Hondenfokkers meetingpoint!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:53

KimD schreef:
Ben overigens benieuwd wat jullie per keer betalen voor het prikken?

52 euro

kiwiwitje

Re: Hondenfokkers meetingpoint!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:39

Ja das ook heel wat waard Van. Beetje t zelfde als ik met mn “mislukte” honden.
Zoveel kritiek en drama over geweest..

Maar ik denk dat je met meer verstand fokt dan een hoop ras fokkers. :)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:26

Roek is moe van haar avontuurtje :=
ligt op de vensterbank te slapen dat heeft ze niet meer gedaan sinds ze pup was
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:16

Ahhh! Wel een leuke plek :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 10:17

KimD schreef:
Zoe_97 schreef:
Ik heb ze op mijn foei lijst gezet. Dan krijg je die irritante berichten niet meer te zien :D

Iemand van jullie die al dna heeft getest via orivet? Ik lees er voor positief over. Ik test normaal via animal genetics (350 euro voor alle testen) of vhl genetics ( 225 voor alle testen). Nu is er orivet die voor alle testen en nog een nieuwe test in ontwikkelingsfase maar 175 euro kost.
Vind het beste een groot verschil en omdat ik niets negatiefs vind.

Ligt er ook aan in welk land ze zitten, ken ze zelf niet trouwens! De merle test, DM & MDR1 in Praag was in totaal €95,-. Dat is ook niks vergeleken met sommige NL labs!

Even terug hiernaartoe, ik had voor de SC opgezocht en lijkt indersaad goedkoop en compleet: https://www.orivet.com/store/canine-ful ... ed-profile

Edit: SC is verplicht CEA/PRA, en die zitten beide in de complete test.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:07

Hallo,allemaal.
Ik heb een specifieke kleurtjes vraag,hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb een Vizsla teef(voldoet aan alle eisen vd rasvereniging),ze heeft 1x een nest gehad en we willen nu nog een keer een nestje fokken.
Nu hadden we bedacht haar evt door een Labrador reu te laten dekken. Puur om een wat relaxter stoerder een gezonder hond te fokken,dat voor meer mensen geschikt zou kunnen zijn.
Heeft iemand een idee hoe het met de kleur uit zal pakken ? Ik neem aan dat de dekreuen raszuiver voor kleur zijn ? Is zwart dominant over roodbruin en roodbruin dominant over blond ?Of is dat te simpel gedacht?
Alvast bedankt !
Afbeelding

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 11:19

KahluaB schreef:
Hallo,allemaal.
Ik heb een specifieke kleurtjes vraag,hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik heb een Vizsla teef(voldoet aan alle eisen vd rasvereniging),ze heeft 1x een nest gehad en we willen nu nog een keer een nestje fokken.
Nu hadden we bedacht haar evt door een Labrador reu te laten dekken. Puur om een wat relaxter stoerder een gezonder hond te fokken,dat voor meer mensen geschikt zou kunnen zijn.
Heeft iemand een idee hoe het met de kleur uit zal pakken ? Ik neem aan dat de dekreuen raszuiver voor kleur zijn ? Is zwart dominant over roodbruin en roodbruin dominant over blond ?Of is dat te simpel gedacht?
Alvast bedankt !
[ [url=m/Hurz26.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ten eerste, ik hoop dat je stevig in je schoenen staat. Want hier binnenkomen en zo'n ongezonde kruising willen fokken is zeer gedurfd.

Ten tweede, verdergaan op punt een, waarom zou je zo'n kruising willen fokken, of überhaupt een kruising?! Zeker zo'n ongezonde combinatie... Deze rassen passen überhaupt niet bij elkaar.

Je fokt voor verbetering van het ras, niet omdat je een 'relaxte' & 'stoere' en bovenal 'gezonde' hond wilt fokken. Zo'n kruising is per definitie niet gezond. Gezond fokken doe je door generaties te selecteren op goede en gezonde honden, en jede Menge verplichte testen.

Zo filter je de ongezonde honden eruit, want daar fok je niet mee, en fokt verder met gezonde en goed geteste honden. Een gezonde hond creëer je niet.

De eigenaar van een officiële labrador dekreu zal sowieso niet aan zoiets meewerken.

Edit: Aangezien je (als ik me niet vergis) paarden fokt zou je bovenstaand toch moeten weten. Of ga je daar ook zo nonchalant mee om?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:26

Hmmm ,wat een leuke binnenkomer.. #)
Ik ben benieuwd waarom dat een "ongezonde" kruising zou moeten zijn ?
Ooit gehoord van het heterosis effect ?
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 15-01-20 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 11:31

KahluaB schreef:
Hmmm ,wat een bijzondere reactie. #)

Makkelijk antwoord. De rassen passen niet bij elkaar.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:34

KimD schreef:
KahluaB schreef:
Hmmm ,wat een bijzondere reactie. #)

Makkelijk antwoord. De rassen passen niet bij elkaar.

