Vogels in de tuin

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:38

pien_2010 schreef:
xniieeenke schreef:
Hier zitten veel vogels maar volgens mij is dit een soort leuk groepje waar ik niet echt tussen kom.
. Volgens mij is dit niet alleen een leuk groepje, maar ook een heel open groepje. Dus kom maar op met je foto. Pak graag het vogelboek erbij en als het moet, mijn man die vogelaar is.

Ah vorige keer kreeg ik geen reactie, dus ik dacht; geeft niks, lees wel mee :P
Kan gebeuren.

Ga nu even douchen.
Om even snel wat te zeggen; het was overheersend oranje, was niet héél groot, ik denk tussen een merel en een koolmees in ongeveer.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:54

Nienke (ik neem aan dat je echte naam Nienke is), was het echt oranje of meer roze?
Echt oranje zou het de keep kunnen zijn. Of een roodborsttapuit. Bij meer roze zou de goudvink nog een mogelijkheid zijn. De keep is een vinkensoort, die komt overeen met de grote die je beschrijft. De roodborsttapuit heb ik nog nooit gezien, geen idee hoe groot die is. Misschien dat je als je op afbeeldingen van deze vogels zoekt kunt zien of ze er op lijken? Verder zou ik geen idee hebben, alle vogels die ik nu zeg komen hier niet voor, ik kom hier niet verder als het roodborstje als vogel met die kleur. :)

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:57

Oranje duidelijk :)
Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Re: Vogels in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:02

Wat een leuk ding!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:04

Wat goed dat je hem vast hebt weten te leggen, niet scherp, maar het is wel iets. Voor mijn gevoel is het een vinkensoort, vanwege de tekening op de vleugel, de bruine veren. Kleur lijkt toch wel op een goudvink, maar deze heeft meer kleur, loopt zo te zien ook echt op de rug, en dat heeft een goudvink niet.
Misschien dat het boek van pien_2010 uitkomst kan bieden.
Wel gaaf, om zo'n kleurrijke vogel te spotten!

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:11

Neonlight schreef:
Wat goed dat je hem vast hebt weten te leggen, niet scherp, maar het is wel iets. Voor mijn gevoel is het een vinkensoort, vanwege de tekening op de vleugel, de bruine veren. Kleur lijkt toch wel op een goudvink, maar deze heeft meer kleur, loopt zo te zien ook echt op de rug, en dat heeft een goudvink niet.
Misschien dat het boek van pien_2010 uitkomst kan bieden.
Wel gaaf, om zo'n kleurrijke vogel te spotten!

Bleef best lang zitten er zaten koolmeesjes en zo eentje. :D
Bedankt voor je antwoord!

Elke winter veel soorten hier. altijd 1 of 2 roodborstjes en ontzettend veel musjes en meesjes en zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:13

Hier nog foto van de jonge zwaluwtjes paar jaar geleden :)

Afbeelding

En was dit nu ook een soort zwaluw? Heb ik destijds ook eens op de foto gezet :)

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:24

Laatste foto is een kwikstaartje. :) Die zie ik bij de overburen bijna altijd op het gazon, typisch genoeg steken ze nooit de weg over naar ons.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:28

Iemand die weet wat voor gevleugelde vriend dit is? :+ :+ :+
Afbeelding

oja en deze was er ook (nu serieus weet iemand het? ga al zoeken maar ja vogelzoekers online zijn niet alles):
Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:30

Bovenste weet ik het exacte ras niet van Nienke (kippensoep? :)) ), de onderste is een staartmeesje. <3

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:30

Een staartmees. :D Het andere vogeltje lijkt mij in elk geval ook een vink, maar wat voor één precies?

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:40

Top, thanks!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:44

goeroe schreef:
Een staartmees.
is het in elk geval niet, volgens mij en manlief. Sorry. Maar staartmees ziet er zo uit:

http://www.vogelvisie.nl/foto/staartmees.jpg Dat is wel je foto geplaatst onder de kip en misschien dat Goeroe die bedoelt.

Nienke, helaas moeten wij (tja ook manlief weet het echt niet) passen. Het is net te onduidelijk. Ik had gehoopt dat het keelstreepje ons verder zou helpen. Maar nee, ik kan het niet vinden in het boek en ml weet het niet.
Een aantal vogeltjes op papier laten zien aan hem, van kan dit hem zijn, nee zeker niet was dan het antwoord := . Dus helaas na een half uur zoeken, moet ik passen. Misschien dat iemand hem wel herkend.

