[VOLG] Goede eitjes, slechte eitjes! broedseizoen winter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [VOLG] Goede eitjes, slechte eitjes! broedseizoen winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 15:03

Teacup valkparkiet :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:05

Bizar inderdaad. Alleen hoe vervoer je zo n jonge vogel? Is het te doen met bv beeldbellen zodat je niet dat hele eind met zo n kleintje hoeft te slepen. Heb het niet eerder meegemaakt. Wel eens een mongloide parkietje. Die bleef lichamelijk en maar vooral geestelijk achter. Die heb ik uiteraard zelf gehouden.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:08

Wat vreemd Cayenne.. Als er echt iets mis is zouden de ouders ook wel stoppen met voeren toch?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 15:08

Nee, hij moet echt mee zodat de vogelarts hem kan onderzoeken. Dat kan wel met veel kruikjes en in een gesloten mandje. Het is wel een risico, maar zonder hulp ben ik bang dat hij uiteindelijk de wil om te leven verliest (dat kan bij 'stunted' (gestopte ontwikkeling) vogels nog weleens voorkomen). Ik had liever gehoopt dat het niet nodig was, maar hij is nu al 15 dagen oud en nog op een leeftijd dat hij de schade zou kunnen inhalen als de rest goed is. Omdat hij zo hard vecht wil ik hem die kans ook geven.
En de kans is groot dat de vogelarts hem een vitamineprik geeft en ontlasting etc wil onderzoeken of in de krop wil kijken, dus dan zal ik hem toch mee moeten nemen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:29

Ja dan heb je idd geen keuze helaas. Balen wel. Ik neem aan dat je naar oranje gaat? Nogal een eind weg dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:31

:')

Arme ziel , zo jong en dan al zo'n reis . Duimpjes draaien voor het

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 15:39

karuna schreef:
Ja dan heb je idd geen keuze helaas. Balen wel. Ik neem aan dat je naar oranje gaat? Nogal een eind weg dan.

Nee, naar mijn eigen vogelarts in Waalwijk :j Daar heb ik supergoede ervaringen mee (al betaal je wel de hoofdprijs :') ) Volgens mij gaat de meter al lopen zodra je door de schuifdeur naar binnen loopt. Ze hebben laatst flink verbouwd en ik grap altijd dat wij die hebben gefinancieerd :')
Maar de service is echt super en ze hebben alles bij de hand om desnoods te opereren als het nodig is (en dat zal bij deze niet nodig zijn, maar bij wijze van spreken).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:57

O dat scheelt een flinke rit in ieder geval. Maar dan nog kwetsbaar en met risico -O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 17:06

Ja, is idd een risico, maar ik kan niet toekijken hoe hard hij vecht en hem niet alle kansen geven :\
Als de vogelarts straks zegt dat ik hem beter kan laten inslapen is dat cru, maar heb ik er vrede mee. Maar ik wil niet dat hij hier sterft en dat ik het gevoel heb dat ik er niet alles aan gedaan heb.

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:55

Veel succes bij de vogelarts morgen! Wel kan ik je aanraden om misschien ook zijn/haar zusjes/broertjes mee te nemen, niet alleen lijkt me dat warmer voor het kleintje maar ook zodat de vogelarts kan vergelijken :) De dierenarts waar ik stage loop vraagt ook altijd of ze een 'goede' pup of kitten meenemen als ze met de 'slechte' komen, weet niet of dat dat bij vogels ook gebruikelijk of nodig is maar dan heb ik het in ieder geval gezegd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 18:54

Ik zal ruim anderhalf uur weg blijven en dan zijn de ouders zonder kleintjes. Dan kan het voorkomen dat ze ze alle drie verstoten, dus dat risico kan ik niet nemen. Maar ik kan hem echt heel warm vervoeren, dus dat komt wel goed :j
Maar wel bedankt voor je tip! Het blijft idd erg spannend of het goed gaat. We moeten er morgen rond 18:00 uur zijn.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:11

Mooie foto!

Ai, ja, wat een verschil met het zusje :( . Wat jammer! Duimen dat de vogelarts hem kan helpen. Wel knap dat je naar de DA gaat, dat zou vast niet iedereen doen met zo'n vogeljong.

