Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:09

Coco4life schreef:
KimD schreef:
Het is inderdaad vooral belangrijk dat je weet met welk doel je de hond graag wilt aanschaffen, aan de hand daarvan kun je beter/makkelijker een keuze maken in ras.

Houd er wel rekening mee dat de meeste middenslag rassen een soort Russisch Roulette zijn qua grootte. Een Sheltie kan inderdaad 6-7kg wegen maar ook 16-19kg wegen. Schotse Collie hetzelfde, ze kunnen 16kg wegen maar ook 30kg wegen. Vallen toch onder middenslag hond.

Een vriendin van mij heeft een Schotse collie, je moet geen 16 kg verwachten maar eerder 25 kg.
Zijn wel makkelijk in opvoeden, maar hebben wel een dikke kraag en vacht.

Ik fok Schotse Collies. :+ Ik denk dat ik weet waar ik het over heb.

Coco4life schreef:
KimD schreef:
Die discussie laait ook ieder jaar qeer op in de agility wereld, alleen ieder jaar wordt het (godzijdank) normaler en normaler je honden aan te kleden naar het weer en de temperatuur.

Sorry ik ga weer zeuren maar als je altijd maar een jasje aandoet krijgen ze het zonder jasje veel sneller koud.

Absoluut niet waar, zonder de jasjes hebben de honden veel sneller blessures dan met en dat is hartstikke logisch. Cinniz heeft helemaal geen keuze met haar honden, haar honden zouden letterlijk sterven zonder jas.

Als je niet weet waar je over praat lijkt het me verstandig eerst even (wetenschappelijke) onderzoeken te lezen voordat je reageert.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 16:47

cinniz123 schreef:
Elvin kroop vorige week even door het oog van de naald.
Die was geopereerd aan een talgkliercyste die steeds open sprong ieuwwwww en die kreeg na zn operatie een darmvirus eroverheen.
Binnen een week was hij een kilo afgevallen en poepte alleen nog maar waterdunne ontlasting en bloed.
Hij kon amper nog lopen en lag alleen nog maar op zn plekje,kort daarna gingen Skitt en Guapa is nu nog bezig en die gekke Parel(even afkloppen) die heeft nergens last van :wow:
Was weer een duur grapje :(

Oh brr das even schrikken.. :(

Dat aankleden is hier ook al wel eens een discussiepunt. In de fb groepen van mijn ras ook..

Kiimm_ schreef:
Cody zit echt aan me vast geplakt. Vooral sinds afgelopen week waarin het niet zo lekker ging en ik nu beetje huisgebonden ben. Trouwe vriend <3
[ Afbeelding ]

Van de week lag die lekker met zijn hoofd op mijn buik en werd die door de baby geschopt, was de eerste keer dat hij het voelde. Hoe die me meteen aankeek.. _O-
[ Afbeelding ]

<3 Hopelijk nu wel alles weer goed!

TheJokerr schreef:
Ik mag mij heel voorzichtig ook gaan melden *\o/* we zijn erover uit dat we gezinsuitbreiding willen en gaan langzaam op zoek naar tweede cardigan.

Zoveel zin in om weer rond te kijken, match te zoeken voor zowel mij/vriendin als dikke Evert, dit keer waarschijnlijk wel voor een Reu.

Spannend! Wel heel leuk!

Coco4life schreef:
KimD schreef:
Die discussie laait ook ieder jaar qeer op in de agility wereld, alleen ieder jaar wordt het (godzijdank) normaler en normaler je honden aan te kleden naar het weer en de temperatuur.

Sorry ik ga weer zeuren maar als je altijd maar een jasje aandoet krijgen ze het zonder jasje veel sneller koud.

Ja zolang een hond een dunne (en evt enkele) vacht heeft gaat ie zonder jasje ook niet warm blijven tenzij hij kan blijven rennen. En dan nog is t vaak fris/koud. Dat kan gruwelijk veel ellende op de spieren(en daarmee gewrichten en de rest van t lijf) geven.
Dus je bepaalt per situatie welke jas/dikte/soort er passend is.

