Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rebekka78

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:35

Oh wat grappig die dikstaartjes. Ik vind de staarten een beetje eng, dus hier komen ze niet. Hier nog geen gerbils. Heeft iemand misschien gerbils van gerbil.nl? Ik vraag me af of ze een beetje tam vandaan komen daar. Fijne jaarwisseling trouwens allemaal.

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 01:33

Zijn niet enger dan normale staarten. Iets minder harig, wat dikker en korter. Dikstaartjes zijn van zichzelf veel rustiger en blijven dus ook echt op je hand zitten. De jongen waar ik ze vandaan heb pakte ze elke dag vast. Het zijn jonge diertjes maar blijven al gewoon op je hand zitten. Merk wel dat ze een beetje aan mij moeten wennen maar ze zullen niet bijten ofzo, ze zijn alleen bij mij nog iets terughoudender dan bij die jongen. Maar dat is ook niet heel gek

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:45

Zo de afgelopen dagen ben ik me eens door dit hele topic aan het worstelen om zoveel mogelijk informatie te hebben voor ik alles aanschaf. Ik ben inmiddels bij pagina 87. ;-)

We hebben besloten om een bak van 100 cm lang neer te zetten aangezien we er ruimte voor hebben.
Nu zit ik alleen met de hoogte. 50 cm is best hoog op het dressoir. Wie van jullie heeft een bak van 40 cm hoog? Is dit voldoende? Want eigenlijk zie ik 50 cm niet zo zitten.
Aan de andere kant....als ik schuifruitjes wil, lijk ik er niet aan te ontkomen om 50 cm hoog neer te zetten.

Komt er tussen schuifruitjes veel zaagsel en stof?
Gaan gerbils proberen om de ruitjes open te krijgen zodra ze weten dat daar een uitgang is?
Klepperen schuifruitjes?

Kan zijn dat ik dit al eerder heb gevraagd een paar maanden terug, maar dat is dan waarschijnlijk na pagina 87 geweest.

@stalmilagro: verwacht jij binnenkort nog een nestje?

@allemaal: Wie heeft ervaring met gerbils van gerbil.nl? Ik lees hier weinig over.
Anders ga ik gewoon naar Martijn in Rotterdam als hij gerbils heeft.

Bedankt zover

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:57

Of er zaagsel tussen de ruitjes komt ligt ook wel aan je gerbils. Als je veel zaagsel hebt en ze zetten het hele hok op z'n kop dan zit er wel meer tussen ja :+
Die ik nu heb graven wel maar dat is meer dat ze zichzelf ingraven, dus ze zetten niet het hele hok op z'n kop. Dus nu valt het bij mij wel mee. Als er zaagsel tussen zit is het grootste deel dat ik zelf heb gedaan.

Dat ze gaan proberen om de ruitjes open te krijgen heb ik nog nooit gehad. Maar het open krijgen lukt ook niet, daar zijn die ruitjes te zwaar voor. En de ruitjes klepperen niet bij mij, of je moet er een harde dreun aan geven :')

Zaagsel is stoffig, dus dat het hok wat stoffig is hou je nou eenmaal.

40 cm hoog kan volgens mij prima. Ik heb zelf wel 50 cm hoog en heb 2 extra verdiepingen. Maar de bovenste zou ook net zo goed weg kunnen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:45

Als je geen stof wilt kun je beter geen zaagsel nemen, maar hennepvezel, ecobedding of supasoft.

Volgenns mij kun je ook slotjes bestellen voor de schuifruitjes. Bij martijn zou ik niet aanraden mijne zijn totaal niet handtam. Of je moet dat niet erg vinden.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:48

Bij mij klepperen de ruitjes wel een beetje als ze in t looprad rennen, dus ik heb hele kleine kartonnetjes er tussen. Ik zit btw nog steeds met 1 raam dat niet open wil :')

