Het "actief trainen met je hond" topic!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re: Het "actief trainen met je hond" topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:07

Ik zou gewoon gaan fietsen. Niet gelijk enorme afstanden maar verder niet te druk maken. Fietsen is een stuk minder belastend dan achter ballen aanrennen.
Al fiets ik nooit met mn honden. Nou... soms met Dumas. Luca vind het niks aan en Csiva vind het (nog) te spannend en nog gene tijd danwel zin gehad de fiets voor haar leuk te maken ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:19

Ik ga het straks proberen. Eerst even mama helpen met een stukje van de tuin :Y)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 14:51

Enige waar je op moet letten is dat hij niet te moe wordt en dat de voetzooltjes heel blijven, maar dat is logisch. Wij willen eind dit jaar een UV examen gaan doen en fietsen voor spieropbouw en gewoon beweging. Balletjes gooi ik alleen tijdens trainen en dat is maar 3 keer oid.

Mijn knie is natuurlijk kapot, dus hele lange lijnwandelingen zitten er niet in en losloopgebied kom ik liever niet. (Ellende is ook dat ik overal een flink stuk voor moet rijden) Fietsen neemt mijn vriend over en ik laad hem regelmatig in om naar een gebied te gaan waar ze officieel aangelijnd moeten zijn en nooit iemand komt. Dus 10 meter lijn eraan en stappen maar. Maar nu met fietsen is het 3 dagen in de week dat ik niet perse naar zo'n gebied hoef te gaan. Ik blijf heen en weer rijden, eerst naar collega, dan naar huis, naar wandelgebied met Tay, naar huis en naar industriegebied met Tessa, naar huis en Tay ophalen om ergens te gaan speuren, weer naar huis. :+ Nu vindt Tay het ook wel leuk, als hij het niet leuk had gevonden was ik voorlopig er niet mee doorgegaan.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:19

@ odin Omdat het de vorige keer erg goed ging probeerden we het deze keer alleen.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:02

mandje schreef:
@ odin Omdat het de vorige keer erg goed ging probeerden we het deze keer alleen.

Ik zou zelf er liever voor kiezen om er voor te zorgen dat de hond niet omdraait in de slurf en dat is het best te doen bij beginnende honden door de punt van de slurf iet opgetild te houden totdat de hond zelf het tunneldoek omhoog houdt.
Om dat na 1 keer het toestel trainen al niet meer te doen vind ik wel erg snel.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:19

Odin schreef:
mandje schreef:

Ik zou zelf er liever voor kiezen om er voor te zorgen dat de hond niet omdraait in de slurf en dat is het best te doen bij beginnende honden door de punt van de slurf iet opgetild te houden totdat de hond zelf het tunneldoek omhoog houdt.
Om dat na 1 keer het toestel trainen al niet meer te doen vind ik wel erg snel.

Eens :)
Csiva ging pas door een dichte toen ze een paar weken echt goed zonder enige twijfel door de slurf ging die nog een beetje open stond. Resultaat is nu wel dat ik een hond heb die er zonder moeite doorheen knalt en niet gaat inhouden :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:53

Dat lijkt mij ook het verstandigst. :j

Ik doe dat met elke oefening, eerst met hulp, dan hulp langzaam afbouwen en dan zonder hulp. En als er dan weer twijfel in komt, weer een stapje terug doen.

mandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:19

Ik snap dat jullie denken dat het snel gaat. Wou nog wel even ter verduidelijking erbij vermelden dat wat ik vertelde zo'n rond de 10 sec duurde. Daarna de uiterste beloning gehad. Weet daarom ook zeker dat hij de volgende keer er direct doorheen knalt.

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:45

Mijn ervaring en zeker niet alleen met mijn eigen hond is anders, maar jouw keuze...
Wat je wil is dat je hond vol zelfvertrouwen en op maximale snelheid de toestellen gaat nemen, dus juist in de aanleerfase moet je dat zelfvertrouwen vergroten en door twijfel en omdraaien in een tunnel of slurf bereik je het tegenovergestelde.
De palen is ook een voorbeeld van waar je heel veel fout kunt doen door te snel te willen. Als je dat met een straatje aanleert en er dus ook channel wires gebruikt worden is het heel verleidelijk om al heel snel de palen dichter tegen elkaar aan te schuiven. Maar aan een hond die daardoor niet recht vooruit doorrent maar er langs de zijkant en over of onder een strip doorgaat heb je heel weinig.
Eérst zorgen voor zelfvertrouwen en vooral snelheid, dan pas gaan werken aan het moeilijker maken van toestellen.