Luna2006

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:58

Onze chihuahuas hebben ook jasjes en een pyama. Overdag liggen ze voor de houtkachel. 1tje heeft enkel een basis ondervachtje, en geen bovenvacht (lavendel x lavendel gefokt) en de andere lijkt op baas :+

Cody heeft ook een regenjas hoor. Zo'n grote stoere kangal haha. Maar tijdens het wandelen en daarna in de auto is niet aangenaam met eau de natte hond

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:02

Coco4life schreef:
KimD schreef:

Mijn kelpie met dunne vacht, gaat echt niet spontaan een dikkere vacht aanmaken :+

Ik was nooit van de jasjes en truitjes, totdat Max kwam. Met zijn die jumppa aan ligt ie gewoon lekker bij ons ipv tegen de kachel aangeplakt te liggen.

Mijn mechelaar die van zomer verlamd is geweest, draagt nu sowieso veel haar back on track dekens. Maar ik wil daar gewoon geen kou op hebben + dat ze dit jaar amper wintervacht heeft aangemaakt, omdat ze meer een happy bankhondje is geworden.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:09

En wat spieren en afkoelen betreft, heeft elk individu er baat bij, ongeacht hoe de vacht is. Mijn langharige herder met ondervacht... daar koelen de spieren net zo goed van af wanneer ze na activiteiten rustig is weer en wanneer je dan in een koude auto terug naar huis moet (ze zit in de bak van een Caddy dus dat wordt sowieso een stuk minder snel warm met de verwarming aan bv) en langer moet rijden etc is zij er net zo goed bij gebaat om iets aan te hebben. Natuurlijk wel minder snel en anders tov een kortharige hond, een vachtloze hond en kleinere hond die korter aan de grond staat, of een zieke of oude hond etc, but still... Ook bij deze honden is bewezen dat spieren enorm afkoelen en kans op blessures gewoon groter zijn daardoor en dat het echt geen kwaad kan om ze een handje te helpen want warm houden kost ze ook nog eens ontzettend veel energie dus ook hierin kun je dan echt positief wat toevoegen - net zoals dat sport honden e.d. ook shakes vaak voor of na activiteiten krijgen om het herstelvermogen van het lichaam te helpen etc. Tegenwoordig zijn er veel goede merken die voor elk type hond jasjes, etc heeft wat echt van meerwaarde is, met mooie pasvorm ook wat dan ook met activiteiten zelf te gebruiken zijn enz. Voor elke situatie wat wils, en ik vind het fantastisch dat er anno vandaag zoveel keus is.

En vaak heeft ze hier ook gewoon iets aan omdat het voor mij praktischer is hoor, mja so be it en daarin boeit het me dan ook niet wat een ander vind. Ze krijgt een badjas aan na een regenachtige wandeling, zodat ze een stuk minder smerig en nat is als ze thuis komt en met kouder weer houdt het ook wat warm. En ook een regenjas kan een uitkomst zijn in bepaalde situaties. Die gaat hier bv met de avond ronde aan wanneer het giet, zodat ze niet zeiknat is vlak voor we naar bed willen, meer van dat.

En ook heeft ze bv. een zwemvest aan wanneer we gaan oefenen met de SUP bv, ook al kan ze zwemmen. Tig redenen waarom voor Elk individu ook een zwemvest met zwemmen of Suppen gewoon een must is om als basic uitrusting mee/aan te hebben wanneer je het water in gaat. Ik heb een 35,5kg zware hond dus wanneer zij kramp zou krijgen, vermoeid zou raken etc etc heb je dat niet even gered en tuurlijk probeer je dat allemaal te voorkomen maar dit soort dingen zijn ontworpen en gemaakt om hierin te helpen dus waarom zou je er geen gebruik van maken.

Maar je moet wel idd kijken naar wat je aantrekt en wanneer en zeker ook kijken naar kwaliteit en pasvorm, want anders kun je idd alsnog iets doen waar je hond weinig aan heeft en dat is dan weer niet de bedoeling.

