'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:50

Ayasha schreef:
Ik kies er ook niet voor mijn paarden en honden te chippen en dat moet ook. Waarom zou jij daar als katten eigenaar onder uit moeten komen?

Omdat het blijkbaar voor katten niet verplicht is en voor honden en paarden wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:52

Anoniem schreef:
_San87_ schreef:

Volgens mij geldt zo'n verplichting vanuit de overheid al.

Kan jij dat even voor me opzoeken? Want als ik dat google komt er heel groot dat het niet verplicht is, wel aan te raden. Maarja, dat maakt het niet verplicht.
Voor honden en paarden is chippen wel verplicht, en hoewel m'n kat soms absoluut een identiteitscrisis heeft is het nog steeds een kat.

Edit: ah, zie inderdaad dat je t zelf ook al had gevonden. Kon me er al niks bij voorstellen dat ik die gemist had namelijk :+

Zo, kom maar even van je kastje af hoor :(:). Wat een gepikeerde manier van posten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:52

Anoniem schreef:
Maar ik begrijp dat jij m'n kat z'n chip betaalt en dat jij z'n kalmeringsmiddelen betaalt? Ík ga dat niet betalen voor m'n kat die een ander niet tot last is. En heb jij een schep en zak mee voor je paard als ie buiten mest?

Zo duur is een chip niet..

Paarden en honden moeten toch ook geregistreerd?

Het gaat verplicht worden geloof ik.
Als je een huisdier hebt kost dat geld.

Wij hebben (ondanks dat ze de tuin niet uitkomen) laten chippen bij castratie. Ik zou het combineren met iets anders als je toch naar de DA moet..

Wat als je kat aangereden wordt (en niet dood is en hulp nodig heeft) en ze weten niet van wie hij is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:54

IMJ schreef:
Ik vind het bijna bizar dat er wel hondenbelasting bestaat en geen kattenbelasting.
Hoewel ik die niet betalen zou, mijn katten hou ik nl binnen, de uitwerpselen spoel ik door het toilet omdat ik een speciale kattenbak incl vulling heb waarmee dat gewoon kan.

Betaalde je wel hondenbelasting?
Ik ruim de poep van mijn hond ook op, dus zie niet waarom ik wel hondenbelasting zou moeten betalen.

De katten komen ook al onder het chippen uit zie ik, mazzelaars ;)
IMJ er zijn andere redenen om een dier niet te willen laten chippen, dan alleen het financiële plaatje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:54

Daar kan ik niks aan doen, ik vroeg alleen waar stond dat het verplicht was maar zelf had je ook al gevonden dat het niet verplicht is.

Met alleen chippen ben je er trouwens niet, bij het afstand doen van de kat moet je ook telkens de chip informatie bijwerken. Als je dat niet doet komt die kat alsnog niet bij je terug :+

IMJ: bij jullie is de dierenarts wellicht niet veel geld, maar hier in de omgeving rekenen de dierenartsen echt fantasiebedragen. Sorry, maar dat geld geef ik liever uit aan leukere dingen voor de kat :+

En ik ben tot nu toe maar 1x met 'm naar de dierenarts geweest, voor een castratie die klaar was terwijl k erbij stond en een dierenarts die enten en chippen ook onzin vond.

Vind ik toch vriendelijker dan voor een banketstaaf castratie 200/300 euro uit te geven. En dan kwamen daar nog de entingen en chip bij en was ik m'n kat 3 dagen kwijt verplicht bij de dierenarts. Dank je de koekoek. Maar ja, randstad dus wordt inderdaad lekker op het 'straks raakt ie kwijt' ingespeeld.

Alsof iedereen een dooie kat zo netjes naar de dierenarts brengt :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:55

_San87_ schreef:
IMJ schreef:

En castreren die loslopende katten!!!

Dat sowieso. Maar ik dacht dat dat (net als chippen) al verplicht was.

Helaas niet..

Ik dacht laatst dat ik mijn dochter hoorde huilen midden in de nacht. Werd er wakker van. Maar het kwam van buiten, even goed geluisterd... *zucht..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:56

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:
Ik kies er ook niet voor mijn paarden en honden te chippen en dat moet ook. Waarom zou jij daar als katten eigenaar onder uit moeten komen?

Omdat het blijkbaar voor katten niet verplicht is en voor honden en paarden wel.

Klopt, maar dat bedoel ik juist. Waarom voor katten niet? Waarom komen ze vanuit de overheid onder elke vorm van verantwoordelijkheid uit?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:56

Nikass schreef:
IMJ schreef:
Ik vind het bijna bizar dat er wel hondenbelasting bestaat en geen kattenbelasting.
Hoewel ik die niet betalen zou, mijn katten hou ik nl binnen, de uitwerpselen spoel ik door het toilet omdat ik een speciale kattenbak incl vulling heb waarmee dat gewoon kan.