Ik zie maar al te vaak dat er in les 3 van agility al een heel "parcours" gelopen wordt, terwijl de hond nog helemaal niet exact weet welk toestel er met welk commando bedoeld wordt. En dat gaat uiteindelijk altijd ten koste van motivatie en snelheid bij de hond.
Door een goede basis aan te leggen maak je later in de training grote sprongen vooruit, in plaats van 1 pas naar voren en twee terug te maken bij overhaast te werk gaan.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:02

Helemaal eens met Suzanne! Ik had het alleen nooit zo mooi kunnen opschrijven ;)

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:32

Daarom heb ik dat even voor je gedaan Marleen. ;)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 22:34

Ik heb vanavond met Jinn getraind. Mijn broer heeft een ontstoken kies/tand en bleef thuis. Ik zeg dan neem ik Jinn mee.
Het bijten heeft hij 1 keer gedaan en was toen afgelopen. Bij mijn broer bijt hij nog wel. Bijna continu, iemand tips?
Heb ook een parcourtje van 3 toestellen gedaan. Latjes op de grond en vooruit sturen. Dan terug roepen en als beloning door de tunnel. Hij vond het geweldig.

Ik merk wel dat wanneer ik met hem bezig ben ik veel meer doe in een uur als mijn broer. Mijn broer maakt nog wel es een praatje met anderen maar ik ben steeds bezig. Tuurlijk, niet non-stop maar van het uur ben ik zeker 3 kwartier bezig. Dan wel met gehoorzaamheid of behendigheid. Mijn broer ia in een uur een half uur bezig en dan nog doet hij niet veel omdat Jinn bij hem niet wil blijven voor de start terwijl ik nergens problemen mee heb.
Niet om te pochen maar dat vind ik mega vreemd :=

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:13

Mag ik me ook melden?
Ik heb gisteren mn pup opgehaald (kruising labrador friese stabij)
de bedoeling is om eerst op puppy cursus te gaan en dan verder te kijken!

KarinW86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 07:58

Welkom hier!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:14

welkom froukje :)

Jesda, ik heb het idee dat je wat onzeker bent. Maak je niet zo druk over wat Jinn wel of niet bij je broer doet. Jij hebt meer en vaker met m getraint dan je broer, en je bent volgens mij ook serieuzer bezig. Jinn voelt dat en gaat daar op zijn manier mee om. als je broer dat wilt veranderen, moet je broer daar aan werken, niet jij

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 08:45

Welkom Froukje!
Wat Jinn en de training betreft sluit ik me helemaal aan bij EmptyWords.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:04

En ik ook. :)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:08

ik ook :D
Al vind ik 45 minuten trainen wel enorm lang. Maar dat is persoonlijk ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:11

Ik ook, maar wij hebben een hele andere manier van trainen natuurlijk. Eén op één, dus na 15 minuutjes is het wel klaar. In een groep sta je toch sneller even te wachten en dan wat dingen tussendoor te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:11

Froukje_J schreef:
Mag ik me ook melden?
Ik heb gisteren mn pup opgehaald (kruising labrador friese stabij)
de bedoeling is om eerst op puppy cursus te gaan en dan verder te kijken!

Oooh ik had ook een leuke pup gezien op Marktplaats, ook labrador x friese stabij, was zo'n leukerd maar m'n ouders wouden een echte labrador. ;(
Al is onze pup maar voor 3 kwart labrador en 1 kwart onbekend. :')

Laat je nog een foto van je pup zien? Lijkt me leuk! Zit nu ook op puppy training en vind het zelf ook heel leuk. Welkom!

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:36

Misschien wel lang, maar hij hield het goed vol. Heb tussendoor ook wel gekeken en praatjes gemaakt etc.
Het was niet 45 min non-stop. Drink pauzes etc dus vond het wel kunnen.

Ik baal er gewoon van. Ik wil zo super graag behendigheid doen en heb de mogelijkheid er niet voor. Mijn broer 'vind het wel leuk' maar is lang niet fanatiek genoeg terwijl ik zo graag wil.

Heb al rond gevraagd voor een leenhond maar niemand wil

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:44

je hebt tijd zat jesda, behendigheid kun je tot je 90e doen als je wilt. jou tijd komt nog wel

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:47

Zou je nog wel met Jinn blijven trainen zo af en toe dan? Ik heb het idee dat je elke keer weer onzeker en 'verdrietig' wordt als jij met hem getraind hebt en daarna ziet wat jouw broer met hem doet. Misschien is het beter om afstand te nemen? Hoe moeilijk ook?

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:18

Afbeelding
mijn kleine meiske! Helemaal verliefd! Haha

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 12:24

moeilijk jesda.. heb daar geen ervaring mee maar begrijp wel dat je ervan baalt.

welkom froukje wat een schattige puppy :)

niet komend weekend maar het weekend erna dag van de hond op de club ook met behendigheid en flyball enzo, heb er zin in