Ayasha schreef:Ik kies er ook niet voor mijn paarden en honden te chippen en dat moet ook. Waarom zou jij daar als katten eigenaar onder uit moeten komen?
Omdat het blijkbaar voor katten niet verplicht is en voor honden en paarden wel.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Anoniem schreef:_San87_ schreef:
Volgens mij geldt zo'n verplichting vanuit de overheid al.
Kan jij dat even voor me opzoeken? Want als ik dat google komt er heel groot dat het niet verplicht is, wel aan te raden. Maarja, dat maakt het niet verplicht.
Voor honden en paarden is chippen wel verplicht, en hoewel m'n kat soms absoluut een identiteitscrisis heeft is het nog steeds een kat.
Edit: ah, zie inderdaad dat je t zelf ook al had gevonden. Kon me er al niks bij voorstellen dat ik die gemist had namelijk
Anoniem schreef:Maar ik begrijp dat jij m'n kat z'n chip betaalt en dat jij z'n kalmeringsmiddelen betaalt? Ík ga dat niet betalen voor m'n kat die een ander niet tot last is. En heb jij een schep en zak mee voor je paard als ie buiten mest?
IMJ schreef:Ik vind het bijna bizar dat er wel hondenbelasting bestaat en geen kattenbelasting.
Hoewel ik die niet betalen zou, mijn katten hou ik nl binnen, de uitwerpselen spoel ik door het toilet omdat ik een speciale kattenbak incl vulling heb waarmee dat gewoon kan.
_San87_ schreef:Ayasha schreef:Ik kies er ook niet voor mijn paarden en honden te chippen en dat moet ook. Waarom zou jij daar als katten eigenaar onder uit moeten komen?
Omdat het blijkbaar voor katten niet verplicht is en voor honden en paarden wel.
Nikass schreef:IMJ schreef:Ik vind het bijna bizar dat er wel hondenbelasting bestaat en geen kattenbelasting.
Hoewel ik die niet betalen zou, mijn katten hou ik nl binnen, de uitwerpselen spoel ik door het toilet omdat ik een speciale kattenbak incl vulling heb waarmee dat gewoon kan.
Betaalde je wel hondenbelasting?
Ik ruim de poep van mijn hond ook op, dus zie niet waarom ik wel hondenbelasting zou moeten betalen.
De katten komen ook al onder het chippen uit zie ik, mazzelaars
IMJ er zijn andere redenen om een dier niet te willen laten chippen, dan alleen het financiële plaatje.
Ayasha schreef:_San87_ schreef:
Klopt, maar dat bedoel ik juist. Waarom voor katten niet? Waarom komen ze vanuit de overheid onder elke vorm van verantwoordelijkheid uit?
Anoniem schreef:Daar kan ik niks aan doen, ik vroeg alleen waar stond dat het verplicht was maar zelf had je ook al gevonden dat het niet verplicht is.
Met alleen chippen ben je er trouwens niet, bij het afstand doen van de kat moet je ook telkens de chip informatie bijwerken. Als je dat niet doet komt die kat alsnog niet bij je terug
IMJ: bij jullie is de dierenarts wellicht niet veel geld, maar hier in de omgeving rekenen de dierenartsen echt fantasiebedragen. Sorry, maar dat geld geef ik liever uit aan leukere dingen voor de kat
En ik ben tot nu toe maar 1x met 'm naar de dierenarts geweest, voor een castratie die klaar was terwijl k erbij stond en een dierenarts die enten en chippen ook onzin vond.
Vind ik toch vriendelijker dan voor een banketstaaf castratie 200/300 euro uit te geven. En dan kwamen daar nog de entingen en chip bij en was ik m'n kat 3 dagen kwijt verplicht bij de dierenarts. Dank je de koekoek. Maar ja, randstad dus wordt inderdaad lekker op het 'straks raakt ie kwijt' ingespeeld.