Leuk foto's van de jonge zwaluwtjes pmarena.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:47

Geeft niks, heel lief van je dat je die moeite hebt gedaan :*
Zit ook net een tak voor dus ja, en z'n koppie beweegt op de ene foto

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:00

Met de staartmees bedoelde ik deze voor alle duidelijkheid:

Afbeelding

Ik kan er natuurlijk naast zitten, maar ik denk nog steeds dat het om een staartmees gaat. De andere heb ik nog niet goed naar gekeken. Zal ik zo nog doen en dan ook even op de rest reageren, maar de staartmees dacht ik te weten en hoewel ik xniieeenke nooit bewust genegeerd heb wilde ik nu in elk geval graag een keer snel reageren. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:23

Dat is inderdaad een staartmees. Later dacht ik dat je die al bedoelde vandaar mijn regel naast de foto erbij.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 21:38

Afbeelding

Schiet mij maar lek, maar als je het mij vraagt is dit een doodgewone (maar daardoor natuurlijk niet minder leuke) vink. Die kunnen behoorlijk verschillen qua kleurintensiteit en op deze foto valt er ook nog eens heel warm licht op het vogeltje. De streep onder de hals loopt op veel andere foto's van vinken die ik heb gevonden minder ver door, maar als ik naar mijn eigen 'collectie' kijk zie ik dat ook dat wat kan verschillen per vogel. Ter vergelijking (met excuses voor de slechte kwaliteit) deze foto:

Afbeelding

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 22:06

Ik ben erg jaloers op de kraanvogels van pien_2010. :o De foto's zijn al mooi, maar om ze in het echt te zien lijkt me helemaal geweldig.

Zonde van de vogel die tegen het raam vloog, ik denk ook een lijster. Als hij niet veel groter was dan een spreeuw misschien een zanglijster?

Die foto van de jonge zwaluwtjes. <3 :D Hier zitten er 's zomers ook best veel (maar nog niet genoeg, want nog steeds veel klein vliegspul). Het kwikstaartje komt me ook bekend voor, die zaten vorig jaar steeds bij ons op de oprit. Op een gegeven moment hadden ze jongen, maar die hadden weinig zin om volwassen te worden en lieten zich nog heel lang voeren, luie donders. :))

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:08

Google voor die vink maar eens op afbeeldingen en dan goudvink.
Die kunnen echt intens oranje zijn.

Dat andere vogeltje: qua vorm lijf en kop pimpelmees. Kan qua kleur ook nog, als dit een fletse foto is.
(streepje en kopvorm klopt iig)
Ik denk geen staartmees. De verhouding lijf/staart is anders bij die kleintjes.
(door de houding op de foto lijkt de staart relatief lang)

Dat gespikkelde dode vogeltje is zéker een lijster.
Welke soort weet ik niet zeker, maar als hij formaat spreeuw/merel is, dan denk ik aan een zanglijster.

Blijft heerlijk, vogels spotten.
Ik zag gisteren vanuit de auto ineens een grove buizerd (ruigpoot? Had iig pootbevedering) naar beneden vallen/vliegen/storten.

Ik denk vanaf een boomtak, stond wat kreupelhout.
Was net op tijd met terugsturen van de auto, anders had ik in datzelfde kreupelhout gezeten denk ik...

Ik wou graag even zien waarom hij zo schielijk naar beneden kwam. Niet kunnen ontdekken helaas, moest maken dat ik de auto terug stuurde....

Ik zie momenteel vooral veel vinken, mezen, merels, roodborstjes boomklevers en bonte spechten in en rond de tuin.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 00:51

Haha, dat met je auto ergens in sturen vanwege een vogel herken ik.
Zeer gevaarlijk, dat vogel spottende volk :')

Ik heb ook even plaatjes zitten zoeken in de vogelgids, maar kom er ook niet uit met de mysterie-vink hihi

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:09

Het is ook niet met zekerheid te zeggen. Een vink zou zeker zomaar kunnen.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:27

Eerste twee uur vrij ik hoor de vogeltjes al weer lekker <3 zo even de camera pakken

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:41

NoeskaMoos schreef:
Haha, dat met je auto ergens in sturen vanwege een vogel herken ik.
Zeer gevaarlijk, dat vogel spottende volk :')
Gebeurt hier ook te vaak (zijn rustige weggetjes). Vorige week reed ik in een slakke gangetjes achter drie pubers aan die volledig in paniek waren <3 . Het waren 3 jonge mannetjes reeën. Duurde wel minuten lang. Zat ik op een gegeven ogenblik ook bijna in de sloot :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:47

Ik denk ook dat het een (gewone) botvink is.

Deze nacht heb ik gedroomd dat ik een putter zag. Volgens mij dromen we dus wel in kleur, want het felrode viel hard op. :D

Nu ga ik even bijlezen, want er is serieus wat gepost de laatste dagen. *\o/*

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 12:02

Neonlight schreef:
Laatste foto is een kwikstaartje. :) Die zie ik bij de overburen bijna altijd op het gazon, typisch genoeg steken ze nooit de weg over naar ons.

Ah ja inderdaad, duidelijk een kwikstaartje als je die opzoekt, senks +:)+
Daarvan zitten er meestal 2 hier.