Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:12

Misschien moet je de oude eigenaar een linkje sturen van dit topic. Heeft ze meteen alle info :')

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:29

Wat een lastig verhaal.. Ben zelf even gaan Googlen en kwam op de site van het LICG (Landelijk Informatie Centrum Gezelschapsdieren) en die zeggen het volgende:

Citaat:
Wat moet u doen als u een dier vindt?
Wettelijk valt een dier onder het Burgerlijk recht als 'zaak' waarop eigendom, bezit en houderschap van toepassing zijn. Een dier is in dit geval juridisch vergelijkbaar met een fiets of een wasmachine. Dat betekent dat het dier valt onder het Burgerlijk Wetboek, waar dit soort zaken zijn geregeld. Daarin is onder andere geregeld dat wanneer u een zaak vindt (in dit geval een dier), u hiervan aangifte moet doen bij de bevoegde instanties. Bij dieren is dat de Burgemeester, in praktijk het asiel of de dierenopvang die door de gemeente is aangewezen.

Wanneer mag u een gevonden dier houden?
In het Burgerlijk Wetboek is onder andere geregeld dat wanneer u een zaak vindt (in dit geval een dier), u hiervan aangifte moet doen bij de bevoegde instanties. Bij dieren is dat de Burgemeester, in praktijk het asiel of de dierenopvang die door de gemeente is aangewezen.
Als aan die eis is voldaan, en na een jaar niemand heeft gereageerd, kunt u als vinder van het dier een jaar na de aangifte ook eigenaar worden.

U heeft voor een gevonden dier gezorgd, maar nu meldt de eigenaar zich. Moet u het dier teruggeven?

Ja, u moet het dier teruggeven aan de eigenaar. U mag de eigenaar wel vragen de kosten van de verzorging van het dier te vergoeden.

http://www.licg.nl/22s/praktisch/wetgev ... eving.html

Op basis van deze informatie staat de vorige eigenaar in zijn recht omdat TS de kat niet heeft aangemeld bij het asiel.

Citaat:
U hebt uw dier teruggevonden, maar de vinder wil het dier niet afstaan.
Als u het dier niet kwijt wilt, terwijl de 'nieuwe eigenaar' het dier niet terug wil geven, dan zult u naar de rechter moeten om het dier terug te eisen. Daarbij zult u moeten bewijzen dat u de eigenaar was. Het grootste probleem waar men dan tegenaan loopt, is dat een dier nergens officieel geregistreerd is als eigendom. Een chip en/of een paspoort zijn wel middelen om het dier te identificeren en te herkennen, maar geen sluitend bewijs. Een geregistreerde chip kan wel helpen, net als foto's, betalingsbewijzen voor de zorg voor het dier, getuigenverklaringen enzovoorts.
Wanneer de rechter bepaalt dat u uw dier terugkrijgt, dan kan degene die het dier in de tussentijd heeft verzorgd, eisen dat u de gemaakte verzorgingskosten vergoedt.

Theoretisch gezien allemaal leuk, maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat iemand naar de rechter gaat voor zoiets, da's ook niet gratis. :+

Lastige situatie TS. Ik zou wel, wat hier al meerdere keren is aangehaald, de touwtjes zelf weer in handen nemen en zelf beslissen wat je wil. Oude eigenaren bij jou op bezoek en hun maar laten beslissen wat ze willen lijkt me in deze niet handig, zorgt voor een hoop onzekerheid aan beide kanten.

Michelle77

Re: Kat al 2 jaar in huis nu waarschijnlijk advertentie gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:43

Is dubbel te interpreteren, aangezien er eerst wordt aangegeven dat als je naar de juiste instanties bent geweest (wat ts heeft gedaan) je na een jaar "het voorwerp" mag houden...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 17:45

Als ik mijn kat kwijt zou zijn en ik kreeg een telefoontje van iemand die zegt dat mijn kat al 2 jaar bij haar zou wonen,zou ik niet weten hoe snel ik er heen zou gaan om te kijken of het echt om mijn kat gaat.
Als dat zo zou zijn ,zal ik hem een knuffel geven,kijken of het goed met hem gaat en als dat zo is,de kat laten waar hij is.