Betaalde je wel hondenbelasting?
Ik ruim de poep van mijn hond ook op, dus zie niet waarom ik wel hondenbelasting zou moeten betalen.

De katten komen ook al onder het chippen uit zie ik, mazzelaars ;)
IMJ er zijn andere redenen om een dier niet te willen laten chippen, dan alleen het financiële plaatje.

Ik betaalde inderdaad hondenbelasting! En ik liet de hond vrijwel nooit uit in mijn eigen plaats omdat ik hem 2-3x per dag meenam naar mijn paard waar geen hondenbelasting betaald hoeft te worden.
En deed ik eht wel ruimde ik het keurig op..

Honden belasting is iets ouderwets.. van toen honden nog gebruikt werden als trekdier etc. 8)7

Wat betreft het chippen: dat begrijp ik.
Maar dat weegt voor mij niet op tegen de 'voors'.. heb overigens ook nooit problemen met mijn gechipte dieren gehad.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 30-08-17 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:58

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Klopt, maar dat bedoel ik juist. Waarom voor katten niet? Waarom komen ze vanuit de overheid onder elke vorm van verantwoordelijkheid uit?

http://www.chipjedier.nl/chip-je-kat/wa ... or-katten/

Om deze drie debiele redenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:58

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 10:59

Anoniem schreef:
Daar kan ik niks aan doen, ik vroeg alleen waar stond dat het verplicht was maar zelf had je ook al gevonden dat het niet verplicht is.

Met alleen chippen ben je er trouwens niet, bij het afstand doen van de kat moet je ook telkens de chip informatie bijwerken. Als je dat niet doet komt die kat alsnog niet bij je terug :+

IMJ: bij jullie is de dierenarts wellicht niet veel geld, maar hier in de omgeving rekenen de dierenartsen echt fantasiebedragen. Sorry, maar dat geld geef ik liever uit aan leukere dingen voor de kat :+

En ik ben tot nu toe maar 1x met 'm naar de dierenarts geweest, voor een castratie die klaar was terwijl k erbij stond en een dierenarts die enten en chippen ook onzin vond.

Vind ik toch vriendelijker dan voor een banketstaaf castratie 200/300 euro uit te geven. En dan kwamen daar nog de entingen en chip bij en was ik m'n kat 3 dagen kwijt verplicht bij de dierenarts. Dank je de koekoek. Maar ja, randstad dus wordt inderdaad lekker op het 'straks raakt ie kwijt' ingespeeld.

Alsof iedereen een dooie kat zo netjes naar de dierenarts brengt :+

Tel eens tot 10 zeg... In de pb's die ik van je kreeg was je irritatie al te horen maar dit slaat nergens op.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:01

Dacht even dat ik een bericht uit De Speld aan het lezen was. Of een flauwe vroege 1 april grap. :')

Onze buurman beweerde ook dat onze poes in zijn tuin haar behoefte deed, want hij vond het stinken. Echter durft onze kat niet verder dan ons eigen tuintje en hebben ze zelf ook een kat. Waar doet die dan zijn behoefte? :=

Afijn, buurman is komen klagen, wij hebben maatregelen getroffen en iedereen leeft nog lang en gelukkig.

Ik denk dat er niet zo'n groot probleem van gemaakt moet worden, want ik heb dit persoonlijk nooit als een probleem ervaren. Niet in deze wijk, niet in deze stad. Ik bedoel: hoé lang lopen die dieren al wel niet los?

Anoniem

Ik tel tot 10, ik geef alleen aan waarom chippen an sich het probleem niet oplost en ik geef een weerwoord waarom niet iedere dierenarts even goedkoop is, dat mag toch?

Ach, het naïef noemen sloeg ook nergens op maar dat ik dat zo opvatte was niet mijn schuld. Dus tel zelf ook even tot 10. :+

Dat verplicht chippen is leuk, maar gaan ze er niet doorheen krijgen. En hondenbelasting is dus ook geen landelijk geregeld iets.

Maar wat ik een heel stuk eerder al zei; first world problems, echt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Individu

Ik vind het heel raar. Dus alle katten in Nederland moeten aangelijnd worden? Mogen niet meer ravotten in de weides, bosjes, bomen om dat er zo nu en dan hier en daar onverhoopt een keer op de verkeerde plek gepoept wordt...

Snap dat men er niet op zit te wachten.
Maar als het gebeurt kun je ook met je hand over je hart strijken en het gewoon met een schep de bruine bak ik gooien.

