SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:08

ze hadden bij morgan gewoon de natuur zijn gang moeten laten gaan,blijkbaar mankeert morgan dus iets waardoor zij in de natuur niet kan overleven,zo zullen er meer "morgannetjes"zijn die in de natuur sterven in hun jonge levensjaren,dat heeft dan gewoon een reden...

dan had in ieder geval de hel waarin ze nu leeft haar bespaard gebleven,beter dood als zo'n leven wat ze nu heeft,geldt overigens wat mij betreft voor alle orka's en dolfijnen die in gevangenschap gehouden worden...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:51

kimmie261 schreef:
ze hadden bij morgan gewoon de natuur zijn gang moeten laten gaan,blijkbaar mankeert morgan dus iets waardoor zij in de natuur niet kan overleven,zo zullen er meer "morgannetjes"zijn die in de natuur sterven in hun jonge levensjaren,dat heeft dan gewoon een reden...

dan had in ieder geval de hel waarin ze nu leeft haar bespaard gebleven,beter dood als zo'n leven wat ze nu heeft,geldt overigens wat mij betreft voor alle orka's en dolfijnen die in gevangenschap gehouden worden...

Maar jouw paarden opgesloten in een stalletje is wel oke?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:54

Maartje1990, je streeft het doel van dit topic een beetje voorbij. Ik snap je punt, maar kunnen we het bekaderen tot de zeezoogdieren? Anders zou ik ook advocaat van de duivel kunnen spelen en aan jou kunnen vragen of je vlees eten ook oke vindt.

Daarnaast lees ik nergens direct dat ze haar paarden opsluit in kleine stalletjes en haalt zij dat ook niet hier aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 11:58

Ik vind een orca in een badkuip van 10x10 dag en nacht zonder enige stimulatie wel een ander verhaal dan een paard wat dagelijks weidegang krijgt, soortgenoten heeft en met zijn baas uit rijden gaat. Daarnaast is de een een prooidier en de ander een roofdier en dat is zowieso niet te vergelijken.

En ik ben het er pertinent niet mee eens dat het niet goed zou gaan als ze losgelaten zoudern worden. Er zijn hele fokprogramma's om bedreigde dieren terug te brengen in de natuur, die worden allemaal geboren in gevangenschap en vaak zelfs door mensen geflesd en die redden het uiteindelijk ook prima in het wild.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:02

Ik zie dat verschil niet. De reden dat ik het aanhaal is overigens dat ik het extreem hypocriet vind dat je het ene dier opsluiten wel een probleem vindt, maar het andere niet en dat nog eens zelf opsluit ook!!

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:04

Ja en ik snap dat je dat hypocriet vindt, maar het is niet waar het in dit topic omgaat. Misschien kan je beter er een eigen topic over openen, dan kan je het ook veralgemeniseren en dan hoeft er hier niet telkens over gediscussieerd te worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:11

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:30

volgens mij zijn paarden ook al héél lang gedomestiseerde dieren,inmiddels volkomen verkloot doorgefokt door de mens,en daar door niet meer te vergelijken met enig echt wild exemplaar.

daarnaast áls we paarden zouden houden zoals de natuur het zegt,gooi ze dan in de winter naar een warm en droog land,geen paard die ervoor zou kiezen in een land te blijven waar het te nat/koud en zonder natuurlijk voedsel te blijven,anders zouden we tenslotte ook geen lijntjes om een wei hoeven te zetten..ook dat is en blijft dieren opsluiten hoe je het ook went of keert...

anyway,het opsluiten van wilde niet gedomestiseerde (zee)zoogdieren in een badje/kooitje wat nog geen % van hun natuurlijk leefgebied omvat om kunstjes voor mensen te doen ( ik vind tijgers en olifanten in circussen net zo schrijnend fenomeen nl) ,is wat mij betreft nooit te vergelijken met paarden honden vogels en visjes die wij als gedomestiseerde huisdieren houden en zo goed als mogelijk proberen te verzorgen en aan hun behoeftes te voldoen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 12:38

