)

http://www.dierenkliniekvandenelzen.nl/ ... giftiging/

@melody :(:) echt niet leuk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:18

Hier hebben ze het specifiek over vogels.
Overigens is de anti-aanbaklaag sowieso giftig óók voor mensen omdat er kleine stukjes van de laag los kunnen laten en in je eten komen.

@melody: ik denk dat de rest al afscheid genomen heeft. Hopelijk duurt het niet te lang meer.
Sterkte !!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:24

Ja ik denk ook dat ze daarmee bezig zijn. Vanochtend lag Zippy tegen haar aan en nu Sammy <3 Nou weet ik niet of ze daar blij van zal worden want de beet altijd iedereen weg, maar het ziet er wel lief uit dus ik laat het maar zo.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:05

Ze is er niet meer ;( Sammy lag nog steeds tegen haar aan. Het is beter zo, maar wat is het naar. Precies Effie ;(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:17

Dat is gelukkig toch nog snel gegaan. Altijd zo sneu als je weet dat ze gaan, maar ze blijven er maar tegen aan hikken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:20

Ja dat is zo.. Onze eerste castraat heeft er vijf dagen over gedaan nadat hij stopte met eten, dat wil je ook niet meemaken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:30

Achgossie! Idd nog snel gegaan, wel fijn dat de anderen de wacht over haar hebben gehouden.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 13:34

Sterkte beide met het verlies

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:25

Sterkte Melody :(:) Ze heeft in ieder geval nog een paar pijnvrije dagen gehad en de andere caafjes hebben heel mooi afscheid van haar genomen...

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:35

Jeetje wat ontzettend verdrietig. Nu ben ik ergens wel blij dat we ze pas zo kort hadden. Dan is het verlies wat minder zwaar. Al blijft het heel vervelend.

Inmiddels heb ik een hele lelijke dikke cavia zitten. Althans ik vind dat stugge haar heel lelijk. Via een moeder van school. Ze is ongeveer 1 jaar en zo te zien drachtig en snel uitgerekend. Uiteraard wisten ze dat écht niet. Ze weegt 1122 gram. Helaas totaal niet tam dus wil er niet teveel aan rommelen.

Afbeelding

Ze heeft ook nog een paar chocolade kleur vlekken. Ik verdenk haar dat ze schurft heeft. Iemand daar tips voor icm drachtig zijn? Straks even de nagels knippen want deze zijn echt helemaal krom gegroeid. Ze hebben 3 cavia’s nu nog en wil eigenlijk niet zien hoe die eruit zien. Ze hadden haar als beertje gekocht een week of 6 geleden. Dus zolang zal ze ongeveer drachtig zijn. Wel overlegd met de dierenarts en die zou even kijken wanneer ze tijd heeft voor een huisbezoek.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:41

Ik vind haar er zo juist heel leuk uitzien! Vroeger vond ik dat ook geen mooie vacht, totdat Effie drie Teddy-baby's kreeg <3 Het zou ook Rex kunnen zijn hoor, dat vind ik vanaf een foto moeilijk te zeggen. Hopelijk komt alles goed met de bevalling! Kun je al baby's in haar buik voelen?

Het is allebei moeilijk denk ik. Ik was erg gehecht aan Effie, maar twee jonge cavia's dood vinden lijkt me ook erg..

Ik vond het wel heel mooi om te zien hoe de anderen echt afscheid van haar namen. Dat heb ik wel eens gezien bij ingeslapen cavia's, maar dat ze zo goed aan voelen komen dat ze gaat overlijden vind ik echt bijzonder :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:48

Ik vind haar ook een leuke kleur hebben. Als het haar stug aan voelt zal het wel een Rex zijn.
Ze ziet er niet uit als 6 weken drachtig, dan zou ze echt al dikker moeten zijn.
Als ze schurft heeft kun je haar gewoon goed wassen met Sebacil oid.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 14:57

heel veel sterkte <3

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:21

Sunrise leuke kleurtjes heeft ze. Ik vind haar er eigenlijk nog niet echt drachtig uitzien. Weet je zeker dat ze bij een beer heeft gezeten?

Melody is ook heel bijzonder! Wel fijn dat ze dat allemaal eventjes hebben kunnen doen. Blijkt maar weer hoe hecht een groep is en hoe belangrijk het is dat ze samen zitten.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:22

Sterkte allebei :(

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 15:27

Sterkte allebei :(

Ik ben het verlies van Hermps ook nog niet te boven... ik mis hem :(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:33

Ja inderdaad Ilja! Ze hebben zoveel aan elkaar. Ik vind die groepsdynamiek sowieso erg mooi om te zien, dat voegt echt wat toe.

Dat snap ik helemaal Nientsje, jij was ook zo aan hem gehecht :(:) Ik ben er meestal vrij snel overheen nu we er zoveel hebben, maar met Effie is dat wel anders.. Dat was echt mijn favoriet, lag altijd bij mij.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:52

Snap ik helemaal Melody...
Hermpie was ook echt mijn maatje... mn boefje en grapjas...

Ik heb een canvas van Herman en Ewok boven mijn bed hangen, maar kan er nog niet zo goed naar kijken... je gaat je zo hechten aan die kleine beestjes :(

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:42

Een huisdier verliezen doet altijd zeer sterkte beide.

Hier mijn beide dames weer vrolijk aangetroffen na mijn weekend weg. Mijn Mams had voor mijn beestenboel gezorgd. Suzie zat alweer voor de trailies om aaitjes te bedelen. Vind ze de laatste tijd echt steeds leuker over haar kopje gekriebeld worden. Maar echte schoot knuffels zijn ze nog niet probeer altijd wel even na het hok verschonen, maar stil zitten houden ze niet zo van :=

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:45

Volgens mij is het een Rex. Althans dat denk ik. Dierenarts is geweest en ze heeft geen schurft. Blijkbaar heeft dit ras sowieso een drogere huid.

De dierenarts schat dat ze nog een week of 3 max moet voor ze gaat bevallen.

Afbeelding

Sterkte allemaal met het verlies. Daarom ben ik ergens blij dat ik ze nog maar zo kort had. Je bent dan toch anders gehecht dan als ze al jaren bij je zijn.

Bedankt voor de tips. Net even timothee hooi gehaald. Ze is geen groenten gewend buiten af en toe een wortel. Dus dat gaan we maar rustig opbouwen. Niet handig met die dracht dus maar even elke dag een vitamine pilletje geven.

Het is alleen wel een kreng. Ze bijt flink van zich af. Ik houd zelf een zeugje als die erbij zit. En heb als het goed is voor de rest al een huisje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:13

Op deze foto toont ze duidelijk meer dracht :)
Bij Rexen helpt het om de huid af en toe in te smeren met wat creme, ook de oortjes aan de binnenkant zijn vaak erg droog en schilferig.