Alsof iedereen een dooie kat zo netjes naar de dierenarts brengt
Anoniem schreef:Vind ik toch vriendelijker dan voor een banketstaaf castratie 200/300 euro uit te geven. En dan kwamen daar nog de entingen en chip bij en was ik m'n kat 3 dagen kwijt verplicht bij de dierenarts. Dank je de koekoek. Maar ja, randstad dus wordt inderdaad lekker op het 'straks raakt ie kwijt' ingespeeld.
Phoya schreef:Maar als het gebeurt kun je ook met je hand over je hart strijken en het gewoon met een schep de bruine bak ik gooien.
Ayasha schreef:Dus omdat er zoveel onverantwoordelijke eigenaren zijn is chippen een te grote last. Nou, dan doe je een periode extra werk, zorg je dat de "zwerf"katten verdwijnen (indien "geen" eigenaar, chippen en herplaatsen voor een bedrag dat de kosten die er aan gedaan zijn dekt.) en probleem lost zich over een tijd vanzelf op.
je maakt me niet wijs dat toen ze regelingen voor honden gingen treffen ze niet met dezelfde problemen zaten.
Deze regeling van loslopende katten zou daar ook al bij helpen. Loslopende kat vangen, geen chip? Chippen en als de eigenaar zich meld krijgt ie z'n gechipte kat terug tegen het geld van de chip én een boete 400 euro is natuurlijk absurd maar ik las iets dat het bij honden 90 euro is. Dus dan gewoon hetzelfde bedrag als bij honden + natuurlijk de kosten van de chip.
_San87_ schreef:Het is lastig in te denken dat iets een probleem kan zijn voor een ander omdat je het zelf niet als probleem ervaart.
Een keer een drol ga je mij niet over horen. Maar ondergesproeide bedden dus echt wel.
Phoya schreef:Ik vind het heel raar. Dus alle katten in Nederland moeten aangelijnd worden? Mogen niet meer ravotten in de weides, bosjes, bomen om dat er zo nu en dan hier en daar onverhoopt een keer op de verkeerde plek gepoept wordt...
Snap dat men er niet op zit te wachten.
Maar als het gebeurt kun je ook met je hand over je hart strijken en het gewoon met een schep de bruine bak ik gooien.
400,- voor een kattendrol gaat te ver.
emil01 schreef:Is het gewoon niet zo, dat Nederland te vol wordt voor het aantal km2 grond waar Nederland uit bestaat. Hoe kleiner de ruimte, hoe meer mensen last krijgen van allerlei zaken. Ik vind dit weer een goed voorbeeld hiervan. Niet iedereen met een kat heeft een eigen tuin (alhoewel veel katten eigenaren op een appartement de kat binnen houden). Waar ik woon, is het zo dat als ik geen honden van anderen (lees buren) in de tuin wil, moet ik ervoor zorgen dat ze er niet in kunnen komen. Het is niet zo dat de hondeneigenaar moet zorgen dat de hond niet uit zijn tuin kan komen. Dus als je zoveel last hebt van katten, probeer daar dan wat aan te doen, in plaats van lijdzaam toezien.... En anderen wat meer ruimte bieden zou ook fijn zijn. Of willen we voor alles regels hebben? Dat wordt pas echt lijden een last.
Anoniem schreef:_San87_ schreef:Het is lastig in te denken dat iets een probleem kan zijn voor een ander omdat je het zelf niet als probleem ervaart.
Een keer een drol ga je mij niet over horen. Maar ondergesproeide bedden dus echt wel.
Maar dat vind ik als kattenmens net zo goed ranzig hoor
Mocht het nog een keer voorkomen, ik heb hier nog een fles UF2000 staan die ik dan wel op wil sturen kosteloos, want dat vind ik zelf ook gewoon te ranzig. En baat 't niet dan schaad t niet maar dan zeg ik toch een beetje sorry voor de asokat.