Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Stefaaah

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:24

Volgend nestje kan je namen van Frozen gebruiken :')

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 18:29

Ik heb ook altijd thema namen! :D Of met de beginletter van de moeder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 18:33

Ik kijk altijd naar de kleur en dan wordt het iets van de kleur of de aftekening.

_Clocloken_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:09

Frozen stel ik eigenlijk expres uit :o ik hou van de film daar niet van, maar enorm veel dieren die verkocht zijn noemen nu Elza en Olaf, dus is nu al verwarrend als ik mails krijg, dan denk ik oke over welke Olaf gaat het hier :+

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:26

Haha, inderdaad veel namen nu van die film.. Zelfs kinderen! Ben ondertussen de liedjes ook heel erg beu gehoord :') *love my job*

_Clocloken_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:33

haha kan ik me voorstellen tijdens mijn stage waren ze ook de hele tijd bezig over die film :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:58

Ik leef onder een steen want ik heb hem nog niet gezien. :o

Ik ben niet zo origineel met namen.
Ik had eerder een rode borstel en die heb ik heel toepasselijk Pluis genoemd. Dat werd al liefkozend Pluizemuis. Toen Pluis als oude opa van 7 overleed wilde ik geen borstel meer en ging ik op zoek naar een ouder opvang beertje maar dat bleek onmogelijk. Ik zag op de site van een opvang een beertje genaamd Banzai. Die wilden we heel graag ophalen maar de opvang hier laat liever gezonde dieren inslapen dan ze een goed huisje te geven.
Dus uiteindelijk bij een fokker een zilver agouti opgehaald en die hebben we Banzai genoemd. Pluis zijn maatje, Vlek (witte gladhaar met, jawel, zwarte vlekken :') ) kon niet wennen en mistte zijn maatje teveel en overleed heel kort na Pluis. Toen zag ik ergens een rode borstel beer van een paar weken oud en dat klikte goed met Banzai (zelf nog een puppy) en tja hoe noem je die nu weer. Pluis wilde ik niet dus het werd Muis. :D

Wij wisten dat Muis schurft gehad had als jong beestje maar dat was goed verholpen dus hebben we hem toch meegenomen. Hij was ontzettend hand tam daardoor. Weken later hoorden we van een meisje wat hem verzorgd had dat ze hem Donder genoemd hadden omdat hij zo ondeugend is. Als we dat eerder geweten hadden dat hadden we die naam gehouden want dat past prima bij hem. Hij wordt hier ook wel Muisje Gespuisje genoemd omdat het zo'n draak kan zijn.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:15

Hoi Allemaal,

Mag ik hier ook meelezen/meeschrijven?

Ik heb al de nodige jaren cavia's voor de gezelligheid, en nu voor het eerst ga ik een nestje krijgen van mijn 2 dames.
Het was eigenlijk een soort van 'grappige opmerking' op een verjaardag toen een kennis van mij liet weten dat ze haar cavia zielig en eenzaam vond omdat zijn maatjes waren overleden. Aangezien cavia's groepsdieren zijn was ik dat met haar eens en zei; ik heb nog 2 dames als ik die bij jouw kerel zet krijgt hij vanzelf nieuwe vriendjes :+ . Ze nam het echter zeer serieus en uiteindelijk heb ik mijn dames uit logeren gebracht.

Inmiddels is Choco naar verwachting 5 weken dragend en is Jelle 1 week dragend. Ik ben erg benieuw naar het kleine grut en ik hoop dat alles goed zal gaan. Mochten jullie dus nog tips hebben.....let me know!

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:27

Hoi welkom! Ik zie dat de dames 4 weken van verschillen van dracht. Dan is het belangrijk dat je ze optijd elkaar haalt voor dat de eerste gaat bevallen.
Waarom? Omdat de andere die minder lang zwanger is de placenta gaat mee opeten en dit wekt weeën op, waardoor te jong geboren cavia's gaat krijgen.

Heb je foto's van je cavia's? :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:29

Ik heb tot nu toe altijd drachtige zeugjes bij elkaar gehad in verschillende stadia van dracht. Hebben altijd netjes voldragen ;)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:34

Mijn buren hadden ook twee dragende cavia's bij elkaar die ook een paar weken verschilde. De eerste ging bevallen en de andere ook daarna. Waarvan dus jongen zijn overleden. Die mensen wisten niet dat dat hiervan kon komen.
Ik zou de gok niet wagen maar goed, ik hoef er ook niet voor te kiezen want de mijne zijn al bejaarde tantes :') (ach valt best mee trouwens)

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:44

Dat had ik dus nooit geweten Ruby, en ik ga de gok ook niet nemen. Ik heb de mogelijkheid om ze uit elkaar te zetten maar waar ze elkaar wel nog kunnen zien en ruiken. Bedankt voor de tip!