Ik zou het egoistisch vinden om het dier uit zijn vertrouwde omgeving te halen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:07

@Michelle: TS heeft dat dus niet gedaan, want voorzover ik weet is ze niet bij het asiel geweest.

Neemt niet weg dat ik hoop dat TS de kat mag houden hoor! Maar ik vind het ook supergoed en eerlijk dat ze gebeld heeft. En ik vind het ook sneu voor de eigenaren.

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 19:13

Ts heeft de kat wel op het amivedi gemeld, daar werken asielen volgens mij ook aan mee. Als een dier vermist word, word je na deze stichting verwezen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:41

Als ik zou horen dat mijn vermiste dier nog leeft zou ik idd dezelfde dag nog op de stoep staan (heel apart dat de vorige eigenaren dit niet hebben gedaan)
Vervolgens zou ik gaan nadenken over wat het beste voor het dier is (in dit geval lijkt dat de kat bij ts laten) maar ik durf niet te zeggen hoe nobel ik daarin zou zijn als het om mijn dieren zou gaan. Ik ben geen kattenmens, heb honden en daarbij ligt het wellicht anders.
Voor nu zou ik igg wat al eerder is gezegd, de regie nemen, een beslissing nemen en niet je adres geven.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 20:56

Jeetje zeg, als het mijn kat zou zijn geweest had ik m lekker bij jou laten zitten het is twéé jaar geleden. De kat woont al langer bij jou dan ooit bij hen. Je hebt veel moeite gedaan om de eigenaren te vinden, je hebt goed voor de kat gezorgd... In mijn ogen ben jij de eigenaar.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:14

Als die mensen zo gek zouden zijn op die kat hadden ze al lang voor je deur moeten staan! Met die tijd die ze nemen vind ik dat niet getuigen van heel veel liefde voor de kat.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 22:40

AnnemiekvM schreef:
Als die mensen zo gek zouden zijn op die kat hadden ze al lang voor je deur moeten staan! Met die tijd die ze nemen vind ik dat niet getuigen van heel veel liefde voor de kat.

Dat weet je niet... het kan ook zijn dat de opmerking van TS, dat de kat sinds hij bij haar woont veel rustiger is geworden, die vrouw aan het denken heeft gezet. Misschien gunt ze die kat zijn prettige leven bij TS, omdat ze uiteindelijk toch het beste voor hem wil.
Daarbij heeft ze zelf inmiddels ook weer een kat, waarvan je maar moet afwachten of hij de kat die bij TS zit nog accepteert.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:50

hetty007 schreef:
Ts heeft de kat wel op het amivedi gemeld, daar werken asielen volgens mij ook aan mee. Als een dier vermist word, word je na deze stichting verwezen.

Nee, asielen hebben vaak een contract met de gemeente om dieren als 'gevonden voorwerp' op te vangen en te bewaren.

Amivedi staat daar helemaal los van, al wordt het wel veel gebruikt als extra instrument.

Als je dier vermist is moet je EN het asiel bellen EN kijken/melden op amivedi.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 11:58

Bij ons had amivedi gewoon contact met het asiel hoor! :Y)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:00

Ik zeg toch ook nergens dat er geen contact is tussen amivedi en asielen.

Ze zijn alleen niet aan elkaar gekoppeld in de zin van 1 database ofzo. Het zijn twee los van elkaar opererende instanties.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:21

Als je bij het asiel laat weten dat je kat is vermist, raden ze je aan om te kijken op de site van amivedi.
Ook bij de dierenarts trouwens....
Via Google ook heel snel
Dus met een beetje zoeken zou je wel bij de site uit moeten komen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 13:22

Amaris schreef:
Ik zeg toch ook nergens dat er geen contact is tussen amivedi en asielen.