Maar rare opmerkingen hierover (of tig andere onderwerpen) zullen velen altijd blijven krijgen ben ik bang want mensen bemoeien zich graag met een ander - ik vind het ook echt heel bijzonder altijd als iemand je op straat zo aanspreekt op wat je met je hond doet of wat de hond om en aan heeft, echt bizar eigenlijk. Ik heb ook al vaak genoeg opmerkingen gehad dat iemand 'geen snoepjes nodig had om z'n hond op te voeden' als ze zagen dat ik Arya beloon - toen ze nog jonger was dus ook. Tja... ze is nu een 3,5 jarige en ik ga nog elke keer met snoepjes de deur uit hoor, bye now. :')

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:16

cursebreaker schreef:
. Ik heb ook al vaak genoeg opmerkingen gehad dat iemand 'geen snoepjes nodig had om z'n hond op te voeden' als ze zagen dat ik Arya beloon - toen ze nog jonger was dus ook. Tja... ze is nu een 3,5 jarige en ik ga nog elke keer met snoepjes de deur uit hoor, bye now. :')

Moet je eigenlijk de volgende keer zeggen ‘Zullen we jou dan ook maar geen salaris geven als je het ook zonder beloning kan dus?’

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:21

Ik heb een regenjasje die ze op hebben met regen in de fietsmand. Dan zitten ze stil en hebben ze het koud. Echter deed ik het uiteindelijk ook op met wandelen in de regen sinds ik op mezelf woon, scheelt schoonmaken in huis :))
Waar ik wel op tegen ben is het aankleden om het aankleden. Dus aankleden zonder functie, het zijn honden en geen modepoppen. Zo vind ik je hond verven ook echt irritant, zie je veel in Amerika. Leven en laten leven maar mijn gezicht is wel af te leven als ik zoiets zie.

Edit: Amerika is in meer dingen overdreven uiteraard.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:32

Mahdu draagt regelmatig een truitje, pyjama of jas, maar hij wordt kort getrimd en is niet heel actief.
Dívka heeft een behoorlijk dikke vacht en ondervacht en zij draagt enkel na het wassen een handdoek/badjas en als ze ziek is een trui of pyjama.
Met die kou van een paar weken terug liep Dívka gewoon 'bloot' terwijl Mahdu zijn dikke winterjas aan had, die was anders in een visstick veranderd bij de lange wandeling. :+
Bij hem ben ik ook voorzichtig ivm zijn rug, als daar kou op komt heeft hij daar vervolgens last van.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 19:10

Hier hebben ze sbt1935 fleece. Vergelijkbaar met de pomppa fleece.

Ik heb 2 hele dikke jassen. Die we echt zelden gebruiken.
En dan een paar gevoerde van back on track. Die en de fleece gebruiken we t meest. Vooral de fleece.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:13

Een deel hebben de mesh & gevoerde versie van Back on Track & een deel heeft een Jumppa & de Teddy-versie van Pomppa. Dan kunnen we tenminste mooi combineren bij verschillende temperaturen en dus ook kijken wat op dat moment noodzakelijk is.

Ze hebben ook allemaal een regenjas & een badjas, de regenjasjes gebruiken we eigenlijk nooit. Alleen bij jonge pups/honden komen die uit de kast tevoorschijn.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:17

Ik heb echt veel te veel vnml Formydogs maar dat is ook gemaakt voor de naakterds dus goede pasvorm en kan het bestellen via mn fokker.

Maar mn favoriet is voor binnen als het niet te koud is de pomppa jumppa.
En met regen de pomppa regenjas uitvoeringen voor over hun kleding heen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 19:21

Ohwja de badjassen <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:25

Mahdu's dikste jas is een Nobby Polar, gevoerd met schapenvacht en met een bontrandje langs de capuchon.
Capuchon heb ik eraf gehaald en de buikflap wat naar voren gezet omdat hij er anders in plast, het nadeel van reutjes. :+

Edit: schrijffout hersteld
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 27-12-22 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:27

Met dat moddermonster van mij ben ik kei blij met een badjas _O-

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:06

Hier alleen een ongevoerde regenjas, meestal voor over haar thundershirt deze periode als ze echt veel knallen buiten en buiten het vuurwerk seizoen een badjas. Maar op dit moment sporten wij niet anders had ik ook wel een uitgebreidere collectie gehad.

