'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:48

oomens schreef:
StonedRomy schreef:
https://hoogrisicohondvriendelijk.petities.nl

de oplossingen in deze petitie zijn al vele malen diervriendelijker en benadeelt de goede baasjes niet zo ernstig. zoals ik het lees willen ze dan ook een muilkorf plicht voor honden van ALLE rassen die gevaarlijk gedrag vertonen.

In het kader van 'ja maar als wij, dan moeten zij ook, anders is het niet eerlijk' ^) ?

Vervolgens 'honden van ALLE rassen die gevaarlijk gedrag vertonen.'

Het is allemaal triest en zou volstrekt onnodig moeten zijn doch het IS NODIG.

Het meest redelijke en makkelijkst uitvoerbare is imo een simpele formaatgrens voor muilkorf EN een lijst met honden die niet zomaar iedereen zonder meer mag hebben.

Het is geen recht om anderen risico te laten lopen in de openbare ruimte.
Wanneer de verantwoordlijkheid niet gedragen blijkt te kunnen worden, dan MOETEN de risicos wettelijk begrensd worden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:53

Wesco schreef:
Boxer en Engelse Bulldog? Ik vraag me af hoe die op de lijst zijn gekomen.

Dat vraag ik me ook af. Lijken me allebei hele goedmoedige rustige honden.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:54

Lepeltje schreef:
Máár, als je weet dat je hond zo'n kort lontje heeft dat hij een blaffende maltezer of chihuahua niet trekt dan hoort hij naar mijn mening gewoon een muilkorf om te hebben. Niet perse omdat jouw hond een agressief monster is (tenzij hij de chihuahua gelijk in stukjes trekt), maar omdat je de situatie buiten gewoon niet altijd in de hand hebt. Dat andere mensen met loslopende (kleine) hondjes hun verantwoordelijkheid niet nemen betekent niet dat jij er ook vanaf kan zien. Oneerlijk is het wel ja, maar als je een hondenras met een hoog risico op bijtincidenten wil moet je het gewoon zo accepteren. Er zal altijd wel ergens een jandoedel rondlopen die het principe 'hondje bij je houden' niet begrijpt.

Ik heb waarschijnlijk een hond die dadelijk onder de risico rassen gaat vallen. Een muilkorf zal niet helpen voor de mijne. Ze drukt onbeschofte honden tegen de grond. Dit gaat met veel kabaal maar echt bijten doet ze niet. Die muilkorf gaat dat niet verhelpen. En ik kan 50 kilo niet optillen. Snap je wat ik bedoel? Ze kijkt niet of een Labrador of Jack Russel is.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 25-02-17 13:55, in het totaal 1 keer bewerkt

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:54

Formaatgrens en muilkorf. Natúúrlijk. En net dat hondje van de tokkie buurvrouw van 15 kilo doet even een killerbeet op je Stafford, die niets meer kan door de muilkorf 8)7

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:59

KittyDylan schreef:
Op de manege waar ik rijd loopt er ook een Labrador. En iedereen weet, niet zelf er naar toe gaan en aaien, dan bijt/hapt ze. Enkel als ze zelf naar je toe komt, mag je haar aaien.
En er lopen ook 2 "risicohonden", moeder en dochter, die doen nog geen vlieg kwaad.

Dus? Alle labradors zijn gevaarlijk en alle risico honden zijn watjes die geen vlieg kwaad doen?

Mijn oma rookte als een schoorsteen, ze is bijna 80 geworden. Allemaal maar gaan roken dan?

KittyDylan schreef:
Formaatgrens en muilkorf. Natúúrlijk. En net dat hondje van de tokkie buurvrouw van 15 kilo doet even een killerbeet op je Stafford, die niets meer kan door de muilkorf 8)7

Dus het hondje van 15 kilo moet maar dood gebeten worden? Want dat is wat er steeds gebeurt en waardoor er nu om maatregelen wordt geroepen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-02-17 14:02, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, graag de WIJZIG knop gebruiken

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:02

Diablo schreef:
KittyDylan schreef:
Op de manege waar ik rijd loopt er ook een Labrador. En iedereen weet, niet zelf er naar toe gaan en aaien, dan bijt/hapt ze. Enkel als ze zelf naar je toe komt, mag je haar aaien.
En er lopen ook 2 "risicohonden", moeder en dochter, die doen nog geen vlieg kwaad.

Dus? Alle labradors en gevaarlijk en alle risico honden zijn watjes die geen vlieg kwaad doen?