400,- voor een kattendrol gaat te ver.
Laatst bijgewerkt door Individu op 30-08-17 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Anoniem schreef:

Welke dierenkliniek rekent zulke bedragen dan?
Ik kom uit het Gooi en heb 'geshopt' nergens kwam ik bedragen boven de 100,- tegen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:04

Dus omdat er zoveel onverantwoordelijke eigenaren zijn is chippen een te grote last. Nou, dan doe je een periode extra werk, zorg je dat de "zwerf"katten verdwijnen (indien "geen" eigenaar, chippen en herplaatsen voor een bedrag dat de kosten die er aan gedaan zijn dekt.) en probleem lost zich over een tijd vanzelf op.
je maakt me niet wijs dat toen ze regelingen voor honden gingen treffen ze niet met dezelfde problemen zaten.
Deze regeling van loslopende katten zou daar ook al bij helpen. Loslopende kat vangen, geen chip? Chippen en als de eigenaar zich meld krijgt ie z'n gechipte kat terug tegen het geld van de chip én een boete 400 euro is natuurlijk absurd maar ik las iets dat het bij honden 90 euro is. Dus dan gewoon hetzelfde bedrag als bij honden + natuurlijk de kosten van de chip.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:05

Phoya schreef:
Maar als het gebeurt kun je ook met je hand over je hart strijken en het gewoon met een schep de bruine bak ik gooien.

Ik zou nu heel graag even wat foto's maken voor mijn huis, maar het regent te hard.

Het hele kinder speelveldje ligt vol met kattenpoep. De stukjes om de bomen ligt bomvol. Mijn peperdure tuin wordt dagelijks omgeploegd door katten. Ik het krasschade op mijn motorkap van mijn 3 auto's.

Ik kan vanuit mijn voorraam al zeker 50 kattendrollen tellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:09

Ayasha schreef:
Dus omdat er zoveel onverantwoordelijke eigenaren zijn is chippen een te grote last. Nou, dan doe je een periode extra werk, zorg je dat de "zwerf"katten verdwijnen (indien "geen" eigenaar, chippen en herplaatsen voor een bedrag dat de kosten die er aan gedaan zijn dekt.) en probleem lost zich over een tijd vanzelf op.
je maakt me niet wijs dat toen ze regelingen voor honden gingen treffen ze niet met dezelfde problemen zaten.
Deze regeling van loslopende katten zou daar ook al bij helpen. Loslopende kat vangen, geen chip? Chippen en als de eigenaar zich meld krijgt ie z'n gechipte kat terug tegen het geld van de chip én een boete 400 euro is natuurlijk absurd maar ik las iets dat het bij honden 90 euro is. Dus dan gewoon hetzelfde bedrag als bij honden + natuurlijk de kosten van de chip.

Ik vind dat plan an sich niet heel verkeerd. Alleen hebben ze daar de mankracht niet voor vrees ik én zijn er genoeg die de kat gewoon niet ophalen of dus denken dat ie dood is. En gezien het aantal kittens op MP haalt men ook niet zo snel een kat uit het asiel. En ja, daar ben ik ook schuldig aan, want ik voldeed voor geen enkele asielkat hier aan de voorwaarden (Truus, Sjaak en Minoes houden van buitenlopen :+ ja dat kan en wíl ik ze niet bieden. Mijn kat moet bij mij blijven) dus ja ik ben ook voor een MP kitten gegaan :+

Dus ik denk dat het idee zoals je hem nu schetst absoluut goed is.
Alleen ja, dat even extra werk moet wel de mankracht en het geld voor zijn.. en dat zal weer per gemeente verschillen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:10

Het is lastig in te denken dat iets een probleem kan zijn voor een ander omdat je het zelf niet als probleem ervaart.

Een keer een drol ga je mij niet over horen. Maar ondergesproeide bedden dus echt wel :r.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:12

Is het gewoon niet zo, dat Nederland te vol wordt voor het aantal km2 grond waar Nederland uit bestaat. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer mensen last krijgen van allerlei zaken. Ik vind dit weer een goed voorbeeld hiervan. Niet iedereen met een kat heeft een eigen tuin (alhoewel veel katten eigenaren op een appartement de kat binnen houden). Waar ik woon, is het zo dat als ik geen honden van anderen (lees buren) in de tuin wil, moet ik ervoor zorgen dat ze er niet in kunnen komen. Het is niet zo dat de hondeneigenaar moet zorgen dat de hond niet uit zijn tuin kan komen. Dus als je zoveel last hebt van katten, probeer daar dan wat aan te doen, in plaats van lijdzaam toezien.... En anderen wat meer ruimte bieden zou ook fijn zijn. Of willen we voor alles regels hebben? Dat wordt pas echt lijden een last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:12

_San87_ schreef:
Het is lastig in te denken dat iets een probleem kan zijn voor een ander omdat je het zelf niet als probleem ervaart.