En hihi, wij hebben ook aandeel in het chique huis en Porche van onze DA _O-

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 22:49

Ik denk dat ik de nieuwe vleugel gesponsord heb met mijn paardenmonster ;)

Maar sterkte morgen! Hoop dat alles goed gaat/komt!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 23:38

Jeeetje wat een verschil zeg! Ik duim morgen om 18.00 uur!! :j

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 11:35

De afspraak is (door de kliniek) verzet naar 15:20 uur omdat dan de ervaren vogelarts even tijd heeft (zat bomvol, maar ze hebben een uitzondering gemaakt).
Fijn dat ze zo meedenken! :)

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:55

Dat is enorm fijn zeg! Ben heel benieuwd wat ze ervan zeggen. Kan het iets van dwerggroei zijn ofzo?

Zie je überhaupt wel ontwikkeling? Maar dan langzaam?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 11:58

Ja, ik zie wel ontwikkeling, maar ongeveer 10 keer zo langzaam als het zou moeten gaan.
Dwerggroei komt eigenlijk niet voor bij vogels, maar het zou in theorie kunnen. Ik denk eerder dat hij last heeft van wat gisten of gewoon een slechte start heeft gehad.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:20

Gaat zo'n exemplaar in de natuur niet gewoon dood? Misschien een onaardige vraag, maar wel gesteld vanuit oprechte interesse - hoe flexibel zijn die diertjes?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 13:23

Hilli schreef:
Gaat zo'n exemplaar in de natuur niet gewoon dood? Misschien een onaardige vraag, maar wel gesteld vanuit oprechte interesse - hoe flexibel zijn die diertjes?

Ja, ik denk dat deze in de natuur niet zou overleven. Hoewel ik moet toegeven dat hij het al langer heeft volgehouden dan ik had verwacht.
Daarom wil ik hem nu juist die kans geven, zolang de vogelarts maar realistisch blijft en eerlijk aangeeft of het zinvol en eerlijk is om door te gaan.
Maar iedere ochtend zit hij op z'n teentjes om als eerste eten te krijgen en hij pruttelt ook al wat tegen je, dus er zit echt nog enorm veel leven in.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:28

Dat is dan wel erg bijzonder hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:58

Hoe is het gegaan ?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 17:54

Afbeelding

We zijn weer terug van de vogelarts met deze kleine vechter. De vogelarts heeft hem grondig onderzocht en er zijn geen rare dingen gevonden. Geen schimmels, bacteriën of parasieten. Wel is de lever vergroot en heeft het kleintje het na voeren redelijk benauwd, dus de arts denkt nu aan een aangeboren afwijking aan het hart maar kan dit niet met 100% zekerheid bevestigen omdat hij nog zo klein is.
Vermoedelijk zal hij niet oud gaan worden, maar ook dit is niet zeker. Omdat hij nog zo sterk is (tijdens het onderzoek zat hij kaarsrecht op zijn pootje naar de arts te blazen en zich rustig te poetsen en met de minivleugels te fladderen), hebben we afgesproken dat we hem 6 weken lang heel eiwitrijk voer gaan geven om hem te boosten. Als dit te weinig uithaalt of hij gaat achteruit, dan laten we hem alsnog inslapen. Hij moet natuurlijk wel groeien en in de veren komen, anders is het een afgelopen zaak.

Als hij het redt, dan hou ik hem zelf. Zijn twee zussen zijn trouwens gewoon kerngezond. Dit is dus vermoedelijk echt een banketstaaf 'foutje van de natuur'.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:11

Ah de kleine dappere spruit is eigenlijk redelijk gezond op lever na. Kan me voorstellen als lever wat groot is en kropje ook hart of longen wat in de verdrukking komen. Nu duimen dus. Maar niet stiekum aan dr drank of vergisting in kropje waardoor en alcohol gemaakt wordt door de zaadjes?

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:33

Ik ga duimen voor t kleintje

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 18:43

We denken eerder aan een hartafwijking. Als ik hem bij voer krijgt hij het ook even heel benauwd. Dat is vaak wel een teken dat zijn hart bij inspanning extra moet werken. Maar het is niet met 100% zekerheid te zeggen omdat hij zo klein is. Mocht hij het redden en groot worden, dan wil ik hem met een jaar nogmaals laten bekijken om zeker te weten of het zijn hart is.
Je tweede stuk van het bericht snap ik niet helemaal :P Ik voer ze geen alcohol hoor! Maar zaadjes kunnen in de krop gaan gisten en daar worden ze dan flink ziek van. Hij heeft die symptomen verder niet, want zijn kropje leegt netjes en hij spuugt niet, dus daar dacht de arts niet aan.

De vogelarts lag in katzwijm van zoveel schattigheid haha :') Hij probeerde te blazen en uit te halen naar de arts, en af en toe met die kleine veerloze vleugeltjes fladderen alsof hij al helemaal klaar is om te vliegen :')