Ze zijn alleen niet aan elkaar gekoppeld in de zin van 1 database ofzo. Het zijn twee los van elkaar opererende instanties.

Aah oke, check :)
Mijn overleden kat wel teruggevonden omdat deze op amivedi stond, het asiel had deze gezien/oid en die belde ons dat ze onze kat hadden..

Melissaaxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:43

Storm schreef:
Misschien moet je de oude eigenaar een linkje sturen van dit topic. Heeft ze meteen alle info :')

:')

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 15:50

Ik vind dat de vorige eigenaren van deze kat meer hun best hadden mogen doen voor het vinden van hun kat. Ts heeft destijds voldoende naar buiten gebracht dat ze een vermiste kat heeft.

Zo wie zo als iemand mij zal bellen dat ze mijn kat hadden gevonden, dan stond ik direct op de stoep. Dus vind het eerlijk gezegd vreemd dat hun nu 'vaag' doen, en ts in onzekerheid laten.

TS hou de touwtjes in handen, het is jou kat. Jij heb voldoende gedaan. Nu en zeker ook in het verleden toen jij de kat vond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:31

Oude eigenaren hadden, als ik het goed begrijp, het beestje ook op Amivedi gezet. En misschien zelfs wel het asiel gebeld. Dat laatste had TS ook kunnen doen maar heeft ze dacht ik niet gedaan. Misschien hebben de oude eigenaren wel geflyerd, geposterd, gefacebookt... weet jij veel?

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:40

TS, ik denk niet dat het aan jou is om eisen te gaan stellen en te bepalen of ze de kat meekrijgen of niet.

Daarnaast vind ik dat je gebruik hebt gemaakt van emotionele chantage.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:41

Dat denk ik toch wel dat dat geheel aan TS is en niet aan de eerste eigenaren.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 16:56

Sheran schreef:
Oude eigenaren hadden, als ik het goed begrijp, het beestje ook op Amivedi gezet. En misschien zelfs wel het asiel gebeld. Dat laatste had TS ook kunnen doen maar heeft ze dacht ik niet gedaan. Misschien hebben de oude eigenaren wel geflyerd, geposterd, gefacebookt... weet jij veel?

Waar staat dat?
Heb ik dat gemist??

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:04

Sky schreef:
TS, ik denk niet dat het aan jou is om eisen te gaan stellen en te bepalen of ze de kat meekrijgen of niet.

Wat een absurde reactie. Ben heel benieuwd hoe je ebij bent gekomen dit te zeggen :? 8)7

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:23

lisem94 schreef:
Sky schreef:

Wat een absurde reactie. Ben heel benieuwd hoe je ebij bent gekomen dit te zeggen :? 8)7

Nou ik eigenlijk ook. Ts heeft alles gedaan om de eigenaren te vinden, fb, dierenarts enz enz.... en nu 2 jaar later mag zei geen eisen gaan stellen?????

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:33

sneeuwpop schreef:
Sheran schreef:

Waar staat dat?
Heb ik dat gemist??

Ik begreep dat uit de 4e post van TS. Advertenties gezet en actief gezocht, maar in de verkeerde straal. Net als TS.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-16 17:37

Als de odue eigenaren echt hart voor de kat hebben laten ze die bij TS. De kat heeft duidelijk zijn plekje gevonden. We weten natuurlijk niet waarom die is weggelopen maar vast niet omdat TS er zo leuk uit zag. En na zo veel tijd....moet je het dan wel willen om de kat uit zijn veilige haventje te halen en weer stress geven? Wie weet loopt het beestje dan wel weer weg en loopt het dan minder goed af. Nu heeft ie het fijn, ik zou het zo laten. Als er nou veel minder tijd overheen was gegaan had ik wellicht er anders over gedacht.