Katten!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemetje75

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 13:03

Ik zou vooral doen wat voor jou goed voelt. Ik liet mandjes altijd even staan maar poezen komen hier terecht in een huis waar al andere katten lopen.
Ik zet ze wel een paar uur na aankomst even op de bak, gewoon dat ze weten waar dat ding staat en dat het de bedoeling is dat ze daar hun ding doen ipv op de bank/kleed/vloer.

Veel plezier met ze!

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 14:15

Leuk een topic over katten! Binnenkort verhuis ik naar een appartementje in een appartementencomplex.
Het appartement heeft twee balkons, maar helaas is er geen mogelijkheid om vrij naar buiten te gaan..
Is het houden van een of twee katten mogelijk in een woning van zo'n 50m2 zonder tuin oid?
We zijn er ook nog niet over uit of het een kitten of oudere kat zal worden (mocht het doorgaan).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:13

Heb ook een poes op een flat wel balkon katproof gemaakt. Zit heel erg te twijfelen betreffende nestje, maar dat is ook een tijd probleem.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 16:16

Wij hebben 2 binnenkatten, Mojo en Ito, ons huis is, waar zij mogen komen, ongeveer net zo groot (ze mogen niet naar boven en dergelijke). Als we weg zijn, hebben ze hun eigen kamer van +/- 20m2. Dit gaat helemaal prima, ze delen samen een bak en gedragen zich prima (Ito is een kitten en dat is een dikke boef, maar dat mag haha). Wel krijgen ze straks ook een buitenren van 9m2 waar ze altijd in en uit kunnen dus dat kan een verschil zijn, maar jij hebt een balkon. Ik denk dus dat het prima kan, misschien kun je, je balkon “katten veilig” maken?

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 02:44

Bedankt voor alle adviezen! Zouden jullie in dit geval de transportbox open doen in de keuken bij de kattenbak of in de woonruimte (bij manden/krabpaal etc)?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 11:52

Ik heb dat gewoon in de woonkamer gedaan. Laat ze maar lekker op onderzoek gaan zou ik zeggen!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:18

Wij hebben de mannen toen ze kitten waren op de kattenbak gezet en ze daarna laten lopen. Het eerste uur kwamen ze niet uit de kattenbak en vervolgens lagen ze onder de bank en onder het bed :+

Zijn er hier bij die ook problemen hebben met het gewicht van de katten?

Jessie is echt een stuk forser dan Sammie. Toen sammie voor het laatst bij de DA was is hij gewogen op 4.83kg. Dit was een mooi gewicht. Hij mocht niet zwaarder worden maar ook zeker niet lichter. Jessie is gewogen op 5.58kg en was eigenlijk wat aan de zware kant. Richting de 5kg zou mooi zijn.

Nu dacht ik dat Sammie wat was afgevallen dus zojuist gewogen op onze eigen weegschaal.
Die gaf aan; 4.7kg het word afgerond dus hij kan best op 4.68 of 4.72 zitten maar het feit blijft dat hij 0.10 is afgevallen. Jessie was 5.6 dus hetzelfde als voorheen.

Wij hebben een voerbak op chip aangeschaft en wilden er een bij nemen maar Sammie krijgt die bak maar niet onder de knie. Hij gaat er netjes voor zitten, maar niet op het plaatje dat ervoor zit en hij zit net buiten bereik waardoor hij dus niet open gaat.

Het idee was om met 2 bakken voor beiden katten afzonderlijk het voer te kunnen regelen. Precies af te wegen wie wat moet krijgen om ze zo beiden op een gezond gewicht te houden maar dit werkt dus niet.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen om voor beiden de juiste hoeveelheid voer te regelen. -O-
Voor nu kan het niet zo veel kwaad aangezien ze in mei 2 worden, maar op de lange termijn kan het voor met Jessie zijn overgewicht wel problemen leveren. Ook voor Sammie als hij te weinig kan eten... :(

Iemand die nog iets weet wat we kunnen doen?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:39

Hier staat altijd droog voer en wordt 2x p dag nat gegeven. Behalve een poes, die krijgt zakjes op verzoek. Meeste zijn goed op gewicht. 1 is te dik, die pakken we dus regelmatig weg (in de zomer is ze wel goed). Poes die zakjes krijgt, is wat mager.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:43