Wij hebben Morgan besproken in het vak dat ik nu volg, dus, ja mijn mening is niet gebaseerd op fabeltjes mag ik hopen. Het was misschien inderdaad beter om haar een spuit te geven, maar ja, dan krijg je alle dierenliefhebbers ook over je heen. Daarom besloten ze haar te laten herstellen in het dolfinarium en ook daar werd ze wel degelijk mentaal gestimuleerd (heb t voor mijn ogen gezien dat er een trainer met haar bezig was). Dus de lagune waar ze heen is gegaan is beter dan al die orca's bij seaworld, want daar heeft ze ten minste meer vrijheid.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:16

laguna??

ze zit gewoon net zoals de andere orca's van seaworld...

hier kan je zien hoe morgan het heeft en wat de 'schade' inmiddels is...
https://www.thedodo.com/community/TimZi ... 40163.html

en ach, waarom moet heel de wereld weten dat je een ten dode opgeschreven orca een handje helpt te hemelen,en ik denk dat als ze morgan hadden laten inslapen met een gewoon goede verklaring erbij waarom ( als je het al in het nieuws zou brengen) dat er niemand overheen gevallen was..

maar ja,vrouwtjesorca :$ , een dolfinarium die te weinig bezoekers had en financieel ten onder ging en ineens weer een orca ten toon kon stellen :$ :$

en dan zit ze nu in de toeristenvermaakindustrie :$ :$ :$

alhoewel,mensen zijn na blackfish een stuk bewuster geworden,en zo goed draaien die orca circussen op het moment niet ( +:)+ +:)+ )

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:43

Vorig jaar zomer was er een walvis (vinvis geloof ik) aangespoeld in nl. Nu is er blijkbaar nog net genoeg fatsoen om zo'n beest niet in een badkuip te stoppen. Maar daar zijn ze gaan inspecteren, kwamen tot de conclusie dat hij teveel verzwakt was om een reddingspoging te overleven. Oke en toen? Nou niks, gewoon laten liggen. De volgende dag bleek de walvis toch levendiger dan werd aangenomen maar hij lag inmiddels al zolang op het droge dat hij een reddingspoging niet meer zou overleven. :?
Wat doen ze eraan, helemaal niets, gewoon wachten tot hij vanzelf doodgaat.

Zo kun je maar zien dat het lot van zo'n dier gewoon bepaald wordt door degene die er voordeel bij heeft. Een orca is het redden waard, centjes voor dolfinarium, een walvis niet. Maar terug in zee slepen wordt ook niet gedaan, want dan valt er niets te ontleden. Humaan uit zijn leiden verlossen is schijnbaar ook teveel gevraagd.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:53

Ik denk weleens dat orca's veel intelligenter zijn dan dat wij denken.

https://www.youtube.com/watch?v=1C7NovcWqeQ
Dit zijn Orkid en Ikaika, twee orca's in Seaworld San Diego die allebei zijn geboren in gevangenschap.
Orkid wordt niet voor niets 'Rocket scientist' genoemd.

Ik denk dat je nooit met zekerheid kunt zeggen of orca's in gevangenschap zouden kunnen overleven in het wild, maar ik vond het wel mooie beelden. Deze orca's hebben nooit enig levend aas/vis hoeven vangen, maar hebben zelf zulke trucs ontwikkeld (niet het visje opeten maar het visje op een tactische plek uitspugen zodat de vogel de vis pakt -> weg vogel). De enige orca's voor wie dat een optie zou zijn, zijn denk ik de orca's die uit het wild gevangen zijn en waarvan hun familie opgespoord is, en dat zijn er natuurlijk ook steeds minder (bijvoorbeeld Lolita en Corky, al is die laatste bijna blind). Orkid is bijvoorbeeld een 'hybride' orca, half IJslands/half Northern Resident, twee soorten die in het wild nooit met elkaar zouden paren, en waardoor zulke orca's ook nooit enige familie in het wild zullen hebben waarmee ze op kunnen trekken. Kasatka (San Diego) komt echter wel uit het wild en heeft een grote familie van nakomelingen opgebouwd in Seaworld (Takara, Nakai, Kalia met kalf Amaya, Makani), net als Katina in Florida (met Ikaika, Nalani, Makaio) die ook op jonge leeftijd gevangen is. Maar of dat genoeg is om een dergelijke 'pod', als je het zo kunt noemen, te trainen om uit te zetten...ik vraag het me af, die dieren zijn op zulke jonge leeftijd gevangen dat ze denk ik niet eens hebben geleerd vis te vangen, laat staan een 'pod' te leiden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:07