En ik heb idd ook nog altijd beloningen mee, dat vind ik ook niet meer dan normaal :j

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:13

CupCakes_ schreef:
Met dat moddermonster van mij ben ik kei blij met een badjas _O-

Echt hea, hier ook een enorme aanwinst met mudmaster Cody :D

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:07

Moeten we nou ook over die jasjes gaan zeuren? Jongens als je die jasjes alleen buiten aandoet prima maar please doe ze niet binnen aan. Dan krijgt je hond het wel lekker warm maar zodra hij buiten komt is het kouder voor m in mijn ogen. En KimD alsof jij alles uit gaat zoeken voor dat je iets schrijft. Niet alles wat hier op Bokt staat is waar. Het is een mening wat Coco4life heeft geschreven, geen feit. Sorry voor de aanvallende reactie trouwens maar ik hou niet van die lang durende discussies. En echt niet gemeen bedoeld ik vind iedereen aardig, zo lang het buiten die lang dradige discussies blijft.

Wat ik heb geschreven is een mening dus neem het niet te persoonlijk op. Dus als je iets niet waar vind mag je dat lekker zelf vinden. Ik heb geschreven wat ik vind.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:20

Ik vind het jammer dan de sfeer in dit topic de laatste tijd achteruit holt. Maar goed..

Mijn honden krijgen ook jasjes. En ja, ik heb aussies met volle (dubbele) vacht maar ook die koelen hard af (zeker in de auto) wat niet fijn is voor de spieren. Hier hebben ze de pomppa lijn, jumppa en toppa.

Afbeelding
Jumppa

Afbeelding
Toppa

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:22

ElfBeau_067 schreef:
Moeten we nou ook over die jasjes gaan zeuren? Jongens als je die jasjes alleen buiten aandoet prima maar please doe ze niet binnen aan. Dan krijgt je hond het wel lekker warm maar zodra hij buiten komt is het kouder voor m in mijn ogen. En KimD alsof jij alles uit gaat zoeken voor dat je iets schrijft. Niet alles wat hier op Bokt staat is waar. Het is een mening wat Coco4life heeft geschreven, geen feit. Sorry voor de aanvallende reactie trouwens maar ik hou niet van die lang durende discussies. En echt niet gemeen bedoeld ik vind iedereen aardig, zo lang het buiten die lang dradige discussies blijft.

Wat ik heb geschreven is een mening dus neem het niet te persoonlijk op. Dus als je iets niet waar vind mag je dat lekker zelf vinden. Ik heb geschreven wat ik vind.

En toch zijn juist die langdradige discussies interessant om van te leren. Daarnaast bestaat het leven niet uit alleen maar 'oeh, aah, wat lief blablabla'. Juist door de discussies krijg je wat diepgang, ontstaan er gesprekken waar je wat aan hebt. :Y)

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:32

Kan dit topic geen minimale leeftijd krijgen? 8)7 :+

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:37

Kiimm_ schreef:

+1 :')

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:37

Kiimm_ schreef:

Ik wist niet dat kinderen van die leeftijd überhaupt kunnen lezen. Laat staan dat ze begrijpen wat er staat :P

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:38

TheJokerr schreef:
Ik mag mij heel voorzichtig ook gaan melden *\o/* we zijn erover uit dat we gezinsuitbreiding willen en gaan langzaam op zoek naar tweede cardigan.

Zoveel zin in om weer rond te kijken, match te zoeken voor zowel mij/vriendin als dikke Evert, dit keer waarschijnlijk wel voor een Reu.

Leuk! Waarschijnlijk ga ik volgend jaar ook opzoek naar een tweede.. maar wanneer precies is nog even de vraag :Y) Oh, vandaar dat ik me dus ook meld in het topic haha!

Voor Sebbie heb ik ook een jasje.. zeker met dat vieze weer (omdat ze ook best laag bij de grond staat) krijgt ze haar regenjas aan! Ik zou nog graag een Pomppa Jumppa erbij willen voor het droge koude weer

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:41

ElfBeau_067 schreef:

Ik heb hier een hond die 's nachts begint te klieren zonder zijn trui aan, omdat hij het koud heeft.

Met trui aan, slaapt ie als een roosje. Tenzij hij ineens een knuffel wil 's nachts :')

Maar moet ik hem maar gewoon zijn trui uitlaten dan? Hier gaat de kachel gewoon laag 's nachts.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:46

cursebreaker schreef:
Kiimm_ schreef:

+1 :')

Mee eens!

Vind zulke jonge kinderen ook niet thuishoren op een forum en zeker niet een forum zoals Bokt of binnen discussies waarin enige kennis van zaken van belang is. Of dat nou over voeding, jasjes, training of wat dan ook gaat.