Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Wat moet u doen als u een dier vindt?
Wettelijk valt een dier onder het Burgerlijk recht als 'zaak' waarop eigendom, bezit en houderschap van toepassing zijn. Een dier is in dit geval juridisch vergelijkbaar met een fiets of een wasmachine. Dat betekent dat het dier valt onder het Burgerlijk Wetboek, waar dit soort zaken zijn geregeld. Daarin is onder andere geregeld dat wanneer u een zaak vindt (in dit geval een dier), u hiervan aangifte moet doen bij de bevoegde instanties. Bij dieren is dat de Burgemeester, in praktijk het asiel of de dierenopvang die door de gemeente is aangewezen.
Wanneer mag u een gevonden dier houden?
In het Burgerlijk Wetboek is onder andere geregeld dat wanneer u een zaak vindt (in dit geval een dier), u hiervan aangifte moet doen bij de bevoegde instanties. Bij dieren is dat de Burgemeester, in praktijk het asiel of de dierenopvang die door de gemeente is aangewezen.
Als aan die eis is voldaan, en na een jaar niemand heeft gereageerd, kunt u als vinder van het dier een jaar na de aangifte ook eigenaar worden.
U heeft voor een gevonden dier gezorgd, maar nu meldt de eigenaar zich. Moet u het dier teruggeven?
Ja, u moet het dier teruggeven aan de eigenaar. U mag de eigenaar wel vragen de kosten van de verzorging van het dier te vergoeden.
Citaat:U hebt uw dier teruggevonden, maar de vinder wil het dier niet afstaan.
Als u het dier niet kwijt wilt, terwijl de 'nieuwe eigenaar' het dier niet terug wil geven, dan zult u naar de rechter moeten om het dier terug te eisen. Daarbij zult u moeten bewijzen dat u de eigenaar was. Het grootste probleem waar men dan tegenaan loopt, is dat een dier nergens officieel geregistreerd is als eigendom. Een chip en/of een paspoort zijn wel middelen om het dier te identificeren en te herkennen, maar geen sluitend bewijs. Een geregistreerde chip kan wel helpen, net als foto's, betalingsbewijzen voor de zorg voor het dier, getuigenverklaringen enzovoorts.
Wanneer de rechter bepaalt dat u uw dier terugkrijgt, dan kan degene die het dier in de tussentijd heeft verzorgd, eisen dat u de gemaakte verzorgingskosten vergoedt.
AnnemiekvM schreef:Als die mensen zo gek zouden zijn op die kat hadden ze al lang voor je deur moeten staan! Met die tijd die ze nemen vind ik dat niet getuigen van heel veel liefde voor de kat.
hetty007 schreef:Ts heeft de kat wel op het amivedi gemeld, daar werken asielen volgens mij ook aan mee. Als een dier vermist word, word je na deze stichting verwezen.
Amaris schreef:Ik zeg toch ook nergens dat er geen contact is tussen amivedi en asielen.
Ze zijn alleen niet aan elkaar gekoppeld in de zin van 1 database ofzo. Het zijn twee los van elkaar opererende instanties.
Sheran schreef:Oude eigenaren hadden, als ik het goed begrijp, het beestje ook op Amivedi gezet. En misschien zelfs wel het asiel gebeld. Dat laatste had TS ook kunnen doen maar heeft ze dacht ik niet gedaan. Misschien hebben de oude eigenaren wel geflyerd, geposterd, gefacebookt... weet jij veel?
lisem94 schreef:Sky schreef:TS, ik denk niet dat het aan jou is om eisen te gaan stellen en te bepalen of ze de kat meekrijgen of niet.
Daarnaast vind ik dat je gebruik hebt gemaakt van emotionele chantage.
Wat een absurde reactie. Ben heel benieuwd hoe je ebij bent gekomen dit te zeggen![]()
sneeuwpop schreef:Sheran schreef:Oude eigenaren hadden, als ik het goed begrijp, het beestje ook op Amivedi gezet. En misschien zelfs wel het asiel gebeld. Dat laatste had TS ook kunnen doen maar heeft ze dacht ik niet gedaan. Misschien hebben de oude eigenaren wel geflyerd, geposterd, gefacebookt... weet jij veel?
Waar staat dat?
Heb ik dat gemist??