Mijn oma rookte als een schoorsteen, ze is bijna 80 geworden. Allemaal maar gaan roken dan?

dan zou ik het een goed idee vinden om de labrador die nu wordt besproken verplicht te muilkorven en de twee hr honden de mogelijkheid geven om een test af te leggen en daarna geen aanlijn of muilkorf plicht meer te geven. denk dat je zo veel meer problemen oplost en dat mensen nog altijd zien dat de hond met de muilkorf om in de meeste gevallen nog geen test heeft afgelegd en dus een hoger risico heeft.

verder de gele strikjes beter bekend maken, ook bij niet hondenbezitters en muilkorf plicht pas in laten gaan vanaf een bepaalde leeftijd.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:03

Wesco schreef:
Lepeltje schreef:
Máár, als je weet dat je hond zo'n kort lontje heeft dat hij een blaffende maltezer of chihuahua niet trekt dan hoort hij naar mijn mening gewoon een muilkorf om te hebben. Niet perse omdat jouw hond een agressief monster is (tenzij hij de chihuahua gelijk in stukjes trekt), maar omdat je de situatie buiten gewoon niet altijd in de hand hebt. Dat andere mensen met loslopende (kleine) hondjes hun verantwoordelijkheid niet nemen betekent niet dat jij er ook vanaf kan zien. Oneerlijk is het wel ja, maar als je een hondenras met een hoog risico op bijtincidenten wil moet je het gewoon zo accepteren. Er zal altijd wel ergens een jandoedel rondlopen die het principe 'hondje bij je houden' niet begrijpt.

Ik heb waarschijnlijk een hond die dadelijk onder de risico rassen gaat vallen. Een muilkorf zal niet helpen voor de mijne. Ze drukt onbeschofte honden tegen de grond. Dit gaat met veel kabaal maar echt bijten doet ze niet. Die muilkorf gaat dat niet verhelpen. En ik kan 50 kilo niet optillen. Snap je wat ik bedoel? Ze kijkt niet of een Labrador of Jack Russel is.

Het gaat ook niet om jouw hond specifiek, het gaat om de honden die zonder pardon andere honden vernielen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:04

Nee Diablo, ik bedoel dat je niet aan alle honden een standaarf gedrags kaartje kunt hangen.

En op mijn tweede bericht, waarom zou die ene hond dan géén muilkorf omhoeven omdat hij <20 kilo is en toevallig een ander ras is?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:05

KittyDylan schreef:

En de sleutelwoorden waren???

'Redelijkerwiis' en 'serieus'.
Uitzonderingen en oppervlakkige schade moet je niet in regelgeving willen vangen. Maatschappelijk draagvlak en eenvoudig handhaven zijn nl. randvoorwaardes.

Kijk, niets doen is geen optie.
Wat stel jij voor?
Alle honden verbieden?
Wat mij betreft geven we iedereen het recht op een pistool te dragen. Kan je jezelf beschermen tegen de grote agressieve hond van een ander. Dat k-hondje wat toch ook nauwelijk noemenswaardig bijt schop je wel van je af.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-02-17 14:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:06

StonedRomy schreef:
dan zou ik het een goed idee vinden om de labrador die nu wordt besproken verplicht te muilkorven en de twee hr honden de mogelijkheid geven om een test af te leggen en daarna geen aanlijn of muilkorf plicht meer te geven. denk dat je zo veel meer problemen oplost en dat mensen nog altijd zien dat de hond met de muilkorf om in de meeste gevallen nog geen test heeft afgelegd en dus een hoger risico heeft.

verder de gele strikjes beter bekend maken, ook bij niet hondenbezitters en muilkorf plicht pas in laten gaan vanaf een bepaalde leeftijd.

Van mij mogen alle honden gemuilkorfd worden, zou ik ook zonder problemen met die van mij doen. Maar niet meer af, ook niet na allerlei testen. Dat is het probleem juist, ze kunnen ineens omslaan en je weet nooit wanneer. Dat kan zomaar zijn nadat de muilkorf niet meer om hoeft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:06

Wesco schreef:

Weet je ook gelijk waarom zo'n hond als een risico wordt gezien. Jij geeft zelf aan dat je zelfs met muilkorf om niet kunt voorkomen dat je hond schade aanricht. De hond is te groot en te sterk voor jou om dat fysiek te doen en op andere manieren lijk je het ook niet te kunnen voorkomen.

Het enige wat volgens jou zou helpen, is 'geen onbeschofte honden tegenkomen'. Laat dat nu net het punt zijn waarop je zelf totaal geen invloed hebt wanneer je als baasje besluit dat het toch nodig is om met 50kg oncontroleerbare hond de openbare weg op te gaan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:07

KittyDylan schreef:
Nee Diablo, ik bedoel dat je niet aan alle honden een standaarf gedrags kaartje kunt hangen.