Een keer een drol ga je mij niet over horen. Maar ondergesproeide bedden dus echt wel :r.

Maar dat vind ik als kattenmens net zo goed ranzig hoor :')

Mocht het nog een keer voorkomen, ik heb hier nog een fles UF2000 staan die ik dan wel op wil sturen kosteloos, want dat vind ik zelf ook gewoon te ranzig. En baat 't niet dan schaad t niet maar dan zeg ik toch een beetje sorry voor de asokat.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:13

Het gaat hier om kattendrollen, maar ik denk dat je echt wel verantwoordelijkheid mag eisen bij katteneigenaren. Dus ook gewoon castratie tegen al die ongewenste nesten als ze buiten lopen. En chippen. Ik denk dat het er vanzelf een keer van komt, dat het wel verplicht wordt. Want de stelling, het kost teveel moeite en geld, is natuurlijk kul. Dan moet je geen dieren nemen..
En katten op straat die mijn honden met rust laten is prima, zolang het er geen 20 in 1 straat zijn, en niet mijn tuin inkomen... En dat is niet te voorkomen, dus lijkt het me beter dat ze in een eigen tuin blijven..

Let wel, ik zal nooit katten pijn doen. Maar een kat die mijn honden aanvalt, die krijgt het wel terug hoor.. Evenals honden die mijn honden aanvallen waarvan de baas zegt, maar hij doet niets... :roll:

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:13

Phoya schreef:
Ik vind het heel raar. Dus alle katten in Nederland moeten aangelijnd worden? Mogen niet meer ravotten in de weides, bosjes, bomen om dat er zo nu en dan hier en daar onverhoopt een keer op de verkeerde plek gepoept wordt...

Snap dat men er niet op zit te wachten.

400,- voor een kattendrol gaat te ver.

Nee, ik ga niet andermans troep opruimen. Ja als het een keer gebeurt tuurlijk. Maar niet als het stelselmatig gebeurt. Dan kan ik wel met alles een keer over mijn hart strijken. Ben geen liefdadigheidsinstelling.

En het is niet alleen de poep, het is ook het vermoorden van vogels en andere dieren waar ik me dood aan erger. Hadden aan de schutting een vogelnestje met koolmezen. Tuurlijk de dikke kat van hiernaast, die eigenlijk helemaal geen honger had, maar wel even leuk jonge meesjes wilde vermoorden, zat er met zn poot alweer in te hengelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:14

emil01 schreef:
Is het gewoon niet zo, dat Nederland te vol wordt voor het aantal km2 grond waar Nederland uit bestaat. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer mensen last krijgen van allerlei zaken. Ik vind dit weer een goed voorbeeld hiervan. Niet iedereen met een kat heeft een eigen tuin (alhoewel veel katten eigenaren op een appartement de kat binnen houden). Waar ik woon, is het zo dat als ik geen honden van anderen (lees buren) in de tuin wil, moet ik ervoor zorgen dat ze er niet in kunnen komen. Het is niet zo dat de hondeneigenaar moet zorgen dat de hond niet uit zijn tuin kan komen. Dus als je zoveel last hebt van katten, probeer daar dan wat aan te doen, in plaats van lijdzaam toezien.... En anderen wat meer ruimte bieden zou ook fijn zijn. Of willen we voor alles regels hebben? Dat wordt pas echt lijden een last.

Jij woont dan toch niet in Belgie of nederland vermoed ik?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 11:18

Anoniem schreef:
_San87_ schreef:

Maar dat vind ik als kattenmens net zo goed ranzig hoor :')

Mocht het nog een keer voorkomen, ik heb hier nog een fles UF2000 staan die ik dan wel op wil sturen kosteloos, want dat vind ik zelf ook gewoon te ranzig. En baat 't niet dan schaad t niet maar dan zeg ik toch een beetje sorry voor de asokat.

Ja, ik kan geen kattenmens verzinnen die dat niet ranzig vindt. En toch hoor ik regelmatig dat er gesproeid wordt. Niet alleen bedden, maar ook over tuinmeubels/terrassen, hondenmanden, in huis over meubels. Onbekende katten die huizen binnen komen wandelen en op de meubels gaan liggen.

Dat zijn gewoon dingen die echt niet herhaaldelijk mogen gebeuren, imo.