Katten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

robeer

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:23

Dat is inderdaad kattenacne.
Naar de dierenarts is meestal niet echt nodig hiermee hoor. Vervang de eet- en drinkbakjes voor stenen exemplaren. Verder kun je wat groene leem op de kin smeren en die eraf poetsen na 1 of 2 dagen. Het afpoetsen kun je doen met een zachte tandenborstel. Je kunt overigens ook eerst proberen de acne zo weg te poetsen (of zachtjes krabben met een vingernagel).

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:33

robeer schreef:
Dat is inderdaad kattenacne.
Naar de dierenarts is meestal niet echt nodig hiermee hoor. Vervang de eet- en drinkbakjes voor stenen exemplaren. Verder kun je wat groene leem op de kin smeren en die eraf poetsen na 1 of 2 dagen. Het afpoetsen kun je doen met een zachte tandenborstel. Je kunt overigens ook eerst proberen de acne zo weg te poetsen (of zachtjes krabben met een vingernagel).

Dankje voor de tips!

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 22:40

Wat vervelend die acne! Hoop dat het snel weg trekt!

Wij hebben vandaag onze poezebeestes opgehaald! Vond het stiekem heel spannend, en leefde ook heel erg mee met de oude eigenaresse... Die heeft het er echt moeilijk mee.

We kwamen rond twee uur vanmiddag thuis, gelukkig was het maar een kort auto ritje. De poes liet onderweg af en toe een mauwtje horen, de kater zat heel erg stil en keek wat om zich heen. Uiteindelijk besloten de reismanden in de keuken te zetten bij de kattenbak in de buurt, vooral omdat we al aan zagen komen wat er ook gebeurt is. Kater heeft de reismand nog helemaal niet verlaten. Poes wel, maar die zit sindsdien op dezelfde plek achter iets verstopt en beweegt verder niet. We geven het de tijd... Ze zijn allebei 8 en bij de oude eigenaresse geboren. Ook ouders van beide kanten waren daar nog, dus de verhuizing zal vast een heleboel indruk maken op ze. Mocht er iemand nog tips hebben, let me know :)
Strategie is voor nu vooral geduld.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 01:32

Geduld hebben idd. :)
Verder kan het helpen om er geregeld bij te gaan zitten en rustig tegen ze te praten of bijv een boek voorlezen oid zodat ze aan je wennen zonder dat je meteen iets van ze moet.
Als je merkt dat ze nieuwsgierig zijn kun je voorzichtig laten snuffelen aan je hand en daarna evt voorzichtig aaien/kriebelen.
Een beetje lokken/uitdagen met een verenstokje wil ook weleens helpen. :)
Oh en zorg dat er geen verstopplekken zijn waar je niet bij kunt, sommige katten hebben de neiging zich daar te verstoppen en in hun angst te blijven hangen.

Maar het sleutelwoord is geduld hebben en niks afdwingen als het niet noodzakelijk is.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 01:54

Voorlezen inderdaad al gedaan. Deed ze weinig, maar inderdaad een goede manier om ze ongedwongen aan je te laten wennen.

Opzich hebben ze in de keuken nu geen verstopplekjes waar we niet bij kunnen als 't moet. Voor nu mogen ze zich van mij nog even verstoppen, maar als het te lang aanhoud (als in dagen niet eten) kijken we wel even.

Ze zijn niet meer verkast van plek na het laatste bericht, en wij duiken nu ons bed in. Hoop dat ze wat eten en drinken vannacht...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:45

Hier zijn er 2 dikke maatjes geworden.
Ze zijn zo leuk samen. :D
Afbeelding
Afbeelding

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:09

Aaah leuk stel hierboven! Dat hoop ik ook te zien over een tijdje.

Ik maak me een beetje zorgen... Ze komen echt hun holletjes niet uit. Noes heeft haar ogen wel open en kijkt wat om zich heen, maar komt niet van haar plek af. Mies laat z'n koppie niet zien. Nou neem ik ze dit helemaal niet kwalijk na zo'n verhuizing, maar vooral omdat ze wat ouder zijn (8) en wat overgewicht hebben maar ik me zorgen over het feit dat ze niet eten en drinken. Las al wat dingen over lever vervetting ed. Kijk het vandaag nog even aan maar ga morgen wel een dierenarts bellen...

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:00

Hebben ze vannacht ook niets gedronken?

Kun je de bovenkant van de reismand afhalen? Anders dat proberen en ze desnoods oppakken en bij het water zetten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:22

Oh dat is wel zorgelijk... hopelijk zijn ze inmiddels al van de plek geweest. Waren ze bij de vorige eigenaar ook verlegen/schuw naar andere mensen?

Zo ken ik het eigenlijk niet. Wel dat ze steeds weer terug rennen naar de veilige plek, maar ze gaan hier altijd wel snel op ontdekkingsreis ondanks hond en andere katten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 18:45

Ik ken het van verschillende katten. :)
Mowgli heeft 2 weken bijna alleen maar onder mijn bed geleefd, die kwam er alleen onderuit als ik sliep of weg was getuige de kattenbak, voerbak en drinkbak.
Als ik haar lokte met een verenstokje zag ik hooguit haar pootjes die de veertjes probeerden te grijpen. :+
Eind vd tweede week kwam ze ineens op bed liggen en was ik en de slaapkamer niet meer eng.
Pas een tijd later ging ze het hele huis door.
Aife kroop bovenop een hoge kast en bleef in haar angst hangen, compleet onbereikbaar. :(:)
Die heb ik eraf getrokken, de kast geblokkeerd en haar op haar nieuwe verstopplek geregeld even opgezocht tot ze een paar dagen later doorkreeg dat ik haar gewoon kon bereiken en er niks was om zich voor te verstoppen.
En zo nog een paar opvangers gehad die het ff heel moeilijk hebben gehad maar na verloop van tijd loskwamen. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 19:56

Ja dat herken ik wel van mijn "wilde" opvang katten, maar dan eten, drinken ze dus wel en maken gebruik van de kattenbak. In de reismand blijven zitten na zoveel tijd zou ik wel zorgelijk gaan vinden. Het dier moet toch eten en drinken.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:01

Ze zijn wel uit de reismand beide.
Verstoppen zich nog steeds en hebben geen interesse in eten. Ze zijn niet schichtig, schieten niet naar de andere kant vd woonkamer als ik in de buurt kom. Verstarren eerder. Matatabi stokjes erbij en feliway staan aan al week... Weet niet zo goed wat ik verder nog voor ze kan doen behalve afstand houden en geduld hebben.