Ben vandaag overgestapt op ander voer. Gewoon om te proberen. Scheelt 2.50 per kilo en qua stoffen bevat het nagenoeg hetzelfde. Is van de welkoop en heeft alles er in zitten behalve dingen met soja, dat zag ik er zo gauw niet op staan. % bevat het bijna dezelfde stoffen als gerrie gerbil.
Ik ga de gerbils weer wegen en dan eens zien of het een goede vervanger is :j
Laatst bijgewerkt door MerleSimone op 02-01-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:53

Klinkt intresant jammer dat ik een dik half uur met de auto moet voor de dichtsbijzijnde welkoop.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:00

Rebekka nee de komende tijd niet. Over een paar maanden waarschijnlijk weer

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:14

Tsja het is geen speciaal gerbil voer maar voor kleine knaagdieren, maar de ingrediënten zijn bijna t zelfde.. Zou niet weten waarom dat dan niet goed voor ze zou zijn dus ik probeer het gewoon :D

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:34

Oh. Kan ik ze dan beter uit de dierenwinkel halen? Ik heb nog geen goede fokker gevonden helaas. :(
En om helemaal naar Eindhoven te gaan zie ik niet zo zitten. -O-

emmaudb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:32

Ik denk dat ze in de dierenwinkel nou ook niet echt tam zijn

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:33

Nee, maar is wel wat dichterbij dan Rotterdam. :)

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:45

Welke omgeving woon je rebekka ik ken nog een goede fokker in Utrecht. Daar heb ik me gerbils vandaan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:06

Dierenwinkel zou ik niet aanraden. Ik welke omgeving zoek je? Ik weet niet of je de gerbil fb pagina kent heb je daar al een berichtje gepost? Daar zitten ook veel hobby fokkers.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:07

Dierenwinkel zou ik absoluut niet doen, hoor regelmatig dat die beestjes heel raar gedrag vertonen omdat ze niet in een fatsoenlijk nest zijn geboren.
40 centimeter is een prima hoogte, maar denk dat schuifruitjes dan heel lastig wordt. Ik heb zelf een bak van 40 centimeter hoog met deksel, zonder schuifruitjes, en ik mis ze totaal niet.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:04

De fokker waar ik ze vandaan heb is ook prima. Maar ik heb geen idee of dat in de buurt is, rebekka.

Ik heb geen ervaring met schuifruitjes ik heb een deksel die open kan...

Rebekka78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 22:56

Bedankt voor alle antwoorden.
Ik heb zojuist toch maar een gerbilarium besteld van 50 cm hoog met schuifruiten. Bij de hamsters vond ik het ook altijd fijn om ze van voren te kunnen benaderen, dus ik zie wel of het handig is of niet.

We krijgen volgende week een Shawi gerbil. Dit is een grotere versie van de mongoolse gerbil, alleen kun je deze ook alleen houden. Bij vrouwen wordt het zelfs aangeraden omdat die anders gegarandeerd gaan vechten na een tijdje. Ik ben nu op buitenlandse sites naar wat meer informatie aan het zoeken, want op Nederlandse sites is er maar weinig over te vinden helaas.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 16:59

Goedemiddag!

Al een tijdje ben ik opzoek naar een huisdier voor op mijjn slaapkamer (huiskamer staat al vol met beesten) dus was eingelijk opzoek naar iets wat niet veel geluid maakt, niet echt stinkt en actief, speels en nieuwsgierig is.

Zodoende kwam ik dus bij Gerbils uit, voornamelijk de mongoolse. Ben ondertussen een beetje aan het inlezen en er komen er sowieso twee, maar lees veel verhalen dat mannetje en mannetje niet goed gaat, evenals vrouwtje vrouwtje? Mannetje vrouwtje wil ik niet aan beginnen, geen interesse in jonkies.

Verder ben ik van plan een tweedehands aquarium te kopen van 80x40x40 ongeveer, en dan 1 deel afschermen met hout oid en daar een graafstuk van maken, en de andere kant speel ruimte.