Hier ook altijd brokken (purizon) en 1x per dag een zakje met zn 2en. (Of een andere natvoer).
Ze komen niet buiten, sammie is actiever dan jessie. Rent regelmatig in zn eentje door het huis, maar wanneer Jessie speelt, doet hij dit goed. We proberen nu elke dag even een half uurtje actief met Jessie te spelen maar hij heeft er niet altijd even veel interesse in (ondanks zijn favoriete speeltje)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 23:57

Half blikje per dag met onbeperkt brokjes (meer word niet gegeten). Soms word er goed gegeten en soms slecht, maar zolang ze niet verder afval vind ik het goed.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:06

Marcella schreef:
Half blikje per dag met onbeperkt brokjes (meer word niet gegeten). Soms word er goed gegeten en soms slecht, maar zolang ze niet verder afval vind ik het goed.

Maar jij hebt er maar 1.. (toch?)
Ik zit met 2 katten die blijkbaar allebei wat anders nodig hebben :+ ik heb geen idee hoe ik het moet oplossen..
En mn beestjes zijn mijn kindjes dus ik wil het allerbeste voor ze. Dus ook een gezond gewicht.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:33

Apart van elkaar voeren een optie?
Of de een gewoon voeren (evt in een aparte ruimte) en de ander via dat chipding?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 07:14

Hier staat onbeperkt droogvoer en ik merk dat ze eten over de hele dag naar behoefte.
Na castratie worden ze idd wat dikker vooral binnenkatten.
Onze Mads is een flinke vent die bewegen onzin vind.
Mink wil af en toe wel eens bewegen en die is redelijk incl hangvel en Maes is onze jonge stuiterbal die is nog slank.

Ik heb nooit porties gegeven.
Anders inderdaad een optie om apart te voeren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 08:39

Ik heb nooit een te zware kat gehad, maar hier hebben ze dan ook wel een heel actief (buiten)leven. Ik zie ze echt de hele dag rondlopen, rennen, klimmen, spelen, etc. Ik heb er nu 3 en die krijgen onbeperkt brokken en 2 tot 3 keer per dag Applaws of Schesir, kip of tonijn.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:53

Wat minder neerzetten en dan Sammie af en toe apart wat extra geven?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 09:56

Die van ons krijgen ‘s ochtends apart natvoer, daarna krijgen ze later op de dag twee handen brokjes verdeeld over 2 voerbakken en daar doen ze de rest van de dag mee. Mojo (poes en bijna 3) is mooi slank. Ito (kater en kitten) groeit mooi en is goed op gewicht (gaat wel een flinke worden, hij is net zo groot al dan niet groter dan Mojo)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:50

Ja heb er nu nog een en is nog de bedoeling om te proberen nog een erbij. Nog steeds het liefst een nestje, maar nu ik veel werk zit ik met tijd. Nu is financieel geen probleem om te zorgen voor de beste zorg. :')

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:28

Onze kat heeft sinds een aantal weken zwarte puntjes/korstjes op zijn kin. Zijn geen vlooienpoep want die heeft hij niet. Iemand een idee? Foto maken is nog niet gelukt haha.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:33

Ik hoop geen krentenbaard? Kijk maar ff op google naar de foto's en info.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 12:56

Lijkt er indd wel op. Heb net een foto gemaakt. Hoop dat het een beetje duidelijk is.Afbeelding

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:07

Ja zou idd kunnen. Even in de gaten houden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 15:38

Ik zou zeggen katten acné.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:50

Lijkt idd op katten acne....wat voor voerbakjes gebruik je?? Plastic of roestvrij staal kan dit veroorzaken
Andere bakjes en ff goed schoonhouden kan helpen.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:24

We hadden plastic voerbakjes maar hebben die een week geleden vervangen voor stenen voerbakjes omdat we zoiets al gelezen hadden op internet van kattenacne. Moeten we hiervoor naar de dierenarts gaan of niet?

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:28

Denk dat je even kan kijken hoe het gaat met bakjes goed schoon houden en plekje 1x per dag ff schoonmaken met een wattenschijfje met water.