En op mijn tweede bericht, waarom zou die ene hond dan géén muilkorf omhoeven omdat hij <20 kilo is en toevallig een ander ras is?

Omdat die geen andere honden verscheurt?

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:09

KittyDylan schreef:

Killerbeet? Een hondje van onder de 15 kilo die je Staf doodbijt?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:10

tja, dan moet er wel meer politie op straat komen die die regel gaat handhaven. als je alleen al bekijkt hoeveel honden er los lopen in een woonwijk...

maar wil je ze dan ook muilkorven als ze aan de lijn lopen? want dat zou ik dus echt zonde vinden. aan de lijn betekent voor al mijn honden trainen en trainen betekent snoepjes.

en een hond van onder de 20 kilo en geen hr ras kan echt nog een andere hond verscheuren... gooi een groepje gedragsgestoorde jack russels bij elkaar en voeg daar een hond bij die zich niet kan verdedigen door muilkorf en je kunt zomaar hebben dat je hond zo ernstig verwond wordt dat je hem moet laten inslapen. Zeg dus nooit dat een klein ras geen ernstige schade kan aanrichten. zeg nooit dat een koningspoedel niet een hond kan doodbijten of een mens zwaar kan verwonden.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:12

Wesco schreef:
Lepeltje schreef:

Pardon? Dit betekend simpelweg dat jij je hond van 50 kilo niet de baas bent. En dát zijn nu precies de risico honden/baasjes.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:15

StonedRomy schreef:
tja, dan moet er wel meer politie op straat komen die die regel gaat handhaven. als je alleen al bekijkt hoeveel honden er los lopen in een woonwijk...

maar wil je ze dan ook muilkorven als ze aan de lijn lopen? want dat zou ik dus echt zonde vinden. aan de lijn betekent voor al mijn honden trainen en trainen betekent snoepjes.

en een hond van onder de 20 kilo en geen hr ras kan echt nog een andere hond verscheuren... gooi een groepje gedragsgestoorde jack russels bij elkaar en voeg daar een hond bij die zich niet kan verdedigen door muilkorf en je kunt zomaar hebben dat je hond zo ernstig verwond wordt dat je hem moet laten inslapen. Zeg dus nooit dat een klein ras geen ernstige schade kan aanrichten. zeg nooit dat een koningspoedel niet een hond kan doodbijten of een mens zwaar kan verwonden.

Wat mij betreft altijd een muilkorf om. Ze breken te vaak van de lijn los als ze een potentieel slachtoffer in het vizier krijgen.
En natuurlijk, alles kan. Iedereen kan ook een ander mens vermoorden, maar over het algemeen doet niet iedereen dat.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:15

bruintje123 schreef:
Kiwiwitje, serieus is dat je antwoord?
Precies zoals tieme als zegt, je begrijpt het echt niet.

nee geen 1 hond mag bijten, daar zijn we het allemaal wel over eens.
Maar hier op bokt hebben alleen de keffertjes wat gedaan.
Maar als je dan toch het nieuws hoort zijn het geen schapen en shetlanders die door een labrador of JR zijn verwond of gedood.
Is de vrouw die haar eigen hond moest doodschieten om haar man te redden toch ook niet de Labrador die door bleef bijten.

Ik heb zelf ook regelmatig honden gehad op de lijst en daar zal er vast ook wel weer een komen on de toekomst. Dus het is niet omdat ik een Labrador liefhebber ben dat ik dit schrijf.
Maar ik begrijp wel dat er maattegelen moeten komen tegen bepaalde rassen. Vaak toch de pitbull/stafford lijkende dieren.
En dat is gewoon niet raar.
En ja de fijne honden met fijne baasjes zullen daar onder lijden.
Maar de mensen die alleen maar de schuld leggen bij de andere rassen, mag ik zo eerlijk zijn dat ik die niet onder de fijne baasjes schaar?

Precies. De echte kenners/liefhebbers van de genoemde 'gevaarlijke' rassen beseffen wat voor soort hond ze in huis hebben en handelen daar naar. De mensen die het verpesten voor die groep vind ik de tokkies die zo'n hond hebben als een soort statussymbool en geen verantwoordelijkheid nemen. Juist die mensen zijn zo'n hond niet waard. Goed dus dat daar extra maatregelen voor worden getroffen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:40

Avanti schreef:
Kiwitje: beetje vreemd om mensen dom te noemen terwijl je zelf niet eens "hooft" goed kan spellen en dan heb ik het nog niet eens over al je taalfouten.
Prima als je dit niet beheerst, maar noem een ander dan niet dom.