Hebben een fontijn staan dus moeilijk te zien of ze drinken. Heb nu in de woonkamer ook een bakje gezet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 20:58

Als ik dat zo allemaal hoor heb ik met die van mij heel veel mazzel gehad dezelfde dag gewoon al aan het spelen. Durfde alleen nog niet bij mij te kruipen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En zo word ik regelmatig in de gaten gehouden als ik op de bank zit. En ze zit in haar mandje boven op de kast.
Afbeelding
Mocht geen folders kijken. :')
Afbeelding
Stomme stofzuiger vind ik niet leuk.
Afbeelding
Ik mocht niet meer opstaan. :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:27

Siberen zijn meestal wel heel makkelijk. Heeft de vorige eigenaar nog wat over ze verteld?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:50

Ik hoop zo dat deze twee ook zo loskomen uiteindelijk.... De kater scheen wel een knuffelkont te zijn en poes wou vorige keer wel wat spelen...

Ik wacht het nog een dagje af... Zit alweer met allemaal doemscenario's in m'n hoofd over kalmeringsmiddelen en dwangvoeren etc... Hoop dat dat niet nodig zal zijn en de bakjes vannacht leeg gegeten worden

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:52

IMJ schreef:
Siberen zijn meestal wel heel makkelijk. Heeft de vorige eigenaar nog wat over ze verteld?

De kater werdt herplaatst omdat hij bij lange afwezigheid van bazin gestresst werd en enorme klitten kreeg. Om de schok te verminderen werd hij geplaatst met halfzus.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 21:56

Ik hoor het wel vaker hoor! Meestal eten ze dan in de nacht wat.

Anders zet je het voerbakje iets dichterbij?

Het komt vast goed hoor!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 22:26

Tutti_Frutti schreef:
Ik hoop zo dat deze twee ook zo loskomen uiteindelijk.... De kater scheen wel een knuffelkont te zijn en poes wou vorige keer wel wat spelen...

Ik wacht het nog een dagje af... Zit alweer met allemaal doemscenario's in m'n hoofd over kalmeringsmiddelen en dwangvoeren etc... Hoop dat dat niet nodig zal zijn en de bakjes vannacht leeg gegeten worden

Geduld is het belangrijkste en gelukkig zijn ze dus wel in beweging gekomen. Ik zou wel een bakje water neerzetten zodat je kan zien of ze wel of niet drinken. Hopelijk is het morgen al beter. :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 00:20

Evt de bakjes wegen. Ook al lijkt het dat ze niks gegeten hebben. Misschien hebben ze toch een likje genomen dan zie je dat met wegen sneller.

Heb je ook het zelfde voer en kattenbakgrit als de vorige eigenaar?

Succes en heb vertrouwen, komt vast goed.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 19:33

Nog steeds geen vooruitgang... Vannacht zijn ze wel verplaatst gelukkig. Dus er is wel iets van beweging. Ze zoeken elkaar ook wel op. Heb nu op aanraden van de dierenarts dingen in huis gehaald die ze normaal niet krijgen. Ze stelde ook kipfilet voor, of een andere soort natvoer en een klein beetje kattenmelk, zodat ze in ieder geval iets van vocht binnenkrijgen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 20:53

Wat jammer dat er nog geen vooruitgang is... :( Heb je de vorige eigenaar al gebeld, misschien heeft die nog tips?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 21:52

De vorige eigenaresse heeft ze met ontzettend veel verdriet weg gedaan omdat ze ongeneeslijk ziek is. Haar wil ik er eigenlijk niet mee lastig vallen, die heeft al verdriet genoeg. Daarnaast heeft ze een hele instructielijst aan tactieken op de mail gezet, hebben we de feliway aanstaan, matatabi stokjes, mandjes, holletjes en kleedjes van thuis. Die laatste hebben we door het hele huis overal langs gevreven om geur af te geven. Voorlezend erbij zitten, ze helemaal alleen laten... Ik weet niet of ze nog andere dingen toe kan voegen

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:03

Weet ik ook niet, het was maar een poging om je te helpen. :)

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 22:20

Jessix schreef:
Weet ik ook niet, het was maar een poging om je te helpen. :)

En dankjewel daarvoor! Sorry als ik niet zo overkwam haha :o

Wat vinden jullie katten echt onweerstaanbaar lekker? Is iemand bekend met (natuurlijke) kalmeringsmiddelen die ze niet hoeven te slikken? Bv druppels?
Mn buurman, een echte kattenmand, zei dat de dierenarts soms ook injecties kan geven om eetlust op te wekken maar dat wil ik ze eigenlijk niet aandoen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:31

Ik denk dat je ze gewoon moet laten. Heb je het idee dat niets eten of drinken?

Mijn siberen vonden de blikjes zalm van almo nature heerlijk! Dat ruikt ook sterk.
Nu eten ze liever pouches van Felix :+.
Leuker voor de portemonnee maar minder goed spul.