Maar is er iemNd die me een beetje een indicatie geven kan over de aanschaf kosten (aquarium en invulling, Gerbils zelf) en de maandelijkse kosten ong (nieuwe bodembedekking, eten, evt nieuwe speeltjes)

En is er toevallig iemand die een goede, betrouwbare fokkrr/kweker kent omgeving Apeldoorn? :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:19

Hoi welkom

Als je 2 jongen uit hetzelfde nest haalt gaat het ovet het algemeen wel goed hoor. En vechten tja die kans bestaat altijd. Ik heb nu bijna 2jaar 2 broertjes en die gaan prima samen. Je indeling klinkt leuk, maar gerbils graven en knagen overal waar ze willen en zijn heel goed in herinrichten naar hun smaak :+.

Kwa kosten valt het houden heel erg mee ik doe zeker wel 2/3 maanden met een zak voer van euro a 5/6. En bodembekking 1x per 2maanden gaat er 1 baal hennepvezel in kost ook maar paar euro. Speelgoed koop ik niet vaak koop alleen af en toe wat houten tunnels waar ze aan kunnen knagen. Dus dat kan je zelf zo duur maken als je wilt. Dan heb je nog badzand nodig kost ook rond de €5, en kan je ook lang mee doen als je het dagelijks even zeeft. Soms koop ik wat extra's als trosgerst of een knaagstick. Enige grote uitgave die je hebt is de glazenbak. Maar 2e hands aquaria zijn er redelijk goedkoop te vinden.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:28

Dat ze alles verbouwen gaan weet ik ja, maar het is te proberen :')

Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar twee mannetjes, dus het zou mooi zijn als dat tegen die tijd ook bij mij goed gaat :P

Hmm als ik het zo bekijk valt het kwa kosten wel mee dus. Ik moet sowieso alles zelf bekostigen, doe ik voor mijn vogels ook maar dat gaat allemaal prima. Trosgierst heb ik hier in overvloed voor de parkieten, dus dat scheelt :D

Bedankt voor de info! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 17:30

Jeej, de mijne zijn eindelijk weer rustig na een verbouwing van 5 uur na het verschonen van de bak:+

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 19:00

De aanschaf kosten zijn best hoog, denk aan een bak, al het speelgoed, drinkfles, voerbak, huisjes, tunnels, voer, bodembedekking.
De maandelijkse kosten zijn inderdaad niet zo spannend. Met een zak voer doe ik zeker 3 tot 4 maanden, hooi krijgen ze hier van de konijnen maar daar krijgen ze alleen een paar keer in de week een handje van. Ik gebruik 1 pak chipsi per 2 maanden en een zak supasoft per 4 maanden. Verder haal ik elke maand iets extra's voor ze als ik inkopen doe voor alle dieren. Ik denk dat ik gemiddeld per maand nog geen 10 euro aan ze kwijt ben.
Ik heb altijd vrouwtjes samen gehad en maar één keer problemen gehad. De dames kwamen niet uit hetzelfde nest en zijn op latere leeftijd vlak voordat ze bij mij kwamen gekoppeld. Later zijn ze allebei aan een ander gekoppeld en één koppeltje heb ik toen gehouden en voor het andere koppeltje is een nieuw baasje gevonden. Deze koppels zijn beide goed gegaan en alle vier de dames op eentje na zijn ruim 4.5 geworden. Nu heb ik twee zusjes van 1.5 jaar oud uit hetzelfde nest en daar heb ik nooit problemen mee!

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 12:54

Hoi allemaal! Ik ga binnenkort misschien twee gerbils opvangen, hangt een beetje van de omstandigheden af. Ik vroeg me alleen af of ze een looprad nodig hebben? En zo ja, welk formaat? Ik heb namelijk een terrarium voor ze, maar die is maar 50 cm hoog. Ik ben van plan er een flinke laag bodembedekking in te doen zodat ze lekker kunnen graven, maar dan past er dus geen groot rad meer in.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:06

Leuk dat je ze gaat opvangen. Een looprad is wel fijn voor ze. Ik heb mijne aan de deksel vast gemaakt snders word die begraven. Ik heb er geloof ik een van 20/22cm doorsnee. Mijn bak is ook 50cm hoog dus dat gaat prima.

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 14:20

Oke top bedankt voor de info!