Pardon? Dus omdat ik taalfouten maak ben ik dom?
de enige die hier daadwerkelijk dom is ben jij! Schrijffouten zijn gewoon te maken en zeker als berichten via de telefoob getypt zijn sluipen ze er makkelijk in. En nee ik ga die dingen zeker niet allemaal nalezen. Er zijn namelijk berichten door mij gestuurd die opgesteld zijn nav behoorlijk aanvallende berichten.
Eerst naar jezelf kijken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:44

StonedRomy schreef:

Ok, iedereen een pistool dan, want je hoeft je niet door de hond van een ander te laten verscheuren.

De kans op serieuze schade daarop is VEEL groter dan door terrorisme tenslotte.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-02-17 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:45

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek om niet persoonlijk te worden, elkaar aanvallen heeft geen enkele zin. Vanaf nu zullen berichten die direct op de man gespeeld zijn ook verwijderd worden. Wij verwachten dat er een nette en fatsoenlijke discussie kan blijven plaats vinden, ondanks dat dit onderwerp wat emotie kan oproepen.

Alvast bedankt.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:47

oomens schreef:
Weet je ook gelijk waarom zo'n hond als een risico wordt gezien. Jij geeft zelf aan dat je zelfs met muilkorf om niet kunt voorkomen dat je hond schade aanricht. De hond is te groot en te sterk voor jou om dat fysiek te doen en op andere manieren lijk je het ook niet te kunnen voorkomen.

Het enige wat volgens jou zou helpen, is 'geen onbeschofte honden tegenkomen'. Laat dat nu net het punt zijn waarop je zelf totaal geen invloed hebt wanneer je als baasje besluit dat het toch nodig is om met 50kg oncontroleerbare hond de openbare weg op te gaan.

Serieus? Je kent mij niet dus oordelen is makkelijk. Mijn hond is prima te corigeren en loopt elke dag los tussen andere honden. Wanneer ik het niet vertrouw kan ik haar bij mij roepen. Maar zelf zij heeft een grens aan irritante honden. Wat ik me overigens goed kan voorstellen.
Ik probeer alleen te zeggen dat een muilkorf niet alle problemen kan oplossen. En dat zware lompen honden altijd een " gevaar" kunnen zijn voor kleine hondjes ook als ze niet bijten.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 25-02-17 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:50

KittyDylan schreef:

Dus het hondje van 15 kilo moet maar dood gebeten worden? Want dat is wat er steeds gebeurt en waardoor er nu om maatregelen wordt geroepen.[/quote]

Dat is toch ook inderdaad het enige echte probleem wat ik zou hebben met zo'n wet.
Niet alleen voor de gemuilkorfde staff maar voor alle gemuilkorfde honden, die niks meer kunnen doen om zich te verdedigen.

Nou nu is het zo dat de mensen met dat kleine hondje, godzijdank meestal een blokje om gaan.
Of ze dat ook nog gaan doen, dat weet ik nog niet zo net.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:51

Wesco schreef:
oomens schreef:

Serieus? Je kent mij niet dus oordelen is makkelijk. Mijn hond is prima te corigeren en loopt elke dag los tussen andere honden. Wanneer ik het niet vertrouw kan ik haar bij mij roepen. Maar zelf zij heeft een grens aan irritante honden.

Ik denk dat Oomens reageert aan je eigen gegeven informatie:
Citaat:
Ze drukt onbeschofte honden tegen de grond. Dit gaat met veel kabaal maar echt bijten doet ze niet. Die muilkorf gaat dat niet verhelpen. En ik kan 50 kilo niet optillen

En dan kan ik eigenlijk niets anders zeggen dat ik het wel met haar eens ben.
En je kunt hem dus ook niet de baas als hij wel eens besluit te bijten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:53

Wel Wesco, in alle redelijkheid, je gaf zelf aan wat je hond doet met "onbeschofte" honden, en je gaf duidelijk de impressie daar vrij machteloos tegenover te staan.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:57

Huertecilla schreef:
StonedRomy schreef:

Ok, iedereen een pistool dan, want je hoeft je niet door de hond van een ander te laten verscheuren.

De kans op serieuze schade daarop is VEEL groter dan door terrorisme tenslotte.

Wat is dit nu weer een onzinnige reactie? Ik geef gewoon aan dat deze wet voor iedere hond moet gelden die ongezond gedrag vertoond. Verder het na een keer direct inslapen niet invoeren, maar door een rechter laten kijken of er niet eerst maatregelen genomen kunnen worden en wat er vooraf ging aan de situatie.