Dit is Choco:
Afbeelding

En dit is Jelle:
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 20:45

Er doen wel meer bakerpraatjes de ronde :)

Jongen kunnen altijd dood geboren worden of dood gaan, daar kun je niets aan doen.

@Cheyenne: wat voor assen/kleuren hebben de mamma's en de pappa in spé ??

Hier is het kleine spul nu 14 dagen en ze wegen tussen de 200 en 250 gram :)

Lekker met de groten mee eten ... :D
Afbeelding

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 20:56

Choco is een gladhaar bont chocolade verzilverd

Jelle is een gekruinde bont agouti/rood

Pommetje (Papa) is gekruind bont zwart/rood

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 21:18

Grote kans op zwarte en zwart/rode jongen dus met uitstapjes naar verzilverd of agouti.

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 21:20

Jouw kleine spruiten zijn ook wel uniek van kleur! Net toverballen!

Ik laat me verrassen! Ben vooral benieuwd naar de jongen van Choco.

_Clocloken_Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:32

Hier groeit het jong grut ook supergoed :j onze kleine Zeus staat wel te koop ondertussen, voor hem vinden we vast een leuke thuis! Hij moet ook nog hier blijven tot hij voldoende weegt dus komt wel :j

Welkom trouwens en leuke caafjes hoor! Ik heb het ook nog nooit gehad dat er cavia's te vroeg bevielen door een andere cavia. Maar zij lopen vaak maar 2 weken uit wanneer ze samen gedekt zijn dus dat verschil is dan ook niet zo groot ;)

En inderdaad zoals DD zegt kan er altijd wel iets mislopen helaas...

Hier is 1 van mijn oude dames helaas enorm aan het verzwakken, haar haren vallen uit en af en toe mankt ze, helaas is er niets aan te doen zei de DA, ze is dan ook al oud.. is 7 jaar, was 1 van mijn fokzeugjes toen ik nog rus gladhaar fokte. Vind het altijd vervelend om ze zo te zien aftakelen :( Maar ze geniet nog duidelijk van haar leven in de groep, dus verwen ik haar nu elke dag extra veel :j

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 12:41

Welkom!

Balen van je oude dametje Clocloken! Altijd triest om dat te zien. Zolang ze er zelf geen hinder aan ondervind moet je haar nog maar even lekker verwennen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 13:02

Hier is mijn oude Rex Trish ook aan haar derde jeugd bezig. Ze zit momenteel goed in haar vel ondanks dat ze erg veel drinkt (suiker). Dobby -haar 'man'- krijgt een dikke buik (oude mannen kwaaltje) en traanoogjes, maar hij eet en drinkt ook nog goed.

Ik wacht nog een week voor ik het jonge spul te koop zet en als er niemand voor komt gaan ze in de grote groep.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 15-06-15 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:15

Banzai is ook een aardige bejaarde heer aan het worden maar die mankeert eigenlijk nog niets, op dat kiezen probleem na dan. Hij is mooi slank, eet goed, drinkt niet te veel en scheurt nog regelmatig met mach 6 door het huis. :D

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 13:54

Lastig he, als de diertjes ook echt zichtbaar oud worden. Zolang ze nog vrolijk zijn lekker verwennen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 14:46

Dobby slaapt heel veel en Trish likt zijn oogjes altijd schoon :)
Hij is ook nooit 'vervelend' naar Trish (willen dekken oid). Dus dat is een prima koppeltje zo :)

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:49

Hallo!

Ik kom mijn cavia vriendje voorstellen! Hij is nu 1 jaar oud en woont als bijna een halfjaar bij me! Zijn naam is Frank en ik ben nog steeds helemaal verliefd op hem. Hij heeft ook een grappig kuifje wat ik alle kanten op kan stylen! :')
http://i.imgur.com/89PpL9b.jpg
http://i.imgur.com/lGVSRur.jpg

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:26

Welkom! Wat een schatje! Heeft Frank ook een vriendje? Cavia's zijn groepsdieren en het is erg triest om ze alleen te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:36

Het is idd een leukerd en verder wat Tazzey zegt :)