kiwiwitje schreef:Ik bedoelde t niet om hem '' af te kraken'' hoor. Maar dit is wel dat de fokkerij steeds meer toelaat. Het is niet meer uniek dat de schofthoogte te hoog is of de hond voor de standaard te zwaar. Maar ze proberen wel aan de zelfde principes van bouw vast te houden, of gaan volledig de andere kant op. Dat geeft ook problemen. Want daarom is PL nu zo'n ding in t ras en zien we ED ook meer.
Dit ras is niet gebouwd op van die joekels. Dat brengt ook problemen mee natuurlijk. Het ''zomaar'' groter fokken gaat vaak ten koste van weer iets anders.
Ik ken helaas meer reutjes die gewoon echt boven de 40 cm en boven de 17 kg zitten.
Maarja boellie zit er met zn 36/37 cm ook flink boven. want hij weegt ook gewoon 16 kg.
Qua rasstandaard klopt dat natuurlijk ook niet.
Maar als ik kijk naar Chick en Djessey
38/39 cm en 14,5/15 kg ongeveer, is dan ook op t randje van ''verhouding tussen gewicht en hoogte)
Wat ik zeg, hij is groter geworden dan zijn ouders. Zijn moeder is de oma van jou chick. Dus kwa bloedlijn is ie helemaal niet verkeerd. Soms heb je dat dat een pup groter word dan de bedoeling is. Daarbij is hij helemaal niet masaal. Geen extreem brede bouw. Alleen iets te lange poten. Op de foto was ie perfect zowel PL als HD. Dus snap wat je zegt maar deze is niet bewust groter gefokt.
Daarbij denk ik dat hij kwa verhouding hoogte/ gewicht ook prima zit. Boven de standaard uiteraard..