Nou ik vind dat filmpje al wel voor zich spreken, die orca heeft dus nooit in het wild geleeft en is toch slim genoeg om dat te verzinnen.
Instinct blijft er wel in zitten en die familieband hebben ze ook wel met de orca's waarmee ze altijd samen geleefd hebben, ookal is dat geen echte familie.
Ik twijfel er geen moment aan dat als je in een willekeurig bassin in seaworld een emmer levende vis gooit het binnen een half uur allemaal op is.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:35

Dat filmpje bewijst mij idd dat ze wellicht slimmer zijn dan men denkt. En dat er heus wel een grotere overlevingskans in het wild zou zijn als men doet speculeren.. Maarjaaaa dat doen ze toch niet, want dat kost geld he

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:40

die bultrug die vorig jaar aangespoeld was die heeft nog dagen geleefd ( dag of 4 a 5) ,inslapen hadden ze wel geprobeerd maar beest bleef gewoon leven,enige was nog hem op te blazen,maar men had het op zijn skelet voorzien dus was het langzaam laten dood creperen iets wat bij deze walvis wel kon,maar een spuitje voor een zeer magere zwakke kleine orca was natuurlijk sielugh geweest...

en die bracht dan weer geld op ,op langere termijn tenslotte,die dikke bultrug niet...

AnnaXBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:04

anneliesdj schreef:
Nou ik vind dat filmpje al wel voor zich spreken, die orca heeft dus nooit in het wild geleeft en is toch slim genoeg om dat te verzinnen.
Instinct blijft er wel in zitten en die familieband hebben ze ook wel met de orca's waarmee ze altijd samen geleefd hebben, ookal is dat geen echte familie.
Ik twijfel er geen moment aan dat als je in een willekeurig bassin in seaworld een emmer levende vis gooit het binnen een half uur allemaal op is.

Niet zo gek als er voor de rest niks meer in het bassin zit. ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 23:05

Het enigste wat ik wil zien is een gesloten seaworld park en lege bassins. Da's al.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:34

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:50

kimmie261 schreef:
die bultrug die vorig jaar aangespoeld was die heeft nog dagen geleefd ( dag of 4 a 5) ,inslapen hadden ze wel geprobeerd maar beest bleef gewoon leven,enige was nog hem op te blazen,maar men had het op zijn skelet voorzien dus was het langzaam laten dood creperen iets wat bij deze walvis wel kon,maar een spuitje voor een zeer magere zwakke kleine orca was natuurlijk sielugh geweest...

en die bracht dan weer geld op ,op langere termijn tenslotte,die dikke bultrug niet...

Johannes was in 2012, vorig jaar (2014) was er ook zo'n geval. Hoeveel dagen die uiteindelijk nog geleefd heeft weet ik eigenlijk niet.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:52

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 11:18

Kan je nagaan hoe slim ze zijn, visje neerleggen even wachten en hap verse maaltijd!

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 08:26

KimD schreef:
Ik ben het met je eens dat dit belachelijk is. Ik heb Blackfish met tranen gekeken en ben normaal niet zo'n emotie mens als het om dierenleed gaat. Maar wat Tilikum allemaal moet doorstaan is mishandeling.

Maar vrijlaten? Ik denk niet dat hij zichzelf kan redden, ik denk eerder dat ze een bassin in zee moeten bouwen en hem begeleiden. Want van de een op de andere dag vrijlaten gaat ook niet werken.

Hij zit daar al meer dan 25 jaar, het beest is mentaal totaal gebroken. ;(

Ik heb de documentaire ook gezien. Verder geen andere post gelezen ;)

Ik vind ook dat seaworld flink wat steken laat vallen. Ik snap gewoon niet hoe je zo kan liegen tegen je medewerkers die met zulke collosale dieren werken die je makkelijk kunnen vermoorden. Ik kreeg het idee dat hun meer kijken naar het geld dan naar de veiligheid van hun dieren en medewerkers.

Ook ik vind dat deze dieren niet in gevangenschap thuis komen. Echter denk ik niet dat ze nog kunnen overleven in het wild

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 22:27

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 13:31

:D

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:13

Whahaha. Hij is super grappig en raakt ook nog eens de kern!