En waarom niet vlgs jou?Ik vind het nl wel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:36

Ik zie de toegevoegde waarde van die kruising idd niet. Zoals KimD zegt de rassen passen toaal niet bij elkaar.gezonde honden fok je door te selecteren en te testen.
Dit topic is voor verantwoorde fokkers, niet voor stamboom loze kruisingen waarbij je overigens kleur nog belangrijker lijkt te vinden dan wat anders....

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:39

Maandag geprikt; teef stond op 3. Vandaag geprikt (beide sochtends) teef staat op 4..
Wel bloed ze minder en word t donkerder.
Inmiddels zit ze op dag 15 van de loopsheid.

Wat denken jullie qua prikken en dekken?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:40

Ik zou vrijdag nog eens prikken. Ik gok ten vroegste zaterdag dekken.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:41

en waarom dan niet precies Kim?

Welkom KahluaB. Ik neem aan dat beide ouderdieren wel gewoon getest zijn? Zo ja dan zie ik geen probleem maar er zitten hier fokkers die wel anti kruisingen zijn dus misschien is dit niet het topic voor jou.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:42

Zoe_97 schreef:
Ik zie de toegevoegde waarde van die kruising idd niet. Zoals KimD zegt de rassen passen toaal niet bij elkaar.gezonde honden fok je door te selecteren en te testen.
Dit topic is voor verantwoorde fokkers, niet voor stamboom loze kruisingen waarbij je overigens kleur nog belangrijker lijkt te vinden dan wat anders....

Ten eerste is mijn teef ,zoals ik schreef Gezond. Oogziekte vrij, Ze heeft A heupen en heeft bovendien meerdere malen uitmuntend behaald op een tentoonstelling.( beste ras teef) Bovendien komt ze uit een goede lijn.
Veel rassen zijn ontstaan door in een ver verleden te kruisen.
Ik ben juist serieus en bekijk mijn opties.
Jammer dat er zo geoordeeld wordt... :evaw:
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 15-01-20 11:47, in het totaal 2 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 11:44

kiwiwitje schreef:
Maandag geprikt; teef stond op 3. Vandaag geprikt (beide sochtends) teef staat op 4..

Qua prikken en stijging heb ik onvoldoende kennis om daarover te oordelen. Maar als ik logisch denk vind ik de stijging langzaam van maandag tot nu, en zou ik persoonlijk nog eens prikken...

Moeilijke situatie!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:45

Om je vraag over kleur te beantwoorden KahluaB
Vizsla's zijn recessief rood en bruin. Beide kleuren die wel bij de labrador voorkomen. Gebruik je een zwarte reu dan zul je zwarte pups krijgen maar als die reu rood en/of bruin draagt kun je ook rode en/of bruine pups krijgen

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:47

Die stijgt wel heel langzaam kiwi. Ik zou ook twijfelen wat raad de arts aan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:52

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:

Qua prikken en stijging heb ik onvoldoende kennis om daarover te oordelen. Maar als ik logisch denk vind ik de stijging langzaam van maandag tot nu, en zou ik persoonlijk nog eens prikken...

Moeilijke situatie!

Ja ze is een vrij langzame stijger.. Daar heb ik ook geen ervaring mee. :P Dus ben een beetje aan t rondvragen :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 12:01

KahluaB schreef:
Zoe_97 schreef:

Ten eerste is mijn teef ,zoals ik schreef Gezond. Oogziekte vrij, Ze heeft A heupen en heeft bovendien meerdere malen uitmuntend behaald op een tentoonstelling.( beste ras teef) Bovendien komt ze uit een goede lijn.
Veel rassen zijn ontstaan door in een ver verleden te kruisen.
Ik ben juist serieus en bekijk mijn opties.
Jammer dat er zo geoordeeld wordt... :evaw:

Als jouw Viszla een stamboom heeft is het nóg schandaliger om überhaupt na te denken over kruisen!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-20 12:02

Ik heb een kit besteld bij Orivet, ik ga eens proberen! *\o/*

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:11

Spannend ik ben benieuwd KimD! Ik heb er uiteindelijk geen besteld omdat ik via de fokker bij animal genetics usa kon testen zeer voordelig

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:18

Waarom zou je een Viszla teefje dat gezond is en ook exterieurmatig goed in elkaar zit niet gewoon met een goede gezonde Viszla reu laten dekken? Je kunt binnen de viszla’s toch ook op het karakter letten? Persoonlijk vind ik het een beetje zonde om een kruising te gaan fokken uit zo’n mooi en gezond teefje.

Bij relaxed denk ik eerlijk gezegd ook niet aan een labrador. Vaak vind ik ze een beetje lomp en onbehouwen. Ik vraag me daarom ook wel af of je met deze kruising het doel van meer relaxte honden gaat bereiken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 12:25

Ik zou persoonlijk ook gewoon lekker bij t ras blijven. Als je zo'n goede teef hebt is het gewoon zonde om te gaan kruisen.. Vind ik :)

Ik denk dat er binnen t ras best wel een goede aanvulling te vinden is op jouw teef. Zo niet, zeker qua karakter, zou ik persoonlijk gewoon niet fokken..

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 15:04

Zoe_97 schreef:

Eens!